Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med Acar bilselger firma?

Startet av eledille, søndag 18. mars 2012, klokken 09:25

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. februar 2013, klokken 22:11
Sitat fra: laumb på fredag 01. februar 2013, klokken 20:52
Men, funker ikke de standard komfyrstikkene som har en ekstra pinne?.

Nei. De har kun tre pinner, fase+fase+jord. Altså ingen mulighet for trefase.


http://elby.no/Rundstiftkontakter/Stoepsel-teknisk/Teknisk-stoepsel-25A-3-fas-7023
Men disse er altså for innendørs bruk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

laumb

Stemmer Griffel, den jeg tenkte på!

Selvfølgelig kun til bruk for komfyr/topp, ikke utendørs.

Men, med denne kan man vel kun trekke ut 3 fas 400V til apparatet?
Den mangler plass til N leder - men de fleste topper for 3-fase trenger vel 400V uansett for å få de ekstra kW.

Merket meg at platetoppen vi monterte i sommer ble anbefalt 1x32A 230V eller 3x16A 400V. For å bruke den 25A 230V kursen vi valgte, så måtte det inn en lask.

Men, nå er vi langt off topic gutter. Beklager digresjonen.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 01. februar 2013, klokken 22:31
Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. februar 2013, klokken 22:11
Sitat fra: laumb på fredag 01. februar 2013, klokken 20:52
Men, funker ikke de standard komfyrstikkene som har en ekstra pinne?.

Nei. De har kun tre pinner, fase+fase+jord. Altså ingen mulighet for trefase.


http://elby.no/Rundstiftkontakter/Stoepsel-teknisk/Teknisk-stoepsel-25A-3-fas-7023
Men disse er altså for innendørs bruk.

Ok, den varianten har jeg aldri sett før. Ser dog ikke helt fordelen med å bruke denne fremfor CEE-stikk ? Plass er det nok av siden det er platetopp og ikke komfyr. Stikket sitter inni et skap, over kjeleskuffene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Nowesco 7023 er godkjent for 250V, altså kun 230V trefase (uten null-leder).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Sitat fra: flux på fredag 01. februar 2013, klokken 15:02
Ofte er vel 32A blå industristikk sikret med lavere sikringer enn 32A, som feks 20A eller 25A.
Sitat fra: Bent på fredag 01. februar 2013, klokken 16:24
Det virker likevel litt muffens at man har f.eks. 25A sikring på et uttak som er merket som 32A, hva er bakgrunnen for at dette gir mening?

Det er vel ikke noe mere muffens enn at 10A og 16A kurser har samme schuko-kontakten i alle Norsk hus !
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: flux på fredag 01. februar 2013, klokken 16:33
Den er merket maks 32A, så på alle 3-fase kurser med mer enn 16A må en bruke en slik kontakt.

Er det merkingen på selve kontakten som er 32A, så er vel det at kontakten tåler MAX 32A vel, og ikke at kursen er sikret med 32A ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Sitat fra: Elmo på fredag 01. februar 2013, klokken 23:24
Det er vel ikke noe mere muffens enn at 10A og 16A kurser har samme schuko-kontakten i alle Norsk hus !
Sitat fra: Elmo på fredag 01. februar 2013, klokken 23:26
Er det merkingen på selve kontakten som er 32A, så er vel det at kontakten tåler MAX 32A vel, og ike at kursen er sikret med 32A ???
Det er helt normalt å sikre en 16A Schuko med 16 eller 10A, og en 32A industri kontakt med 25 eller 32A. Sikringsstørrelsen refererer oftestes til ledningstversnittet, som er igjen tilpasset en forventet belastning.
Det utstyret som monteres etter sikringen må tåle minst merkestrømmen til sikringen. En kan derfor selvfølgelig ikke sette inn en stikkontakt som tåler mindre enn det kursen er sikret med, men gjerne en som tåler mer.

Det er noe av det som er tanken bak den nye standarden. Kobler man seg til et fastmontert ladepunkt (Det som feilaktig kalles hjemmelader eller et av de kommende Mennekes ladepunkt/ladestasjon) behøver en ikke å vite noe om hva kursen er sikret med. Ladepunktet "forteller" bilens lader hva den maksimalt får låv å trekke av strøm. Det er selvfølgelig da elektrikkeren som har stilt inn denne verdien ved montasjen av ladepunktet om noen skulle lure.

Lader en fra en standard stikkontakt av et eller annet slag må en selv passe på.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bent

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. februar 2013, klokken 17:07
Statoil ved Koppang?
Mulig det var Shell, husker ikke. Ligger rett ved hovedveien, nær Tiur'n (veikro).

De har noen 8A-stikk på stasjonen der men det er jo ikke noe særlig da når man skal til Oslo.
Tesla Roadster, 25Mm

PAS

Har ikke elbilerfaring

Finner dette på       http://www.ladestasjoner.no/nyheter/75-hvordan-kan-tesla-model-s-lades

Prøver å planlegge sommerens biltur etter at Tesla kommer i juni/juli
Betyr det at jeg kan bruke alle "hurtigladestasjoner" ?
Har disse en høyt ytende strøm kontakt som passer til Tesla adaptor i tilegg til CHADEMO kotakt ?
Dersom man baserer seg på "vanlige" ladepunkter   hvor mange km kan man vente seg å få på 60 min stopp?

Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

Griffel

Sitat fra: PAS på onsdag 06. februar 2013, klokken 16:27
Finner dette på       http://www.ladestasjoner.no/nyheter/75-hvordan-kan-tesla-model-s-lades
Ser jo positivt ut dette.
Savner alikevell Blå indstrikontakt 3 fas. (3x230V+J uten 0) i tabellen. Hadde den vært med ville min tidligere skepsis forsvunnet.

Sitat fra: PAS på onsdag 06. februar 2013, klokken 16:27
Betyr det at jeg kan bruke alle "hurtigladestasjoner" ?
Har disse en høyt ytende strøm kontakt som passer til Tesla adaptor i tilegg til CHADEMO kotakt ?
I et hvertfall noen, men antagelig ikke alle.

Sitat fra: PAS på onsdag 06. februar 2013, klokken 16:27
Dersom man baserer seg på "vanlige" ladepunkter   hvor mange km kan man vente seg å få på 60 min stopp?
Helt vanlig Schuko ca. 3kW, som vel omtrent blir 15 km på en time.
Men med et godt uvalg adaptere finnes det jo mange muligheter etter tabelle å dømme.
Men altså jeg savner Blå 3 fas i tabellen.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OleJA

Sitat fra: Griffel på onsdag 06. februar 2013, klokken 17:37
Sitat fra: PAS på onsdag 06. februar 2013, klokken 16:27
Finner dette på       http://www.ladestasjoner.no/nyheter/75-hvordan-kan-tesla-model-s-lades
Ser jo positivt ut dette.
Savner alikevell Blå indstrikontakt 3 fas. (3x230V+J uten 0) i tabellen. Hadde den vært med ville min tidligere skepsis forsvunnet.
Er ikke dette dekket at av de skriver '3-Phase 400V(230V)' da tror du? (Selv om fargen på pluggen blir feil i tabellen.)

Tror at en bare skal lese dette som et utkast, f.eks så ser det rart ut at '3-Phase 400V(230V) 16A' i en linje føres opp med ~11kW, mens det litt lengre ned er 8.8kW. Tilsvarende for 32A.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på onsdag 06. februar 2013, klokken 17:52
Tror at en bare skal lese dette som et utkast, f.eks så ser det rart ut at '3-Phase 400V(230V) 16A' i en linje føres opp med ~11kW, mens det litt lengre ned er 8.8kW. Tilsvarende for 32A.

Håper det ikke er endelig. Hvorfor støtter i såfall UMCen 16A trefase og 32A enfase men ikke 32A trefase ? Det siste er ganske viktig for min del, ser ikke fram til å evt. måtte ha med meg en uoriginal kladd for å lade med 20kW fra rød CEE 32A.

13A maks fra Schuko er også veldig negativt om det stemmer. I så fall kan jeg kaste schuko-adapteren, så får jeg heller bruke enfase 32A adaperen med overgang til schuko og manuell nedjustering av ladestrøm. Tungvint.

Og maks 80kW hurtiglading (225A) ? I USA støttes 90kW (255A).

Om Mennekes-Tesla kabelen faktisk må kjøpes separat synes jeg de har gjort en liten skivebom. Denne bør medfølge alle biler.

Ingen original HPWC for trefase er også negativt, ved bruk av tredjeparts EVSE må man da bruke tidliere nevnte Mennekes-Tesla kabel. Dermed trenger jeg evt. to stykker :(

Og finnes det egentlig Mennekes EVSEr som støtter 230V trefase ? Jeg har tenkt å benytte 3x25A (10kW) hjemme.

Nei, får håpe dette var et særdeles midlertidig utkast og at det kommer diverse endringer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: OleJA på onsdag 06. februar 2013, klokken 17:52
Er ikke dette dekket at av de skriver '3-Phase 400V(230V)' da tror du? (Selv om fargen på pluggen blir feil i tabellen.)
Ikke nødvendigvis. Den røde er 5 polet. Siden det er mangel på 0-leder i den Blå som er bagrunnen for min usikkerhet, og ikke spenningen, ville jeg ventet med å juble.

I den 5 polete røde har du 400V mellom L1-L2, L2-L3 og L3-L1 og 230V mellom L (1,2 og 3) og N. Når de skriver 400V (230V) kan det jo hende at det er akkurat dette de mener.

Kobler du deg til en Type 2 stasjon med 1 faskabel kobled du mellom L1 og N og får da 230V, selv om kontakten mates med 3x400V (+N).

Forøvrig multipliserer de med 0,8 så det er effekten DC ut fra lader som oppgis i tabellen, og alle effektangivelser er basert på 400V for 3 faslading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Hvis noen skriver "3-phase 400V(230V)" så er jeg meget sikker på at de tenker akkurat det Griffel beskriver her - nemlig standard TN, med 400V mellom fasene, og 230V mellom hver fase og null.

Det er selvsagt likevel mulig at Tesla har laget ladere som aksepterer IT (ingen null-leder, og kun 230V mellom fasene).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: Rio på onsdag 06. februar 2013, klokken 18:41
Det er selvsagt likevel mulig at Tesla har laget ladere som aksepterer IT (ingen null-leder, og kun 230V mellom fasene).
Ja jeg helt ening i at det er mulig, og dersom jeg hadde sittet i USA og designet denne for det Europiske marked, hadde den ikke blitt slik at det var mulig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA