Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron

Startet av Hårek, fredag 27. desember 2019, klokken 12:34

« forrige - neste »

Hårek

Sitat fra: Kaptein70 på lørdag 15. februar 2020, klokken 13:20
Noen enkel måte å laste ned disse dataene?
Ja, man kan logge de i en Chart, og sende som CSV-fil til deg selv via epost.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Orbit

Her er en tysker som har fått lest ut batteritilstand på 30k-service. Det er nok tilsvarende hva som er lest ut med ODBeleven, men her er det og "kart" med batterimodulnummer og plassering. Det gir kanskje litt mer muligheter til å tolke ODBeleven-dataene.

https://www.youtube.com/watch?v=7CMM_sAvHis&t=790
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hårek

Man kan finne en del av dette med OBDeleven. Eksempel:
[attachment id=0 msg=883738]

Men skulle likt å vite hvordan de regner ut SOH. På utskriften hans står det:
"Restlauzeit der Fahrbatterie 86,66666827%"

(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Orbit

Han sier at 86,66666827% er SoC (i absolutte prosent, ikke hva som vises i bil). Ca 17:10 ut i videoen viser han hvor SoH skulle vært angitt, men der står det at SoH ikke er utregnet da de ikke har ladet >85% av kapasiteten mens testeren er tilkoblet. Siden det bare er 88% tilgjengelig av netto, må en derfor starte med under 3% angitt i bil ved kapsitetstest på verksted.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hårek

Jeg er ikke god nok i tysk til å følge med på alt han sier. Men antok at Restlaufzeit / Remaining life måtte være SOH.
Må kanskje batteriet utlades og lades opp igjen for å regne det ut?
Og den ladesyklusen da må gjennom 85% av batteriets netto kapasitet? (kjenner at jeg trenger å få det inn med teskje :)
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Orbit

Det er riktig at "Restlaufzeit / Remaining life" er SOH, men bare dersom batteriet har vært ladet >85% av netto mens testeren var tilkoblet (dersom Dirk har rett i det han sier....). Siden det siste ikke ble gjort, viser tallet angivelig bare SOC (ift netto). Bilen viste 90% da den var på verksted, som tilsier at ca 4%-poeng av 12%-bufferet ligger på toppen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

oll1954

Koblet OBDEleven NextGen for første gang i kveld til min e-tron 2019, gått ca 7500 km siden juni. Og der var det tydeligvis litt av hvert å ta tak i, ca 50 feilmeldinger og det meste gulmarkert selv om jeg faktisk ikke har erfart at bilen har hatt særlig mange feil ...

Koblet derfor fra iPhonen (har siste versjon av app'en, versjon 1.1.6) for å se på ting i ro og fred når jeg kom inn i fra bilen. Stor var min forbauselse da alle feilindikasjoner var forsvunnet og jeg heller ikke fant dem igjen. Derfor følgende spørsmål:
- Er det riktig at feilmeldingene bare vises når mobilen (appen) er connected til OBDEleven-pluggen?
- Om det er det, er det noen mulighet til å laste feilmeldingene inn i mobilen før man disconnecter/tar ut OBDEleven-pluggen fra diagnostic-kontakten?
- Det skal være mulighet for å få feilmeldingene ("loggen"?) oversendt på email, hvordan gjør man det?
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

janbanan

Jeg bruker OBDEleven på iOS, slik som du. Den er forløpig begrenset på iOS, men funksjonaliteten du etterspør den er på plass.

Gå inn På "Garage", velg bil (trykk på bildet) og History.
Her ser du alle feilen på bilen. Jeg har også en laaang liste over feil.
Jeg er litt usikker på om jeg skal nullstille meldingene i bilen eller ta det med forhandler, det ser ikke bra ut slik det er nå.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

jonste

Erfaring fra tidligere VAG, så er det mer vanlig at det ligger feilkoder i minnet. Om man sletter disse på egen hånd vil det nok fjerne historikken. Om verksted da feilsøker senere, vil ikke historikken ligge der.
Lagre en utskrift og se på feilkodene, finn ut hva de kryptiske betyr og evt forsøk å ta det med verksted om det er et problem.
Feilkodene i minnet er jo ikke i veien om de ikke slettes.

PF

Alle biler har feilkoder, selv helt nye har det, ref. mekaniker på Volvo.
Tror ikke vi skal begynne å plage verksted med feil som ligger inne i minnet, uten at man opplever feil.
Min stod en ekstra uke på verksted fordi de så en feil på lufttrykksvarseleren på dekkene, men ingen synlig feilmelding for bruker og alt fungerte. Fabrikken konkluderte da med at de skulle komme med en fiks for det senere.

oll1954

Sitat fra: janbanan på mandag 09. mars 2020, klokken 08:19
Jeg har også en laaang liste over feil.
Jeg er litt usikker på om jeg skal nullstille meldingene i bilen eller ta det med forhandler, det ser ikke bra ut slik det er nå.
Jeg skal inn på verksted om ei ukes tid og kommer helt klart til å ta dette opp med forhandler, uten dermed sagt at jeg vil kreve utsvaring av hver eneste feilmelding. Men noen er helt klart relevante.

Sitat fra: jonste på mandag 09. mars 2020, klokken 08:27
Lagre en utskrift og se på feilkodene, finn ut hva de kryptiske betyr og evt forsøk å ta det med verksted om det er et problem.
God ide, men hvordan får jeg lagret (og skrevet ut) en utskrift??
Jaguar i-Pace reservert

Hårek

Sitat fra: oll1954 på mandag 09. mars 2020, klokken 10:01
God ide, men hvordan får jeg lagret (og skrevet ut) en utskrift??
Ta en scan av Control Units. Så er det en knapp, oppe til høyre, hvor du exporterer en log til din e-post adresse.

Som tidligere nevnt, mye av dette er ikke stort å bry seg om. Feilene er logget med dato og klokkeslett. Ser på min at flere feil ble logget mens bilen var på fabrikken. Og da den var inne hos Møller på service dukket det opp noen nye.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

oll1954

Sitat fra: Hårek på mandag 09. mars 2020, klokken 11:56
Ta en scan av Control Units. Så er det en knapp, oppe til høyre, hvor du exporterer en log til din e-post adresse.

Tok et fullt scan av Control Units, men det kom ikke opp en slik knapp hos meg (IOS, app-versjon 1.1.6). Har du Android?
Jaguar i-Pace reservert

Hårek

Ja, har Android. Vet ikke hva som finnes på IOS, men det er kjent at de henger litt etter der.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

ThomasEL

Et par spørsmål:

• Er det noen som vet om de samme OBD2-plugger med bluetooth som er vanlig å bruke til Leaf Spy kan brukes mot OBDeleven appen?

• Har noen funnet en måte å lese av SOH? Eller bruker dere rapportert nominell batterikapasitet i Ah som mål på degradering? (En ny 55 uten degradering skal vel da rapportere 240Ah, mens en 50 skal rapportere 180Ah..? Slik at hvis den f eks viser 170Ah på en 50, så har batteriet et estimert tap på knappe 6%?)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA