Bakakselproblem også på nye Think

Startet av Arnie, torsdag 08. mars 2012, klokken 23:11

« forrige - neste »

Arnie

I dag måtte vi bytte bakaksel på den ene av våre to Think-taxier. Høyre bakhjul ble så mye skråstilt at det subbet borti innerskjermen - samme kalvbenthet som på gammel-Thinken. Mye slark i foringen i ytre del av akselen inn mot hjul.

Bakaksel er Peugeot 306, og det er beklagelig at Think ikke valgte en bedre bakakaselleverandør etter erfaringene med Think Classic (Peugeout 106 bakaksel).

Kilometerstand vel 85.000 - en bakaksel skal tåle mer enn det selv om veinettet i Trondhjeim er under all kritikk.

Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

Go-carter

Ikke morsom lesing  :( Dette får man vel til en "OK" pris på huggeren?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Arnie

#2
Siden vi driver taxibusiness gikk vi ikke til "høgger'n", så mulighetene her kjenner jeg ikke til.

Det er mulig det vil være gunstig å sette på smørenippel på Peugeot 306 aksel også, slik det er lurt å gjøre på gammel-Thinken.

Franske biler og bildeler byr meg i mot....

En annen mulighet kan være å gjøre slik Hens beskriver - "Hens-metoden":

Jeg har med hell montert en plastforing i bakakselen som erstatning for rullelageret. Først på min egen, og deretter på min datters classic.
Jeg har fortsatt litt igjen av den 3mm platen som jeg benyttet, hard PE eller hva det var.

3mm plate kappes til på 100 x 155 mm, varmes og rulles til en sylinder med lengde 100mm.
sett på 3  slangeklemmer og la den kjøle ned.
Lageret og alle tilhørende deler fjernes, bortsett fra den indre rustfrie ringen på akselen.
Alle grader på akselen slipes vekk med slipebånd. Smør aksel godt med fett.
Plasthylsen settes inn i hullet på armen, og armen monteres på akselen.

Før demontering må støtdemperen tas av, avstanden mellom støtdemperfestene måles og splinene på torsjonsfjæren merkes slik at høyden på bilen blir den samme.
Monter gjerne fettnipler på undersiden samtidig.

Årsaken til lagerhavariet er vanninntrengning i lageret, akseløret burde ha drenering.

Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

elektrolux

Har mer tro på drenering enn smørenippel.

Med mindre en får lokasert fettet helt inn til lageret, og da ved bruk av spesielspiss eller spesial fettnippel havner fattet alle andre plasser enn lageret.

Demonterte en aksling jeg hadde montert fettnippel på, og der var null fett der det burde vært fett, og akseltappen hadde rustet og ødelagt lageret.

Kanskje rustfrie akseltapper hadde vært løsningen?

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA