Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan E-NV200

Startet av Griffel, torsdag 22. mars 2012, klokken 18:07

« forrige - neste »

Griffel

http://litmotors.com/home/

Verdens første gyrostabiliserte smarttelefon på 2 hjul kaller produsenten Lit denne.
2 Seter, Gyro sørger for balansen på 2 hjul også når den står stille, Elektrisk.

Hvem vil importere denn?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

commiesoft

Det å gyrostabilisere en tohjuling er tullete. Det blir dyrt, koster unødvendig
med energi, og er en vedlikeholds- og sikkerhetsmessig komplikasjon.

En gyro som liksom skal ro iland dette iløpet av kjøretøyets levetid, og til en
ok pris finnes ikke nå, eller om 20 år.
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

Griffel

#2
Sitat fra: commiesoft på fredag 09. mars 2012, klokken 23:34
Det å gyrostabilisere en tohjuling er tullete.

Det er vel ikke så tullete dersom en vil ha en 2hjuling med fullt karosseri og dører.
En annen ting er nok at den neppe blir billig selv om oppfinneren antydet $16000 når det er klar for salg om noen år.

Men noen betaler jo en del for å kjøre noe som blir lagt merke til, og om den kommer for salg har en jo ingen garanti for,

Segway er jo en annen gyrostabilisert 2 hjuling, hjulene parallelt og lavere hastighet riktignok, men at gyroskop kan brukes til å trimme balanse ved å forskyve masse er jo demonstrert, i denne tohjulingen må stabeliserings massen flyttes på tvers av hjulene, men det går nok. I Segway brukes hjulene til balansering og massen er han/hun som står på doningen.

En får et glimt av en stabil mini demosykkel i en snutt her:
http://litmotors.com/news/c-1-motorcycle-car-seeks-traction-as-commuting-alternative/


Sitat fra: commiesoft på fredag 09. mars 2012, klokken 23:34
En gyro som liksom skal ro iland dette iløpet av kjøretøyets levetid, og til en
ok pris finnes ikke nå, eller om 20 år.
Så et tilnærmet gyroskopsystem finnes idag i Segway.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

commiesoft

Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)


Griffel

Sitat fra: commiesoft på søndag 11. mars 2012, klokken 00:48
to sure oppgulp er resultatet.
Håper dette forumet snart trekker til seg litt mer positive folk.
Hva er vitsen med å poste her om nyheter på elsykkelfronten når de blir mottatt på denne måten?

::)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på fredag 09. mars 2012, klokken 18:02
Hvem vil importere denn?

Kanskje Elbilhjelpen.no   ::)

Helt etter min smak: Motorsykkelen sine kjøreegenskaper, kombinert med et varmeapperat, og omtrent imun mot bompenger.

Tenk om 10% av oss kjørte slik i stedet for 4 hjulinger?

Har forresten sett den før, men ser den gjerne mye mer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

commiesoft

Takk for den siste der Griffel,  :-\, men dette med gyro er noe folk holdt
på med tidlig på 1900 tallet, men ga opp, pga de samme innvendingene
jeg prøvde meg med.

De forsøkte å bygge gyrostabiliserte jernbaner med ei skinne, gyrostabiliserte
skip, osv, samme resultat.

Dette er en dårlig ide, som historien har begravd forlengst, det er ikke meningen
å poste sure kommentarer, men dette er noe som havnet på dynga for 100 år siden. :o
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

Joachim

Elbilen havnet også på dynga for 100 år siden. Gyrostabiliserte skip er dagligdags. Selv telefonen jeg skriver dette på har gyro. Bør være temmelig grei skuring å holde en sykkel oppreist såfremt de klare å flytte massen.

Griffel

#9
Sitat fra: commiesoft på fredag 16. mars 2012, klokken 23:19

De forsøkte å bygge gyrostabiliserte jernbaner med ei skinne, gyrostabiliserte
skip, osv, samme resultat.
Ut fra dette tror jeg du tenker på store svinghjul for å holde ting i balanse, det er ikke det det som er prinsippet her.

Så lenge sykkelen er i bevegelse har ikke balanseringssystemet noen funksjon, det er bare snakk om å holde den rett når den står stille eller nesten stille.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Sitat fra: commiesoft på fredag 16. mars 2012, klokken 23:19
Dette er en dårlig ide, som historien har begravd forlengst, men dette er noe som havnet på dynga for 100 år siden. :o
Husker nå en rar,  innelukket to-hjuling jeg så på begynnelsen av 1960-tallet. Ble fortalt at den hadde gyrostabilisering som fungerte bare når motoren gikk. Den sto lenet skrått mot fortauskanten etter det jeg kan huske, men husker ikke at jeg så den starte eller parkere noen gang.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Sitat fra: commiesoft på fredag 09. mars 2012, klokken 23:34
Det å gyrostabilisere en tohjuling er tullete.

Vel, når du først får litt fart på hjula så er sykkelen teknisk sett (delvis) gyrostabilisert enten du vil det eller ikke.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

commiesoft

Jeg forholder meg til første post om en tohjuling som står oppreist på to hjul
når du setter den fra deg, og det tror jeg er et urealistisk designkriterium, av
flere årsaker, den viktigste er:

Det kan gjøres enklere med ei sykkelstøtte.

Det koster mye penger, kommer til å drenere batteriene, og om noen kommer
borti den eller det blåser litt, detter den overende oppå ei katte eller en
stakkars fotgjenger eller unge.

Det her er en duste-ide, og de fleste av det slaget blir begravd stille og rolig i bakgårn.
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

hens

Gyroen er en genial ting til sitt bruk, jeg har et Syma S-107 helikopter til et par hundre kroner på 35 gram som er gyrostabilisert! Det fløy perfekt første gang jeg prøvde!

Men her er det vel ikke akkurat noen innertier. Sett på et hjul til, og du oppnår det samme.  Det samme med Segway, et hjul foran eller bak, og med par potmetere i fotplaten/håndtaket som styrer motorene, og du har en enkel "Segway" til en brøkdel av prisen. (Hm, god ide, kanskje skulle lage slike ::))

Men da mister en naturligvis "Gadgeteffekten".
Hvorfor gjøre ting enkelt når det kan gjøres komplisert?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

#14
Den elektriske varianten av denne har vi jo også ventet på i noen år, (fossil varianten også for den sakens skyld), litt enklere skulle en jo tro at det er med 3 hjul, men siden det vel må være minst 4-5 år siden den første gang ble omtalt på dette forum og den ennå ikke er klar så er det vel ikke helt sikkert, 3 hjul og tilt er tydlig vis ikke helt rett fram det heller.
http://www.flytheroad.com/
prosjektet eksisterer tydligvis ennå.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA