e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år

Startet av elektro, søndag 12. januar 2020, klokken 19:08

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: elektro på søndag 26. januar 2020, klokken 20:50
Har vel ikke hørt om så mange alvorlige feil her i forumet, f.eks? En del småplukk, software bugs rett og slett, dårlig app (som har blitt bedre) og den preventive tilbakekallingen for de første bilene, min inkludert. Den ble jo ypperlig håndtert og skapte vel bare større tillit? Noen klager over vibrasjoner i 60-70 km/t, selv fikk jeg justert dørhåndtakene. Etter det har jeg ikke hatt feilmelding på sentrallås. That's it på 23.000 km. og 10 mnd. (Jada, jeg vet andre feil og driftssstans har forekommet, som på alle biler..)
Det du nevner her er mer enn jeg har hatt på mine siste tre biler! Disse var fra tre forskjellige merker.

Tellus

At det er mindre feil på Opel Ampera enn premiumelbilene er nok riktig. Samme burde være tilfelle med andre ikke-premiumbiler. Med mulig unntak av Model 3 der det har vær en god del feil. I hvert fall blant ikke-aksjonæreiere.

Kjøper du en premium elbil i dag så vær forbredt på litt smårusk her og der. Det rent mekaniske derimot bør være bra. Her kan ikke bilfabrikantene skylde på spesielle utfordringer rundt elbilen. Panelgap, begynnede rust, ulyder fra hjuloppheng osv. skal ikke eksistere verken på billigelbiler eller premiumelbiler.

elektro

Sitat fra: knut.aulie på søndag 26. januar 2020, klokken 22:22
Sitat fra: elektro på søndag 26. januar 2020, klokken 20:50
Har vel ikke hørt om så mange alvorlige feil her i forumet, f.eks? En del småplukk, software bugs rett og slett, dårlig app (som har blitt bedre) og den preventive tilbakekallingen for de første bilene, min inkludert. Den ble jo ypperlig håndtert og skapte vel bare større tillit? Noen klager over vibrasjoner i 60-70 km/t, selv fikk jeg justert dørhåndtakene. Etter det har jeg ikke hatt feilmelding på sentrallås. That's it på 23.000 km. og 10 mnd. (Jada, jeg vet andre feil og driftssstans har forekommet, som på alle biler..)
Det du nevner her er mer enn jeg har hatt på mine siste tre biler! Disse var fra tre forskjellige merker.

Fantastisk. Hva slags biler er det og hvilket utstyrsnivå?

I utgangspunktet har jeg altså bare vært inne og fått skiftet en pakning, eller hva de gjorde, på tilbakekallingen som i teorien kunne medføre fukt i batteripakken på de første bilene som ble produsert. Jeg fikk et brev i posten, en telefon og gjorde avtale om time, fikk en oppvarmet e-golf som stod klar til meg den dagen jeg avtalte og nyvasket bil da jeg hentet den samme ettermiddag. Det har aldri vært noe feil med bilen. Ingen gul eller rød lampe. Det eneste jeg ellers har hatt, er altså å få justert noen dørhåndtak mens jeg tok en kaffekopp. Det lever jeg fint med, ettersom jeg var en av de første i verden som fikk utlevert bilmodellen, bokstavlig talt.

Hvis du regner bugs, som at visningen i displayet skifter modus ca. hver 100. kjøretur, sånn at jeg må trykke tre taster for å få det tilbake sånn jeg vil ha det, som feil, så ok.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Da var januar måned ferdig. Fortsettelsen blir spennende!

Håper volumene av Tesla kommer opp igjen, noe de helt sikkert gjør mot slutten av kvartalet, men hvor mye? Kommer Model S og X tilbake, eller kun Model 3? Og hvor mange venter på Polestar 2, ID3, Skoda iV, XC 40 og ikke minst Model Y?

Fremtiden er elektrisk, men fortsatt er markedet i Norge begrenset av tilbudet snarere enn etterspørselen.

turfsurf

Sitat fra: elektro på lørdag 01. februar 2020, klokken 10:48
Håper volumene av Tesla kommer opp igjen, noe de helt sikkert gjør mot slutten av kvartalet, men hvor mye? Kommer Model S og X tilbake, eller kun Model 3?
Model 3 kommer nok til å levere en gang i kvartalet, men ikke i samme volum som i fjor. S og X kommer nok til å ha lavt salg frem til de reintroduserer SR versjoner med lavere pris, evt med ny batteriteknologi så begge får økt rekkevidde. Kommer det en facelift så kan de nok og øke salget litt. Med kun LR og priset over konkurrentene så er det vel kun de som har behovet for plassen i X eller kjører veldig mye og langt (ladenettverket) som kjøper X og S.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Det er nok først når Y leveres at det blir snakk om volum.
Første Y er nå levert i USA, så vi får se hvor lang tid den bruker over dammen (har ingen tro på at vi får noen fra hverken Shanghai eller enda mindre trolig Berlin på flere år).

Model 3 bør øke noe mer, men både kommende konkurenter og Y gjør nok at det svekkes. Mange som venter og de grotesk stigende hurtigladerprisene vil dempe elbilsalget ganske kraftig, tror jeg.

Tellus

Model X og S ser ut til å være ferdig i Norge. Pris/ytelse ser ikke lengre ut til å vær interessant for nordmenn. I premiumsegmentet er det i øyeblikket e-tron for alle pengene samt noen EQC og I-Pace. Ikke engang de som nekter å kjøre noe annet enn Tesla kjøper disse bilene. De går til Model 3 eller venter på Model Y. Så lenge S og X selges bra i USA så skjer det kanskje lite på med prisen på disse to bilene som vil gjøre disse modellene mer interessante i det norske markedet.

Kommer det samme til å gjenta seg med Model 3 og senere Model Y når det kommer interessante alternativer i klassen rundt 4-500K?

jkirkebo

Sitat fra: Tellus på søndag 02. februar 2020, klokken 16:39
Model X og S ser ut til å være ferdig i Norge. Pris/ytelse ser ikke lengre ut til å vær interessant for nordmenn. I premiumsegmentet er det i øyeblikket e-tron for alle pengene samt noen EQC og I-Pace. Ikke engang de som nekter å kjøre noe annet enn Tesla kjøper disse bilene. De går til Model 3 eller venter på Model Y. Så lenge S og X selges bra i USA så skjer det kanskje lite på med prisen på disse to bilene som vil gjøre disse modellene mer interessante i det norske markedet.

Kommer det samme til å gjenta seg med Model 3 og senere Model Y når det kommer interessante alternativer i klassen rundt 4-500K?

Ja, S og X har blitt for dyre etter at 75-pakken forsvant og dollaren steg 65%(!) mot NOK. Om de hadde beholdt 75-pakken eller dollaren fortsatt hadde ligget på 6-tallet så hadde nok salget vært svært mye bedre. 

Model 3 og Y ligger i en mye lavere prisklasse og er nok ikke utsatt på samme måte da det er mange, mange flere som har råd til en bil til 500k i forhold til 900k.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

1000kwh

Sitat fra: Tellus på søndag 02. februar 2020, klokken 16:39

Nå er jo S i praksis 8 år gammel, så den må vel få lov til å få en sjanse til?:D

elektro

Enig i den analysen @Tellus. Mulig Model Y blir den første bilen fra Tesla som kommer til å fortsette å selge i mange år, den treffer veldig mange. I Norge er det jo mange som egentlig ikke ville ha sedan, men har kjøpt Model S og Model 3 i mangel av bedre alternativer. Model X er blitt litt for dyr og er faktisk litt for stor for noen, samtidig som man ikke kan ha taklast. Den vil nok neppe gjøre noe comeback i dagens form.

En helt annen elbil som kommer til å selge i bøtter og spann i mange år er ID3. Og så kan jo ID4 bli en ganske spennende bil. Konseptbilen er imidlertid 15 cm kortere enn Model Y. Det kan bli litt knapt for mange. Men det kommer jo en større bil fra VW med kallenavn Roomz. Konseptbilen av ID4 er for øvrig oppgitt til å være 4 cm. bredere enn Model Y, nesten eksakt nøyaktig like høy og kommer kanskje med skyvedører. Kanskje ikke.. https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-new-york-motor-show/volkswagen-id-4-suv-be-revealed-new-york-motor-show

Biler med Chademo vil nok bli vanskelige å selge etterhvert, spår jeg.. og de vil også ha mindre bruktverdi. Også spent på hva Volvo, Polestar og PSA gjør med lading og hvilken vei lademarkedet går.

daktari

Hvis det kommer en S og X oppdatering med nytt 85 kWh og 115 kWh batteri kan dette endre seg fort. Levering fra sommeren kanskje? Akkurat nå er det vanskelig å få en ny X under 900k,- De færreste etron selges med så mye utstyr. Tesla kunne vunnet kunder på å droppe el-seter, fancy stereo, fjernlysass. og autopilot, varme i ratt etc. Altså innføre pakker med ekstrautstyr igjen. Men gøy at e-tron selger bra.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

E-tron er jo eneste stasjonsvogn (vet den kalles SUV, men den ser ut som en stasjonsvogn), det er jo en klassiker. I tillegg så ser den jo helt ut som en «vanlig» bil. Til sammen betyr dette at den omtrent har dette elbilmarkedet for seg selv.

elektro

Sitat fra: knut.aulie på søndag 02. februar 2020, klokken 23:22
E-tron er jo eneste stasjonsvogn (vet den kalles SUV, men den ser ut som en stasjonsvogn), det er jo en klassiker. I tillegg så ser den jo helt ut som en «vanlig» bil. Til sammen betyr dette at den omtrent har dette elbilmarkedet for seg selv.

Synes du overdriver litt. :) Jeg hadde en 2016 Passat GTE før, og det er en rimelig annerledes opplevelse å sitte i e-tron. Parkerer også ved siden av en ny Skoda Superb til daglig, og de 15-20 cm. med ekstra takhøyde og den ekstra bredden gjør at e-tron ser veldig ut som en SUV spør du meg. Selv om den kanskje ikke er det. Det er vel en allroad hvor man sitter enda høyere pga. batteripakken og taket er hevet noen cm. som en følge av dette. Den er bare 3 cm. lavere enn Q5, men det er vel kanskje heller ikke en SUV i manges øyne.

Ellers har du nok rett. Det er mange med stasjonsvogn som aldri kunne tenke seg hverken Model 3, Model S eller Model X, som for øvrig har blitt veldig dyr, og kanskje synes I-Pace blir hakket for liten/sær men som finner seg til rette med e-tron.

Neste år kommer det en ekte stasjonsvogn https://www.dn.no/motor/volkswagen/elbil/nye-biler/endelig-en-elektrisk-stasjonsvogn/2-1-709878 Den blir nok en schläger! Jeg frykter imidlertid kombinasjonen lite bakkeklaring og lang akselavstand, hvis den ikke får luftfjæring.

Legger ved et bilde av en bil som fikk e-tron til å virke litt puslete.. :laugh:

Counterpointer

Sitat fra: elektro på mandag 03. februar 2020, klokken 19:02
Sitat fra: knut.aulie på søndag 02. februar 2020, klokken 23:22

Synes du overdriver litt. :) Jeg hadde en 2016 Passat GTE før, og det er en rimelig annerledes opplevelse å sitte i e-tron. Parkerer også ved siden av en ny Skoda Superb til daglig, og de 15-20 cm. med ekstra takhøyde og den ekstra bredden gjør at e-tron ser veldig ut som en SUV spør du meg.
Akkurat her er vi nok temmelig enige.
For E-tron er en stor stasjonsvogn.

Audi har også lenge laget veldig fine stasjonsvogner RS 6 er en av de som er helt rå, og A4 allroad er veldig både harmonisk og fin.

Både stasjonsvogn og at den ikke skriker elbil var ment positivt og det ser det jo ut som markedet også tar til seg nå.

«Passaten» som VW kommer med blir et spennende innslag, helt enig.

Btw; når det gjelder SUV så synes jeg for mange biler kalles det og er alt for puslete, og der er E-tron en av de beste [emoji6]

eivhelle

SUV betyr vel først og fremst at bilen har ekstra bakkeklaring og derfor kan kjør litt utenfor allfarvei. I så måtte stiller etron sterkt med luftfjæring som gir 152-248 mm bakkeklaring.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA