Ny rapport viser at Euro 6 diesel forurenser mye mer enn anntatt

Startet av rogersen, tirsdag 14. januar 2020, klokken 10:32

« forrige - neste »

rogersen

Utslippene kommer i intervaller og blir ignorert i utslippsmålinger.. "Tests show these spikes can occur in urban areas and last as long as 15km, during which emissions of dangerous particle pollution surge to over 1,000 times their normal rate."

https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2020_01_New_diesels_new_problems_full_report.pdf

Burger

Dette var forferdelig stygg. Håper myndigheter tør å forby diesel i tettbygde strøk dersom dette stemmer.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

elektrolux

Og en av grunnene til at det første vi gjorde på vår dieselbil var å fjerne partikkelfilteret. Da samles ikke dritten opp og pøses ut en tilfeldig plass, men doseres ut jevnt og trutt langs veiene vi ferdes... 8)

Bonus er økt driftsikkerhet og muligens noe mindre utslipp grunnet mer effektiv motor når slike restriksjoner fjernes.

Ellers enig i at Diesel ikke hører hjemme i byene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ryback

Sitat fra: elektrolux på onsdag 15. januar 2020, klokken 14:12
Og en av grunnene til at det første vi gjorde på vår dieselbil var å fjerne partikkelfilteret. Da samles ikke dritten opp og pøses ut en tilfeldig plass, men doseres ut jevnt og trutt langs veiene vi ferdes... 8)

Bonus er økt driftsikkerhet og muligens noe mindre utslipp grunnet mer effektiv motor når slike restriksjoner fjernes.

Ellers enig i at Diesel ikke hører hjemme i byene.

Vil ikke en bil hvor man har fjernet partikkelfilteret bli avskiltet om dette oppdages? Vil tro det ihvertfall er en 3-feil ved PKK.

E_S

Sitat fra: ryback på onsdag 12. februar 2020, klokken 11:30

Vil ikke en bil hvor man har fjernet partikkelfilteret bli avskiltet om dette oppdages? Vil tro det ihvertfall er en 3-feil ved PKK.

2er-feil. Blir ikke godkjent. Håper alle som har fjernet DPF får mangellapp i neste PKK slik at de må bruke titusenvis på å skaffe et nytt. Som om ikke diesel er ille nok i utgangspunktet skal det pøses ut lassevis med sotpartikler overalt..
:)

elektrolux

Bilen har selv uten partikkelfilter mindre utslipp enn kravene er for den aktuelle årsmodellen. Dermed glir den rett gjennom EU kontrollene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. februar 2020, klokken 16:53
Bilen har selv uten partikkelfilter mindre utslipp enn kravene er for den aktuelle årsmodellen. Dermed glir den rett gjennom EU kontrollene.

Det er vel bare fordi ingen ennå har oppdaget at partikkelfilteret er borte...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

E_S

Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. februar 2020, klokken 16:53
Bilen har selv uten partikkelfilter mindre utslipp enn kravene er for den aktuelle årsmodellen. Dermed glir den rett gjennom EU kontrollene.

Opasitetsmålingen på PKK har ingen verdens ting med de kravene som må tilfredsstilles for Euro 6. Kravene til opasitet er omtrent de samme for en bil fra 1987 og 2020, og selv 1987-bilen klarer det uten problemer om den ikke er pillråtten.
:)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA