Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Setetrekk

Startet av corvy, fredag 23. mars 2012, klokken 10:17

« forrige - neste »

corvy

Vi har som noen kanskje har sett vurdert å kjøpe en think men kona er ikke glad for manglende seteplasser så da må vi gjøre en vurdering av Leaf eller trillingene. Ser at man kan spare ~30 tusen på å kjøpe via Acar.no men er usikker på seriøsiteten. Noen som har kjøpt fra de og kan dele erfaringer?

Påstanden hans er at det er "varmepakke" på batteriene men ikke varme i ratt eller seter. For meg er ikke varme i ratt og seter så veldig viktig men det er jo dumt for annenhåndsverdi. Videre sier han at han skaffer dette fom. Mai estimert (tror Nissan skulle normalisere utvalget til en utstyrsvariant eller noe slikt).

Noen som har kunnskap om dette firmaet og bilene han selger?
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

bno

#1
Sitat fra: corvy på lørdag 10. mars 2012, klokken 07:38
(tror Nissan skulle normalisere utvalget til en utstyrsvariant eller noe slikt). ?
som svar på dette:
Kjenner ikke firma så der kan jeg ikke bidra noe. Vedr. det jeg oppfatter som US import så er det slik at i USA 2011 modell ble levert i utgavene SV og SL. SL er den med mest utstyr. Går ikke i detalj da forskjellen ikke er vesentlig. I tillegg var det da mulig å tileggsbestille såkalt Cold Weather Package (SL 2011 CWP). Det er få som initielt gjorde det (pga ikke så interessant i Florida og Calif) Derfor var/er utbredelsen av CWP versjoner liten og de som finnes er en god del dyrere i innkjøp. Fra 2012 versjonen ble alle Leaf inn til USA levert standard med CWP. Det som er på gang nå om jeg har oppfattet spørsmålet ditt riktig er at prisnivået på 2012 i USA er kommet så langt ned på brukte 2012 at man ser for seg lettere tilgang til 2012 modellen(fra mai). Det stemmer for såvidt godt med min oppfatning i et hvert fall. I tillegg har dette også ha noe med en del andre forhold som kan redusere innkjøpsprisen (om man har satt seg inn i sakene skikkelig) ;D i USA som jeg ikke ønsker å komme inn på og som hjelper på utsalgsprisen eller fortjenesten ved salg i Norge eller Scandinavia for den sags skyld. Dette er kortversjonen ;D

Ingen problem med setevarme ettermontering. Har oppfattet at batteri management systemet har vært tilgjengelig hele tiden, men om det går ensidig på kjøling (Florida/Calif) er jeg ikke sikker på da jeg selv valgte å vente litt med import til eget forbruk og derfor ikke tok noe dypdykk i så måte. Vi får se hvordan 2013/14 konfigurasjonen blir. Indukjonslading, 6Kw lader, andre farge valgsmulighter inne og utenpå nevnes som en digresjon.


Ser at de reklamerer med uregistrert bil. Jeg formoder at den har vært registrert i USA (om det er importlandet) ellers kan det oppstå problem ved godkjenning, men det er selvsagt importør ansvaret. Det blir mer tungvint pga av Norsk importregler om den ikke har vært reg. i USA (ikke nødvendigvis brukt) men altså reg. i USA gjør saken enkel i Norge vis a vis godkjenningsprossessen hos tilsynet i Drammen. En annen sak er at det i usa ikke leveres lyktespyleanlegg og det er påbudt i Norge (hevdes det) ved xenon lys....Kan gi deg som kjøper en kilevink ved senere EU kontroll da. Sjekk i et hvert fall ut dette...


Som en annen digresjon er mitt inntrykk av at prisingen i Norden ift. USA er skammelig. Men man ser ofte at kapitalen (har ikke noe imot at man gjør forretning) har en tendens til ikke å utvise måtehold (les griskhet) slik at det blir selfdestructive. Om ikke prisnået på Leaf i Norge kommer noe ned tror  jeg det vil virke ødeleggende for avgiftsspørsmålet. At avgiftene kommer fortere enn tiltenkt. Vi dvs. spleiselaget ønsker ikke å ha Nissan som et sugerør inn i velferdskassen vår. Men man kan håpe at de vil være med i Norge også på å holde litt igjen for å bidra til teknologi utbredelsen vi så vidt er vitne til og som er påkrevd. Kunne ikke dy meg...
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

akseln

30k spart nå blir fort tilsvarende minus når bilen skal selges. Hvis du i det hele tatt får solgt en Leaf uten sete- og rattvarme.


Sent from my iPhone using Tapatalk

bno

#3
Sitat fra: Akseln på lørdag 10. mars 2012, klokken 08:55
30k spart nå blir fort tilsvarende minus når bilen skal selges. Hvis du i det hele tatt får solgt en Leaf uten sete- og rattvarme.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Akkurat det samt en del andre forhold som er diskutert i andre tråder. Selv kunne jeg spart en god del mer, men valgt like vel å kjøpe Norsk for første gang på 20 år ;D
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

hma

Sitat fra: corvy på lørdag 10. mars 2012, klokken 07:38
For meg er ikke varme i ratt og seter så veldig viktig men det er jo dumt for annenhåndsverdi.
Rattvarme og setevarme kan øke rekkevidden på en elbil. Varme med lav effekt påført direkte mot kroppen gjør at du kan skru ned effekten på varmeapparatet. Personlig ville jeg gått for dette :)

Sitat fra: corvy på lørdag 10. mars 2012, klokken 07:38
Noen som har kunnskap om dette firmaet og bilene han selger?
Har ikke Elektrolux kjennskap til Acar mon tro?


Ellers så tenker jeg at man må vurdere hvilken merverdi en slik parallellimportør tilfører salget. Kan Acar tilby deg noe ekstra eller er de kun et fordyrende mellomledd. Det lille ekstra du eventuelt betaler for er i hovedsak oppsporing av objekt (bil) og papirarbeid.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

bno

Sitat fra: hma på lørdag 10. mars 2012, klokken 07:38
Det lille ekstra du eventuelt betaler for er i hovedsak oppsporing av objekt (bil) og papirarbeid.

Det var kortversjonen, men la gå  ;D
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Bil2

Importerte biler har vel også kortere garantitid. Fabrikkgarantien er vel et par år kortere enn den norske garantien.
Oslo
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh

daggad

Hadde aldri kjøpt en utenlandsk bil uten varme i seter og ratt samt batterivarme og dårligere garantier for bare 30k under !! Aldri !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

bno

#8
De som importerer og selger for 240K bør reduserer utsalgsprisen med 20K og like vel være fornøyd. Det blir for easy money for dem, selv med betalt utvidet garantitid.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

corvy

Takk, mye å tenke på ja. Ble litt fristet å kjøpe i USA selv. Er jo der borte jevnlig uansett. Hvordan er det med kart og sim etc? Hvordan løser importørene dette?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

bno

#10
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4943.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4216.0.html

Brukt med CWP  2011 finner du mest sannsynlig mot Chicago området. Lett å reise over også fra CPH-ORD-CPH daglig. Noe feller å gå i om du ikke er forsiktig.

Car Title "clean"  aldri Salvage Title. Signeres av selger sammen med Bill of sales, ellers får du aldri bilen ut av landet. Altså Signerte title og Bill of sales
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

corvy

Takk :)

har også hørt med Acar. Han henter biler i Europa, disse er uten CWP men med garantier (de respekteres i hele europa). Han får CWP biler fra og med Mai sier han. Videre har jeg sett Leaf i Danmark til 230 ' som har CWP, kanskje den enkleste veien til mål?
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

bno

Tror du får en utfordring ved Danmark kjøp. De vil ikke selge (de få som er autoriserte, den største utenfor CPH) ut av landet med mindre man inngår en avtale med et firma ift. mva etc. Jeg har sjekket ut og tror de har noen restriksjoner på salg fra Nissan. De vil gjerne selge sier en jeg snakket med, men da med full mva. Prisen 230 DKR er vel uten mva og du får ikke kjøpe uten mva. Da blir det kanskje hips om haps...
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

corvy

Får man ikke refundert MVA av toll/skatt ved eksport fra Danmark dersom du kan dokumentere MVA kjøpet? Har ikke noe problem med å legge 60 000,- på bordet dersom jeg får de tilbake på grensen :)

Jeg har også hørt med Bilmegleren, de har noen triks i ludo ref Danmark.
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

johncl

Mulig at forhandlerene ikke får selge bilene engang som det sies her, siden Nissan vil hindre parallell import og undergrave sine egne forhandlere i Norge. Besparelsen bør være på minst 30000 kr for tilsvarende speccet bil skulle dette vært aktuelt for meg. Og da med sikkerhet og bekreftelse av forhandler i Norge om at garantier gjelder som om den var kjøpt i Norge. Noe rusk her så er det ikke verdt sjansen, siden det neppe er en bil du kan lett skru på selv hvis noe ryker (bortsett fra typiske slitedeler da).
Perlehvit Leaf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA