Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med Acar bilselger firma?

Startet av eledille, søndag 18. mars 2012, klokken 09:25

« forrige - neste »

eledille

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. januar 2013, klokken 00:02
Det er langt fra uvanlig på likerettere av denne størrelse at 0 leder benyttes av EMC grunner.

Det er mulig, det, men du påstår vel ikke at det er umulig å lage en stor likeretter for IT-nett med akseptabelt EMC-nivå? Hvis det går an for IT, så går det også an for TN og TT uten å bruke 0-lederen.

Det måtte være vesentlig fordyrende for at det ikke skulle lønne seg for Tesla å støtte både 3x230 V og 3x400 V på en gang for alle jordingsvarianter, halve markedet ser jo ut til å være norsk.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Sitat fra: eledille på torsdag 31. januar 2013, klokken 20:42
Det er mulig, det, men du påstår vel ikke at det er umulig å lage en stor likeretter for IT-nett med akseptabelt EMC-nivå? Hvis det går an for IT, så går det også an for TN og TT uten å bruke 0-lederen.
Nei det påstår jeg ikke, jeg har faktisk gjentatte ganger skrevet at det er fullt mulig.
Det forutsetter at de i tillegg til EU standarden har satt seg inn i Norske særegenheter.
(Nå har TN og TT industrikonnektoren og Menneke 0 lederen så det er ingen grunn til ikke å benytte den).
Uten at jeg vet det sikkeret vil jeg gjette på at CHAdeMO laderen har (og må ha) 5 ledertilkobling til nettet.

Sitat fra: eledille på torsdag 31. januar 2013, klokken 20:42
Det måtte være vesentlig fordyrende for at det ikke skulle lønne seg for Tesla å støtte 3x230 V IT, halve markedet ser jo ut til å være norsk.
"halve markedet"?
For alle offentlige 3 fas ladepunkter i Norge vil det bli 3x400V (TN/TT Som også kan benyttes av de med 1 fas 230V lader i bilen). For alle som kun har enfas til leiligheten/huset/garasjen er det ikke et tema. For de som har hus i nyere boligområder og en del steder hvor det er 400V anlegg er det heller ikke et tema. Dermed ender en opp med noen få som ikke er fornøyd med enfas 230V i garasjen og som ønsker seg og har muligheten til 70% høyere ladefart med 3x230V.

Jeg tror dette oppfattes som et marginalt problem og er i alle fall ikke noe Tesla så langt jeg vet har lovet sine Norske kunder.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 31. januar 2013, klokken 21:27
For alle offentlige 3 fas ladepunkter i Norge vil det bli 3x400V (TN/TT Som også kan benyttes av de med 1 fas 230V lader i bilen). For alle som kun har enfas til leiligheten/huset/garasjen er det ikke et tema. For de som har hus i nyere boligområder og en del steder hvor det er 400V anlegg er det heller ikke et tema. Dermed ender en opp med noen få som ikke er fornøyd med enfas 230V i garasjen og som ønsker seg og har muligheten til 70% høyere ladefart med 3x230V.

Ikke glem oss som har tenkt å kjøre land og strand rundt og kan trenge litt lading i løpet av dagen samt nok effekt til å fylle den opp over natten. Det finnes en drøss med 3x16A og 3x32A 230V uttak omkring i landet jeg gjerne vil ha muligheten til å benytte, f.eks på campingplasser.

Dessuten hadde det vært fint å kunne ladet med noe mer enn 5.75kW i garasjen hjemme ja. 32A på én fase kan jeg neppe avse uten å pådra meg problemer, 25A blir nok maks og ennå mindre om det er kaldt ute.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Jeg synes det er riktig å skru ned forventningene så blir dere glade om dere får det, istedet for at alle forutsetter at Tesla leverer mer enn lovet og blir skuffet når de ikke får det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Tesladigger

Har forstått det slik at man setter hva lade strømmen skal være selv i bilen, men lurer litt på hvordan dette vil bli i praksis med tanke på belastningen av sikringene.
Hvis en har en 16A krets og ikke belaster denne med noe annet en ladingen til bilen, kan man da sette den til lading på 16A over natten eller er det fare for at sikringen da vil poppe fordi den står med maks belastning i mange timer eller skal den tåle det?  ??? Tenker på om man i praksis bør sette lading til f.eks. 15A for å evt. unngå dette. :o
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

Lanber

16A kurs har som hovedregel underdimensjonert kabel og takler knapt 16A som det er

Tesladigger

Punktet jeg skal benytte er 3 fas 400v 16A med 4x2,5 kvmm kabel, så vidt jeg vet så skal denne kabelen være dekkende, men det er mer langtidsbelastningen på sikringen jeg er usikker på.
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

Nuvolari

Sitat fra: Tesladigger på fredag 01. februar 2013, klokken 11:57
Punktet jeg skal benytte er 3 fas 400v 16A med 4x2,5 kvmm kabel, så vidt jeg vet så skal denne kabelen være dekkende, men det er mer langtidsbelastningen på sikringen jeg er usikker på.

Bare å teste det, går sikringen reduserer du med 1A osv :)

Det samme kommer jeg til å gjøre. Har 1 fase 16A med både ny kabel og sikring. Om den takler 16A kontinuerlig blir spennende å se. Klarer meg med 6-7A så det blir uansett ikke noe problem.

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

laumb

Jeg håper på 230V 3-fasestøtte og kommer da til å kjøre 3-fase 230V 16A kurs på 6mm2 kabel. Strekket er 15m, deler utendørs - så større kabel for å sikre spenningen er bra.

Beholder den 3-fase kursen på 2,5mm2 kabel som allerede er der og setter et eget utestikk på denne så jeg slipper å kjøre inn i garasjen for litt under-middagen lading.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

jkirkebo

Sitat fra: Tesladigger på fredag 01. februar 2013, klokken 11:57
Punktet jeg skal benytte er 3 fas 400v 16A med 4x2,5 kvmm kabel, så vidt jeg vet så skal denne kabelen være dekkende, men det er mer langtidsbelastningen på sikringen jeg er usikker på.

On du kun har singel lader så vil ikke Model S lade med mer enn 10kW. 10000/400/SQ(3)=14,43A maks ladestrøm.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: Lanber på fredag 01. februar 2013, klokken 11:51
16A kurs har som hovedregel underdimensjonert kabel og takler knapt 16A som det er
Se:
Sitat fra: rossifan46 på torsdag 24. januar 2013, klokken 10:05
En misforståelse jeg ser ganske ofte her på forumet er at en 16A kurs ikke tåler å belastes med 16A over tid. Dette er ikke riktig, så lenge det elektriske anlegget er montert etter forskriftene av autorisert installatør skal kursen tåle merkestrømmen vedvarende uten å løse.

Kurser med automatsikring skal også tåle 20-45% overbelastning (avhengig av leverandør) i inntil en time. Det elektriske opplegget må dermed ut fra forskriftene også dimensjoneres for å tåle denne overbelastningen.

Hilsen elektriker
Fra
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5271.msg75569.html#msg75569
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Tesladigger

Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. februar 2013, klokken 12:29
Sitat fra: Tesladigger på fredag 01. februar 2013, klokken 11:57
Punktet jeg skal benytte er 3 fas 400v 16A med 4x2,5 kvmm kabel, så vidt jeg vet så skal denne kabelen være dekkende, men det er mer langtidsbelastningen på sikringen jeg er usikker på.

On du kun har singel lader så vil ikke Model S lade med mer enn 10kW. 10000/400/SQ(3)=14,43A maks ladestrøm.

Jeg kommer til å satse på å ha dobbel lader, greit å ha hvis en senere oppgraderer ladepunktet i garasjen eller får mulighet til å benytte andre lade pkt. i fremtiden som kan gi f.eks. 400V 32A
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

Bent

Sitat fra: Tesladigger på fredag 01. februar 2013, klokken 11:31
Har forstått det slik at man setter hva lade strømmen skal være selv i bilen, men lurer litt på hvordan dette vil bli i praksis med tanke på belastningen av sikringene.
Hvis en har en 16A krets og ikke belaster denne med noe annet en ladingen til bilen, kan man da sette den til lading på 16A over natten eller er det fare for at sikringen da vil poppe fordi den står med maks belastning i mange timer eller skal den tåle det?  ??? Tenker på om man i praksis bør sette lading til f.eks. 15A for å evt. unngå dette.
På Roadsteren så kan man ikke fritt velge strømstyrke, men må velge mellom 10A, 16A, 20A, 32A (såvidt jeg husker), og sikkert høyere også hvis man har lader til det.

Når jeg velger 16A så trekker den tilsynelatende bare 13A eller så, og dette har ikke vært noe problem på enfase 16A-kursen jeg har i garasjen.

(Når jeg prøvde å bruke trefase 32A-laderen min i parkeringsgarasjen til Grand Hotel i Oslo så tok jeg sikringen deres der. Jeg har forstått det slik at det finnes to forskjellige måter å koble opp trefase på, og hvis laderen min ikke er koblet likedan som vegguttaket så skjer dette. Hadde ikke tilsvarende problem når jeg ladet f.eks. hos Statoil på Berkåk.)
Tesla Roadster, 25Mm

flux

Ofte er vel 32A blå industristikk sikret med lavere sikringer enn 32A, som feks 20A eller 25A.

Øyvind.h

Sitat fra: Bent på fredag 01. februar 2013, klokken 13:39
Hadde ikke tilsvarende problem når jeg ladet f.eks. hos Statoil på Berkåk.)
Hva slags kurs/lademuligheter har Statoil på Berkåk? Du har kanskje oversikt over flere steder med solide uttak på strekningen Oslo-Trondheim :) ?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA