Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Felg og dekk vekt

Startet av keca, lørdag 24. mars 2012, klokken 10:31

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: mariowing på tirsdag 31. juli 2012, klokken 23:58
Av alle el bil godene synes jeg gratis parkering er det "rareste". Jeg er mye mer interessert i å ha tilgang på strøm "overalt" enn at det skal være gratis å parkere der strømmen er.

Det er jeg forsåvidt enig i; jeg vil heller også betale for parkeringa hvis det sikrer meg mulighet for å lade. Men jeg tror også at det er mer effektivt som lokkemiddel at man parkerer gratis enn at man er sikret lademulighet; alle har noe å spare på å parkere gratis, men ikke alle har behov for å lade hver gang de parkerer, spesielt ikke på "korte stopp". Jeg hadde f.eks. ikke giddet å plugge i lading mens jeg bare var inne for å handle dagligvarer, med mindre batteriet var nesten helt tomt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hkaspenberg

Sitat fra: mariowing på tirsdag 31. juli 2012, klokken 23:58
Enig i ladeplikt på ladeplassene. Så får de som ikke trenger strøm parkere et annet sted. Av alle el bil godene synes jeg gratis parkering er det "rareste". Jeg er mye mer interessert i å ha tilgang på strøm "overalt" enn at det skal være gratis å parkere der strømmen er.
Nettopp. Hvis man forsetter med å si "ladeplass" istedenfor "elbilparkering" (repeter...) vil problemet kanskje løses av seg selv.  ;D

Det er jo gratis parkering på alle kommunale parkeringsplasser, ihvertfall i Oslo. Noen kommuner, som f.eks. Fredrikstad, drifter parkering på kommunal grunn via kommunale selskap etter "privatrettslige regler" slik at de kan ta betalt for all parkering, selv av el-biler. Men det er en annen diskusjon. Og vi har vel ikke tapt den diskusjonen ennå?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

pilt

Endring av teksten på plassene så man må lade hadde vært fint. Vi dristet oss i dag til å kjøre ned til Kongen p-plass med nesten tom bil. Begge lampene lyste da vi ankom parkeringen. Fire plasser er det der, og vi har alltid sett det ledig der før. Men ikke i dag. To ladet og to ikke. Jeg turte ikke å gamble på at jeg kom meg til Aker brygge, så jeg parkerte på tvers bak de som ikke ladet og fikk trukket ledningen bort. Så var det bare å stå og vente til jeg hadde en skvett til å komme til neste ladeplass.

Etter en snau halvtime kom det fire 60+ som hørte til den nye Citroenen. Jeg sa som sant var at jeg var glad dr kom og at jeg syns det var leit at de parkerte der når de ikke skulle lade. For jeg kom ingen vei og var avhengig av plassen. Sure negative svar tilbake. Makan! Jeg skulle ønske det var en av de to som ladet som kom, for da hadde nok samtalen blitt noe lysere.
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

jkirkebo

Sitat fra: pilt på onsdag 15. august 2012, klokken 18:24
Endring av teksten på plassene så man må lade hadde vært fint. Vi dristet oss i dag til å kjøre ned til Kongen p-plass med nesten tom bil. Begge lampene lyste da vi ankom parkeringen. Fire plasser er det der, og vi har alltid sett det ledig der før. Men ikke i dag. To ladet og to ikke. Jeg turte ikke å gamble på at jeg kom meg til Aker brygge, så jeg parkerte på tvers bak de som ikke ladet og fikk trukket ledningen bort. Så var det bare å stå og vente til jeg hadde en skvett til å komme til neste ladeplass.

Etter en snau halvtime kom det fire 60+ som hørte til den nye Citroenen. Jeg sa som sant var at jeg var glad dr kom og at jeg syns det var leit at de parkerte der når de ikke skulle lade. For jeg kom ingen vei og var avhengig av plassen. Sure negative svar tilbake. Makan! Jeg skulle ønske det var en av de to som ladet som kom, for da hadde nok samtalen blitt noe lysere.

Ja, det der er ikke bra. Ingen vits i å parkere på elbilplass om man ikke må lade! Jeg parkerte Leafen på Rygge flyplass selv i dag for 3 døgn, tok da vanlig plass i P11 fremfor ladeplass i P10 siden jeg bare har 35km hver vei.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

akseln

Sitat fra: Trond Arve på tirsdag 10. juli 2012, klokken 08:39
Sitat fra: Akseln på tirsdag 10. juli 2012, klokken 08:10
Et annet problem er elbilister som bruker sårt trengte ladeplasser som sin private parkering. Eksempel nå fra Sagene skole der det har stått en Buddy parkert i over 14 dager i strekk. Utrolig egoistisk med tanke på at plassene der blir fort fulle selv nå på sommeren.

Hva skal man gjøre med slike? Be om å få de tauet vekk?

Ja.

Nå har den aktuelle Buddyen stått parkert avskiltet på samme ladeplass i flere uker. Borttauing er herved bestilt så da håper jeg det blir en ekstra plass tilgjengelig på Sakene ganske snart ;D

Brødbilsjåfør

I Trondheim i dag: 2 ladeplasser,2 id***er i Nissan leaf uten å lade,ergo vi måtte ta en ekstra tur innom en hurtiglader,som til alt overmål faktisk så godt som var blokkert av 2 fossilbiler..... At ingen kan lære. Trenger virkelig et skilt me ladeplass istedet for p-plass for elbil....
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 15. august 2012, klokken 19:38
Ja, det der er ikke bra. Ingen vits i å parkere på elbilplass om man ikke må lade! Jeg parkerte Leafen på Rygge flyplass selv i dag for 3 døgn, tok da vanlig plass i P11 fremfor ladeplass i P10 siden jeg bare har 35km hver vei.
Tommelen opp!

Btw - jeg sendte e-post til Europark angående utvidelse av antallet ladeplasser i P10 på Gardermoen. Stor glede! De har bestilt skilt som sier "Reservert for lading av elbil", så får vi håpe idioter slutter å misbruke plassene :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Brødbilsjåfør


Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 23. november 2013, klokken 16:10
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 15. august 2012, klokken 19:38
Ja, det der er ikke bra. Ingen vits i å parkere på elbilplass om man ikke må lade! Jeg parkerte Leafen på Rygge flyplass selv i dag for 3 døgn, tok da vanlig plass i P11 fremfor ladeplass i P10 siden jeg bare har 35km hver vei.
Tommelen opp!

Btw - jeg sendte e-post til Europark angående utvidelse av antallet ladeplasser i P10 på Gardermoen. Stor glede! De har bestilt skilt som sier "Reservert for lading av elbil", så får vi håpe idioter slutter å misbruke plassene :)

Toppers. Det er den teksten det burde stått på alle elbilplasser.
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

el-snorre

Skal i møte med Europark for å diskutere lading på Gardermoen.

Noen ønsker jeg kan overbringe, foruten "ladeplikt"?

Hva med:
- reserveringsmulighet
- raskere lading

Har vi betalingsvilje for bedre ladetilbud?
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Rasmus.B

#54
Hei Snorre.
Jeg bruker P11 på Gardermoen jevnlig da dette p-huset er ansatt parkeringen. For 2 år siden var det 4 ladeplasser, så utvidet de til 12 plasser, så ble det 20 plasser, og nå i disse dager blir det 30 plasser i P11. Er nok ikke lenge før det blir trangt om plassen selv med 30 plasser, så mitt ønske er en langsiktig plan med ytterlige plasser for el-bil. Jeg tenker også at når man parkerer på Gardermoen, så er det vel for at man enten skal ut å reise, eller at man jobber der, og derfor blir stående minst 7 - 8 timer, og derfor er det slik jeg ser ikke så stort behov for raskere lading, men heller å øke antallet ladeplasser.
På korttids parkeringen er kanskje saken litt annerledes. Da kan det være behov for hurtigere lading.
Jeg håper ikke at det skal koste noe utover det det koster å parkere på en plass uten lademuligheter.
Ellers så syns jeg at Europark på Gardermoen har gjort en flott innsats med ladeplasser. Bra jobbet.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jkirkebo

#55
Sitat fra: el-snorre på søndag 24. november 2013, klokken 11:11
Skal i møte med Europark for å diskutere lading på Gardermoen.

Noen ønsker jeg kan overbringe, foruten "ladeplikt"?

Hva med:
- reserveringsmulighet
- raskere lading

Har vi betalingsvilje for bedre ladetilbud?

Raskere lading? Om dette er snakk om langtidsplassene for de som skal ut og fly er da 230V/16A helt tilstrekkelig?
Betalingsvilje? Det koster da nok kroner å stå der som det er, de få kronene de koster å fylle opp en Leaf er for småpenger å regne i forhold. Ingen vits i å styre med betaling for det.

Ladeplikt er derimot en selvfølge etter min mening. Det er nok av plasser for biler som ikke skal lade.

Reservering tror jeg blir tungvint. Er du avhengig av dette så bruk Gardermoen Parkering.

Jeg ville satset på å få de til å sette opp så mange ladeplasser som mulig, med vanlig shucko-stikk og evt. Type 2 (kun 16A enfase) om de har lyst å bruke litt ekstra penger, samt skilting med ladeplikt.

Garo har greie Type 2+Schuko stolper for 1x16A: http://www.garo.no/index.php/ladestasjon-ls-1-ev-sc-n-mod-3-stolpe.html

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

el-snorre

Europark har gjort en god jobb så langt.
Enig i at 16A enfas og ladeplikt.

Type2 mener jeg er nødvendig. Vil gi sikrere lading og bedre kvalitet. Muliggjør også laststyring om man når maks av hva man kan hente ut (overbelasyningsvern).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

svingen

får oss som er avhenig av og lade når man skal til gardemoen og ut og fly ville det vært utrolig kjekt og kunne resevere så man er sikker på og komme hjemm igjen.....hvis ikke blir det jo fort att man er "tøff" og tar elbilen en gang og ikke får ladet og må kjøre hjemm igjen etter 1 uke i charter land uten varme i bilen....da blir det bensin bilen fremover.... tviler på sjefen i huset kommer til og godta og kjøre elbil igjen da ;) (jeg har ikke opplevd det her kun teori kjører ikke elbil enda en gang) men ville satt pris på mulighet til og reserve plass :)

kort tid med type2 22kw ville jo vært en stor fordel da kan man jo lade mens man venter og hente noen på flyplassen :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Rasmus.B

Sitat fra: svingen på søndag 24. november 2013, klokken 18:02
får oss som er avhenig av og lade når man skal til gardemoen og ut og fly ville det vært utrolig kjekt og kunne resevere så man er sikker på og komme hjemm igjen.....hvis ikke blir det jo fort att man er "tøff" og tar elbilen en gang og ikke får ladet og må kjøre hjemm igjen etter 1 uke i charter land uten varme i bilen....da blir det bensin bilen fremover.... tviler på sjefen i huset kommer til og godta og kjøre elbil igjen da ;) (jeg har ikke opplevd det her kun teori kjører ikke elbil enda en gang) men ville satt pris på mulighet til og reserve plass :)

kort tid med type2 22kw ville jo vært en stor fordel da kan man jo lade mens man venter og hente noen på flyplassen :)
Mulig at jeg bare ser problemer med reservasjon, men ta min situasjon f.eks. Jeg kommer ut på Gardermoen for å jobbe, og er borte typisk i 4 dager. I mellomtiden så er det en som reserverer plassen om 2 dager. Da er det 2 dager til jeg kommer tilbake for å flytte bilen. Eller er det slik at alle må reservere, og kommer man ikke tidsnok tilbake til endt reservasjon blir man bøtelagt og tauet bort?
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

bruisepristine

#59
I så tilfelle burde ansattparkeringen P11 ekskluderes fra en evt reservasjonsrett for reisende. Reisende bør ikke kunne frata p-plass til ansatte som betaler mangfoldigende tusen i året for å ha tilgang til ladeplass når de er på jobb.
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA