Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan E-NV200

Startet av Griffel, torsdag 22. mars 2012, klokken 18:07

« forrige - neste »

Joachim

Sitat fra: hens på lørdag 17. mars 2012, klokken 22:12
Men her er det vel ikke akkurat noen innertier. Sett på et hjul til, og du oppnår det samme.  Det samme med Segway, et hjul foran eller bak, og med par potmetere i fotplaten/håndtaket som styrer motorene, og du har en enkel "Segway" til en brøkdel av prisen. (Hm, god ide, kanskje skulle lage slike ::))

For sent :)

hens

Javel, da var det toget gått! Hva med et sett elektriske inline rulleskøyter? Noen som har tatt frem det også?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

langemand

soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999


hens

Vel, da er det bare å innrømme at andre har vært inne på tanken før meg, men den byggeveiledningen overlater mye til den enkeltes fantasi. ;)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PerBear

For hundre år siden ble det bygget en jernbane på dette prinsippet. Den ble patentert i 1903:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gyro_monorail

Les og lær!  ;D
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Griffel

#21
Sitat fra: PerBear på mandag 19. mars 2012, klokken 19:12
For hundre år siden ble det bygget en jernbane på dette prinsippet. Den ble patentert i 1903:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gyro_monorail

Les og lær!  ;D
Disse mer moderne løsningene aviker nok ganske mye fra dette. Gyroskopet selv er ganske lite og brukes bare som sensor i forbindelse med en rask computer som styrer flytting av masser for balansering (forskyve gravitasjons senter hurtig). Dette krever mindre energi, men stiller større krav servosystemet.

Les heller om Segway:
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Segway_HT
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PerBear

Sitat fra: Griffel på mandag 19. mars 2012, klokken 21:12
Disse mer moderne løsningene aviker nok ganske mye fra dette. Gyroskopet selv er ganske lite og brukes bare som sensor i forbindelse med en rask computer som styrer flytting av masser for balansering (forskyve gravitasjons senter hurtig). Dette krever mindre energi, men stiller større krav servosystemet.

Les heller om Segway:
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Segway_HT
Jeg tør påstå at Lit C1, kjøretøyet du startet tråden med, er mye mer sammenfallende med Louis Brennans gyrostabiliserte monorail enn en Segway. Segway bruker kun gyro som servoinput til de fire hjulmotorene mens ut fra dokumentasjonen på Lit C1 brukes presesjon fra to gyroer direkte for å holde kjøretøyet stabilt og ikke bare for å forflytte tyngdepunkt slik som på Segway.
Jeg tror du er enig med meg etter å ha sett denne videoen fra Lit:


Men Louis Brennans oppfinnelse fra 1903 hadde mekanisk kobling mellom de to gyroene og ikke elektronisk slik som på Lit. Dessuten var gyroakslingene horisontal.
Den ble også ble bygd og testet:
 


Her er mer info på Brennans oppfinnelse, spesielt bildet av Brennans datter i modelltoget hengende i luften er artig  :D
http://www.aqpl43.dsl.pipex.com/MUSEUM/LOCOLOCO/brennan/brennan.htm
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Griffel

Sitat fra: PerBear på tirsdag 20. mars 2012, klokken 00:23

Jeg tør påstå at Lit C1, kjøretøyet du startet tråden med, er mye mer sammenfallende med Louis Brennans gyrostabiliserte monorail enn en Segway.
Jeg tror du er enig med meg etter å ha sett denne videoen fra Lit:


Enig i det etter å ha sett denne videoen, jeg ble ledet i en annen retning av et utsagn i en av de andre videoene som ligger på C1 sider, hvor det ble sagt at dersom sensoren registrerte at den var i ferd med å velte ble den dyttet i motsatt retning, og avsnittet om balansegangen i kontrollsystemet, mellom stabilitet og hånterbarhet. Men dersom den rett og sltett holdes i balanse av "spinning wheels" lurer jeg på hva de egentlg har patent på.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PerBear

Sitat fra: Griffel på tirsdag 20. mars 2012, klokken 16:51
Men dersom den rett og sltett holdes i balanse av "spinning wheels" lurer jeg på hva de egentlg har patent på.

De har ihvertfall levert inn tre patentsøknader på samme dato 2. september 2010:
US 2011/0231085 A1
US 2011/0231060 A1
US 2011/0231041 A1

US 2011/0231060 A1 ser ut til å være hovedpatent og omfatter teknologi rundt gyrobalanseringen. Den beskriver bl.a. økning av turtall på gyroene ved oppbremsing. Her er en link til teksten, artig konsept  :)

http://www.google.com/patents/US20110231060?dq=Daniel+Kim+gyro&ei=gRlvT_fiMMqF4gTy68G_Ag

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Griffel

Sitat fra: PerBear på søndag 25. mars 2012, klokken 15:33

US 2011/0231060 A1 ser ut til å være hovedpatent og omfatter teknologi rundt gyrobalanseringen. Den beskriver bl.a. økning av turtall på gyroene ved oppbremsing. Her er en link til teksten, artig konsept  :)

Høres lurt ut. Ta bremseenergien mot stopp over i Gyro for å holde balanse når en står stille, for så å levere tilbake ved akselerasjon når en ikke lenger trenger den for balansen. Da krever nok ikke denne balanseringen mye energi.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PerBear

Med magnetiske lager, vakuum i rotorhus samt utarmet uran(!) i rotor er det mulig å få til en ganske energieffektiv gyroløsning.

Uran  :o er nevnt som rotormateriale i et av patentkravene!
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

cra

Her er en annen variant av å balansere en sykkel: http://hackaday.com/2012/03/25/self-stabilizing-autonomous-bicycle/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+hackaday%2FLgoM+%28Hack+a+Day%29

Skulle vært artig å se den bli syklet på; det kan se ut som at balansehjulet kan være litt i veien. Og skal det først være tre hjul på sykkelen så vet jeg om en annen og mer tradisjonell måte å gjøre det på, som nok er billigere også. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Vg idag:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10115480

"Kjøretøyet skal settes i produksjon neste år men kan allerede nå forhåndsbestilles. Pris i USA er 24.000 dollar eller 137.000 kroner."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Denne vil bli handlet inn senest når/hvis der skulle dukke opp bompenger på Elbil.

Sakset fra VG:

I USA er kjøretøyet nærmest designet som et mer behagelig kjøretøy for å kunne bruke motorsykkelparkering og kjøre i kollektivfeltet.

Masse utstyr

Da får du med både klimakontroll, nedrullbare vinduer, kollisjonsputer i tillegg til helintegrasjon av smarttelefon i bilens underholdnings og multimediasystem. På ekstrautstyrslisten kan du huke av for panoramatak eller ekstra flott stereoanlegg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA