Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vindusviskere, elendig kvalitet?

Startet av raypettersen, mandag 13. januar 2020, klokken 18:42

« forrige - neste »

raypettersen

Har brukt snart 3 tanker med vindusspylerveske denne sesongen, pga at viskerne ikke gjør jobben skikkelig. Salt og skjit blir nærmest smurt over frontruta som pålegg på brødskiva. Gamlebilen har _mye_ bedre viskere enn dette.

Er det noen tips mot dette? Er det gummi levert original som er så horribelt, som kan byttes - eller er dette noe vi må leve med?

Toalmar

Kjenner meg ikke igjen her. Har fortsatt de som ble levert med bilen (15. mars) etter ca 19' km.
De fungerer fortsatt helt fint
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

TøddiVedder

raypettersen

Sitat fra: Toalmar på mandag 13. januar 2020, klokken 18:57
Kjenner meg ikke igjen her. Har fortsatt de som ble levert med bilen (15. mars) etter ca 19' km.
De fungerer fortsatt helt fint

Lite salting der du kjører da? Lite trafikk? Om jeg får litt vann på ruta av å kjøre bak en annen bil så må jeg 4-5 ganger med vindusspylerveske før det begynner å bli bra..

Toalmar

Sitat fra: raypettersen på mandag 13. januar 2020, klokken 19:14
Lite salting der du kjører da? Lite trafikk? Om jeg får litt vann på ruta av å kjøre bak en annen bil så må jeg 4-5 ganger med vindusspylerveske før det begynner å bli bra..
Saltes ganske bra her. Har minimum 1000km i mnd på saltet vei tur - retur jobb.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

jlan

Sitat fra: raypettersen på mandag 13. januar 2020, klokken 19:14
Jeg opplever noe av det samme. Lite av spylevæsken fordeles der den trengs. Høyre pusser får alt for mye. Men det er bedre enn det var på min TMX. Hvis det er noen trøst.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Spinner

Sitat fra: raypettersen på mandag 13. januar 2020, klokken 18:42Er det noen tips mot dette? Er det gummi levert original som er så horribelt, som kan byttes - eller er dette noe vi må leve med?
Sjekk at ikke en spylervæske-slange har hoppet av under dekselet ved frontruta.
Kjører selv mye (over 20k km så langt) E6 rundt Oslo med mye trafikk og masse saltlake, null problemer her.

jkirkebo

Sitat fra: raypettersen på mandag 13. januar 2020, klokken 18:42
Har brukt snart 3 tanker med vindusspylerveske denne sesongen, pga at viskerne ikke gjør jobben skikkelig. Salt og skjit blir nærmest smurt over frontruta som pålegg på brødskiva. Gamlebilen har _mye_ bedre viskere enn dette.

Er det noen tips mot dette? Er det gummi levert original som er så horribelt, som kan byttes - eller er dette noe vi må leve med?

Hmm, jeg har stikk motsatt erfaring. Synes viskerne er supergode, mye bedre enn de på Model X. Bilen har gått 4000km nå og jeg har fortsatt ikke brukt opp originaltanken med spylervæske ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Handyman

Kjørt over 18000. Saltsuppe daglig i vinterhalvåret. Meget fornøyd og har aldri brukt så lite spylerveske på noen bil.
Originale viskerne er fortsatt gode som nye.
Sjekk at ikke det er en slange som har hoppet av, vet noen biler har hatt det problemet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

raypettersen

Ut fra det dere skriver, så virker det som at noe kan være galt med slange. Sjekker dette i morgen, takk for tips.
Er det slik at vannet skal sprute på vindu? Virker som at vannet legger seg på viskeren, og det er svakere trykk på høyre enn venstre.

ladov

Sitat fra: raypettersen på mandag 13. januar 2020, klokken 18:42

Bortsett fra å sjekke om slangene sitter der de skal (ser det enkelt på at det kommer en sprut fra hver visker hvis alt er som det skal) så tar jeg ofte kortest mulig trykk på spyleknappen, det tar 80% av ruta, så følger jeg raskt opp med runde 2. Da blir det greit. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

OlaM

Et annet tips er å gjøre viskerne rene. Litt gnikking med vått papir kan hjelpe mye, men finnes div midler og metoder hvis man vil gå mer nøye til verks.
'21 3LR

Sulle

Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Ingeniøren

Sitat fra: OlaM på mandag 13. januar 2020, klokken 21:10
Et annet tips er å gjøre viskerne rene. Litt gnikking med vått papir kan hjelpe mye, men finnes div midler og metoder hvis man vil gå mer nøye til verks.

Bruk WD40 eller liknende universaloljer og tørk rent i etterkant - fungerer !
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Tommis

Opplevde mye av det samme. Byttet til Bosch-viskere etter et par måneder. Det ble mye bedre.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA