Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med Acar bilselger firma?

Startet av eledille, søndag 18. mars 2012, klokken 09:25

« forrige - neste »

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på søndag 17. februar 2013, klokken 16:22
Sitat fra: Nuvolari på søndag 17. februar 2013, klokken 15:32
Jeg har en 3fase 40A kurs ferdig lagt opp der bilen skal lade på gårdsplassen. Kabelen (4G16) ligger på utsiden av husveggen og forbinder bergvarmepumpen med hovedsikringen (80A).

Hva slags kontakt bruker jeg for 40A 3fase? Ettersom jeg kun skal ha enkellader i bilen får jeg ikke nyttegjort mer enn 16A men pluggen må jo tåle det samme som sikringen?

Hmm. Skjønte ikke dette helt. Brukes denne 40A kursen til varmepumpa ? I så fall, hvor mye krever varmepumpa ? Tror du i så fall må sette opp et ekstra sikringsskap først...

Siden du har 4G16 (ikke 5G16) samt 80A inntak regner jeg med at du ikke har 400V anlegg.

Edit: Sjekket, det er 50A ikke 40A. På de kaldeste dagene i året bruker varmepumpa inntil 9kw.

230v ja.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

petersv

Det er vel enda usikkert hva man kan lade med i tre faser. Vent på avklaring før du gjør noe. Jeg ville nok ha sikra kursen til laderen separat for å unngå kaldt hus og vann om den skulle gå.

Nuvolari

Sitat fra: petersv på søndag 17. februar 2013, klokken 17:05
Det er vel enda usikkert hva man kan lade med i tre faser. Vent på avklaring før du gjør noe. Jeg ville nok ha sikra kursen til laderen separat for å unngå kaldt hus og vann om den skulle gå.

Ja jeg må vente å se hva tesla lander på. Hvis jeg stiller ned bilen til 28-29A lading burde det vel være godt innenfor 50A selv med VP på fullt skulle jeg tro.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Nuvolari

Sitat fra: Nuvolari på søndag 17. februar 2013, klokken 17:19
Sitat fra: petersv på søndag 17. februar 2013, klokken 17:05
Det er vel enda usikkert hva man kan lade med i tre faser. Vent på avklaring før du gjør noe. Jeg ville nok ha sikra kursen til laderen separat for å unngå kaldt hus og vann om den skulle gå.

Ja jeg må vente å se hva tesla lander på. Hvis jeg stiller ned bilen til 28-29A lading burde det vel være godt innenfor 50A selv med VP på fullt skulle jeg tro.

Et spm, med et sånt opplegg er det ikke behov for noen form for EVSE? Hvordan vet bilen hvor mye strøm den kan trekke uten noen form for EVSE?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

petersv

Den tipper, tipper jeg ;) Tar vel vanligste strømstyrke for gitt plugg/spenning.

Elmo

Sitat fra: petersv på søndag 17. februar 2013, klokken 19:23
Den tipper, tipper jeg ;) Tar vel vanligste strømstyrke for gitt plugg/spenning.

Nei, den drar vel på alt den kan, og når sikringen går vet den . . . (hvor grensen gikk) ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på søndag 17. februar 2013, klokken 19:20
Et spm, med et sånt opplegg er det ikke behov for noen form for EVSE? Hvordan vet bilen hvor mye strøm den kan trekke uten noen form for EVSE?

Ladelabelen som følger med er jo en EVSE. Den kommer med forskjellige adaptere, og begrenser strømtrekket til hva adapteren er kodet for.

Hvilke adaptere som blir tilgjengelig vet vi ikke ennå, så jeg ville ventet med å gjøre så mye. Dog kan jeg si følgende:

Adapter for 63A plugg kommer neppe, så en slik kan du droppe.
Varmepumpa di krever 25A.

Jeg ville kappet kabelen til varmepumpa og satt inn et lite sikringsskap. 50A inntakssikring, 25A ut til varmepumpa og 32A ut til ladeplugg. Da kan du bruke en 32A trefaseplugg, som det forhåpentligvis kommer adapter for. Bilen kan stilles ned til f.eks 25A som default, så kan du dra på til 32A når du vet at det går.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

Husker Model S innstilt strømtrekk til "dumme" ladepunkt basert på GPS posisjonen?


jkirkebo

Sitat fra: flux på søndag 17. februar 2013, klokken 21:01
Husker Model S innstilt strømtrekk til "dumme" ladepunkt basert på GPS posisjonen?

Ja. Den bruker det du valgte sist. Det gjelder forøvrig for "smarte" ladepunkter også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: Nuvolari på søndag 17. februar 2013, klokken 19:20
Et spm, med et sånt opplegg er det ikke behov for noen form for EVSE? Hvordan vet bilen hvor mye strøm den kan trekke uten noen form for EVSE?
Den vet ikke det, der hvor ladepunktet er en standard stikkontakt må du vite sikringsstørrelsen, andre forbrukere etc. og stille ladestrømmen ut fra det.


Sitat fra: jkirkebo på søndag 17. februar 2013, klokken 22:21
Sitat fra: flux på søndag 17. februar 2013, klokken 21:01
Husker Model S innstilt strømtrekk til "dumme" ladepunkt basert på GPS posisjonen?
Ja. Den bruker det du valgte sist. Det gjelder forøvrig for "smarte" ladepunkter også.
Det er vel ikke riktig. Der hvor du har et ladpunkt (EVSE) benytter den informasjonen fra ladepunktet, dette er jo hensikten med standarden, at en skal kunne koble seg til uten å behøve å finne ut noe om sikringer og kabel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 18. februar 2013, klokken 17:09
Sitat fra: Nuvolari på søndag 17. februar 2013, klokken 19:20
Ja. Den bruker det du valgte sist. Det gjelder forøvrig for "smarte" ladepunkter også.
Det er vel ikke riktig. Der hvor du har et ladpunkt (EVSE) benytter den informasjonen fra ladepunktet, dette er jo hensikten med standarden, at en skal kunne koble seg til uten å behøve å finne ut noe om sikringer og kabel.

Joda. Ladepunktet kommuniserer MAKS strømtrekk. Du står fritt til å velge et lavere strømtrekk selv (f.eks om du vil ha bilen ferdigladet i Range Mode rett før du drar istedenfor 5 timer før). Denne innstillingen vil bilen huske til neste gang. Bilen ser ikke forskjell på en intelligent ladestolpe med Mennekes-kontakt eller en rød CEE plugg da den medfølgende UMCen jo er en EVSE. UMCen stiller inn maks strømtrekk etter hvilken type adapter som benyttes. Er et 32A stikk sikret med 25A må du stille inn 25A selv manuelt på skjermen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på søndag 17. februar 2013, klokken 20:14
Sitat fra: Nuvolari på søndag 17. februar 2013, klokken 19:20
Et spm, med et sånt opplegg er det ikke behov for noen form for EVSE? Hvordan vet bilen hvor mye strøm den kan trekke uten noen form for EVSE?

Ladelabelen som følger med er jo en EVSE. Den kommer med forskjellige adaptere, og begrenser strømtrekket til hva adapteren er kodet for.

Hvilke adaptere som blir tilgjengelig vet vi ikke ennå, så jeg ville ventet med å gjøre så mye. Dog kan jeg si følgende:

Adapter for 63A plugg kommer neppe, så en slik kan du droppe.
Varmepumpa di krever 25A.

Jeg ville kappet kabelen til varmepumpa og satt inn et lite sikringsskap. 50A inntakssikring, 25A ut til varmepumpa og 32A ut til ladeplugg. Da kan du bruke en 32A trefaseplugg, som det forhåpentligvis kommer adapter for. Bilen kan stilles ned til f.eks 25A som default, så kan du dra på til 32A når du vet at det går.

Når jeg tenker meg om så tåler vel en 4G16 kabel 63A? Da kan jeg bytte dagens 50A sikring med 63A så er jeg sikker på at sikringen ikke går når det er -20c ute og varmepumpen kjører med fullt el tilskudd samtidig som Teslaen lader med 32A.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

laumb

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 19. februar 2013, klokken 09:34
Sitat fra: jkirkebo på søndag 17. februar 2013, klokken 20:14
Sitat fra: Nuvolari på søndag 17. februar 2013, klokken 19:20
Et spm, med et sånt opplegg er det ikke behov for noen form for EVSE? Hvordan vet bilen hvor mye strøm den kan trekke uten noen form for EVSE?

Ladelabelen som følger med er jo en EVSE. Den kommer med forskjellige adaptere, og begrenser strømtrekket til hva adapteren er kodet for.

Hvilke adaptere som blir tilgjengelig vet vi ikke ennå, så jeg ville ventet med å gjøre så mye. Dog kan jeg si følgende:

Adapter for 63A plugg kommer neppe, så en slik kan du droppe.
Varmepumpa di krever 25A.

Jeg ville kappet kabelen til varmepumpa og satt inn et lite sikringsskap. 50A inntakssikring, 25A ut til varmepumpa og 32A ut til ladeplugg. Da kan du bruke en 32A trefaseplugg, som det forhåpentligvis kommer adapter for. Bilen kan stilles ned til f.eks 25A som default, så kan du dra på til 32A når du vet at det går.

Når jeg tenker meg om så tåler vel en 4G16 kabel 63A? Da kan jeg bytte dagens 50A sikring med 63A så er jeg sikker på at sikringen ikke går når det er -20c ute og varmepumpen kjører med fullt el tilskudd samtidig som Teslaen lader med 32A.

Det må nok elektrikeren din avgjør, mtp. Forlegning, avstand, spenningsfall osv. :)
Ikke sikkert det blir godkjent med 63A på 4G16.


Tapatalkin' from iTalatut...

jkirkebo

Sitat fra: laumb på tirsdag 19. februar 2013, klokken 09:38
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 19. februar 2013, klokken 09:34
Når jeg tenker meg om så tåler vel en 4G16 kabel 63A? Da kan jeg bytte dagens 50A sikring med 63A så er jeg sikker på at sikringen ikke går når det er -20c ute og varmepumpen kjører med fullt el tilskudd samtidig som Teslaen lader med 32A.

Det må nok elektrikeren din avgjør, mtp. Forlegning, avstand, spenningsfall osv. :)
Ikke sikkert det blir godkjent med 63A på 4G16.

56A sikring er vel også en mulighet. Det gir de samme fordelene som 63A i dette scenarioet,  og 56A blir ganske sikkert godkjent.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA