Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med Acar bilselger firma?

Startet av eledille, søndag 18. mars 2012, klokken 09:25

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Bent på fredag 01. februar 2013, klokken 13:39
Jeg har forstått det slik at det finnes to forskjellige måter å koble opp trefase på, og hvis laderen min ikke er koblet likedan som vegguttaket så skjer dette.
Ikke relevant i denne sammenhengen.
Grunnen er dette:
Sitat fra: flux på fredag 01. februar 2013, klokken 15:02
Ofte er vel 32A blå industristikk sikret med lavere sikringer enn 32A, som feks 20A eller 25A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OleJA

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. februar 2013, klokken 15:06
Sitat fra: Bent på fredag 01. februar 2013, klokken 13:39
Hadde ikke tilsvarende problem når jeg ladet f.eks. hos Statoil på Berkåk.)
Hva slags kurs/lademuligheter har Statoil på Berkåk? Du har kanskje oversikt over flere steder med solide uttak på strekningen Oslo-Trondheim :) ?
Ja takk, vel gjerne vite mer om dette. :D Evt. tilgang på 400V, 32A på Berkåk er vel det som skal til for at jeg skal gå for dobbeltlader. Kjenner noen til flere slike ladepunkt nedover Østerdalen?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Bent

Sitat fra: flux på fredag 01. februar 2013, klokken 15:02
Ofte er vel 32A blå industristikk sikret med lavere sikringer enn 32A, som feks 20A eller 25A.
Ja det kan selvsagt være, jeg var ikke med og sjekket hva slags sikring de hadde. Det virker likevel litt muffens at man har f.eks. 25A sikring på et uttak som er merket som 32A, hva er bakgrunnen for at dette gir mening?

Skal iallefall spørre om å få se sikringskapet neste gang jeg skal låne trefase av noen. :)
Tesla Roadster, 25Mm

flux

Den er merket maks 32A, så på alle 3-fase kurser med mer enn 16A må en bruke en slik kontakt. Jeg vil tro det er ganske vanlig i Norge med 3x25A på slike stikk. Grunnen til at en sikrer med mindre enn 32A er gjerne at kapasiteten i sikringsskapet ikke tillater mer enn det en sikrer med.

Bent

Sitat fra: OleJA på fredag 01. februar 2013, klokken 15:38
Ja takk, vel gjerne vite mer om dette. :D Evt. tilgang på 400V, 32A på Berkåk er vel det som skal til for at jeg skal gå for dobbeltlader. Kjenner noen til flere slike ladepunkt nedover Østerdalen?
Erfaringene jeg har er fra ferietur i sommer Trondheim->Olso og tilbake igjen. Jeg bruker 230V 32A trefase når jeg kan. 400V-lader har jeg ikke.

Du finner gjerne 230V 32A trefase i verksteder og denslags. Bensinstasjoner som har verksted i samme bygg har gjerne slik, selv om verkstedet i seg selv kanskje er nedlagt. Berkåk var av denne sorten.

Ved Koppang fikk jeg hjelp av eieren av bensinstasjonen der til å finne et verksted like ved hvor det var 32A trefase jeg kunne låne.

På nordtur ladet jeg på slik på et verksted i næringsparken man kjører forbi ved Elverum.

Generelt er det greiest å finne seg en bensinstasjon for dette da folk der er veldig serviceinnstilte. Folk på rene verksted kan være litt mer gretne. Og så er jo gjerne bensinstasjonene åpne i helgene da, ofte verre med verksteder.
Tesla Roadster, 25Mm

flux

På mange litt større kaianlegg finnes det 3-fase stikk med både 230V og 400V i alt fra 32 - 125 A.

Fergekaier har ofte:



JohanH

Jeg kan se for meg at det nok etterhvert kunde være nyttig å opprette et kart hvor folk kan legge inn 3-fase ladpunkter som enten er offentlig tilgjengelige, eller punkter som er "mulig tilgjengelige", f. eks. steder man kan overnatte og bruke hvis man bor der, bensinstasjoner som er velvillige til utlån, osv. osv. Kanskje elbilforeningen kunde være interessert i å holde i et slikt prosjekt, og kanskje kunde man da kjørt et slikt kart med samme tekniske løsning som ladestasjoner.no?

Øyvind.h

Sitat fra: Bent på fredag 01. februar 2013, klokken 16:34
Ved Koppang fikk jeg hjelp av eieren av bensinstasjonen der til å finne et verksted like ved hvor det var 32A trefase jeg kunne låne.
Statoil ved Koppang? Jeg har sendt e-post til den stasjonen og oppfordret til å etablere et solid ladepunkt. Har tidligere alltid stoppet der, men fra og med neste høst kommer jeg bare til å stoppe steder hvor jeg kan lade. Greit med "nødladepunkter" på 22kW AC i det minste, selv om det beste er tilgang til skikkelig DC et par steder på veien.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: JohanH på fredag 01. februar 2013, klokken 16:54
Jeg kan se for meg at det nok etterhvert kunde være nyttig å opprette et kart hvor folk kan legge inn 3-fase ladpunkter som enten er offentlig tilgjengelige, eller punkter som er "mulig tilgjengelige", f. eks. steder man kan overnatte og bruke hvis man bor der, bensinstasjoner som er velvillige til utlån, osv. osv. Kanskje elbilforeningen kunde være interessert i å holde i et slikt prosjekt, og kanskje kunde man da kjørt et slikt kart med samme tekniske løsning som ladestasjoner.no?
Ladestasjoner med ulike 3-fas kontakter, spenninger og strømstyrker har vi allerede skilt ut i NOBIL og kan da etterhvert vises med filtre på f.eks. ladestasjoner.no for dem som ønsker det. Men foreløpig er utvalget intet annet enn stusslig: http://www.ladestasjoner.no/nyheter/66-ladefart-og-kontakter-i-norge

I forrige pionertid for elbil ble også ikke-offisielle, men nyttige, Schukokontakter registrert. Noe tyder på at det kan bli en nyttig funksjon for kommende Model S eiere. Men neppe en jobb for NOBIL som skal holde seg til offisielle ladepunkt. Men kanskje for ladestasjoner.no som kan lage en liten database på det og matche opp mot resten av data som hentes inn fra NOBIL. Burde være greit når vi endelig veit hva Model S skal bruke og når de først kommer. Bare mas på meg.
St.Hanshaugen

flux

Mennekes Type 2 kontakten er og spesifisert for DC bruk opp til 140A. Tesla kan tilpasse model S til å bruke DC modus på Type-2 kontakten. Da kan en få ut 140Ax375V=52,5kw. Eksisterende Chademo punkter kan modifiseres til å lade med 125Ax375V=47KW DC via Type-2 kontakten i DC modus.


jkirkebo

Sitat fra: flux på fredag 01. februar 2013, klokken 16:33
Den er merket maks 32A, så på alle 3-fase kurser med mer enn 16A må en bruke en slik kontakt. Jeg vil tro det er ganske vanlig i Norge med 3x25A på slike stikk. Grunnen til at en sikrer med mindre enn 32A er gjerne at kapasiteten i sikringsskapet ikke tillater mer enn det en sikrer med.

Det kan nok stemme. Jeg har en slik kontakt på kjøkkenet, til induksjonstoppen. Men sikringen er på 3x25A (230V).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb

Standard stikk til komfyr/topp er vel maks 25A? I hvert fall den jeg monterte her i sommer når vi pusset opp.

Det er vel ingen som har CEE stikk under skapet?


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

jkirkebo

Sitat fra: laumb på fredag 01. februar 2013, klokken 18:34
Standard stikk til komfyr/topp er vel maks 25A? I hvert fall den jeg monterte her i sommer når vi pusset opp.

Det er vel ingen som har CEE stikk under skapet?

Joda, siden vi har 5-platers induksjonstopp med 3x2.8kW coiler kreves det 3-fase for maks effekt på alle samtidig. Prøvde først på det eksisterende 25A stikket, men da ble effekten fort strupet om vi dro på flere plater på maks samtidig. Etter å ha lagt opp 3x25A så forsvant det problemet.

Det finnes også induksjonstopper som gjerne vil ha 400V 16A "tofase" men de er nok er vanlige i Sverige.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb

Men, funker ikke de standard komfyrstikkene som har en ekstra pinne?


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

jkirkebo

Sitat fra: laumb på fredag 01. februar 2013, klokken 20:52
Men, funker ikke de standard komfyrstikkene som har en ekstra pinne?.

Nei. De har kun tre pinner, fase+fase+jord. Altså ingen mulighet for trefase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA