Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mye er det lov å "pimpe" elbilen?

Startet av rossifan46, søndag 18. mars 2012, klokken 17:46

« forrige - neste »

rossifan46

Hurtigladet i 20 min på BnH Økern igår, batteritemp ved start var 5 streker og ved slutt la jeg merke til at denne var på 6 streker. Den har pleid å ligge på 4-5 streker i vinter. Noen som har hatt høyere enn 6 streker?

Noen som har sett hvilken temperatur hver strek betyr på batteriet?
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

Arha

Info om dette finnes på
http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Battery,_Charging_System

Battery Temperature Gauge

The Li-Ion battery gauge is a 12-segmented gauge with very coarse granularity. The temperature at which the bars light up will also vary slightly as the battery pack loses capacity over time and use. As the battery deteriorates, the battery appears to get slightly more sensitive to cold as the temperature thresholds for 7 segments and fewer go up.

Below are how many gauge segments will show up based on a new battery.

Battery Gauge Segment / Temperature Chart[10]:
Segments    Degrees C (F)
12    60 (140)
11    57.5 (135.5)
10    55 (131)
9    52.5 (126.5)
8    50 (122)
7    36.8 (98.2)
6    23.5 (74.3)
5    10.3 (50.5)
4    -3 (26.6)
3    -6 (21.2
2    -9 (15.8)
1    -12 (10.4)
0    -15 (5)

As one can see, segments 4 through 7 cover a very wide range of temperatures from -3C to 50C. The top 2 segments and bottom 2 segments are colored red and blue respectively to indicate very high and very low battery temperatures. It is recommended to NOT quick charge the battery when the battery is in the red zone [11].
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Leon

En mer enn to år gammel tråd, men den ga grei bakgrunnsinformasjon for mitt innlegg.

I hvilket intervall beveger temperaturindikatoren seg hos dere?

Siden jeg fikk bilen i fjor har jeg stort sett hatt 4 streker, med unntak av noen dupp ned til 3 streker på de kaldeste dagene. Har vel vært unormalt få dager kaldere enn -5 grader her i Oslo i år. I det siste har 5 streker blitt det vanlige.

Ser at batteritemperaturen øker ved langkjøring og hurtiglading. Har vært oppe i fem og seks streker ved langkjøring og flere hurtigladinger.

På siste tur, sist søndag med +/- 20 grader pluss, startet jeg som vanlig med 5 streker. Etter ca 90 km kom strek nummer 6. Etter ytterligere 20 km, og 30 min hurtiglading var det uforandret, men etter bare noen få minutters kjøring kom strek nummer 7. Den har jeg aldri sett tidligere. Den holdt seg på hele hjemturen på 95 km.

Har andre tilsvarende erfaring? Hva kan jeg forvente når utetemperaturen ligger på +30 grader?

En annen observasjon var, ikke uventet, at hurtigladingen gikk mye raskere enn jeg har vært vant til. Startet på SOC 15%, og passerte 50% etter 10 minutter, 66% etter 15 min, 76% etter 20 min, 83% etter 25 min, og endte på 88% etter 30 min. Ladestasjonen var for øvrig på Minnesund.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Electrix

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Leon

Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

tomrh

#5
Det er vel slik at batteritemperatur styrer strømstyrken på hurtiglading? Finnes det en oversikt over hvor mange batteristreker det må være for å få gitte ladeeffekter? I manualen står det at ved 5-6 streker er ladehastigheten 30-90 minutter. Og ved 7-8 streker 30 min. Må man ha 6 streker for å få 120A? Har ladet et par ganger nå men fått bare mellom 70 og 80A.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på mandag 09. juni 2014, klokken 17:33
Det er vel slik at batteritemperatur styrer strømstyrken på hurtiglading? Finnes det en oversikt over hvor mange batteristreker det må være for å få gitte ladeeffekter? I manualen står det at ved 5-6 streker er ladehastigheten 30-90 minutter. Og ved 7-8 streker 30 min. Må man ha 6 streker for å få 120A? Har ladet et par ganger nå men fått bare mellom 70 og 80A.

Det holder med 5 streker på min, men du må starte på lav SOC da. Maks 3 streker eller deromkring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Ja ok. Var vel under 10 grader så jeg hadde kun 4 streker i det ene tilfellet ihvertfall. Er det mulig å få batteriet varmere under kjøring slik at man kan få opp ladehastigheten? Aktiv kjøring, trekke mye strøm kanskje?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Leon

Sitat fra: tomrh på mandag 09. juni 2014, klokken 17:33
Det er vel slik at batteritemperatur styrer strømstyrken på hurtiglading? Finnes det en oversikt over hvor mange batteristreker det må være for å få gitte ladeeffekter? I manualen står det at ved 5-6 streker er ladehastigheten 30-90 minutter. Og ved 7-8 streker 30 min. Må man ha 6 streker for å få 120A? Har ladet et par ganger nå men fått bare mellom 70 og 80A.
Har aldri sett 120A, men det er ganske vanlig at det starter på 106A. Virker som ladhastigheten varierer ikke bare med batteritemperaturen, men også med den enkelte laderen. Batteritemperaturen øker ved litt aktiv kjøring, og også ved hurtiglading.

Har litt statistikk på dette, og det varierer ganske mye (forklaring under):

Tid   %   Flå
00   25   106A/3
03   31    71A/4
14   53    52A/4
23   65    40A/4
35   75    28A/4
42   79    25A/4
49   82    17A/4

Tid  %   Gardermoen
00  12   106A/5
05  25   106A/5
10  39   100A/6
15  53    85A/6
20  65    70A/6

Tid   %   Rud      
00   13   96A/4   
05   24   82A/4      
10   35   75A/4   
15   46   70A/4
20   57   60A/5
25   64   49A/5
30   70   40A/5


Eksempel:
Tid   %   Rud      
00   13   96A/4   

Tid - tid i minutter
%  - SOC ved angitt tid (har ikke skaffet meg OBDII enda, så det er hva bilen viser som ladenivå)
96A/4 - antall ampere og batteritemperatur (antall streker) ved angitt tid
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

jsa061

Kjørte Oslo-Bergen på mandag. Det tok vel ikke mer en 2 ladinger før jeg hadde alle strekene utenom de røde. Utetemperaturen var på 25 grader og batteriene lå på 45-50. Etter hver lading gikk temperaturen opp mot 50 for så å synke gradvis ned mot 45. ( Leaf Spy)

Har en 2014 modell.

erikf

Sitat fra: jsa061 på onsdag 11. juni 2014, klokken 12:07
Kjørte Oslo-Bergen på mandag. Det tok vel ikke mer en 2 ladinger før jeg hadde alle strekene utenom de røde. Utetemperaturen var på 25 grader og batteriene lå på 45-50. Etter hver lading gikk temperaturen opp mot 50 for så å synke gradvis ned mot 45. ( Leaf Spy)

Har en 2014 modell.
Min erfaring på dager med langkjøring, lange unnabakker og mye hurtiglading, som bergen-oslo eller bergen-stavanger er at batteriet blir maks 36-37 grader.

@Leon: Ved hurtiglading starter stadig vekk ladingen min på 120A, tror den holder seg på det opp mot 3 streker. Skal sjekke nærmere neste gang hvor lenge den klarer å lade på maks.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

tomrh

Kan det være forskjell på japansk Leaf og euroLeaf når det gjelder hurtiglading? Kan det hende at de gamle Leafene kan trekke opptil 120A mens euroLeaf maks trekker 106A?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jsa061

Euroleaf går også til 120, men jeg ser at det er forskjell på hurtigladerene.

emil

En ting er strømmen, en annen ting er spenningen. Hadde en hurtiglading fra 5% i slutten av påskeferien og da startet den på 360V/120A (~43kW) og mens ladespenningen gikk opp gikk strømmen ned. Var nesten så strømmen gikk ned 1A pr % SOC,  så ved 20% var den nede i 100A og ved 60% var den på 60A. Spenningen steg jevn til 390V et sted mellom 20 og 30% og ble liggende der resten av ladingen.

Startet med en batteritemp på ca 20 grader, avsluttet på 25 grader

tomrh

#14
Sitat fra: emil på fredag 13. juni 2014, klokken 12:36
... og  da startet den på 360V/120A (~43kW) og mens ladespenningen gikk opp gikk strømmen ned. Var nesten så strømmen gikk ned 1A pr % SOC,  så ved 20% var den nede i 100A og ved 60% var den på 60A. Spenningen steg jevn til 390V et sted mellom 20 og 30% og ble liggende der resten av ladingen.
Hurtigladet i dag ved NTNU Gløshaugen fra ca. 40% og opplevde omtrent det du sier. Likevel raser strømmen mye raskere ned enn spenningen stiger, og før jeg nådde 50% begynte det å gå merkbart tregere. Mulig jeg er for godt vant med trilling, men jeg er faktisk skuffet over Leafen på dette punktet. Mjauen lader med ca. 360V/120A helt til 60-65% mens klimaanlegget spyr kaldluft i eget rør under bilen bak til batteriet og A/C aktiveres automatisk etter behov. Det gjør den selv med bare noen få plussgrader ute. Hadde trodd Leaf var bedre siden den er så mye bedre på alt annet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA