Hovedmeny

Erfaring med Virtuelle speil?

Startet av LMOR, torsdag 02. januar 2020, klokken 17:12

« forrige - neste »

sap_2000

Sitat fra: Pingle på mandag 27. juli 2020, klokken 20:59
Speilene tok meg noen få timer å venne meg til. Personlig synes jeg rekkevidden er knapp nok med etron, og vurderte ikke e50 seriøst.

Tror jeg skal greie å vende meg greit til speilene, men rent intuitivt og sikkerhetsmessig tror jeg ikke det er noen bonus. Det ligger så innprentet med vanlige speil i hjernebarken vår at når brøkdelene av sekund gjelder og man handler intuitivt er jeg redd disse speilene ikke gir samme grunnlaget for vurderingen som de tradisjonelle.
F.eks med vanlige speil ligger det i underbevistheten vår at vi can flytte litt på hodet for å endre synsvinkel via speilet. F.eks flytte hodet litt frem for å se mer av dødvinkel. Det går dårlig med kameraspeil, samt at jeg ikke synes bildet ga noen god intuiativ dybde/ avstandfølelse.

Det som er aberet med denne bilen er at den har så mye utstyr som er godt rabbatert. Ellers ville det vært meningsløst idiotisk å kjøpe en så dyr "billigmodell". Hadde glatt droppet bl.a digitale speil, dobbelttglass, el ratt og fabrikkalarm samt et par ting til til prisen av mellomlegget til 55 batteriet. Men nye biler for bestilling, samt velutstyrte 55 biler på lager eller vei inn rabatteres heller dårlig...

Mvh. SAP - Helelektrisk fra juni 2017
2021 VW ID4 1St Max
2021 VW ID.3
2020 Etron SB (Solgt)
2015 eGolf VP Still going strong :)
2017 eGolf FL 300 (solgt)

hybrid88

Kan man justere visning i virtuelle speil opp og ned osv?

Klapper de inn automatisk ved låsing?

sema2022

De kan justeres opp, ned og en rekke andre justeringer. De klapper ikke inn, men stikker ikke lengre ut enn innklappede std speil.

Orbit

Speilene stikker ca 4 cm ut på hver side i forhold til bilen. Dersom det er så trangt at du må felle dem inn (kun mulig for hånd), er det i praksis også så trangt at du vil ha store vanskeligheter med å få plass til selve bilen. Jeg har aldri hatt behov for å felle dem inn. (i3'en vi har er med utslåtte speil bare 4 mm smalere enn e-tron med kameraspeil...).

I tillegg til å justere hvor du vil ha visningen til vanlig, kan du også velge å slå på automatisk tilt ned ved rygging, og forstørring på motorvei (dvs se lenger bakover). Det er ingen bevegelige deler i kameraspeilet, alt dette gjøres med digital pan/zoom/tilt fra samme kamera.

For meg er eneste ulempen at kameraet er litt mer utsatt for dugg enn vanlige speil. Det er oppvarming, men denne er koblet sammen med defroster for bakrute. Så for å få bort dugg i kamera, må jeg også varme opp bakruten. På kalde vinterdager ønsker jeg primært å holde bakruten kald, slik at snø heller blåser av enn smelter nedover bakluken.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hybrid88

Takk for gode innspill. Har virtuelle speil på siste bilen. Tror og håper det blir bra med litt tilvenning.

Litt annerledes og uvant å bedømme avstand til bil bak i kjørefelt ved siden av. Ved påkjøring til motorvei, filbytte osv.

Orbit

Ref duggproblemer nevnt tidligere: Det finnes en SW-oppdatering (TPI 2069261/4) som har mer aktiv automatisk oppvarming av speil, uten at også bakrutedefroster må benyttes. Dersom en har de tidlige hardware-versjonene av speilene, blir også de byttet (dersom en er innenfor 5-års reklamasjonsfrist på norsk bil) som en del av samme TPI.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA