Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brukt Model 3

Startet av Kjettern, lørdag 04. januar 2020, klokken 20:42

« forrige - neste »

Kjettern

Hei!
Har tenkt til å kjøpe meg en brukt Model 3.. Tenker da å gå for en Long Range AWD med premium interiør og oppgradert HiFi. Lurer på om det er enkelte ting jeg burde se opp for å styre unna eller ting som jeg rett og slett bare må ha? Er det enkelte feil jeg burde se etter når jeg tar en titt på bilene som er gjengangere på model 3? Takk for alle svar!
Model 3 LR 2019 Sort
Model 3 P 2021 Blå

Boge

Husk at hengerfeste ikke kan ettermonteres hvis det ikke medfølger.

Prisen mellom brukt eller ny er svært liten. Du bør se etter biler på Inventory (ferdigkonfigurerte biler). De kan leveres på rimelig kort tid.
Hvit M3 LR AWD 2019 mod.
Rød Peugeot e208 GT-Line 2020 mod.
ex. Vokswagen ID.3 2023 mod, en uke var nok.

z4rd

Hva er budsjettet ditt?

Synes bruktmarkedet ikke er spesielt attraktivt på Model 3. Er en bedre deal å bestille ny bil i dag. De kan leveres veldig raskt også. Finnes nye biler i Norge, såfremt du får match på specs.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Kjettern

Sitat fra: z4rd på lørdag 04. januar 2020, klokken 21:52
Hva er budsjettet ditt?

Budsjettet er rundt 500k, men er avhengig av å bli kvitt gammel bil før jeg kjøper også. Tenker å kjøpe en brukt som har gått  kun noen 1000km hos en forhandler som vil ta innbytte evt. Er noen kroner å spare på brukt også. Er fort en 50k lavere i pris enn ny bil
Model 3 LR 2019 Sort
Model 3 P 2021 Blå

z4rd

Du får kliss ny LR med vinterdekk og felger, samt hengerfeste (hvit pearl) for akkurat 500k.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg solgt bilen privat selv før kjøp. Det er ingen kroner å spare på å levere innbyttebil :)

En ny Model 3 er definitivt bedre enn de første som ble produsert. Vært en rekke utbedringer, blant annet mht støydemping osv. Samt at du får nå 2020-modelllen.

Det er i alle fall mitt råd og syn på saken. Lykke til med biljakt! :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Kjettern

Sitat fra: z4rd på lørdag 04. januar 2020, klokken 22:14
Du får kliss ny LR med vinterdekk og felger, samt hengerfeste (hvit pearl) for akkurat 500k.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg solgt bilen privat selv før kjøp. Det er ingen kroner å spare på å levere innbyttebil :)

En ny Model 3 er definitivt bedre enn de første som ble produsert. Vært en rekke utbedringer, blant annet mht støydemping osv. Samt at du får nå 2020-modelllen.

Hmm ja det høres jo ikke så dumt ut! Men er høyttaler pakke og premium interiør inkludert til 500k? Når jeg går på bestilling av tesla så får jeg kun opp valg om felger, hengerfeste og AP..
Model 3 LR 2019 Sort
Model 3 P 2021 Blå

Qlan

Sitat fra: Kjettern på lørdag 04. januar 2020, klokken 22:23

Hmm ja det høres jo ikke så dumt ut! Men er høyttaler pakke og premium interiør inkludert til 500k? Når jeg går på bestilling av tesla så får jeg kun opp valg om felger, hengerfeste og AP..

Det er fordi de andre tingene er "standard". Bestilte selv en Performance for knappe to uker siden, skal hente den på mandag - gikk lynraskt. Den kom på ca. 550 med originale vinterhjul (35k), kikket også på en "lett" brukt M3, men bruktprisene er håpløse, så langt bedre å kjøpe ny. Ikke minst mtp. garanti, og følelsen av å være første eier av bilen (synes jeg).
2020 Tesla Model 3 Performance

Kjettern

Sitat fra: Qlan på lørdag 04. januar 2020, klokken 22:34
Sitat fra: Kjettern på lørdag 04. januar 2020, klokken 22:23

Det er fordi de andre tingene er "standard". Bestilte selv en Performance for knappe to uker siden, skal hente den på mandag - gikk lynraskt. Den kom på ca. 550 med originale vinterhjul (35k), kikket også på en "lett" brukt M3, men bruktprisene er håpløse, så langt bedre å kjøpe ny. Ikke minst mtp. garanti, og følelsen av å være første eier av bilen (synes jeg).
Ja du sier noe der.. Jeg får gå i tankeboksen og vurdere hva jeg gjør! Uansett takk for alle svar! Ble en del klokere!
Model 3 LR 2019 Sort
Model 3 P 2021 Blå

castortroy

Synes det er rart brukte M3 koster mer en hva jeg ga for min nye med samme specs. Lurer på om selgerne får den prisen de forlanger eller må gå ned i pris.

offpist

Det er tilbud og etterspørsel som styrer prisen. Noen er ok priset og noen er helt klart overpriset.

Fordelen med å kjøpe brukt er jo at du kan få god tid på å se over bilen og du får bilen med en gang. For noen så kan det være viktig.

Man kan nok regne med det er en del pruting også på gang.

Jeg solgte min LR etter 6 mnd bruk og byttet til en nyere men også brukt Performance med minimalt mellomlegg.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

tornaldo

På et eller annet tidspunkt er bruktbilen verdt det den egentlig skal være, og da vil man ikke være den som kjøpte bruktbil til nybilpris, som enkelte gjør nå tydeligvis.

Tommelfingerregel for verdifall på bil er at den er verdt +-50% etter 5 år. Og at verdifallet er størst første året.

Så kjøper man en brukt Model 3 som kostet ca 500000 i mars 2019, bør man absolutt ikke betale mer enn 450000 nå nesten ett år etter. Den er verdt ca 70-75% av nyprisen etter 2 år, dvs 350000-375000. I 2025 er den verdt ca 250000.

Og ikke glem at Model Y kanskje kommer senere i år........ Og en god del andre konkurrenter, dvs et økende marked med flere alternativer som man ikke har sett maken til på elbilfronten tidligere.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

emurof

Sitat fra: Kjettern på lørdag 04. januar 2020, klokken 22:01Er noen kroner å spare på brukt også. Er fort en 50k lavere i pris enn ny bil

Kan du vise meg hvor du ser en slik bruktpris? De som ligger på Finn ligger jo nesten over nypris.

hemi

model 3 performance med alt utstyr (fsd) kosta 635, nå 599 ny. og du får de fort under og ned i 550.

emurof

Ok, jeg hadde bare sett på LR og SR+.

tornaldo

Sitat fra: hemi på tirsdag 07. januar 2020, klokken 09:21
model 3 performance med alt utstyr (fsd) kosta 635, nå 599 ny. og du får de fort under og ned i 550.

Uansett for høyt i pris i forhold til nybilprisen.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA