Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Felg og dekk vekt

Startet av keca, lørdag 24. mars 2012, klokken 10:31

« forrige - neste »

Leaffen

#15
Takk for lenke ELGHOST. Glimrende lapp. Har allerede skrevet ut og lagt lapper i bilen, klar til aksjon ved neste behov.

Har for så vidt brukt en del tid på elbilforumet uten å finne denne lenken. Er derfor fremdeles av den oppfatning at ADMINISTRATOR burde grepet fatt i denne og gjort denne saken mye mer synlig i forumet. Tanken min er at det nå er mange nye elbilbrukere (inklusive meg selv), som trenger slike input med første kontakt med forumet. Og ikke minst; Det kommer til å bli mange flere elbilbrukere i tiden som kommer.

En annen sak er at spørsmålet kom i forbindelse med at en annen elbil (som ikke hadde behov for lading), benyttet en ladeplass. Det burde derfor finnes en lapp som også forsøkte å "kristne" nye elbilbrukere.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Griffel

Sitat fra: Aspiranten på søndag 11. mars 2012, klokken 10:54
Disse fossilbilene... Hva med å parkere bak dem og strekke kabelen forbi dem?


Fossilgjøkene menr du vell.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

#17
Sitat fra: Aspiranten på lørdag 10. mars 2012, klokken 21:52
Det er vel ganske viktig at vi som brukere tar kontakt med ladeplass eierne og presser på for at det skal bli satt opp skilt og regler om ladepåbud på slike plasser.

Etter oppfordre kjøpesentrene til å legge ladeplassene avsides (og ikke ved siden av handicap), så det ikke blir så attraktivt å parkere der om man ikke trenger lading. SmartClub på Slependen har gjort det.



PS: Hva har dette med Nissan Leaf å gjøre forresten ??? ???
Slike diskusjoner hører vel hjemme i feks "Elbilen og samfunnet"  (hvor det også har vært diskutert tidligere)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#18
Sitat fra: Leaffen på søndag 11. mars 2012, klokken 07:21
Vi må bli enige om en STANDARD TEKST, som egner seg for å skrive ut på papir.
Hvis du ikke har veldig lyst til å være kreativ, så finnes det allerede en brukbar flyer og nedlasting her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1734.msg13397.html#msg13397
Selv om den er primært for fossilgjøker, så er budskapet så generellt at de også kan brukes på elbiler som ikke lader.


EDIT: og etterpå så jeg at noen allerede hadde linket dit.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Joachim

Jeg skrev epost til Nordbysenteret. Skrev også at det ikke var nødvendig å benytte de mest attraktive plassene.  Ladeplassene bør ligge "dårlig til"

Fikk aldri noe svar. Kanskje jeg skal purre?

Aspiranten

Purr ivei Joachim.

Selv leter jeg etter flere av ladepunktene som er registrert her oppe... Jeg klarer ikke å finne dem på de aktuelle adressene, så at de står på populære plasser er ihvertfall ikke problemet her  :)
Nissan Leaf

Joakim Sveli

Ved Fylkeshsuet i Sarpsborg er det en gryende stillingskrig mellom elbilister og fossilbilister. Jeg har ordnet med skjøteledning tilgjengelig i resepsjonen til alle elbilister som finner fossilbiler foran ladestolpene og som må lade. Oppfordringen er at man parkerer bak så mange feilparkerte fossilbiler som mulig og strekker kabelen mellom disse for å lade elbilen. På bildet ser dere hvordan dette er gjort. Fossilbilene som står foran ladestolpen på bildet har tidligere fått advarsel. Holdningen hos fossilbilene er: "Ladeplassene for elbil er ikke i bruk alikavæl, så da kan jeg parkere der".
Det står også en Think til lading utenfor bildet til venstre.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Joakim Sveli

Det må legges til at dette blokkeringstiltaket kun tas i bruk når det ikke er noen tilgjengelige ladeplasser igjen, og at dette skyldes fossilgjøker
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Fossilen på søndag 11. mars 2012, klokken 02:41
Sånn er det også på IKEA Slependen der er det veldig MANGE og ofte det står fossilbiler på ladeplassene.
Skal få laget meg noen selvklebende flayers som jeg har funnet her på forumet disse blir nok litt over middels vanskelig å få vekk fra f.eks vindu eller speil men det bryr meg ikke.

Jeg tror det er mange som ikke ser at det er ladeplass på IKEA. På IKEA er det også ladeplasser til høyre med en gang man kommer inn i P-huset. Disse er lengst bort fra inngangen og det er ingen fossilbilister som orker å gå så langt, så disse er alltid ledig.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

i_expect

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 12. mars 2012, klokken 09:16
Sitat fra: Fossilen på søndag 11. mars 2012, klokken 02:41
Sånn er det også på IKEA Slependen der er det veldig MANGE og ofte det står fossilbiler på ladeplassene.
Skal få laget meg noen selvklebende flayers som jeg har funnet her på forumet disse blir nok litt over middels vanskelig å få vekk fra f.eks vindu eller speil men det bryr meg ikke.

Jeg tror det er mange som ikke ser at det er ladeplass på IKEA. På IKEA er det også ladeplasser til høyre med en gang man kommer inn i P-huset. Disse er lengst bort fra inngangen og det er ingen fossilbilister som orker å gå så langt, så disse er alltid ledig.

Lars

Apropos IKEA: Jeg har vært der med elbilen en gang og kona en gang (Kristiansand). Begge gangene har det vært en elbil fra før eller en har kommet mens vi har vært inne. Og begge gangene har ladingen blitt kuttet til bilene som står og lader! Må være en sikring som går. Men litt betenkelig at sirkingen går når to elbiler lader og det er satt av 8-9 plasser til lading av elbil..!  ???

For øvrig så er det to som bruker elbil til jobb her hos oss og 4 plasser til elbil. Noen dager er det smekkfullt og vi har en kotyme som sier at om noen kommer kl 11 og det ikke er en ledig plass uten å parkere ulovlig/uforsvalig/hinder for trafikken så kan man parkere på ladeplassene. Men dette blir strammet inn på nå pga at flere ønsker å benytte elbil hit. Har selv benyttet en gul lapp i vinduet en periode det var "kamp om plassene" på ladeplassene.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Aspiranten

Sitat fra: ElRey på mandag 12. mars 2012, klokken 09:07Oppfordringen er at man parkerer bak så mange feilparkerte fossilbiler som mulig og strekker kabelen mellom disse for å lade elbilen. På bildet ser dere hvordan dette er gjort. Fossilbilene som står foran ladestolpen på bildet har tidligere fått advarsel.

Takk for bildet Elrey, nå ble jeg glad  ;D
Nissan Leaf

aalbork

Sitat fra: el-snorre på lørdag 10. mars 2012, klokken 22:55
Elbilforeningen vil i 2012 sette fokus på "har du behov denne plassen når du ikke lader?". Grunnen er enkel, det blir stadig flere elbiler og antallet lade-plasser følger ikke etter.

Godt tiltak, I dag hadde jeg ikke selv behov for lading og fant meg, uten alt for mye leting, en vanlig kommunal plass. Selvsagt litt mer krevende å måtte gå ned å stille klokka hver annen time, men en liten beinstrekk skader ikke. Vi står jo tross alt gratis på de kommunale plassene også. På vei til jobb i morges så jeg at ikke mindre enn 8 av 10 ladeplasser i nærområdet var opptatt av ikkeladende Elbiler. Sånt er frustrerende når en enten er helt i beit for lading eller trenger å toppe opp for å ha kapasitet til flere ærend og unger til/fra trening etter jobb. Hender jeg må dra hjemmom for å bytte til fosildroget fordi jeg ikke fikk etterfyllt.

Hadde vært fint med en felles flyer med en vennlig henstilling til medelbilister om å se seg om etter alternative plasser når en ikke trenger å lade.

Her i området synes problemet med fosildrog på elbilplasser å ha avtatt litt. Dels fordi de ofte er opptatt av ikkeladende elbiler, og dels fordi det er i næreten av trafikketatens HQ. Det virker som de har økt fokuset på å bøtelegge fosildrogene
som parkerer på ladeplassene.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Elmo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 12. mars 2012, klokken 09:16
På IKEA er det også ladeplasser til høyre med en gang man kommer inn i P-huset. Disse er lengst bort fra inngangen og det er ingen fossilbilister som orker å gå så langt, så disse er alltid ledig.

Sitat fra: i_expect på mandag 12. mars 2012, klokken 09:29
Apropos IKEA: Jeg har vært der med elbilen en gang og kona en gang (Kristiansand). Begge gangene har det vært en elbil fra før eller en har kommet mens vi har vært inne. Og begge gangene har ladingen blitt kuttet til bilene som står og lader! Må være en sikring som går. Men litt betenkelig at sirkingen går når to elbiler lader og det er satt av 8-9 plasser til lading av elbil..!  ???

IKEA på Slependen har 2 plasser ved innkjørselen (som Lars sier) og 3 ved inngangen. 
De 2 første deler én 16A kurs og 3 siste deler to 16A kurser. Jeg har prøvd å påpeke til dem at et er ikke godt nok, men fikk ikke svar. Men er nøden stor så finnes det flere, litt skjulte, kontakter langs veggen. Må riktignok stå på "fortau" eller strekke skjøteledning over kjørebanen inni P-huset, men som noen sa - må ru - så må ru.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Fossilen


Jeg parkerte på LadePunkt i Dronningensgt i går ettermiddag og da jeg kom å skulle hente bilen var den
vist ikke full av strømm gitt. Da var det en med en Rød og hvit Buddy REG NR EL 3895. som hadde dratt ut kontakten fordi han trengte strøm stod det på lappen han så fint hadde satt på bilen min. Håper att det ikke gjorde no stod det du hadde jo 100% med strøm. Lurer på hvor han har sett dette tro nok att han trenger BRILLER.
Jeg hadde  EN PRIKK over halv.
Så takk til DEG for att jeg IKKE rakk fotballkampen mellom SIF-vif.
Jeg hadde 10 MIL å kjøre mått først hjemm etter billettene.
Så dette rakk jeg ikke MÅTTE JO LADE FØRST  >:( >:( >:( >:( >:(
MEN GODSET KNUSTE JO vif HERLIG ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA