Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med Acar bilselger firma?

Startet av eledille, søndag 18. mars 2012, klokken 09:25

« forrige - neste »

JohanH

Jeg ringte idag til showroomet på Alnabru, egentlig for å høre om de har en bil inne neste uke som jeg kan komme og ta noen mål på, sjekke om diverse ting går inn i bagasjerom/frunk osv. Dog kom vi inn på annet under samtalen som var intressant. Jeg snakket med Christoffer, som nå var i Norge, ellers har vært mye i London på EU HQ siste tiden. Han sa at de andre fra Tesla Norge akkurat nå er i England for å skoleres på 3-fase ladningsløsningen bl.a. og at det veldig snart kommer offisiell lansering av dette fra Tesla. Dog kunne han fortelle meg at Teslas sin 3-fase løsning vill støtte såvel 400V TN såvel som 230V IT! Med twin chargers vill man makse ut (20kW) ved 32A/400V 3-fase (22,1kW), ved 32A/230V 3-fase vil ladeeffekten være 12,7kW - usikkert om bilen vil støtte høyere strømstyrke enn 32A på 230V IT (men vel av relativt lite betydning siden du sjelden trenger så høy ladeeffekt hjemme d.v.s. hvor man stort sett finner 230V IT nett, mens det "ute på veiene" vel ofte vil være 400V TN å koble seg til). Videre bekreftet han at man gått for Mennekes type 2 kontakten, dog skjønte jeg ikke eksakt hvordan dette var tenkt, fordi han var også klar over at bilens ladeport er klin lik US bilenes d.v.s. Teslas egen kontakt. Vi blev enig om at det mest sannsynlige er at ladekabeln med kladd ("UMC") presis som i USA kommer å ha Tesla kontakten i ene enden (til bilen) og utbyttbare kontakter i andre enden (Shuko 16A, 3-fase osv.).

Videre kunne han fortelle meg med veldig stor sannsynlighet at CHAdeMO ikke vil støttes, hverken via port på bilen eller adapter. Han antydet at forsøk de gjort vist at det var veldig vanskelig å få kompatibilitet med CHAdeMO protokollet, at "måten CHAdeMO lader batteriet ikke er bra for Model S batteriet" samt at Tesla generelt er lite imponert over CHAdeMO standarden og ikke har som mål å støtte det.

Øyvind.h

Sitat fra: JohanH på fredag 11. januar 2013, klokken 13:06
Videre kunne han fortelle meg med veldig stor sannsynlighet at CHAdeMO ikke vil støttes, hverken via port på bilen eller adapter. Han antydet at forsøk de gjort vist at det var veldig vanskelig å få kompatibilitet med CHAdeMO protokollet, at "måten CHAdeMO lader batteriet ikke er bra for Model S batteriet" samt at Tesla generelt er lite imponert over CHAdeMO standarden og ikke har som mål å støtte det.
Adapter ville ikke blitt godkjent iht mine kilder, så dette var ikke overraskende.

Men fantastisk at den vil støtte både TN og IT trefas! Det blir interessant å se hvordan dette er lagt opp i praksis. Da kan jeg legge opp ganske rask lading hjemme bare for moroskyld :) Og det er også interessant ift. slektninger og andre man besøker at det vil være mulig å lade med den norsk-albanske trefas løsningen :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013


Sverre_E

Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

ohh

Støtte for 3-fas 230V IT er fantastisk!
Vet ikke helt om jeg skal tørre å tro på det før det blir offisielt uttalt fra Tesla....
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

JohanH

Snakket med Christoffer igjen for å få klarhet:
Det blir en ny type kontakt på bilen, for å støtte 3-fase. Det blir enten en ny Tesla kontakt, eller en Mennekes type 2 kontakt. Dette avhenger av om Mennekes type 2 kontakten klarer DC ladning på 90kW eller ikke.

flux

Da må det bli Combined Charging kontakten som er en Mennekes Type 2 kontakt med 2 ekstra pinner for DC:

Kontakten er spesifisert for max 170kw DC - 200A/850V. Siden Tesla model S bruker batteri med lavere spenning (375V), må de enten endre batteriet til 450V på EU modellen, eller modifisere kontakten til å tåle 250A for å få 90kw lading.


Leaffen

Sitat fra: JohanH på fredag 11. januar 2013, klokken 13:06
Jeg snakket med Christoffer, som nå var i Norge, ellers har vært mye i London på EU HQ siste tiden. Han sa at de andre fra Tesla Norge akkurat nå er i England for å skoleres på 3-fase ladningsløsningen bl.a. og at det veldig snart kommer offisiell lansering av dette fra Tesla. Dog kunne han fortelle meg at Teslas sin 3-fase løsning vill støtte såvel 400V TN såvel som 230V IT!

Wow. Det ser virkelig ut som om det nærmer seg spesifikasjoner. Kjempebra hvis man også klarer 230V IT-nett (spent på spec og løsninger).

I så fall har jeg stort håp om at vi klarer 3 fase for alle typer nettsystemer her i Norge:

400V TNS
230V TNS
230V TT
230V IT

Dette borger jo for at vi her i Norge kan bruke absolutt alle 3-fase kontakter som er installert rundt omkring. I prinsippet kan vi da lade med 10kW og 20kW bare vi finner en 3-fase kontakt. Gir jo kjempemuligheter.

++ til Tesla. Krysser fingrene.


Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Oreo

Sitat fra: JohanH på fredag 11. januar 2013, klokken 13:06
Videre kunne han fortelle meg med veldig stor sannsynlighet at CHAdeMO ikke vil støttes, hverken via port på bilen eller adapter. Han antydet at forsøk de gjort vist at det var veldig vanskelig å få kompatibilitet med CHAdeMO protokollet, at "måten CHAdeMO lader batteriet ikke er bra for Model S batteriet" samt at Tesla generelt er lite imponert over CHAdeMO standarden og ikke har som mål å støtte det.
hm, det ser ut til at de vil bruke CHAdeMO i Japan, da dette er såpass utbygd.
http://green.autoblog.com/2013/01/11/tesla-model-s-will-have-available-chademo-adaptor-in-japan/

Kan jo tenkes de vil bruke andre batteripakker tilpasset CHAdeMO?

Selv om de tilbyr gratis lading i USA på Superchargere, og TILGANG på SC i Europa (fremdeles er det vel ikke offesielt annonsert noe gratis lading, er det vel????), gjelder dette KUN Model S. Ingen garanti for at dette også skal gjelde Model X og GenIII +++.
Gratis lading i USA kommer vel med synergieffekten med SolarCity, og noe som igjen booster opp salget. Ikke sikkert dette vil fungere likedan i andre markeder. Likevel synes jeg å gi gratis tilgang til SC for kunder er en genial ide.
Jeg blir helt dårlig når jeg leser hvor mye av bompengene som går bort i administrasjon. Om en trekker fra kostnader ved å drifte et betalingsbasert system + reklamekostnader så tenker jeg at gratis lading likevel er en lønnsom invistering for Tesla.
Som nevt tidligere, om ladestatsjonene kan registere hvilken bil som lader, skal det vel ikke mye hokus pokus til for å få automatisert et betalingssytem i fremtiden.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Elmo

Sitat fra: Modelsn på lørdag 12. januar 2013, klokken 11:12
I så fall har jeg stort håp om at vi klarer 3 fase for alle typer nettsystemer her i Norge.
Dette borger jo for at vi her i Norge kan bruke absolutt alle 3-fase kontakter som er installert rundt omkring. I prinsippet kan vi da lade med 10kW og 20kW bare vi finner en 3-fase kontakt. Gir jo kjempemuligheter.

Det er ikke uten videre enkelt (eller engang mulig) å lage kobling som klarer både 400v og 230v 3-fas.
Så hvis det virkelig er sant at de kommer til å støtte 230v "Norsk" 3-fas tror jeg nok du er nødt til å velge enten 400v eller 230v.

Vil du da velge 230v som du sikkert må ha hjemme, eller 400v som det høyst sansynlig vil være på offentlige ladestasjoner ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Blip

Teknisk mulig bør det være. Likeretter må bare takle en spenning på 3x230-400VAC. Standard adaptere i dag støtter typisk 100-240V (AC og DC), og en 3-faselader er egentlig 3 slike (og selvsagt mye større enn en mobillader). Det er ikke nødvendig å benytte 0V dersom man skal benytte seg av 400V. Det blir som å koble en motor i trekant, men på 400V.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Leaffen

Sitat fra: Elmo på lørdag 12. januar 2013, klokken 11:58
Sitat fra: Modelsn på lørdag 12. januar 2013, klokken 11:12
I så fall har jeg stort håp om at vi klarer 3 fase for alle typer nettsystemer her i Norge.
Dette borger jo for at vi her i Norge kan bruke absolutt alle 3-fase kontakter som er installert rundt omkring. I prinsippet kan vi da lade med 10kW og 20kW bare vi finner en 3-fase kontakt. Gir jo kjempemuligheter.

Det er ikke uten videre enkelt (eller engang mulig) å lage kobling som klarer både 400v og 230v 3-fas.
Så hvis det virkelig er sant at de kommer til å støtte 230v "Norsk" 3-fas tror jeg nok du er nødt til å velge enten 400v eller 230v.

Vil du da velge 230v som du sikkert må ha hjemme, eller 400v som det høyst sansynlig vil være på offentlige ladestasjoner ???

Tja... Vi får se. Som sagt krysser fingrene...

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Elmo

Sitat fra: Blip på lørdag 12. januar 2013, klokken 12:24
Teknisk mulig bør det være. Likeretter må bare takle en spenning på 3x230-400VAC.
Det er ikke nødvendig å benytte 0V dersom man skal benytte seg av 400V.

Ja det er sant.
Men hvis 400V 3-fasen benyttes som 3*230v (dvs benytter 0-lederen) som vel er mere sansynlig, så blir der værre.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Leaffen

Sitat fra: Modelsn på lørdag 12. januar 2013, klokken 11:12
Sitat fra: JohanH på fredag 11. januar 2013, klokken 13:06
Jeg snakket med Christoffer, som nå var i Norge, ellers har vært mye i London på EU HQ siste tiden. Han sa at de andre fra Tesla Norge akkurat nå er i England for å skoleres på 3-fase ladningsløsningen bl.a. og at det veldig snart kommer offisiell lansering av dette fra Tesla. Dog kunne han fortelle meg at Teslas sin 3-fase løsning vill støtte såvel 400V TN såvel som 230V IT!

Wow. Det ser virkelig ut som om det nærmer seg spesifikasjoner. Kjempebra hvis man også klarer 230V IT-nett (spent på spec og løsninger).
I så fall har jeg stort håp om at vi klarer 3 fase for alle typer nettsystemer her i Norge:
++ til Tesla. Krysser fingrene.


Vil bare presisere følgende forresten. Det at denne informasjonen kommer som førstehåndsinformasjon direkte fra Christoffer som nettopp har vært på kurs i England for å skoleres på 3 faseløsningen blant annet, er jo en ganske sikker indikator på at dette kommer. Kan ikke se for meg at Christoffer vil lyge om dette. Såpass har jeg snakket med ham at jeg velger å stole på ham. I hvert fall inntil det motsatte er bevist.

Håper på at løsningen består av likerettere som tåler hele spenningsområdet fra 230 til 400V. Reint utopisk og teoretisk kan jeg forøvrig også tenke meg en innebygget løsning i Tesla kan bestå av følgende inatieringssyklus:

1. plugg inn enten 3 fas 230V eller 3 fas 400V (uten N leder) uten at bilen på forhånd vet hvilken.
2. automatisk test av spenning. Verifikasjon av hvilken 3 fas spenning man har plugget inn.
3. en god gammeldags Y/D vender vha kontaktorer som oppretter et nytt internt nullpunkt ved 400V.
4. bilens ladere lades med 230V.

Ut fra det JohanH sier, er det like før vi får fasiten.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Blip

Jeg tviler på det blir noe trekant/stjerne siden dette vil gi 230VAC uansett (og samme effekt). Jeg tror det er mer sannsynlig at laderen støtter 230VA - 400VAC med samme strøm (32A), men høyere effekt ved 400VAC.

Trekant/stjerne brukes typisk for å få en motor til å gå med samme hastighet/effekt/turtall uavhengig om den kobles med 230V eller 400V. Annet eksempel er på smelteverk hvor dette benyttes for å trinne opp/ned  effekten ettersom motstand er høy/lav og man ønsker å justere spenning i forhold til strøm.

Uansett er det er helt sikkert mange som kan mer om dette enn meg...  ;)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA