Ionity slutter med fastpris

Startet av OhmPaPa, torsdag 16. januar 2020, klokken 18:50

« forrige - neste »

Joltus

Nå hører det med til historien at ionity leverer såkalt Dc pluss ladestrøm. Dette er en spesielt ren dc strøm som er med og renser batteripolene under lading for bedre effektivitet under kjøring.

Så kanskje verdt blodprisen?

DagfinnN

Sitat fra: Joltus på tirsdag 04. februar 2020, klokken 16:56
Nå hører det med til historien at ionity leverer såkalt Dc pluss ladestrøm. Dette er en spesielt ren dc strøm som er med og renser batteripolene under lading for bedre effektivitet under kjøring.

Så kanskje verdt blodprisen?
:+1:
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

turfsurf

Sitat fra: haggen på tirsdag 04. februar 2020, klokken 15:29
Støtte har også Tesla fått, iallefall i Norge om enn indirekte gjennom gunstige vilkår for elbiler.
Det må være det mest søkte argumentet jeg har lest på lenge. Det er som å si at stekovnsprodusenter har fått støtte fordi det er redusert moms på brød.

Ionity har mottar 40.000.0000,- € av offentlige midler, Tesla 0,-. Da synes jeg det er sprøtt at det ikke er satt krav til de.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Og det er ikke Tesla som har fått moms og avgiftsreduksjonen, det er vi, kjøperne. Det koster Tesla like mye å selge en Tesla i Norge som andre steder. Dessuten gjelder det kjøperne av alle typer elbiler, ikke bare Tesla. Ionity derimot har fått støtte fra EU, og det blir noe annet. De fleste hurtigladere i Norge har dessuten fått statsstøtte, men det har ikke Tesla. Forøvrig har jeg kjøpt en ny elbil som kan lade raskere enn 50 kW, fra en av bilprodusentene som står bak Ionity, men har ikke hørt et kvekk om noen avtale eller abonnement...

Magnus Hansen

Har forøvrig heller ikke sett noe til hurtigladernettverket til Nissan etter all indirekte statstøtte de har fått...

haggen

Men hva slags forretningsstrategi er det?? "Jo, vi skal ha tilstedeværelse i hele Europa, men vi har verken planer om å konkurrere på pris eller utbredelse. Vi håper selvfølgelig at noen benytter tjenestene våre, men det er ikke så veldig viktig.."
Tesla har ikke fått noe annen støtte enn alle andre kunne fått hadde de fått ut fingeren og laget biler. Jeg er ingen merkevareekspert, men det er vel to måter å tjene penger på ved salg; lav pris og volum/tilgjengelighet og høy pris og eksklusivitet. Jeg er ikke sikker på om strøm er en vare der det går an å satse så veldig på eksklusive løsninger.
Pussig at ingen har tenkt på å selge diesel til 90 kr literen på egne stasjoner for folk som kjører langt. Når man ser hvor mange elbilister som tenker det er en god løsning må det jo være en gullgruve.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk
[/quote]
Foretnings strategien til Ionity eierne er nøyaktig det samme som Tesla sin, man bygger ut ett nettverk som støtter opp under salg av bilene sine. Det er ikke en målsetning å tjene penger på strøm, det er det andre som holder på med. Jeg vet ikke men tviler på Tesla har noen håp om å tjene penger på strøm heller.
Greit nok at Tesla ikke har fått støtte til dette, jeg skal innrømme ett sleivspark der,  men så åpner de heller ikke for andre enn sine egne medlemmer i ladenettverket. Ionity gjør det, og det er vel det statsstøtten er betaling for tipper jeg. At Ionity av den grunn ikke skulle få bestemme prispolitikk slik at nettverket primært fremmer salg av sine biler, og at det ikke står fullt av andre bilmerker der og gjør langtur vanskelig, syns jeg er ett urimelig krav og forventning. Som sagt lukter det dobbelmoral på lang vei her.
Dem som iallefall har fått ræva full av støtte er de andre utbyggerne av ladenettverk i Norge, der Enova har gitt direkte tilskudd i rikt monn. Og de (BKK, GK og Fortum) har en helt annen strategi, der er det posisjonering for å ta ett stort fremtidig marked som gjelder. Tipper de selger billig kraft pr i dag uten å tjene mye penger.
Og henge ut en tilbyder som faktisk bygger ut raske ladere med 6 eller flere båser, opp til 350 kwh effekt og med mål om å bygge ut nok til å gjøre langkjøring mulig for andre en Tesla syns jeg er bak mål. Lad der du vil, Ionity gråter ingen tårer for at dere velger andre til lokal lading, det blir bare mere plass til alle oss andre som setter pris på å ha muligheten når vi trenger det. Jeg har faktisk fått en Fortum 150 Kwh lader 5 km fra hjemmet, så jeg skal sikkert lunke der av og til med Polestar 2 når den kommer senere i år, får bare håpe dere ikke kommer på langtur forbi der når jeg står der så dere må vente, der er bare en 150 Kwh lader der som de fleste andre stasjoner.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

Øyvind.h

6 eller flere båser? Er ikke de fleste stasjonene 4 båser? Kikket litt i kartet nå og virker som de aller fleste er 4. Spennet er 2 til 10 eller noe sånt.

Prisingen virker rigget for at nettet skal være lønnsomt. Men jeg skulle virkelig ønske de forstod hvor viktig deling av effekt er.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DeepFu

@haggen
Jeg er fortsatt av den oppfatning at det ikke gir noen mening.
Å bygge ut et ladenettverket som ingen egentlig har råd å bruke, slik at de virkelig "trengende" har 6 ladere å velge i når de kommer og absolutt må lade.
Det er mulig det er helt Texas på Østlandet, men har kjørt 25000 nå i Nord-Norge og var i Italia i sommer. Og ingen plasser var det nært å være ladekø. Ikke på SuC og i alle fall ikke på Ionity. Det er et ikke-eksisterende problem. Og BLIR det et problem, så må det jo bygges flere ladere. Der må jo være bedre enn å avskrekkende folk fra å bruke de som finnes.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Rollep

Så vidt jeg vet har ikke Ionity som mål å bli bedre en Tesla på tilgang til hurtigladere, så hvorfor skal dem få kritikk for det? Støtte har også Tesla fått, iallefall i Norge om enn indirekte gjennom gunstige vilkår for elbiler. Ingen kan forvente at Ionity skal være frelseren for lading av elbiler generelt. Det er ikke formålet deres. Finner jeg ledige Ionity ladere på tur langs hovedveiene jeg ferdes så har de oppfylt det de lover; å gi tilgang til lading på langtur. Prisstrukturen de har valgt er med på å sørge for at det oppfylles etter min mening. Så utfordringen til Tesla er jo at de har gått ut og fremstilt seg selv som frelseren når det gjelder konvertering til elbil, så nå bør de sette ord til handling og la andre få tilgang til ladenettverket til tilsvarende pris som Ionity.

SHN

Sitat fra: Rollep på onsdag 05. februar 2020, klokken 02:52
Så vidt jeg vet har ikke Ionity som mål å bli bedre en Tesla på tilgang til hurtigladere, så hvorfor skal dem få kritikk for det? Støtte har også Tesla fått, iallefall i Norge om enn indirekte gjennom gunstige vilkår for elbiler. Ingen kan forvente at Ionity skal være frelseren for lading av elbiler generelt. Det er ikke formålet deres. Finner jeg ledige Ionity ladere på tur langs hovedveiene jeg ferdes så har de oppfylt det de lover; å gi tilgang til lading på langtur. Prisstrukturen de har valgt er med på å sørge for at det oppfylles etter min mening. Så utfordringen til Tesla er jo at de har gått ut og fremstilt seg selv som frelseren når det gjelder konvertering til elbil, så nå bør de sette ord til handling og la andre få tilgang til ladenettverket til tilsvarende pris som Ionity.

Porsche uttalte i fjor at ladeoperatøren (IONITY) ikke stod til de forventningene (les kvaliteten) som Porsche har. Jeg forstod det da at IONITY ble sammenlignet med Tesla SuC og at IONITY ikke burde være dårligere.
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

haggen

Jeg prøver ikke å si at Ionity er så veldig bra i dag, men så det er vel ikke ferdig heller håper jeg. Men jeg mener at konseptet er veldig bra, med potensiale til å bli veldig bra i fremtiden. Regner med de bygger ut fortsatt, og tilpasser antall ladeplasser til etterspørsel og får dekning på stadig flere plasser. Aner ikke hva Porsche forventet i fjor, men bra hvis en av eierne har høye ambisjoner, det bør jo være en pådriver for at de blir bedre i fremtiden. De ligger noen år etter Tesla i utbygging så at de skal være like gode nå er iallefall ikke mulig, men de kan jo bli det i fremtiden kanskje. Først må nok flere biler på veien tror jeg.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

emurof

Sitat fra: zbk på tirsdag 04. februar 2020, klokken 13:01
Sitat fra: emurof på tirsdag 04. februar 2020, klokken 12:15
Man får som regel langt under det laderen kan gi uansett, og jeg tviler på at folk har noe stort ønske om å stå og lade lenger enn nødvendig.

Da undervurderer du hvor mye tid en del kan bruke på å spare noen få kroner, eller hvor lenge enkelte står for å lade fullt selv om de ikke trenger det bare det er billig nok.

Det vil jo fortsatt være dyrere å hurtiglade enn å lade hjemme eller saktelade.

emurof

Så vidt jeg vet har ikke Ionity som mål å bli bedre en Tesla på tilgang til hurtigladere, så hvorfor skal dem få kritikk for det? Støtte har også Tesla fått, iallefall i Norge om enn indirekte gjennom gunstige vilkår for elbiler. Ingen kan forvente at Ionity skal være frelseren for lading av elbiler generelt. Det er ikke formålet deres. Finner jeg ledige Ionity ladere på tur langs hovedveiene jeg ferdes så har de oppfylt det de lover; å gi tilgang til lading på langtur. Prisstrukturen de har valgt er med på å sørge for at det oppfylles etter min mening.

Nei, Tesla har ikke fått støtte for hurtigladerne sine gjennom gunstige vilkår for elbiler. For det første innebærer ikke gunstige vilkår for elbiler automatisk gunstige vilkår for ladeinfrastruktur, og for det andre har alle produsenter av elbiler samme gunstige vilkår. Å påstå at elbilinsentivene kan sammenlignes med de 400 millionene Ionity fikk utbetalt blir rett og slett for dumt.

SitatSå utfordringen til Tesla er jo at de har gått ut og fremstilt seg selv som frelseren når det gjelder konvertering til elbil, så nå bør de sette ord til handling og la andre få tilgang til ladenettverket til tilsvarende pris som Ionity.

Det har de gjort for lenge siden, men ingen andre produsenter har vært villige til å kjøpe seg inn.

emurof

Sitat fra: haggen på tirsdag 04. februar 2020, klokken 20:29Foretnings strategien til Ionity eierne er nøyaktig det samme som Tesla sin, man bygger ut ett nettverk som støtter opp under salg av bilene sine.

Og da er det greit at de bare får 400 millioner rett i lommeboka?

SitatGreit nok at Tesla ikke har fått støtte til dette, jeg skal innrømme ett sleivspark der,  men så åpner de heller ikke for andre enn sine egne medlemmer i ladenettverket.

Jo, det gjør de. Men da må de kjøpe seg inn i nettverket, for det er selvsagt ikke akseptabelt at Tesla bruker millioner på å bygge ut nettverket, og så får hvem som helst dra nytte av det helt gratis. Tesla har hele tiden vært åpen for å la andre produsenter kjøpe seg inn og bidra til utbyggingen.

Roy Aasen

Tesla bør fortsette som de gjør med sitt ladenettverk, det er jo det som er den største fordelen vei å kjøre dette merket på langtur.
Er vel ikke alle som vil forstå at at de ikke frigir dette til kreti og pleti da de (Tesla) til en viss grad vil irritere  egne kunder.  Eller de kan åpne og ta 15kr/kWh😙.

Forøvrig, jeg har ikke Tesla og kommer muligens aldri til å få det.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA