Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mitsubushi i-miev 2012

Startet av foxy, mandag 26. mars 2012, klokken 22:15

« forrige - neste »

foxy

Nå har jeg kjørt noen tusen km med i-miev og dette er min konklusjon så langt: Har man behov for en bruksbil nr 2 i familien er det ikke noe tvil at det burde være en el-bil!

Jeg bestemte meg for i-miev pga. liten bil med bra rekkevidde for mine behov. Alternativer på det tidspunktet jeg har kjøpt, har vært leaf eller tesla roadster.

Tesla er sikkert morsomt å kjøre, men upraktisk for en familie og litt dyrt.

Leaf likte jeg ikke pga ytre design og det lyse interiøret – mao upraktisk. Den eneste fordelen leaf har framfor i-miev er 5 seter – så de som trenger det bør vel vurdere den...

Interiøret talte også mot de 2 tvillingene til i-miev'n..

Negativt så langt – Radiomottaket og prisreduksjon fra Mitsubishi (men dette har jo bare betydning for sin egen ego – å ha betalt "for mye" for sin bil  8) )

Ulempe – man kjører mer bil nå enn før og dette må kompenseres med mer trening  ;D

Mest positiv – kjøreegenskaper på vinterføre, 0- problem å kjøre om vinteren - ja også opp og ned bakker med is og snø på piggfrie dekk.

Rekkevidde er om vinteren er også bra nok for mine behov Asker-Oslo t/r og endel småkjøring med varme på og sportslig kjørestil. Jeg hadde en opsjon i avtalen å montere "webasto" til fast pris 20.000.-, men dette trenger jeg ikke..
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på mandag 12. mars 2012, klokken 11:36
Leaf likte jeg ikke pga ytre design og det lyse interiøret – mao upraktisk. Den eneste fordelen leaf har framfor i-miev er 5 seter – så de som trenger det bør vel vurdere den...

Mulig det er den eneste fordelen som betyr noe for deg, men for vår del var det noen flere fordeler.

- Lengre rekkevidde.
- Fjernstyrt oppvarming. Ja, 2012 MiEV får dette, men ikke via mobil. Jeg kjører innimellom bil til jernbanestasjonen og vet ikke alltid når jeg kommer hjem. Med Leafen kan jeg stille timeren via mobilen når jeg har satt meg på toget.
- Komfortdetaljer som f.eks rattvarme.
- Designet på Leafen er etter vår mening (spesielt konas) mye bedre enn på iMiEV, så det blir jo veldig individuelt.
- Forhjulstrekk.
- Utstyr som ryggekamera, bedre navigasjon, el.infellbare speil, LED nærlys osv.

For den som bare pendler en kortere strekning, og kanskje også parkerer innendørs, betyr jo mye av dette lite. Vi bruker derimot Leafen på hytta innimellom og når jeg først kjører bil til jobben er det minst 96km hver vei, noen ganger opptil 123km hver vei.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

#2
Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. mars 2012, klokken 13:07
Mulig det er den eneste fordelen som betyr noe for deg, men for vår del var det noen flere fordeler.

- Lengre rekkevidde.
- Fjernstyrt oppvarming. Ja, 2012 MiEV får dette, men ikke via mobil. Jeg kjører innimellom bil til jernbanestasjonen og vet ikke alltid når jeg kommer hjem. Med Leafen kan jeg stille timeren via mobilen når jeg har satt meg på toget.
- Komfortdetaljer som f.eks rattvarme.
- Designet på Leafen er etter vår mening (spesielt konas) mye bedre enn på iMiEV, så det blir jo veldig individuelt.
- Forhjulstrekk.
- Utstyr som ryggekamera, bedre navigasjon, el.infellbare speil, LED nærlys osv.

For den som bare pendler en kortere strekning, og kanskje også parkerer innendørs, betyr jo mye av dette lite. Vi bruker derimot Leafen på hytta innimellom og når jeg først kjører bil til jobben er det minst 96km hver vei, noen ganger opptil 123km hver vei.

Særlig design er individuelt (til tross at hverken min kone eller jeg skjønner hva man kan like med LEAF design... ;)), men:
- Leaf har i praksis ikke lengre rekkevidde; +/- 5 km ...who cares? (Når jeg trenger å reise på turer rund rekkevidden tar jeg fosilbilen...)

- Trenger man ryggekamera på en så liten bil, bør man innlevere førekortet  ;D

- Når har forhjulstrekk blitt et argument for bedre kjøreegenskaper? ???

- Rattvarme mmm - aldri skjønt behovet, el. speil har vel alle, Nærlys har vel alle

Fjernstyrt oppvarming kan man få i mieven ved å montere "webasto", som sagt ikke noe behov for min del...


PS: Synes heller ikke i-miev design er knall bra, men greit nok og praktisk..
I-miev 2011
Asker

Stjerneglis

Sitat fra: foxy på mandag 12. mars 2012, klokken 11:36
Nå har jeg kjørt noen tusen km med i-miev og dette er min konklusjon så langt: Har man behov for en bruksbil nr 2 i familien er det ikke noe tvil at det burde være en el-bil!

Jeg bestemte meg for i-miev pga. liten bil med bra rekkevidde for mine behov. Alternativer på det tidspunktet jeg har kjøpt, har vært leaf eller tesla roadster.

Tesla er sikkert morsomt å kjøre, men upraktisk for en familie og litt dyrt.

Leaf likte jeg ikke pga ytre design og det lyse interiøret – mao upraktisk. Den eneste fordelen leaf har framfor i-miev er 5 seter – så de som trenger det bør vel vurdere den...

Interiøret talte også mot de 2 tvillingene til i-miev'n..

Negativt så langt – Radiomottaket og prisreduksjon fra Mitsubishi (men dette har jo bare betydning for sin egen ego – å ha betalt "for mye" for sin bil  8) )

Ulempe – man kjører mer bil nå enn før og dette må kompenseres med mer trening  ;D

Mest positiv – kjøreegenskaper på vinterføre, 0- problem å kjøre om vinteren - ja også opp og ned bakker med is og snø på piggfrie dekk.

Rekkevidde er om vinteren er også bra nok for mine behov Asker-Oslo t/r og endel småkjøring med varme på og sportslig kjørestil. Jeg hadde en opsjon i avtalen å montere "webasto" til fast pris 20.000.-, men dette trenger jeg ikke..


Foxy, du tok ordene ut av min munn  ;D
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Thomas Parsli

Nå er jo dette i ferd med å bli en pissekonkurranse mellom i-Miev og Leaf-eiere, men her er mitt bidrag  ;D

* Ekstra plass til de som er over middels høye
Jeg er 191cm og kona 185cm, begge synes i-Miev ble for kort.
Ungen syntes også det var vel trang bak, særlig når vi kjørte forsetene helt bak.

* 10-20km lengre rekkevidde
Etter å ha kjørt PSA i syv får (med 65-70km rekkevidde om sommeren) så vi et klart behov for denne rekkevidden.
Å både kunne kjøre t/r jobb og hente unger på barnehage/skole/fritidsaktiviteter er faktisk nødvendig i noen familier.
(Å kjøre hjem for å bytte til fossilbil er litt "døvt")

* Sitteplass til fem
Noen klarer seg med to sitteplasser, andre med fire. Vi er veldig glade for fem.
Med fem plasser kan også naboungene sitte på hjem fra fotball -og fossilbilen blir stadig mindre brukt.

* Større plass
Etter syv år med P106 setter jeg stor pris større plass -noe som gjør bilen mer anvendelig og minker behovet for fossilbilen.

* Sikkerhet
Vi kjører 15-20.000km/år (på veier med mye ulykker) og jeg er veldig komfortabel med den siste EURO-NCAP stjernen.
Jeg har jo bekjente som har vært i uforskylt frontkollisjon i relativt store hastigheter (70-80km/t) og begge har reddet livet pga. relativt nye og sikre biler.

Ulempene med Leaf er først og fremst prisen, men også størrelsen (lang).
Hvis vi bodde i Oslo og stort sett kjørte i sentrum ville vi kanskje valgt i-Miev bare pga. størrelsen.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Men... Men.... INGEN av disse har da plastkarosseri??  ;D

- My two cents drops ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

foxy

#6
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 12. mars 2012, klokken 13:59

Hei Thomas,
* ref plass: Ingen av bilene kan vel skryte på seg mye plass rent objektiv ( Er selv 1.87 og synes det er ok for de småturene jeg/vi tar med den... (Har bl.a. annet enn datter på 1.79 allerede...). Men jeg er enig i at 5 plasser er en fordel, hvis man har behov for de...

* rekkevidde - er jo litt behovsstyrt men den praktiske diffen på leaf vs imiev er noen få km.. Som sagt har jeg sportslig kjørestil, varme på sterkning Asker-Oslo t/r pluss en god del småkjøring i tillegg og lader 1 gang pr. dag "på jobben" - rekkevidde 0 problem også med i-miev... (Har man behov for lengre rekkevidde og bor i Asker, så er jobben på Lillestrøm og treningsenter i Drammen  ;) - men spørs om leafen klarer det der..)

* sikkerhet: jeg fokuserer heller på å ikke komme i en crash situasjon - uansett merke har jeg ikke lyst å havne i en crash med disse småbilene...Med småkjøring i oslo/asker og ellers bare motorvei er sannsynlighet for front/front svært begrenset...

Sier ikke at Leaf er en mye dårligere bil enn i-miev, men jeg likte hovedsaklig ikke interiør og interiørfargen på leaf'n - frakte hjem unger etter fotballtrening f.eks.= litt fjøspreg innvendig etterpå..
I-miev 2011
Asker

Kris

Sitat fra: cra på mandag 12. mars 2012, klokken 14:24
Men... Men.... INGEN av disse har da plastkarosseri??  ;D

- My two cents drops ;)

Nei, og det er jo helt sinnsykt. I miev med alu ramme og plastkarosseri hadde vært perfekt. Tradisjonell bilindustri er bakstreversk på en del områder. Det gjør litt vondt å handle ny stålbil når den med 100% sikkerhet kommer til å ruste i filler.
Salting av veiene er begredelig. Ser man på effekten av rust, dårlig sikt og varierende veigrep, er det nok ikke tryggere med salt. Like idiotisk som avgiftslette for dieselbiler. Noen må si stopp snart.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Thomas Parsli

Det er bedre plass i Leaf enn i Audi A4 og jeg sitter faktisk bekvemt -noe jeg ikke gjør i mange andre biler- så jeg synes plassen er god. Og i forhold til de andre elbilene i salg kan de faktisk skryte :)

Rekkevidden er 10-15% lengre og problemstillingen er ikke å kjøre t/r jobb, men å kunne bruke bilen til andre ting også.
Ikke et problem for alle, men hovederfaringen vår etter 7år og 90.000km med en P106 var at de siste milene faktisk var verdifulle. Peugeoten ble brukt lang mer om sommeren, når rekkevidden var god nok.

Du må gjerne fokusere på sikkerhet, men nå du frontkolliderer i 60km/t fordi andre gjør feil betyr det lite...
Men jeg skjønner vi er uenige på dette punktet.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: foxy på mandag 12. mars 2012, klokken 13:25
Særlig design er individuelt (til tross at hverken min kone eller jeg skjønner hva man kan like med LEAF design... ;)), men:
- Leaf har i praksis ikke lengre rekkevidde; +/- 5 km ...who cares? (Når jeg trenger å reise på turer rund rekkevidden tar jeg fosilbilen...)

Forskjellen er vel fort mer enn det, når jeg ser hva andre rapporter av kjørelengde på iMiEV ser det ut som om Leafen klarer inntil 20% mer. Ihvertfall 10%. Det betyr mye for meg når jeg kjører de 96km på jobb i ordentlig vinterkulde, noe som har skjedd en del ganger i vinter.

Sitat
- Trenger man ryggekamera på en så liten bil, bør man innlevere førekortet  ;D

Trenger ikke, men kjekt å ha. Skulle gjerne hatt parksensorer i tillegg.

Sitat
- Når har forhjulstrekk blitt et argument for bedre kjøreegenskaper? ???

Når ble bakhjulstrekk et argument for bedre kjøreegenskaper ? Jeg driter i kjøreegenskapene på tørt føre, det er på glatta det er viktig for meg (har hva man kan kalle en anti-sportslig kjørestil). Jeg har eid mange RWD biler men foretrekker nå klart FWD. Eiere av iMiEV har f.eks rapportert "spennende" kjøreegenskaper ved slipp av gasspedal på glatt føre i sving, siden den da bremser kun på bakhjulene. Jeg foretrekker å ha motorbremsen foran takk.

Sitat
- Rattvarme mmm - aldri skjønt behovet, el. speil har vel alle, Nærlys har vel alle

Rattvarme er en sånn sak du ikke skjønner hvordan du klarte deg uten før, når du først har eid en bil med det. Det samme gjelder xenon/LED lys. Ja, iMiEV har selvfølgelig nærlys, men de er vel halogen ?
Har iMiEV elektrisk _innfellbare_ speil ? Til bruk ved parkering i trange parkeringshus og slikt ? Det var de jeg siktet til, ikke el.justering som alle har.

Sitat
Fjernstyrt oppvarming kan man få i mieven ved å montere "webasto", som sagt ikke noe behov for min del...

Ikke via mobil vel ? Jeg har som sagt god nytte av noen mil rekkevidde på oppvarmingen. Å starte den når toget ankommer perrongen er det liten vits i. Dessuten ønsker jeg aldri å eie en bil med webasto igjen. Har det på Touranen, noe skikkelig dritt. Til stadighet problemer, tapper ned 12V batteriet og stinker under bruk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

#10
Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. mars 2012, klokken 16:59
Forskjellen er vel fort mer enn det, når jeg ser hva andre rapporter av kjørelengde på iMiEV ser det ut som om Leafen klarer inntil 20% mer. Ihvertfall 10%. Det betyr mye for meg når jeg kjører de 96km på jobb i ordentlig vinterkulde, noe som har skjedd en del ganger i vinter.
Sitat
Ikke via mobil vel ? Jeg har som sagt god nytte av noen mil rekkevidde på oppvarmingen. Å starte den når toget ankommer perrongen er det liten vits i. Dessuten ønsker jeg aldri å eie en bil med webasto igjen. Har det på Touranen, noe skikkelig dritt. Til stadighet problemer, tapper ned 12V batteriet og stinker under bruk.
Teoretisk rekkevidde er som sagt noen få km lengre på leaf enn i-miev – ingen har sagt vel noe annet her, og kjører man på grensen til max rekkevidde hele tiden kan det være det avgjørende kjøpsargumentet.
Men seff finnes ''webasto'' eller mer korrekt i dette tilfelle eberspächer varme med fjernstyring via mobil - da får du lett MYE lengre rekkevidde enn med leaf'n og har det deilig varmt uten å bruke noe særlig strøm. Så for de som trenger rekkevidde mot grensen er det fortsatt en bra deal å få montert eberspächer og  fortsatt spare penger vs å kjøpe leaf..
Har hatt ''webasto'' i alle mine fosilbiler de siste årene og kommer å ha det i all fremtid i Norge..  så hva du mener med dr... skjønner jeg ikke.. ( bruksfeil eller feil ved bilen?? ) Uansett er det ikke tema her, siden jeg ikke har behov for ekstra varme i miev'n..

Sitat
Trenger ikke, men kjekt å ha. Skulle gjerne hatt parksensorer i tillegg.
Ja skulle gjerne hatt sjafør jeg også..  ;D

Sitat
Når ble bakhjulstrekk et argument for bedre kjøreegenskaper ? Jeg driter i kjøreegenskapene på tørt føre, det er på glatta det er viktig for meg (har hva man kan kalle en anti-sportslig kjørestil). Jeg har eid mange RWD biler men foretrekker nå klart FWD. Eiere av iMiEV har f.eks rapportert "spennende" kjøreegenskaper ved slipp av gasspedal på glatt føre i sving, siden den da bremser kun på bakhjulene. Jeg foretrekker å ha motorbremsen foran takk.
Fint, du har tydligvis funnet el-bilen, som passer deg. Men seff leverer bakhjulstrekk bedre kjøreegenskaper enn forhjulstrekk. Som jeg har sagt innledningsvis, er jeg mest positiv overrasket over kjøreegenskapene til i-miev'n på vinterføre – jeg står fortsatt ved det...  (Husk i-miev har «gir» hvor man kan redusere eller øke «bremseeffekten» signifikant.)

Sitat
Rattvarme er en sånn sak du ikke skjønner hvordan du klarte deg uten før, når du først har eid en bil med det. Det samme gjelder xenon/LED lys. Ja, iMiEV har selvfølgelig nærlys, men de er vel halogen ?
Har iMiEV elektrisk _innfellbare_ speil ? Til bruk ved parkering i trange parkeringshus og slikt ? Det var de jeg siktet til, ikke el.justering som alle har.
Rattvarme har jeg på merc'n – bruker det aldri...
Og ja i-miev har elektrisk _innfellbare_ speil.


Etter du har lest dette nå jkirkebo, er det vel bare å selge leaf'n og kommer deg til en i-miev forhandler.  ;)  ;D
I-miev 2011
Asker

Joachim

Sitat fra: foxy på mandag 12. mars 2012, klokken 18:17da får du lett MYE lengre rekkevidde enn med leaf'n og har det deilig varmt uten å bruke...

Som du sier selv, så vil det i alle tilfeller bare skille noen km mellom disse to, så MYE vet jeg ikke helt om det blir.

Det er klart at du synes både det ene og det andre om Leaf. Leaf har helt klart sine svakheter, men er jo milevis (eller i allefall kilometervis) foran trillingene på de aller fleste områder.

gbzdoc

Jeg har hatt begge bilene, og totaltsett har faktisk i-Miev bedre lys enn Leaf... Mye takketvære Leafens grusomt dårlige fjernlys.

Viser forøvrig til egen tråd hvor jeg har sammenliknet de to.

Synes det blir litt flåsete når dere bombastisk påpeker ulemper, når dere ikke har sammenliknet de i særlig grad selv. i-Miev har jo f.eks. hatt innfellbare oppvarmede speil siden før Leafen fantes. ;-)

foxy

#13
Sitat fra: Joachim på mandag 12. mars 2012, klokken 18:35
Det er klart at du synes både det ene og det andre om Leaf. Leaf har helt klart sine svakheter, men er jo milevis (eller i allefall kilometervis) foran trillingene på de aller fleste områder.

... der har du bidratt med mye fakta i denne diskusjonen... Grattis!  ::)

Men uansett, så har jeg startet denne tråen for å skrive om mine subjektive beveggrunner hvorfor jeg kjøpte i-miev og hvordan det har gått siden det i grove trekk, mest mulig objektiv.

Jeg unner hver leaf eier mest mulig glede med sin bil!! At jeg synes leaf'n at er dr.. stygg og har et upraktisk lys interiør, samt at rekkevidden på miev'n er mer enn bra nok for mitt bruk som beskrevet ovenfor, burde ikke ha noen betydning for deres velvære!  ;D

I-miev 2011
Asker

Joachim

Jepp. Det var akkurat det det var - fakta!

Edit:  Det blir litt forskjellig ståsted for oss da vi bruker Leaf som bil nummer 1. Men jeg kunne faktisk tenkt meg en trilling som bil nummer 2.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA