Er Tesla AP i en egen klasse - eller er enkelte Teslaeiere i en egen boble?

Startet av Sulle, onsdag 25. desember 2019, klokken 17:25

« forrige - neste »

Ole Petter

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 10. februar 2022, klokken 17:54
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 10. februar 2022, klokken 17:35
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 10. februar 2022, klokken 16:49
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 10. februar 2022, klokken 13:48
Så hva gjør din bil hvis den ikke rekker tidsintervallene?
Hvorfor skulle den ikke rekke tidsintervallene?
Ett av flere eksempler: Hvis du ligger i høyre fil, og ser at det er mer en nok åpning i venstre fil til å bytte fil, tar du ut retningsviseren. Den begynner manøveren, men finner plutselig ut at det tar for lang tid i forhold til tidsintervallet, så den avbryter filskifte, og slenger bilen tilbake selv om det fremdeles er stor nok åpning i venstre fil.
OK, men det har jeg aldri opplevd. Den har alltid fullført når den først har begynt.

Opplever fremdeles at det avbryter.

Typisk scenario en aktiverer blinklys i det bilen vedsiden av holder på å kjøre forbi deg, for å signalisere til vedkommende bak at en skal skifte fil.

Bilen avventer filskifte til bilen er kjørt langt nok forbi deg, også starter den filskiftet, men da har den allerede brukt opp tiden sin og en blir slengt tilbake i filen en kom fra.

turfsurf

Sitat fra: Ole Petter på lørdag 26. februar 2022, klokken 05:17

Typisk scenario en aktiverer blinklys i det bilen vedsiden av holder på å kjøre forbi deg, for å signalisere til vedkommende bak at en skal skifte fil.

Bilen avventer filskifte til bilen er kjørt langt nok forbi deg, også starter den filskiftet, men da har den allerede brukt opp tiden sin og en blir slengt tilbake i filen en kom fra.

Tipper forskjellen på de som opplever at filskifte blir avbrutt og ikke er hvor mye klaring man vanligvis gir seg selv også.

De som slenger på blinklys og vrenger over i venstrefil så lenge det er klart der uten å se om det kommer biler lengre bak i større fart (altså de som driter i vikepliktsreglene) vil nok oppleve avbrudd.

Og så er det selvfølgelig en skala mellom ytterpunkter, og jeg har ingen aning om hvor du ligger der.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. februar 2022, klokken 09:46

Tipper forskjellen på de som opplever at filskifte blir avbrutt og ikke er hvor mye klaring man vanligvis gir seg selv også.

De som slenger på blinklys og vrenger over i venstrefil så lenge det er klart der uten å se om det kommer biler lengre bak i større fart (altså de som driter i vikepliktsreglene) vil nok oppleve avbrudd.

Og så er det selvfølgelig en skala mellom ytterpunkter, og jeg har ingen aning om hvor du ligger der.
Tror du er inne på noe helt essensielt her. AP kjører forsiktig og filskifte vil for eksempel ikke fungere dersom luka ikke er stor nok. Offensive sjåfører opplever nok AP som alt for treg og forsiktig, eller at funksjonene ikke er brukbare.
I tett trafikk vil gjerne ikke forutsetningene for filskifte være tilstede.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Typisk scenario en aktiverer blinklys i det bilen ved siden av holder på å kjøre forbi deg, for å signalisere til vedkommende bak at en skal skifte fil.

Helt riktig beskrevet, og har ikke noe med kjørevaner å gjøre som det hevdes over. Hvordan kan man forresten "slenge på blinklys og vrenge over i venstrefil" når bilen kjører på AP?

I tillegg til det Ole Petter beskriver, så har man tilfeller hvor man holder på med en forbikjøring av en saktegående trailer, og det kommer en bil i større fart bak deg. Da er det ikke unormalt å indikere for den som kommer bak at "jeg ser deg, og skal flytte meg når jeg kan" ved å ta ut retningsviseren før man har passert traileren. Det resulterer i en katastrofepreget reaksjon når tiden man er tildelt av AP er oppbrukt.

ps. Presiserer at dette ikke er Teslas skyld, men begrensninger i EU/ECC-regler.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 02. mars 2022, klokken 10:04

I tillegg til det Ole Petter beskriver, så har man tilfeller hvor man holder på med en forbikjøring av en saktegående trailer, og det kommer en bil i større fart bak deg. Da er det ikke unormalt å indikere for den som kommer bak at "jeg ser deg, og skal flytte meg når jeg kan" ved å ta ut retningsviseren før man har passert traileren. Det resulterer i en katastrofepreget reaksjon når tiden man er tildelt av AP er oppbrukt.

ps. Presiserer at dette ikke er Teslas skyld, men begrensninger i EU/ECC-regler.

Mulig Tesla kunne ha vært hakket med intelligent og avbrutt filskiftet allerede "før det startet" hvis det gikk fram av situasjonen at det "dette rekker jeg ikke før timeout". Hadde føltes litt mindre dramatisk ut i alle fall.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Som Mortorwatt sier så er de europeiske kravene mange og meget detaljerte. Dette gjør funksjonen vanskelig å bruke i tett trafikk.
Denne artikkelen er meget informativ dersom du vil sette deg inn i alle kravene til automatisk filskifte, og utfordringene det skaper:
https://tesladriver.net/why-does-the-tesla-automatic-lane-change-work-that-bad/
Ved å lese denne forstår jeg nå hvorfor jeg svært sjelden har opplevd avbrytelser. Jeg kjører ikke i tett nok trafikk ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Ikke rart at det roter seg til fra tid til annen (fra Handymanns link):

The lateral movement of the vehicle towards the intended lane shall not start
earlier than 1 second after the start of the lane change procedure.

The lane change manoeuvre shall not be initiated before a period of 3.0 seconds
and not later than 5.0 seconds after the deliberate action of the driver described
in paragraph 5.6.4.6.2. above.

Legger til at tidspunktene for ferdig filbytte blir målt i det øyeblikk når begge forhjulene har passert midtstreken, Hvis bare ett hjul har passert innenfor tidsrommet, blir man på en ublid måte "slengt", (og her passer faktisk uttrykket til Turfsurf) tilbake i den filen man forlot.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 02. mars 2022, klokken 10:04

Helt riktig beskrevet, og har ikke noe med kjørevaner å gjøre som det hevdes over. Hvordan kan man forresten "slenge på blinklys og vrenge over i venstrefil" når bilen kjører på AP?

Her var det snakk om hvordan man kjører uten AP, altså manuelt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Ok, leste det ikke helt slik.

Regner med at det som er nevnt i rødt på en eller annen måte må programmeres inn i FSD-Beta EU.
Tesla S75D - 09/2018

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 02. mars 2022, klokken 18:21
Regner med at det som er nevnt i rødt på en eller annen måte må programmeres inn i FSD-Beta EU.
Det er vel allerede aktivt i dagens AP.

daktari

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 02. mars 2022, klokken 14:53
Ikke rart at det roter seg til fra tid til annen (fra Handymanns link):

The lateral movement of the vehicle towards the intended lane shall not start
earlier than 1 second after the start of the lane change procedure.

The lane change manoeuvre shall not be initiated before a period of 3.0 seconds
and not later than 5.0 seconds after the deliberate action of the driver described
in paragraph 5.6.4.6.2. above.

Legger til at tidspunktene for ferdig filbytte blir målt i det øyeblikk når begge forhjulene har passert midtstreken, Hvis bare ett hjul har passert innenfor tidsrommet, blir man på en ublid måte "slengt", (og her passer faktisk uttrykket til Turfsurf) tilbake i den filen man forlot.
Og det er her BMW iX er bedre, for den gjør ingen krapp bevegelse men slår av automatikken og lar bilen bare gli videre. Det er lett å se når man følger med på symbolene og kjenner på rattet.
På glatt vei er EAPs "filskift-avbrudd" potensielt ganske risikabelt  når det er ubehagelig å sitte på under tørr asfalt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA