Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med Acar bilselger firma?

Startet av eledille, søndag 18. mars 2012, klokken 09:25

« forrige - neste »

Harlex

Koblingspunkt i garasjen for dummies: Kan noen svare meg på følgende? Hvor kraftig ladepunkt kan jeg montere i min garasje og hvor lang tid vil det ta å lade opp gliset mitt med dette punktet? Fikk nytt inntak til huset i 2009. 3 faser. 63A
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

jkirkebo

Sitat fra: Harlex på onsdag 02. januar 2013, klokken 19:58
Koblingspunkt i garasjen for dummies: Kan noen svare meg på følgende? Hvor kraftig ladepunkt kan jeg montere i min garasje og hvor lang tid vil det ta å lade opp gliset mitt med dette punktet? Fikk nytt inntak til huset i 2009. 3 faser. 63A

Det spørs om du har 230V eller 400V. Regn med 32A maks om du ikke vil ta hovedsikringen. Dessuten er det tvilsomt om den europeiske utgaven vil støtte mer enn 32A per fase.

230V: 32A enfase, 7.4kW, ca. 13 timer fra tomt til fullt batteri.
400V: 32A trefase, 22kW, ca. 4.5 timer fra tomt til fullt batteri.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ebbrey

Det skal vel starte en ny testkjøringsrunde i nederland/belgia snart med bil som skal ha det nye ladesystemet, blir fint å få svar.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

JohanH

Velger å skrive/spørre i denne tråden, i steden for å starte en ny tråd. Spørsmålet mitt gjelder ladning, dog ikke i første omgang 3-fase.

Det jeg tenker er at når jeg tar lengre turer, i mitt tilfelle spesielt for å besøke familie i Gøteborg så kjører jeg c.a. 35 mil. Med god fart på motorveien osv. ser jeg for meg at batteriet nok er ganske tomt da jeg kommer frem om kvelden. Hvis jeg skal lade bilen i løpet av natten, anslagsvis 12 timer, på en vanlig Schuko kontakt 16A/230 Volt og bilen da bare drar 80% av 16A kontinuerlig, og ladeeffektiviteten er la oss si 90% så får jeg dette til 2,7kW/time d.v.s. kun 32 kWh i løpet av en natt (12 timer). Det er ikke nok.

Ingen i min familie har 3-fase opplegg hjemme. Det de dog absolutt har er en 25A stikk til komfyr/koketopp, og denne brukes stort sett ikke nattestid. Min tanke er derfor å lage en skjøtekontakt fra en slik 25A stikkontakt og i andre enden sette egnet kontakt, sannsynligvis en blå CEE kontakt hvor dog kun bare en av fasene blir brukt. Vi vet jo ikke detaljer ennå om ladesystemet på EU modellen, men det er vel mye som taler for at dette lar seg gjøre? Med samme ekvasjon som over (80% trekk, 90% effektivt) vil man da kunne trekke 4,15kW per time d.v.s. nesten 50kWh per natt - noe som begynner å nærme seg akseptabelt. Er det noen her med elektro kunnskaper som tør å uttale seg om dette?

Bilde av en hane 25A enfase komfyrkontakt:

jkirkebo

Sitat fra: JohanH på mandag 07. januar 2013, klokken 14:00
Hvis jeg skal lade bilen i løpet av natten, anslagsvis 12 timer, på en vanlig Schuko kontakt 16A/230 Volt og bilen da bare drar 80% av 16A kontinuerlig, og ladeeffektiviteten er la oss si 90% så får jeg dette til 2,7kW/time d.v.s. kun 32 kWh i løpet av en natt (12 timer). Det er ikke nok.

Det er bare i USA de trekker 80% av sikret kurs. Her hjemme skal kursene tåle 100% trekk. Teslaen vil nok default trekke 3.7kW fra en schuko, og med 90% effektivitet får du 3.35kW eller 40kWh på 12 timer.

Sitat
Ingen i min familie har 3-fase opplegg hjemme. Det de dog absolutt har er en 25A stikk til komfyr/koketopp, og denne brukes stort sett ikke nattestid. Min tanke er derfor å lage en skjøtekontakt fra en slik 25A stikkontakt og i andre enden sette egnet kontakt, sannsynligvis en blå CEE kontakt hvor dog kun bare en av fasene blir brukt.

Bruk en 32A enfase blå CEE i andre enden, Tesla kommer garantert med adapter til denne.
Men vær klar over at mange av disse 25A kontaktene er sikret med 20A, så sjekk i sikringsskapet først og still inn bilen tilsvarende. Ved bruk av 32A enfase CEE vil nok bilen trekke 32A om du ikke endrer på dette først ;)

20A*230V*90%=4.15kW eller nesten 50kWh på 12 timer.
25A*230V*90%=5.18kW eller ca. 62kWh på 12 timer.

Anbefalt kabel er 3*6mm2 gummikabel, men den kan være vanskelig å få tak i. 4*6mm2 gjør samme nytten, til 59,- pr. meter: http://elby.no/Kabel-og-Ledning/Gummikabel/Gummikabel-4G6-0mm2-OE18-0mm-NMHVO-met

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JohanH

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. januar 2013, klokken 14:25
Det er bare i USA de trekker 80% av sikret kurs. Her hjemme skal kursene tåle 100% trekk. Teslaen vil nok default trekke 3.7kW fra en schuko, og med 90% effektivitet får du 3.35kW eller 40kWh på 12 timer.

Det var interessant, men ja det er mye som er bedre her i Europa, f. eks. tydeligvis at når det står 16A på en kurs så kan man trekke 16A fra den (over tid). Godt å vite.

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. januar 2013, klokken 14:25

Bruk en 32A enfase blå CEE i andre enden, Tesla kommer garantert med adapter til denne.
Men vær klar over at mange av disse 25A kontaktene er sikret med 20A, så sjekk i sikringsskapet først og still inn bilen tilsvarende. Ved bruk av 32A enfase CEE vil nok bilen trekke 32A om du ikke endrer på dette først ;)

20A*230V*90%=4.15kW eller nesten 50kWh på 12 timer.
25A*230V*90%=5.18kW eller ca. 62kWh på 12 timer.

Anbefalt kabel er 3*6mm2 gummikabel, men den kan være vanskelig å få tak i. 4*6mm2 gjør samme nytten, til 59,- pr. meter: http://elby.no/Kabel-og-Ledning/Gummikabel/Gummikabel-4G6-0mm2-OE18-0mm-NMHVO-met

Flott! Det er vel egentlig ikke lov å gjøre sånt selv, men føler meg nokså trygg på å lage en slik skjøteledning. Enig med deg om at det vil være viktig å sjekke i sikringsskapet og stille bilen manuelt før man plugger in. Det finnes jo diverse rapporter fra USA om folk som modifisert sin NEMA 14-50 kontakt til å plugge inn i en NEMA 10-30 hvor man absolutt ikke bør prøve å trekke 40A kontinuerlig, og at med visse fabrikat på sikringer vil disse evt. ikke utløse og man kan starte brann osv. Det virker som om ladekabeln kjenner av hvilken adapter som sitter i enden og begynner å trekke tilsvarende? Dette er jo litt i konflikt med noe jeg også lest, nemlig at bilen begynner å trekke noen få Ampere og så gradvis trapper opp trekket til det at den senser noe spenningsfall og så stepper litt ned og legger seg på det nivået. Dette fordi spenningsfallet vistnok skulle være en indikator på at man begynner å nærme seg det nivå kursen er dimensionert for maksimalt?

jkirkebo

Sitat fra: JohanH på mandag 07. januar 2013, klokken 15:18
Det virker som om ladekabeln kjenner av hvilken adapter som sitter i enden og begynner å trekke tilsvarende? Dette er jo litt i konflikt med noe jeg også lest, nemlig at bilen begynner å trekke noen få Ampere og så gradvis trapper opp trekket til det at den senser noe spenningsfall og så stepper litt ned og legger seg på det nivået. Dette fordi spenningsfallet vistnok skulle være en indikator på at man begynner å nærme seg det nivå kursen er dimensionert for maksimalt?

Ladekabelen kjenner av type adapter og bilen stiller seg inn tilsvarende ja. Blir spenningsfallet for høyt (f.eks ved bruk av veldig lang skjøteledning) vil lading avsluttes og du får en feilmelding. Da kan du prøve på nytt etter å ha stilt inn et lavere strømtrekk (f.eks 13A istedenfor 16A).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. januar 2013, klokken 15:27
Sitat fra: JohanH på mandag 07. januar 2013, klokken 15:18
Det virker som om ladekabeln kjenner av hvilken adapter som sitter i enden og begynner å trekke tilsvarende? Dette er jo litt i konflikt med noe jeg også lest, nemlig at bilen begynner å trekke noen få Ampere og så gradvis trapper opp trekket til det at den senser noe spenningsfall og så stepper litt ned og legger seg på det nivået. Dette fordi spenningsfallet vistnok skulle være en indikator på at man begynner å nærme seg det nivå kursen er dimensionert for maksimalt?

Ladekabelen kjenner av type adapter og bilen stiller seg inn tilsvarende ja. Blir spenningsfallet for høyt (f.eks ved bruk av veldig lang skjøteledning) vil lading avsluttes og du får en feilmelding. Da kan du prøve på nytt etter å ha stilt inn et lavere strømtrekk (f.eks 13A istedenfor 16A).

Hei,

Det du skriver er selvsagt korrekt, men (for de som ikke har fagkunnskap om emnet) så er viktig å si at man ikke skal bruke spenningsfall som en metode for å regulere strømtrekk, eller avgjøre om strømtrekk er OK.

Altså, viktig å presisere at det JohanH skriver han har lest (at "at bilen begynner å trekke noen få Ampere og så gradvis trapper opp trekket til det at den senser noe spenningsfall og så stepper litt ned og legger seg på det nivået. Dette fordi spenningsfallet vistnok skulle være en indikator på at man begynner å nærme seg det nivå kursen er dimensionert for maksimalt?") er helt feil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

For øvrig, jeg vil absolutt anbefale skjøteledning av typen H07BQ-F. Det er en oransje kabel (tilgjengelig i 4G6,0 og 5G6,0):

SitatDenne ekstremt slitesterke og bevegelige purkabelen er ment brukt i områder hvor standard gummikabel ikke holder mål. Egner seg meget godt som kabel i håndholt elektroverktøy, tilførselskabel til flyttbart utstyr innen verkstedindustrien, kontrollkabel på maskinutstyr og som bevegelig skjøtekabel. Kabelen er UV-bestandig og er derfor også egnet for utendørs bruk innen jordbruk og fiskeoppdrettsnæringen. Ytterkappe er orange. Vil holde seg fleksibel ned til -30 °C. PUR er resistent ovenfor mikroorganismer, hydrolyse, UV stråling, Ozon, Oksygen, oljer, fetter, bensin og vær/vind.

Kilde: http://www.eliselektro.no/pdf-files/produkter/kabler_tilbehor/kraft_signal_pur/h05_h07.pdf

Jeg har bygget om ladetilkoblingen på min Nissan Leaf, og bruker 3G2,5 H07BQ-F. (Bestilte fra Amazon i Tyskland.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: JohanH på mandag 07. januar 2013, klokken 15:18
Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. januar 2013, klokken 14:25
Det er bare i USA de trekker 80% av sikret kurs. Her hjemme skal kursene tåle 100% trekk. Teslaen vil nok default trekke 3.7kW fra en schuko, og med 90% effektivitet får du 3.35kW eller 40kWh på 12 timer.

Det var interessant, men ja det er mye som er bedre her i Europa, f. eks. tydeligvis at når det står 16A på en kurs så kan man trekke 16A fra den (over tid). Godt å vite.
Forutsatt at du har automatsikring, eller kombiværn.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Dix Hallpike

Hei,
jeg er rimelig blank når det kommer til dette med lading (Ampere, Volt og kW) og lurer på følgende:
I (dobbel-) garasjen har jeg et sikringsskap hvor det står følgende:
"Ombygget til 230/400V TN, Trondheim Energiverk 1998"
Hovedkursen er på 35A. I tillegg finnes det to kurser på 10 A hver som går til det elektriske, blandt annet lys og portåpnere. På innsiden av skapdøra står det Enfas. 
Kan en elektriker få satt opp en kurs fra dette skapet slik at jeg får ladet Teslan, og i såfall vil jeg kunne få ut 400V eller kun 230V? Hva kan jeg håpe på i forhold til kw/time med lading?
X100D. 6s. 2018
Pearl White. P85+. Trondheim. Levert 29.10.13. (Solgt)

petersv

Sitat fra: Dix Hallpike på mandag 07. januar 2013, klokken 21:29
Hei,
jeg er rimelig blank når det kommer til dette med lading (Ampere, Volt og kW) og lurer på følgende:
I (dobbel-) garasjen har jeg et sikringsskap hvor det står følgende:
"Ombygget til 230/400V TN, Trondheim Energiverk 1998"
Hovedkursen er på 35A. I tillegg finnes det to kurser på 10 A hver som går til det elektriske, blandt annet lys og portåpnere. På innsiden av skapdøra står det Enfas. 
Kan en elektriker få satt opp en kurs fra dette skapet slik at jeg får ladet Teslan, og i såfall vil jeg kunne få ut 400V eller kun 230V? Hva kan jeg håpe på i forhold til kw/time med lading?

Står det at du har 400V TN så er du så heldig at du har den "nye standarden" i Norge. Fordelen er at du mest sannsynlig har 3 faser inn til deg (noen ganger er bare en fase og jord lagt inn til huset,) og da kan lade med 400V trefas om det er nok strøm. En elektriker kan måle dette for deg.

tk74

Da har jeg vært og sjekket sikringsskapet både på jobb og hjemme. Begge er 400v med xxx Amp. :-)
Vet noen av dere hva en elektriker tar for og legge opp en 400V TN med ca. 10 meter kabelstrekk?
Dette er i Asker/Bærum.
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

petersv

Sitat fra: tk74 på tirsdag 08. januar 2013, klokken 08:40
Da har jeg vært og sjekket sikringsskapet både på jobb og hjemme. Begge er 400v med xxx Amp. :-)
Vet noen av dere hva en elektriker tar for og legge opp en 400V TN med ca. 10 meter kabelstrekk?
Dette er i Asker/Bærum.

mittanbud.no osv. kan gi deg en pekepinn på det.

fredag

Sitat fra: tk74 på tirsdag 08. januar 2013, klokken 08:40
Da har jeg vært og sjekket sikringsskapet både på jobb og hjemme. Begge er 400v med xxx Amp. :-)
Vet noen av dere hva en elektriker tar for og legge opp en 400V TN med ca. 10 meter kabelstrekk?
Dette er i Asker/Bærum.

Ca 10-12 000. Bærum.

Jeg har desverre ikke 400V, men fikk lagt en trefas-kabel i rør til garasjen med nytt lite sikringsskap der og en 32A Tesla-kurs med CEE-kontakt elns, og en 16A kurs med schuko kontakt for å lade i-Mieven.

Så er det bare å vente på at garasjen min skal bli kulere.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA