Hovedmeny

Leveringstid på Model 3 om dagen?

Startet av perjohans, mandag 20. januar 2020, klokken 13:12

« forrige - neste »

Elbilnewbie

Sitat fra: emurof på tirsdag 30. juni 2020, klokken 15:06
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:18
Sitat fra: emurof på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:07
Hva skjer med bruktmarkedet på Model 3 nå egentlig? Ser på Finn at prisene bare ser ut til å krype mer og mer oppover! Har det noen sammenheng med leveringstid og at de som bestiller ny nå antakelig må vente ganske lenge?

Er vel mer sammenheng at prisene på nye biler har blitt vesentlig høyere enn ifjor så folk prøver å selge sine biler til samme pris eller litt høyere enn de betalte

Ja, bruktprisene gikk opp etter at Tesla satte opp prisene, men jeg har fulgt med litt over tid, og det virker som bruktprisene har fortsatt å stige litt og litt, selv frem til i dag. Det er det jeg ikke skjønner.

Faktisk lest om akkurat dette fenomenet på Reddit. Er noe spesielt med Tesla når det kommer til bruktmarked. Ikke bare i Norge men hele verden. Er nesten standard at bilen er dyrere brukt enn ny. Så du har helt rett i din påstand. Grunnen kan man vel bare spekulere i.

OhmPaPa

Sitat fra: emmern på tirsdag 30. juni 2020, klokken 16:11
Ja, bruktprisene gikk opp etter at Tesla satte opp prisene, men jeg har fulgt med litt over tid, og det virker som bruktprisene har fortsatt å stige litt og litt, selv frem til i dag. Det er det jeg ikke skjønner.

Mangel på teslaer rett og slett? Ble ikke produksjonen stoppet opp ?

Jo i 6 uker. Så halve kvartalet ble det ikke produsert biler. Vanligvis produseres bilene til Europa og Asia i første halvdel av kvartalet. Og så tar frakten en måneds tid. Dette kvartalet ble det bare 1-2 ukers produksjon på oss for at de skulle rekke båten til Europa.

CorsoDante

Sitat fra: Elbilnewbie på tirsdag 30. juni 2020, klokken 17:53
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:18
Sitat fra: emurof på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:07
Hva skjer med bruktmarkedet på Model 3 nå egentlig? Ser på Finn at prisene bare ser ut til å krype mer og mer oppover! Har det noen sammenheng med leveringstid og at de som bestiller ny nå antakelig må vente ganske lenge?

Er vel mer sammenheng at prisene på nye biler har blitt vesentlig høyere enn ifjor så folk prøver å selge sine biler til samme pris eller litt høyere enn de betalte

Faktisk lest om akkurat dette fenomenet på Reddit. Er noe spesielt med Tesla når det kommer til bruktmarked. Ikke bare i Norge men hele verden. Er nesten standard at bilen er dyrere brukt enn ny. Så du har helt rett i din påstand. Grunnen kan man vel bare spekulere i.

Digresjon, men håper det går greit i disse agurktider :)

Dette gjelder ikke Tesla i generellhet, men Model 3.

Grunnen er sikkert ikke paranormal. Prisøkning & Produksjonsstans + 0 reell konkurranse fra likt prisede modeller kan være mye av årsaken.

Tipper dette endrer seg med introduksjonen av Model Y og/eller andre konkurrenter, som nok kommer til å spise fra Model 3-markedet. Samtidig er det veldige mange ukurante elbiler der ute, som Model 3 går en høy gang, og (delvis) innføring av mva. er vel på agendaen, så greie forhold for at prisen fortsatt skal holde seg godt. Bør i alle tilfeller holde seg bedre enn tilsvarende fossilbiler.

Historien for Model S og Y er en helt annen, ser ut til at verdien forringes i - skal vi si - normal takt. Audi eTron og nettopp Model 3 (som alternativ til Model S) skal vel ha mye av æren for dette.
TMYP HW4 / TM3P Atom

emurof

I skrivende stund er det 81 brukte Model 3 til salgs på Finn.no. Mener det var rett under 100 i går. Det forklarer kanskje noe, men det var veldig selgers marked nå virker det som.

1000kwh

Følger med på stort sett alle biler og registrerer at det er vanskelig å få ta i en billig Standard range til de prisene som Tesla startet med.

Nå synes jeg 470-480 for en ny standard range nesten er for dyrt.

jkirkebo

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 02. juli 2020, klokken 06:35
Følger med på stort sett alle biler og registrerer at det er vanskelig å få ta i en billig Standard range til de prisene som Tesla startet med.

Det ser ut til å stemme ja. Vi kjøpte ny for 425k inkl. vinterdekk, ser de billigste annonseres til 439k nå med 10-20kkm på telleren. Riktignok med hengerfeste de fleste av de, det er ikke på vår.

Vi kjøpte nok på riktig tidspunkt ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

bjørnm

Jeg la inn bestilling på LR AWD Midnight silver metallic med hengerfeste nå for noen dager siden (6. juli). Estimert levering i månedsskiftet aug/sept. Alt av info ble fylt ut på Teslakontoen min rett etter bestilling, så antar det bare er å sette seg ned og vente.

Fikk for øvrig bekreftet fra delivery at alle biler produsert fra og med 3. juni kommer med usb-c og tråløs lading (til mobil ja, ikke selve bilen ;) ). Så gjenstår det bare å se om bilen min allerede finnes noe sted, eller om den blir produsert nå :)

Noen som har en kvalifisert gjetting på hvor lenge jeg må regne med å vente før jeg får VIN?

Får bruke tiden på å forhandle forsikring og lån :)

Stig Indrestrand

Veldig lenge til .Bestillte før påske   Skulle få bil i juni .Ikke hørt et ord.

GTelle

Såfremt du ikke får en bil fra inventory så ikke regn med å få vin før kanskje en uke før leveringsdato. Fikk min 27 juni, å jeg tror jeg fikk vin sånn ca den 20ende.

ricco404

Sitat fra: bjørnm på torsdag 09. juli 2020, klokken 13:08
Jeg la inn bestilling på LR AWD Midnight silver metallic med hengerfeste nå for noen dager siden (6. juli). Estimert levering i månedsskiftet aug/sept. Alt av info ble fylt ut på Teslakontoen min rett etter bestilling, så antar det bare er å sette seg ned og vente.

Fikk for øvrig bekreftet fra delivery at alle biler produsert fra og med 3. juni kommer med usb-c og tråløs lading (til mobil ja, ikke selve bilen ;) ). Så gjenstår det bare å se om bilen min allerede finnes noe sted, eller om den blir produsert nå :)

Noen som har en kvalifisert gjetting på hvor lenge jeg må regne med å vente før jeg får VIN?

Angivelig blir biler matchet med ordrer når båten forlater San Francisco. Akkurat nå holder en båt på å laste og jeg håper den setter kurs mot Europa.

Selv bestilte jeg LR med hengerfeste 22. juni, men etter hva andre skriver her er jeg litt skeptisk til om den er med på den båten. Historisk sett har Tesla sendt 6-8 båter til Europa i kvartalet så den kommer nok engang  :)

Du kan bruke Tesla VIN Finder Extension til å sjekke om du har fått VIN.

• Tesla Model 3 LR AWD (sep '20)
  • VW Up (2014)

Elbilnewbie

Sitat fra: ricco404 på lørdag 11. juli 2020, klokken 10:44
Sitat fra: bjørnm på torsdag 09. juli 2020, klokken 13:08

Angivelig blir biler matchet med ordrer når båten forlater San Francisco. Akkurat nå holder en båt på å laste og jeg håper den setter kurs mot Europa.

Selv bestilte jeg LR med hengerfeste 22. juni, men etter hva andre skriver her er jeg litt skeptisk til om den er med på den båten. Historisk sett har Tesla sendt 6-8 båter til Europa i kvartalet så den kommer nok engang  :)

Du kan bruke Tesla VIN Finder Extension til å sjekke om du har fått VIN.

Jeg følger også med på den båten. Forlater angivelig USA 3 august så satser på mon endelig kommer

MrCradock

Bestilte bil 1. juni og ble oppringt 25. juni om at de hadde matchet min ordre med en bil som akkurat hadde kommet inn med båten. 27. juni hentet jeg den. Hvit P med sort interiør. Kjærlighet ved første blikk <3
2020 Tesla Model 3 Performance
2020 VW e-up! Range
x - 2019 VW e-up! High
x - 2018 VW e-Golf mk7.5

Elbilnewbie

Noen som vet hvordan det fungerer med matchende VIN når en båt er på vei?
Som jeg skjønner kommer det nå en båt i starten av august til Belgia så er vel bilene til Norge på vei opp hit i midten av måneden. Når pleier de å matche en VIN da? Om jeg ikke får bil denne gangen så har jeg mine tvil når det gjelder Tesla

Hrc

Dukket opp noen inventory-biler på tesla.com igjen nå. Det kan vel tyde på at en båt er på vei. Noen som har fått VIN?

Elbilnewbie

Sitat fra: Hrc på fredag 17. juli 2020, klokken 20:54
Dukket opp noen inventory-biler på tesla.com igjen nå. Det kan vel tyde på at en båt er på vei. Noen som har fått VIN?

Skrev det ovenfor. Båt er på vei. Men jeg har ikke sett noe VIN nei 👎

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA