Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med Acar bilselger firma?

Startet av eledille, søndag 18. mars 2012, klokken 09:25

« forrige - neste »

Cirion

Så et annet svar på akkurat det i en annen video, og da sa Elon at de hadde klart å utvikle kontakten slik at den sitter på samme sted i venstre baklykt og luken blir ikke større.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

19quiz76

Ser mange vurderer å droppe twin-charger ettersom superladerne vil dekke behovet deres, men ser på Ladenå-appen at det tross alt finnes en del CHAdeMO-ladere rundt omkring. Vil det ikke være dumt å begrense seg til 10kW lading på disse? Ser det finnes både på Kongsberg, Hamar og Elverum - vil tro mange ville ønske å fylle på litt på vei til hytta dersom de ikke har tilgang på strøm der og skal frem og tilbake på én lading.

Arrester meg gjerne hvis dette ikke har noe med hverandre å gjøre, men ut fra hva en lekmann som meg har lest seg frem til, vil CHAdeMO kunne levere opp mot 50kW?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

glaserud

Laderne på bilen brukes *kun* for lading på AC (vekselstrøm).
CHAdeMO er DC (direktespenning) og går derfor utenfor laderne.

Så med CHAdeMO kan man lade 50+kW selv med en lader.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

jkirkebo

Sitat fra: glaserud på fredag 08. mars 2013, klokken 13:25
Laderne på bilen brukes *kun* for lading på AC (vekselstrøm).
CHAdeMO er DC (direktespenning) og går derfor utenfor laderne.

Så med CHAdeMO kan man lade 50+kW selv med en lader.

Model S begrenses til ca. 47kW (samme som Leaf) fra CHAdeMO pga. batterispenningen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Paul

Sitat fra: fredag på torsdag 07. mars 2013, klokken 10:01
Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 07. mars 2013, klokken 07:34
Noen som ble klokere på disse spørsmålene etter gårsdagens event? Sto og hjalp Nouvlari med streamingen, og det kom en del kommentarer på chaten fra seere som rev seg i håret da Musk fortalte om støtte for tre-fas..

Enten fikk han ikke med seg at spørsmålet gjaldt trefas, eller så er han ikke klar over at trefas gir mulighet for  1,7x til 3x ladehastighet i forhold til enfas.

Det er jo en veldig rask, enkel og billig måte å støtte trefas, og det er å bare bruke en av fasene. Men da går man jo glipp av muligheten for økt ladehastighet.

Jeg håper vel egentlig at Elon Musk rett og slett ikke kan detaljene om trefas-lading for den europeiske versjonen av Model S.

Som jeg husker fra Onsdag Elon har sagt at "..European charger will be native 3 phase charger..."
Model S P85D - CPO (2015), kjøpt Juni.2019
Model X 75D - bestilt Aug2017, levert Des.2017
KIA Soul EV - (solgt)
Model S P85 bestilt: Jan.2013,  levert Nov.2013 (Solgt)

TS

Begynner planleggingen av kabling til garasjen og lurer på om noen kloke elektrohoder kan oppsummere og er sikker på hva maks behovet for strømkurs er dersom jeg tar med 20kw lader i bilen?

Har 3fas 40A inn til sikringskapet i huset. Herfra må jeg grave ned ca 6 meter rør og kabel.

Vurderer også å kontakte Hafslund Nett for å forespørre på eget inntak fra stolpen som står enda nærmere.  (2 meter ...)
Dvs eget sikringsskap og strømmåler i garasjen , slik jeg ser det koster det 750kr ekstra pr år. (Ser også sikkerhetsaspektet ved total adskillelse. )

Vurderer også en elbil nr to om et par år, og da er det greit å ha nok amp å gå på.

Er det noen som har fått tilbud om online strømmåler med mulighet timespris fra Hafslund nett?
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Lanber

TS. Det anlegget ditt kan du maks belaste 230x40x1,7=15,6 kWh

Så har du sikkert flere ting som bruker strøm her du ikke har kontroll på når går av og på, varmekabler, vvbereder, varmepumpe.

Det du har kan du ikke belaste mye ekstra på. 16A trefase maks.

Hvis du vil ha mer strøm så vær forberedt på at strømselskapet gjerne vil selge deg det men du må selv koste absolutt alt med oppgradering.

jkirkebo

Sitat fra: Lanber på fredag 29. mars 2013, klokken 16:29
TS. Det anlegget ditt kan du maks belaste 230x40x1,7=15,6 kWh

Så har du sikkert flere ting som bruker strøm her du ikke har kontroll på når går av og på, varmekabler, vvbereder, varmepumpe.

Det du har kan du ikke belaste mye ekstra på. 16A trefase maks.

Hvis du vil ha mer strøm så vær forberedt på at strømselskapet gjerne vil selge deg det men du må selv koste absolutt alt med oppgradering.

Det er ikke sikkert det koster noe særlig. Jeg hadde 3x50A hjemme men inntakssikringene var på 3x125A (boksen ute på veggen) og kabelen inn var på 3x16mm2 CU. Dermed gikk det greit å oppgradere til 63A uten å bytte noe annet enn hovedsikringen. En søknad til everket måtte også sendes, og jeg monterte overspenningsvern i samme slengen. Kostet ikke mange kronene totalt sett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Blip

En egen strømmåler kan monteres på egen kurs uten å involvere everket. Det kan elektrikeren fikse. Uansett til jeg tro det er billigere å oppgradere det eksisterende anlegget enn å installere et ekstra.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

TS

Sitat fra: jkirkebo på fredag 29. mars 2013, klokken 16:42
Sitat fra: Lanber på fredag 29. mars 2013, klokken 16:29
TS. Det anlegget ditt kan du maks belaste 230x40x1,7=15,6 kWh

Så har du sikkert flere ting som bruker strøm her du ikke har kontroll på når går av og på, varmekabler, vvbereder, varmepumpe.

Det du har kan du ikke belaste mye ekstra på. 16A trefase maks.

Hvis du vil ha mer strøm så vær forberedt på at strømselskapet gjerne vil selge deg det men du må selv koste absolutt alt med oppgradering.

Det er ikke sikkert det koster noe særlig. Jeg hadde 3x50A hjemme men inntakssikringene var på 3x125A (boksen ute på veggen) og kabelen inn var på 3x16mm2 CU. Dermed gikk det greit å oppgradere til 63A uten å bytte noe annet enn hovedsikringen. En søknad til everket måtte også sendes, og jeg monterte overspenningsvern i samme slengen. Kostet ikke mange kronene totalt sett.


Takk for nyttige svar  :)
Har et ganske nytt anlegg med 3x16mm2 inn til skapet, så da burde det ikke være noen stor utfordring å øke til 63A/ 24,6KW (?) dersom det er ledig kapasitet i nettet lokalt. Mener jeg søkte om mer, men 40A var det jeg fikk den gang.

Ser fordelene av å heller legge de pengene i et eget anlegg i garasjen rett fra stolpen dersom det ikke koster veldig mye mer
Slipper gravearbeid + inngrep i sikringskap og trenger aldri å diskutere bruk av vaskemaskin, tørketrommelen, el.varme etc med kona pga to biler (på sikt..) som står til lading.

Man kan jo selvfølgelig selv velge å lade med mindre effekt til daglig hjemme, men jeg ønsker færrest mulige hinder og bekymringer når vi kvitter oss med fossilbil for godt..

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

petersv

Høres veldig fornuftig ut å ha separat opplegg for garasjen, siden du har det så tilrettelagt for det. Sånn jeg forstår det ville det blitt att og fram om du henta fra huset.

PAS

Limer inn epost veksling med Tesla Ownership Experience Advocate:
De anbefaler Mennekes plug i garasjen, vel så mye ampere og volt man kan få
Hjemmelader stasjonene ser det ut til av vi kanskje må vente på

ssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss

Hi Per Anton,

Yes, correct, a Mennekes plug would be perfect. This is also the plug we will be using on the car itself.

I haven't received final confirmation on a Tesla High Power Wall Connector, so I cannot confirm whether it will be available or not. There are also third party wall connectors that you can use instead if you prefer. These usually contain an additional fuse box, the plug and sometimes other tools to monitor your energy consumption.
What you can do right now before you make a final decision and before we can provide with all the information there is to know about home installations, is to install the 32A, 400V circuit and a Mennekes plug. If you require a Wall Connector later, you can always have it installed instead of the plug.

I hope this helps?
Best regards,
Helene Hendus


Kind Regards

Helene Hendus | European Ownership Experience Advocate
Kings Chase, King Street | Maidenhead, SL6 1DP | UK
t +44 (0)1628 450626  | f +44 (0) 1628 450610 |  e hhendus@teslamotors.com

xxxxxxxxxxxxxxxxx

Sent: 05 April 2013 15:37
To: Helene Hendus
Subject: SV: Contact Us - Installing My Charging Equipment

Thanks  for the answer Helen

So I can ask my electrician to install   3x 32A  400V with a Mennekes type plug?

And the EU version  of the Specific Tesla High Power Wall Connector will not be ready to be delivered before the first Signatures??

Best regards

Per Anton

Fra: Helene Hendus [mailto:HHendus@teslamotors.com]
Sendt: 5. april 2013 16:05
Til: Per Anton Sirnes
Emne: RE: Contact Us - Installing My Charging Equipment

Dear Per Anton,

Thank you for your email. I hope English is fine for you now.

Since the charger of the Model S is on board of the vehicle, all you need is a plug and a cable. Please make sure that the plug is on a separate circuit, as several electrical appliances on the same circuit can lead to fluctuations on the line.
If you prefer to use a wall box, we will offer several solutions for home installations at a later date, which can be easily installed once you make sure there is a dedicated circuit for your charging installation. We will also provide you with detailed information on how to install these.
Your current electrical supply should be enough to charge the car overnight, a 400V connection should always allow you to do this. With the twin chargers, the energy supply is limitied to 20kw.

I hope this answers your question. Please let me know if you would prefer to be contacted by a Norwegian speaking colleague.
Best regards,
Helene Hendus

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Question/Comment: Hei jeg har EU SIG # 52 og håper på leveranse i første pulje i juli

Ville gjerne ha installert lader i garasjen på forhånd. Vil dere levere hjemmelader i god tid før bilen leveres slik at den kan installeres riktig, evt komme med spesifikasjoner som jeg kan gi til elektriker for å gjøre klart opplegg til lader. Bor i Son, moderne leilighet med 3x400V strøm fordeling skap ca 10 m fra p plass i fellesgarasje.
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

Øyvind.h

Litt på siden av trefas, men snappet opp dette Engadget intervjuet nå publisert i dag.
http://www.engadget.com/2013/04/05/elon-musk-interview/


SitatIt's a very exciting and dramatic -- really dramatic -- increase in the number of Superchargers and in what Superchargers can do. I think people will be really psyched.

Det hadde vært spennende om de eksempel økte ladehastigheten fra 90 til 120kW, men hvor sannsynlig er egentlig det? De målingene jeg har sett viser i hvert fall at ladehastigheten faller raskt, og at 120kW hurtiglader dermed vil ha begrenset påvirkning på den totale ladetiden fra 0-100%.

120kW er 1,41C. Til sammeligning lader Leaf med inntil 2,08C, så det er jo ikke usannsynlig at de justerer opp hastigheten (selv om jeg vet at cellene ikke er like, eller nødvendigvis tåler samme ladehastighet).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA