Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Felg og dekk vekt

Startet av keca, lørdag 24. mars 2012, klokken 10:31

« forrige - neste »

keca

Vi var ute på shopping i dag. På vei ned i parkeringskjelleren på Jessheim Storsenter så jeg en Citroen C-Zero bak meg. Tenkte for meg selv at det var tur at det var jeg som kom først, for jeg var helt avhengig av å få ladet bilen og det er bare en ladeplass i det parkeringshuset. Tenkte at jeg kunne jo ta en prat med han om å få samordnet litt slik at begge kunne få ladet det nødvendige. Men da jeg fikk billetten og bommen gikk opp og jeg kjørte mot elbil plassen så jeg i speilet at C-Zero'en vrengte opp til venstre og kjørte mot pålagt kjøreretning og like før jeg var fremme ved elbilplassen nådde han å komme før meg. Tenkte for meg selv at ok, enten kan jeg kjøre i et annet parkeringshus der de har sin andre ladeplass ellers så kan jeg jo høre litt hvor lenge han hadde tenkt å stå der. Men, han hoppet ut av bilen å dro med seg barnet sitt, UTEN EN GANG Å PLUGGE I LADEREN! Min samboer gikk etter han å forklarte at vi faktisk trengte å lade, om hvorfor han måtte ta den plassen da, fikk bare til svar at vi kunne jo kjøre bort i det andre parkeringshuset. Etter at vi hadde vært inne på senteret i rundt et kvarter gikk jeg ned igjen for å sjekke. Da hadde C-Zero'en kjørt, men da sto det en Nissan Leaf der, HELLER IKKE DENNE LADET DER. Det var mange ledige plasser rundt der, ikke mye lengre å gå heller. En ting er inne i Oslo der det er veldig knapphet på parkeringsplasser generelt, men her da!

Jeg ser ihvertfall slik på det, at om det er andre ledige vanlige parkeringsplasser og jeg ikke skal lade bilen, så parkerer jeg da ikke der så jeg tar opp den eneste elbilplassen som er der (ok, en til i et annet parkeringshus da). I det første tilfellet visste han jo også hvor jeg hadde tenkt meg, og da kjøre ulovlig for å komme først er jo helt hinsides all folkeskikk og køkultur. Og at man i tillegg ikke skal lade bilen da.

Jeg er redd at med oss "nye" elbillister kommer ikke samhold og integritet lenger til å være det samme som for den gamle generasjonen med eilbillsiter.
Hvor man holdt litt sammen og hjalp hverandre. Ihvertfall hadde respekt for hverandre.

Tror ikke at min tankegang er uvanlig, jeg føler vel at de fleste tenker litt på andre. Men da jeg opplever to sånne her på en dag begynner jeg å lure.
Den Leafen er på en måte grei da, ettersom det er en elbilplass og ingen andre elbiler å se. Heller ikke at man regner med at det kommer noen, og derfor kanskje tenkte slik at den ikke skulle ta opp plassen som en vanlig bil kunne hatt. Ok, vi tenker forskjellig. Jeg tenker heller at om jeg ikke skal lade bilen, regner jeg meg heller som en vanlig bil slik at hvis det dukker opp noen med ladebehov så har de muligheten (det finnes kun to kontakter, så det er en knapphet på ladeplasser)
Parkeringshuset det her er snakk om har gratis parkering i to timer som gjelder for alle, så egentlig ingen fordeler med å stå på elbil-plassen. Man står veldig utsatt til på denne plassen, som er laget etter Think mål og jeg føler vel kanskje at man heller prøver å unngå plassen hvis man ikke må.

Jeg tåler kritikk eller en god diskusjon, så kjør på!
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

bno

#1
Du møtte dessverre en av disse superegoene. Jeg vil ikke kalle de for drittsekker, nei det skal jeg ikke. Men det er en sterkt asosial demonstrasjon. Ikke bare vedkommende som stakk "snarveien" men også han andre som stakk brystet frem og ikke skulle lade. Jeg forstår deg så inderlig vel. Det er slike som ødelegger dagen. Best å unngå de ja. Det fikk du også erfare. Den sunne tanken om ladebehov versus ikke ladebehov bør styre hvilken status man bør definere seg som er helt riktig. Lader man ikke (behover osv) da bør man ha statusen vanlig bilist. Godt innlegg. I et hvert fall vi "early adopters "må enda hjelpe hverandre som du sier. Senere har vi full tank hjemme fra som holder som en fossilbil, men inntil da er konduite og omtenksomhet gode stikkord. Takk for godt innlegg.  
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

BE

Fyren i Citroen hadde sikkert et markeingsbehov større enn snittet for å kompensere for sin unormalt lille kroppstørrelse (*)

Forøvrig enig med deg.


(*) Basert på avstanden mellom bil og vegg.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Griffel

#3
Kanskje på tide med et obligatorisk kutymekurs før en får lov å kjøpe elbil. Trenger en ikke lading og det er andre plasser bruker en selvfølgelig ikke ladeplassen. Kanskje på tide med minuttbetaling på ladeplasser, altså betale for strømmen enten en kobler seg til eller ikke? Det vil frigiplassene til de som trenger lading dersom det ellers er ledige plasser som er gratis eller billigere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bno

Det er en økonomisk lov at det som er gratis er det uendelig etterspørsel etter så den er grei. Det er også slikk sett et poeng med konduite og omtanke.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

AreGar

Har hatt tilsvarende tankegang selv.
Går å vurderer elbil fortløpende og følger med hvordan parkeringen er for disse ved universitetet og har lagt merke til at det står en P106 på en av de _to_ ladeplassene nesten hver eneste dag uten å lade. Dette er jo selvfølgelig et stort skår i gleden da jeg ikke selv har lademulighet hjemme, og i tillegg er det bortimot 10 forskjellige elbiler jeg har sett parkert på vanlige plasser rundt universitetet.
Kan nevne at det også er gratis parkering rundt hele, så P106 står ikke på elbilplassen for å få stå gratis.

Samme bekymring har jeg i forhold til flyplassparkering.
F.eks. Torp Sandefjord har 2 elbilplasser på langtidsparkering, hvordan organiseres dette? Om jeg f.eks. skal en tur på feire synes jeg det er unødvendig å lade i 14 dager, men jeg trenger jo å lade 10 timer så jeg har størm til å kjøre hjem igjen.. Noen tanker om dette?

Aspiranten

Det er vel ganske viktig at vi som brukere tar kontakt med ladeplass eierne og presser på for at det skal bli satt opp skilt og regler om ladepåbud på slike plasser.

Kjenner jeg ble provosert av å lese om vedkommende i C-Zeroen...
Nissan Leaf

gbzdoc

Ja, på steder med få ladeplasser hadde helt klart et påbud om lading vært på sin plass:

"Reservert for ladende elbil"

Man kunne også plassert plassene på et mindre attraktivt sted. Ofte er de plassert nærme inngangen til f.eks. kjøpesenteret. Blir litt på godt og vondt, men tror mange parkerer der fordi det er enkelt...

Opplevde forøvrig det samme selv i dag, at jeg måtte lade, mens ladeplassen var okupert av en Think som ikke ladet. Kom heldigvis hjem likevel, med low battery warning. ;)

el-snorre

Slikt liker je ikke lese, og slikt ønsker jeg ikke at et skal være. Ladeplass for elbil er ikke  samme som HC -parkering, reservert plass for elbil. Det er et tilbud vi har og skal kunne bruke når vi har behov for strøm.

Jeg har selv parkert uten å lade på ladeplass, men passer da på å bruke huet. Det er forskjell på å ta denne plassen som er ledig og det å ta en av tre-fire ledige plasser.

Elbilforeningen vil i 2012 sette fokus på "har du behov denne plassen når du ikke lader?". Grunnen er enkel, det blir stadig flere elbiler og antallet lade-plasser følger ikke etter. Det hele blir ikke bedre av at 2012 er året når de ladbare hybridene også kommer og de skal kanskje også ha strøm....

Ladeplikt løser ikke alle disse konfliktene, men noen. Vi risikerer om vi ikke er høflige å måtte betale for tjenesten i kombinasjon med en ladeplikt.

Sier bare: bruk huet med fornuft!  :)
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Fossilen

Sånn er det også på IKEA Slependen der er det veldig MANGE og ofte det står fossilbiler på ladeplassene.
Skal få laget meg noen selvklebende flayers som jeg har funnet her på forumet disse blir nok litt over middels vanskelig å få vekk fra f.eks vindu eller speil men det bryr meg ikke.

Leaffen

ET GLIMRENDE EMNE FOR DETTE FORUMET.

Vi må bli enige om en STANDARD TEKST, som egner seg for å skrive ut på papir. Så kan man ha med seg en liten bunke i bilen, som man kan bruke i slike tilfeller.

En lapp under vindusviskeren med en høflig oppmodning om å la være å bruke ladeplassen, hvis du ikke skal lade.

Lappen må gjerne fortelle at dette er felles retningslinjer for alle som kjører elbil i Norge. Og at retningslinjene er utarbeidet av elbilforum.no. Gjerne med direkte henvisning til hvor dette ligger på forumet. Emnet må plasseres på forumet som et hovedemne uavhengig av bilmerke. Helt fremme og helt synlig for alle som benytter forumet. Dette er noe for ADMINISTRATOR av forumet.

Synspunkter?
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

erik e

Trist sak,er redd det blir verre.Når man ser hvordan våre "ledere/politikkere" holder på mister vi jo all respekt.Tips: Solen skinner,vi må komme oss ut på sesongens siste skiturer.Det er godt for hode,da synger jeg hver gang jeg opplever slike ting.God tur. ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

wat

Sitat fra: Fossilen på søndag 11. mars 2012, klokken 02:41
Sånn er det også på IKEA Slependen der er det veldig MANGE og ofte det står fossilbiler på ladeplassene.
Skal få laget meg noen selvklebende flayers som jeg har funnet her på forumet disse blir nok litt over middels vanskelig å få vekk fra f.eks vindu eller speil men det bryr meg ikke.

Jeg opplever akkurat det samme på IKEA Trondheim. Der står det også til en hver tid flere fossilbiler. Kan noen i Elbilforeningen ta kontakt med IKEA Norge, og be dem høflig om å håndheve sine egne parkeringsbestemmelser?
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

Elghost

Sitat fra: Leaffen på søndag 11. mars 2012, klokken 07:21
ET GLIMRENDE EMNE FOR DETTE FORUMET.

Vi må bli enige om en STANDARD TEKST, som egner seg for å skrive ut på papir. Så kan man ha med seg en liten bunke i bilen, som man kan bruke i slike tilfeller.

En lapp under vindusviskeren med en høflig oppmodning om å la være å bruke ladeplassen, hvis du ikke skal lade.

Lappen må gjerne fortelle at dette er felles retningslinjer for alle som kjører elbil i Norge. Og at retningslinjene er utarbeidet av elbilforum.no. Gjerne med direkte henvisning til hvor dette ligger på forumet. Emnet må plasseres på forumet som et hovedemne uavhengig av bilmerke. Helt fremme og helt synlig for alle som benytter forumet. Dette er noe for ADMINISTRATOR av forumet.

Synspunkter?
Se innlegg 287 i denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1734.0
Her er det laget et fint forslag lagret som pdf.
Har liggende flere eksemplarer i bilen  ;)
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

Aspiranten

Disse fossilbilene... Hva med å parkere bak dem og strekke kabelen forbi dem?

Må man lade så må man lade... Bare rettferdig at de selv må kaste bort tid på å ringe telefonnummeret ditt som du la igjen i frontruta på elbilen :) Og du løper selvsagt ikke tilbake til bilen...  8)
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA