Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med Acar bilselger firma?

Startet av eledille, søndag 18. mars 2012, klokken 09:25

« forrige - neste »

Gjermund

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 07. februar 2013, klokken 16:37
Sitat fra: flux på torsdag 07. februar 2013, klokken 10:52
Om en antar at din Tesla model S vil tilbringe minimum 8t i din egen garasje i døgnet, og du kun lader hjemme, kan du kjøre/lade mer enn 50.000 km i året med std. 1-fase 230V16A lading.

Jeg tror de fleste overvurderer sitt hjemme ladebehov, hvertfall gjorde jeg det før vi fikk vår Leaf :)

Helt enig. Har regnet ut at jeg klarer meg lenge med 6A.

Kanskje noen skal kjøre 500 km så når de kommer hjem spise middag og kjøre 500 km igjen? Personlig ser jeg mest behovet for hurtilading andre steder et stykke hjemifra.

Griffel

Sitat fra: Gjermund på fredag 08. februar 2013, klokken 10:21
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 07. februar 2013, klokken 16:37
Sitat fra: flux på torsdag 07. februar 2013, klokken 10:52
Om en antar at din Tesla model S vil tilbringe minimum 8t i din egen garasje i døgnet, og du kun lader hjemme, kan du kjøre/lade mer enn 50.000 km i året med std. 1-fase 230V16A lading.

Jeg tror de fleste overvurderer sitt hjemme ladebehov, hvertfall gjorde jeg det før vi fikk vår Leaf :)

Helt enig. Har regnet ut at jeg klarer meg lenge med 6A.

Kanskje noen skal kjøre 500 km så når de kommer hjem spise middag og kjøre 500 km igjen? Personlig ser jeg mest behovet for hurtilading andre steder et stykke hjemifra.
De med slike behov trenger hurtiglader både hjemme og langs vegen.
Uten hurtiglader langs vegen kommer de faktisk ikke hjem til middag før den er kald.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: cdabel på fredag 08. februar 2013, klokken 10:06
Vet ikke egentlig hva dette med "TN" nett betyr.
TN betyr at stjernepunktet i distribusjonstransformatoren er jordet.
Dette er ikke vanlig for 230V distribusjon. Vanlig i Norge er 230V IT som betyr at stjernepunktet er isolert.

Ved 400V TN er det 400V mellom faseledere og 230V mellom en fase og N.

Er du sikker på at det ikke er 400V TN nett og at du har en fase 230V, og kan få 400V trefas + 230V enfas. Dette er Eu standard og støttes helt sikkert av Tesla.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Leaffen

Sitat fra: cdabel på fredag 08. februar 2013, klokken 10:06
Håper det går bra med et spørsmål fra en som er helt "grønn" på dette emne.  Jeg pratet med en kar fra BKK i nabolaget og ble fortalt at vi hadde 230V TN nett. Vi har 2 fase inn i huset, men han sa at vi kunne forandre dette til trefase. Vet ikke egentlig hva dette med "TN" nett betyr, og lurer på om noen kan forklare hva dette betyr for meg i praksis dersom Tesla kun støtter 440(230) trefase lading.

Alle nettsystemtyper er definert i post nr #76 i denne tråden. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4988.75.html

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

cdabel

Jeg forstår at 230V TN er uvanlig og kanskje sær Bergens fenomen. Spørsmålet var dersom Tesla kun støtter trefase lading med 400V (som jeg antar er "TN" nett), om dette sær Bergens tilfellet (med sitt "TN") ville vært en slags unntak, slik at 230V TN trefase kunne likevel brukes.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Leaffen

Sitat fra: cdabel på fredag 08. februar 2013, klokken 11:19
Jeg forstår at 230V TN er uvanlig og kanskje sær Bergens fenomen. Spørsmålet var dersom Tesla kun støtter trefase lading med 400V (som jeg antar er "TN" nett), om dette sær Bergens tilfellet (med sitt "TN") ville vært en slags unntak, slik at 230V TN trefase kunne likevel brukes.

Vi har vel ikke helt fasiten ennå. Du får nok avvente, i likhet med alle oss andre, til Tesla kommer med den offisielle fasiten.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Leaffen

Snakket forresten med Tesla i Oslo nå i dag. Det ser ut som om vi må vente til i Mars før vi får den endelige offisielle specen på laderne.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

ebbrey

Ja hørte europa nyhetene kommer i mars, sikkert ladere og seter kanskje :)
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

laumb

Forstår ikke hvorfor de skal drøye så lenge.
Det må jo være mulig å kunne levere disse nyhetene nå - spesielt før Signaturholdere får finalize (noe de nå gjør).
Synes det er merkelig at de hele tiden skal ligge litt på etterskudd. Håper dette bedrer seg og ikke drar seg over i service-tilbudet.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på fredag 08. februar 2013, klokken 19:12
Forstår ikke hvorfor de skal drøye så lenge.
Det må jo være mulig å kunne levere disse nyhetene nå - spesielt før Signaturholdere får finalize (noe de nå gjør).
Synes det er merkelig at de hele tiden skal ligge litt på etterskudd. Håper dette bedrer seg og ikke drar seg over i service-tilbudet.
Meldingen om europas standardisering på Mennekes type 2 kom ikke før mot slutten av januar.

Etter at den meldingen kom har det murret litt i CHAdeMO leieren, så det blir interessant å se hva som skjer fremover. Tror det hadde vært fordelaktig om Model S kunne ta imot 43kW AC, og gjerne støtte alle formene for 3fas også.

Uansett tror jeg flere hurtiglader-tilbydere jobber mot Tesla for tiden for å kunne tilby DC hurtiglading av Model S på sine stasjoner. Ganske sikker på at det kommer hyggelige nyheter rundt dette ila året  ;)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OleJA

Sitat fra: laumb på fredag 08. februar 2013, klokken 19:12
Forstår ikke hvorfor de skal drøye så lenge.
Det må jo være mulig å kunne levere disse nyhetene nå - spesielt før Signaturholdere får finalize (noe de nå gjør).
Dette er vel litt utfra 'need to know'. Signaturholderne får vel med dobbeltlader uansett så specen betyr ikke så mye. Men, infoen kunne godt vært tilgjengelig nå.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

PerBear

Sitat fra: ebbrey på torsdag 07. februar 2013, klokken 00:22
Sitat fra: PerBear på onsdag 06. februar 2013, klokken 19:48
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. februar 2013, klokken 19:26
Sitat fra: laumb på onsdag 06. februar 2013, klokken 19:05
En ting er helt klart - støtter ikke bilen 3 fase 230V 16A IT, så er det avbestillingsgrunnlag for min del.
Jeg er ikke interessert i å lade bilen med mindre enn 6kw. Da blir den ubrukelig.

Har en følelse av at ganske mange andre vil være enige.
Jeg er helt klart uenig. Tar definitivt 400V TN over 230V IT. Om ladehastighet hjemme er 6 eller 22kW har ingen ting å si for min del, det er AC (eller helst DC) ladehastighet på kjøpesenter/bensinstasjon/ladestasjon som har noe å si for meg. Da er det 400V TN som gjelder.
MEN, jeg vil helst ikke velge. 230V IT trefas er for min del greit å ha en sjelden gang det også.

Dersom bilen ikke støtter 230V 3fas og det er det du har tenkt å lade med så kan det enkelt løses med en 400/230 3fas transformator. De er ikke spesielt kostbare hvis du klarer deg med 10-12kVA, spesielt hvis du får tak i en brukt. De er ofte levert med verktøymaskiner som må ha 400V.

Her er en på 60 kVA til 8 tusen, da kan du lade to biler samtidig!   ;D
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39214736&kwUnica=trafo

Hvis du ønsker mulighet til å 2 biler på 400 volt 3 fas, og laderene trekker 20kw hver, da er vi oppe i 50Kva? Litt og gå på så passer jo 60kVA fint.. Men.. hvor stor tilførsel måtte en 60kVA 230 til 400v transformator ha for å kunne yte feks 44kw?
Antar at effektfaktor for velbygde 3fas ladere er 0,99 eller bedre så da klarer du deg med sikring og kabel på det antall ampere som gir det lader(ene) trekker og med margin (for tap i trafo etc). Hvis du bergner 5% tap bør det være nok margin:

F.eks lader som trekker 22kW ved 400V 3fas har strømtrekk ved Pf=0,99 på:
I=P/(Pf*sqrt(3)*U) = 22 000 / (0,99*1,73*400) = 32A
Dette skal leveres av trafo på 230V og med margin på 5% som da må sikres (treg) med:
Is=I*1,05*(230/400)= 58A som betyr 63A som er nærmeste standardimensjon.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Nuvolari

Jeg har en 230v 3fase 50A kurs ferdig lagt opp der bilen skal lade på gårdsplassen. Kabelen (4G16) ligger på utsiden av husveggen og forbinder bergvarmepumpen med hovedsikringen (80A).

Hva slags kontakt bruker jeg for 50A 3fase?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Leaffen

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på søndag 17. februar 2013, klokken 15:32
Jeg har en 3fase 40A kurs ferdig lagt opp der bilen skal lade på gårdsplassen. Kabelen (4G16) ligger på utsiden av husveggen og forbinder bergvarmepumpen med hovedsikringen (80A).

Hva slags kontakt bruker jeg for 40A 3fase? Ettersom jeg kun skal ha enkellader i bilen får jeg ikke nyttegjort mer enn 16A men pluggen må jo tåle det samme som sikringen?

Hmm. Skjønte ikke dette helt. Brukes denne 40A kursen til varmepumpa ? I så fall, hvor mye krever varmepumpa ? Tror du i så fall må sette opp et ekstra sikringsskap først...

Siden du har 4G16 (ikke 5G16) samt 80A inntak regner jeg med at du ikke har 400V anlegg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA