Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjørehistorikk og forbruk og slikt i Carwings

Startet av Foliz, onsdag 28. mars 2012, klokken 09:53

« forrige - neste »

Foliz

Hei alle sammen!

Forloveden min og jeg har akkurat kjøpt en Nissan Leaf, og vi gleder oss enormt til den blir levert (mot slutten av mars!).

Spørsmålet mitt her er noe som, etter en liten søkerunde, har blitt tatt opp sånn smått her på forumet, men jeg ønsker egentlig og få litt mer detaljerte tilbakemeldinger. Dette gjelder lademuligheter i borettslag.

Kan jo forsåvidt fortelle omstendighetene her. Styrelederen i borettslaget mitt er en, i mangel av "snillere" ord, forbanna salamandersnadde. Han er prinsippfast, og historikken viser at hvis han først har bestemt seg for noe, så er det ikke så lett og få han til å endre mening.

Jeg tok kontakt med han for et par uker siden for å undersøke hvordan vi evt. kunne gå frem med en ladestasjon/stikk, slik at vi kunne ladet utenfor blokken.
Han fortalte meg da at det var noe de hadde undersøkt for noen år tilbake, og endt opp med at dersom folk ønsket dette måtte de betale for det selv. I og for seg fair enough - kunne godt spyttet inn litt penger for å få en stikk, forbeholdt at andre som ville brukt den da måtte ha blitt med å betale.

Jeg begynte deretter og lete litt mer rundt lademuligheter, og fant via denne siden, og andre, ut at diverse kommuner faktisk tilbyr stønad til opprettelse av dette for firmaer/borettslag/organisasjoner osv. Ringte til kommunen, og joda; de legger ut denne informasjonen i løpet av mars. "Fantastisk", tenkte jeg, og tok sporentreks kontakt med styrelederen for å diskutere dette. Svaret jeg fikk, var egentlig som jeg fryktet. Han hørtes jævlig skeptisk ut, og negativ fra første setning.

Nå skal jeg, i et forsøk på å få omvendt han, sette opp et estimat på hva kostnadene vil være, og det er her jeg trenger hjelp. Er det noen som har oversikt over faktiske kostnader (både med og uten kommunestøtte) med og få opprettet en ladestasjon, slik at jeg kan legge dette frem på neste møte? Har lett rundt på nettet, men bare funnet "ca-kostnader", og jeg tror ikke dette vil være godt nok for han og evt. de øvrige i styret.

Setter pris på enhver tilbakemelding.

Ha en fortsatt fin dag.

Mvh,
Alexander

Go-carter

Jeg pushet dette på et nabo-firma, som søkte støtte via kommunen. Da endte elektrikerregninga på ca. 15-16.000(stolpe, oppkobling av stolpe + kobling av jordkabel), og grave, fundamentering, og nedlegging av rør havna på ca. det samme. +/- 30.000. Men det kommer litt an på. Monterer du den på vegg, så slipper du jo å grave +++. De fancy Proxxll-stolpene med lys koster mellom 8 og 12.000 et sted? Med forbehold om feil, er en stund siden :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

Din styreleder er dessverre ikke den eneste som er negativ, Alexander. Jeg kontaktet styret i mitt borettslag for noen år siden og sendte med link til info om kommununs støtteordning og begrunnet det med at flere boligmeglere kjørte elbil og sikkert ville være glade for å lade litt mens de var p åoppdrag her. Han mente at det ikke var behov for ladeplass og trodde ikke noe på at kommunen ville komme til å gi støtte selv om han søkte.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Foliz

Nei, de ligger vel muligens på samme linje der.

Var i kontakt med boligbyggelaget borettslaget er medlem i i går, og en av de ansatte der skal hjelpe meg med å lage et offisielt skriv, da han også syntes det var helt ubegripelig å ikke engang undersøke det, så vi får se.

I mellomtiden finnes det dog støpsler på utsiden av blokken, så skal undersøke om vi evt. kan bruke dette midlertidig.

Mvh,
Alexander

masae

Flyttet ganske nylig til blokk med garasje i underetasjen.
Blokken stod ferdig i 2008, men av en eller annen grunn fantes ikke en eneste stikkontakt på noen av de to etasjene med parkeringsplasser. De har sannsynligvis tenkt at ingen ville ha behov for å bruke motorvarmer på bilen i en oppvarmet garasje, og levnet nok ikke tanken om at fremtiden er elektrisk særlig mye tid.
Jeg sitter igjen med inntrykket av at mange tror at en elbil bruker ekstreme mengder med strøm. På samtaler jeg hadde med styremedlemmer her i blokka virket det som om de trodde blokkas totale strømforbruk kom til å øke med 100-150% når det kom en elbil inn i garasjen. Tror de tenker at en elbil bruker strøm for like mange kroner som de bruker på bensin/diesel.
Først krevde de at det skulle trekkes kabel fra leilighetens strømmåler i 4. etasje og ned til plassen min i -2. etasje, en jobb som i følge elektriker ville komme på over 25.000 kroner.
Fikk heldigvis elektrikeren med meg "på laget", og fikk til slutt overtalt styret om at det lureste var å koble stikkontakten min på sikringsskapet i garasjen, men med en egen strømmåler på kursen bilen bruker.
Dette kom på totalt 7500,- kroner som jeg måtte betale av egen lomme.
Mye billige enn de 25.000 de først ville jeg skulle betale, men fortsatt ganske dyrt for å få installert noe som burde vært standard i alle moderne garasjer.
Vaktmesteren leser da av strømmåleren, og jeg får faktura på strømforbruket mitt av sameiet. Dette må jeg også betale et administrasjonsgebyr for.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

AreGar

Det som er verd å nevne i denne sammenheng er at styreleder ikke uten videre kan avgjøre dette selv.
Det må sannsynligvis godkjennes fra Generalforsamlinga om det skal være juridisk korrekt, spesielt med tanke på at de fleste borettslag ikke har faste parkeringsplasser til hver enkelt beboer.
Normalt er parkeringsplassen å anse som fellesareal og det kan ikke gjøres permanente løsninger for å tildele enkeltpersoner fellesareal. Dvs en ladeplass til elbil er fritt villt, og kan ikke tildeles en enkelt person. Det som kan gjøres er å gi en person midlertidig tillatelse til å benytte en plass fast (midlertidig betyr maks vedkommendes levetid).

Det er mange borettslag som praktiserer faste parkeringsplasser uten hjemmel til dette, og det fungerer greit helt til en vriompeis kommer..

Foliz

Takk for svar.

Generalforsamlingen er rett rundt hjørnet, og jeg er i ferd med å skrive en rimelig lang avhandling ;)

Har dog et spørsmål. Er det noen som vet hvem som selger utendørs energimålere som kan kobles rett i kontakten?

hkaspenberg

Sitat fra: Foliz på torsdag 29. mars 2012, klokken 09:04
Takk for svar.

Generalforsamlingen er rett rundt hjørnet, og jeg er i ferd med å skrive en rimelig lang avhandling ;)

Har dog et spørsmål. Er det noen som vet hvem som selger utendørs energimålere som kan kobles rett i kontakten?

Med litt tetting med Sikaflex eller gaffa burde vel denne holde:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164719259

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Foliz

Pratet med styrelederen forleden dag, og spurte om vi frem til generalforsamlingen kunne "stjele" litt strøm (på en nokså humoristisk måte, altså). Han var skeptisk i begynnelsen, og forklarte at de hadde sagt nei til andre før pga. el-biler trakk, ifølge han, EKSTREMT mye strøm. Jeg forklarte han på en rolig måte at dette ikke var tilfelle, og da gjorde han tvert en snuoperasjon i  tankegangen sin, og gav oss midlertidig tillatelse frem til generalforsamlingen. HIPP HURRA!

hkaspenberg

#9
Håper dette går veien og at GF i borettslaget gir endelig tilsagn om å legge opp strøm til garasjene.

Det er veldig mange som har den misoppfatningen at elbiler trekker ABNORMT med strøm når de lades. Jeg har målt strømforbruket i garasjen nå det siste året og det ble på 1050kWh. Husholdingen bruker totalt rundt 36.000kWh. Med min nye Ion som har mer effektiv lader og batterier som ikke trengs å overlades blir nok strømforbruket enda mindre. Ergo merkes elbilen knapt nok på strømregningen.

Til sammenlikning trekker motorvarmere rundt 1000W og hvis de brukes konstant, si 8 timer hver natt igjennom vinteren, si 100 netter, blir en motorvarmer 800 kWh. Uttak for motorvarmer er temmelig vanlig i mange borettslag. Er noen noen sinne blitt avkrevd å sette opp strømmåler for motorvarmere?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Foliz

Jeg sukker godt her jeg sitter nå.

Det ble vedtatt på generalforsamling (og også positivt mottatt) at lade-"stasjon" skulle undersøkes og eventuelt søkes på (stønad, altså).

Nå fikk jeg svar her forleden om at styret hadde undersøkt saken (de har ringt kommunen, thats it), og at de har kommet frem til at de ikke kommer til å gå inn for dette, da "Begrunnelsen er at borettslaget ikke kan dekke egenandelen for ladestasjon, da det kan komme flere søknader i fremtiden." What? De ba meg så om å komme med egenandelen selv. Det er verdt å bite seg merke i at de IKKE har undersøkt hvor mye dette kommer til å koste. De har rett og slett bare dratt et tall ut av brunøyet, og gått for det.

Sendte så en ganske lang epost til et styremedlem (styreleder hadde visstnok ikke epostadresse?), og fikk en telefon fra styreleder i dag om at de ønsket å prate med meg vedr. spørsmålene jeg hadde. Jeg spurte da om jeg kunne få skriftlig svar.. big mistake. Nei, det var ikke aktuelt for henne å svare meg skriftlig.

Nå har det seg slik at jeg, siden alt dette startet, har lest meg opp litt om borettslag og dets lover, og funnet ut at de i flere tilfeller har bøyd lovene i sin retning (les: brutt lover, åpenbart), så om det kommer fint lite ut av møtet i morgen kommer jeg til å gå videre. Dette på prinsipp - ikke fordi jeg MÅ ha ladestasjon her, men et borettslag anno Tyskland under andre verdenskrig er jo fint lite aktuelt.

El rayo

Sitat fra: Foliz på mandag 02. juli 2012, klokken 20:37
Jeg sukker godt her jeg sitter nå.
Kanskje du ender opp som styreleder før ladestasjon kommer på plass ;-)
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Aspiranten

Sitat fra: hkaspenberg på mandag 02. april 2012, klokken 09:23
Det er veldig mange som har den misoppfatningen at elbiler trekker ABNORMT med strøm når de lades. Jeg har målt strømforbruket i garasjen nå det siste året og det ble på 1050kWh.

Folk vet ikke hva en kW er for noe. At det ikke er mulig å bruke mer enn maks 2-3kr i timen fra ordinære ledninger ser ikke ut til å være festet i barken hos folk  :)
Nissan Leaf

Espen Hugaas Andersen

Jeg sendte en epost til borettsalget om dette for et par dager siden.

Slik situasjonen er nå leier man garasje hos borettslaget for 500 kr per måneden (eller tar til takke med parkering i parkeringskjeller hvis man ikke vil betale ekstra). Jeg leier garasje. Det er allerede installert uttak i hver garasje, men jeg er usikker på hva sikringen er på. Det ble antydet 5 og 5 garasjer er på samme kurs, så det er neppe store muligheter for massive mengder strøm.

Jeg var den første som kom med spørsmål om elbil, og de første tegnene var positive, ihvertfall til å utarbeide felles kjøreregler og få det inn i vedtektene.

Mitt forslag var at (om mulig) kunne man bare benytte seg av uttaket som er der, og de som har elbil betaler kanskje 250 kr/mnd ekstra på garasjeleien. I strøm ville dette tilsvare minst 18 000 km i året på en elbil, da strømmen koster i gjennomsnitt her ca 65 øre/kWh + fastpris-andel. Jeg tenker dette er en enkel løsning med helt ubetydelige administrasjonskostnader og akseptabel pris for begge parter.

Jeg foreslo også at om noen ønsket en egen kurs lagt opp til garasjen ville dette gjøres for egen regning, men at borettslaget da forpliktet seg til å sørge for at kursen virket som den skal. Betaling kunne da skje ved egen måler eller de 250 kronene ekstra i garasjeleie.

I tillegg foreslo jeg at det skulle være ett krav om at egen kurs til garasjen skulle gå til et generelt uttak (Schuko eller Mennekes) og en eventuell ladestasjon må så kobles til dette uttaket. Dette for å gjøre det enklere å bytte ladestasjon ved flytting, i og med at garasjen kun er leid.

Jeg får se hva styret tenker. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

El rayo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 04. juli 2012, klokken 08:44
Det ble antydet 5 og 5 garasjer er på samme kurs, så det er neppe store muligheter for massive mengder strøm.
Samme situasjon som hos meg, men her er vi 4 garasjer som deler en 10A kurs. Alt lys går på en egen kurs. Det går fint så lenge ingen av naboene bruker motorvarmer.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA