Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med Acar bilselger firma?

Startet av eledille, søndag 18. mars 2012, klokken 09:25

« forrige - neste »

kjølholdt

Vel som nest  største markedet etter USA regner jeg med at de enten setter opp tesla superrchargers elller lar oss få en mulighet for en overgang slik at man kan bruke chademo løsningen. Går utifra at tesla vil tjene penger på sitt nest største marked . Er det ingen mulighet for hurtig lading hjelper det ikke om bilen er billig. Man må kunne kjøre Bergen Oslo for min del.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Blip

Mulig litt OT, men fyrer likevel... Noen som kjenner til planer om et CHAdeMO-adapter for tesla? Teknisk burde det være en løsbar mulighet...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

kjølholdt

Tesla må enten komme med en løsning for chademo  eller gi oss superchargers , må være mulig å kjøre Bergen -Oslo med en lading underveis.nå er det jo hurtigladere på Geilo og Gol .Vil være en stor nedtur om man ikke gies mulighet til hurtiglading
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Ingebrigt

Sitat fra: Blip på lørdag 29. desember 2012, klokken 14:58
Mulig litt OT, men fyrer likevel... Noen som kjenner til planer om et CHAdeMO-adapter for tesla? Teknisk burde det være en løsbar mulighet...
Hvis jeg har misforstått skriveriene på nett riktig er Tesla lite interessert i å støtte chademo da de vil måtte gi hurtigladeren tilgang på batteridata de gjerne vil holde for seg selv, men på den annen side kan det også være konspirasjonsteorier.

Griffel

Siden Tesla tilbyr super-charger mulighet som opsjon i de Norske prislistene, vil det grense til svindel om de ikke har planer for super-charging stasjoner. De burde uansett opplyse om slike planer og tidslinjer før de noterer endelig bestilling i Norge, slik at de ikke tar betalt for en opsjon man ikke kan få brukt for.
Ellers kan en regne med at alle steder hvor det monteres en CHAdeMO lader vil det også monteres en 400V 3 fas kontakt, siden dette er en minimal ekstra kostnad. Sikkert også en rekke andre steder hvor det ikke investeres i en CHAdeMO.

Dette blir riktig nok ikke noen hurtiglader siden det begrenses av laderen i bilen (10 eller 20 kW) altså det som ellers omtales som semihurtiglading.

Mulighetene for semihurtiglading blir nok større for Tesla eiere enn for Trilling og Leaf.

Inntil Tesla forteller om sine planer for om Super-charger ville jeg regne med at hurtiglading fra CHAdeMO (40-50kW) ikke er aktuelt, og at jeg må nøye meg med bilens 10-20kW lader på langtur.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

heimabrygg

Sitat fra: Griffel på lørdag 29. desember 2012, klokken 18:18
<snip>
Ellers kan en regne med at alle steder hvor det monteres en CHAdeMO lader vil det også monteres en 400V 3 fas kontakt, siden dette er en minimal ekstra kostnad.
</snip>

Er det slik i dag der det er plassert ut hurtigladere? (Jeg har ikke (el)bil i dag og kan svært lite om disse stasjonene, bortsett fra at jeg har sett en og annen.) Om ikke, er det grunn til å tro at dette endres fordi det kommer elbiler som ikke støtter (vil støtte?) CHAdeMO-standarden? Og kanskje like viktig, kan trefase brukes av f.eks. Leaf-eiere i dag?

Selv om Teslas superchargere blir suverent for Tesla-eiere, kjenner jeg en liten bismak ved at det etableres ladestasjoner med -standarder som tilsynelatende ikke går om hverandre. Det blir litt tåpelig om elbiler står i kø i CHAdeMO-ladestasjoner når en Tesla SC i nærheten står ledig? Gavner ikke akkurat elbilsaken om elbil-eiere velger fossilbilen for å komme seg fra Bergen til Oslo fordi de ikke kan, eller får lov, til å bruke ladestasjoner fra en konkurrerende standard?

På kort sikt må vi altså håpe at det bygges ut CHAdeMO-ladestasjoner som også støtter trefase vekselstrøm? På lengre sikt: er det noen spesielt gode grunner til at Tesla ikke bør bli med i CHAdeMO-initiativet? Hvilke andre alternativer for likestrømslading finnes? Jeg spør mest fordi jeg gjerne blir med i en eller flere foreninger som arbeider med å fremme viktigheten av åpne standarder for hurtiglading (og aller helst også påvirker produsenter som Tesla i positiv retning, så snart jeg vet hvilken retning som er den mest positive).  :)
Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

Griffel

Sitat fra: heimabrygg på lørdag 29. desember 2012, klokken 22:22

Er det slik i dag der det er plassert ut hurtigladere? (Jeg har ikke (el)bil i dag og kan svært lite om disse stasjonene, bortsett fra at jeg har sett en og annen.) Om ikke, er det grunn til å tro at dette endres fordi det kommer elbiler som ikke støtter (vil støtte?) CHAdeMO-standarden? Og kanskje like viktig, kan trefase brukes av f.eks. Leaf-eiere i dag?
Dagens Leaf og Trillinger kan ikke benytte trefasladere, Hurtiglading for disse er den Japanske standarden CHAdeMO. Europiske biler vil få Trefaslading i første omgang (EU norm). Eu norm for DC lading er i arbeid, og da i kombinasjon med trefaslading.
Renault er vel den første europiske fabrikanten som lever bil med 3 faslader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Blip

Det er jo alltid det samme ved innføring av nye standarder (CD, DVD, bensin, diesel, lng, strøm!) Det vil overraske meg om det ikke kommer overganger mellom Tesla og CHAdeMO fra 3.-parts reversengineerere.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

jkirkebo

Sitat fra: heimabrygg på lørdag 29. desember 2012, klokken 22:22
Er det slik i dag der det er plassert ut hurtigladere?

Nei, men der Ishavsveien plasserer ut nye CHAdeMO-ladere setter de alltid opp rød trefase 32A CEE-stikk samt Mennekes 22kW stolpe. Det finnes vel i dag på Vestby og Svinesundsparken men kommer nok mange flere steder.

SitatSelv om Teslas superchargere blir suverent for Tesla-eiere, kjenner jeg en liten bismak ved at det etableres ladestasjoner med -standarder som tilsynelatende ikke går om hverandre. Det blir litt tåpelig om elbiler står i kø i CHAdeMO-ladestasjoner når en Tesla SC i nærheten står ledig?

Til gjengjeld betaler Tesla selv for sine hurtigladere og det er gratis for Tesla-eiere å bruke dem. Blir kanskje litt galt at Tesla skal bygge ut og drifte hurtigladestasjoner som benyttes av andre produsenter ? Til gjengjeld må de dekke landet selv, siden CHAdeMo (ihvertfall foreløpig) ikke støttes. Jeg ser ikke noe negativt i dette om det betyr flere ladestasjoner totalt sett.

Sitat
På lengre sikt: er det noen spesielt gode grunner til at Tesla ikke bør bli med i CHAdeMO-initiativet?

Tesla benytter ikke CHAdeMO av to grunner. Først og fremst støtter ikke dagens CHAdeMO-plugger mer enn 125A (selv om standarden støtter 200A) mens Tesla leverer hele 250A fra sin hurtiglader. Lading fra en CHAdeMO-lader med en eventuell adapter vil altså ta dobbelt så lang tid.
I tillegg ønsket de én plugg som støttet begge deler, og da en smekker, liten sak. Ingen slike standarder var klare når Model S ble designet, og Mennekes støtter heller ikke i dag mer enn 140A uten  to ekstra, digre pinner under selve hovedpluggen. Utgaven med de ekstra to pinnene støtter heller ikke mer enn 200A, fortsatt 50A mindre enn Tesla-pluggen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JohanH

Som jkirkebo forklart er altså Chademo bra for små batterier på opp til 20-30 kWh og kan tilby "hurtiglading" til disse. For store batterier som 60 og 85kWh blir Chademo bare en slags mellomting, og ikke noe å satse på for fremtiden.

Etter min mening virker også hele Chademo konseptet overarbeidet ingeniør-/design messig slik at laderne blir unødvendig dyre og virker å ha relativt mye nedtid (driftsusikre).

Per Magnus

Sitat fra: JohanH på søndag 30. desember 2012, klokken 12:57
Som jkirkebo forklart er altså Chademo bra for små batterier på opp til 20-30 kWh og kan tilby "hurtiglading" til disse. For store batterier som 60 og 85kWh blir Chademo bare en slags mellomting, og ikke noe å satse på for fremtiden.

Etter min mening virker også hele Chademo konseptet overarbeidet ingeniør-/design messig slik at laderne blir unødvendig dyre og virker å ha relativt mye nedtid (driftsusikre).

Selv vil jeg gjerne ha flest mulig alternativer for lading, inkl. Chademo. Jeg antar at det på litt lengre turer kun vil være nødvendig å fylle noen mil på "tanken" for å komme frem. Ettersom det stadig popper opp Chademo ladere langs norske veier så bør også eiere av model S ha mulighet til for å lade på disse. Det beste vil selvsagt være at Tesla bygger nok superchargere slik at det er tilstrekkelig for Tesla eiere som skal på lengre turer. Tror/frykter imidlertid at det vil ta noe tid før vi får på plass en slik utbygging..

Da jeg og andre kunder spurte daglig leder (?) av Teslas butikk på Alnabru i vår om Tesla ville støtte Chademo så var svaret på dette ja. Har ikke sett at dette har blitt bekreftet av andre i ettertid..
Model X - 90

jkirkebo

Sitat fra: Per Magnus på søndag 30. desember 2012, klokken 13:54
Selv vil jeg gjerne ha flest mulig alternativer for lading, inkl. Chademo. Jeg antar at det på litt lengre turer kun vil være nødvendig å fylle noen mil på "tanken" for å komme frem. Ettersom det stadig popper opp Chademo ladere langs norske veier så bør også eiere av model S ha mulighet til for å lade på disse. Det beste vil selvsagt være at Tesla bygger nok superchargere slik at det er tilstrekkelig for Tesla eiere som skal på lengre turer. Tror/frykter imidlertid at det vil ta noe tid før vi får på plass en slik utbygging..

CHAdeMO hadde klart vært en fordel ja, men slik som prising og ladetid ser ut til å utvikle seg er jeg ikke sikker på om det er så viktig for min del. Å måtte starte lading på nytt hvert kvarter og betale 44,- pr. gang er rett og slett meget lite fristende. 30,- pr. lading for ubegrenset tid hos Fortum er derimot svært interessant, om det varer.

Den ekstra laderen kommer jeg garantert til å bestille. Det dukker opp 22kW CEE-uttak flere steder nå, å kunne lade med 20kW gratis på disse ser jeg potensielt stor nytte i. For eksempel kan jeg ha interesse av å kjøre Fredrikstad-Bjorli (482km), med en times lading på 20kW underveis bør det gå bra. En SuperCharger underveis er selvsagt bedre, men 9550,- for å doble ladeeffekten fra 10kW til 20kW synes jeg uansett er helt ok.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ebbrey

Hallo

Har skikkelig lyst å reservere med en model s, har lest rundt på disse forumene i noen dager vært mye for men denne tråden her er vel den som taler mest imot akkurat nå.

Når det gjelder lading hjemme blir dette viktigst for meg. Vi skal flytte så slik jeg ser det kan jeg kjøpe den 20kw  hurtigladeren og påse at strømnettet dit jeg flytter har mulighet til å forsyne denne med nok strøm slik at bilen blir ladet opp på maks 12 timer hver dag. (jeg skal pendle min 200km hver dag med bilen).

En annen ting er disse laderne som blir satt opp rundt i landet (50kw chademo ikkesant? Håper jeg har fått med meg riktig info her) ikke vil støtte lading for model s, det er litt surt.. Slik jeg ser det frem til evt Tesla kommer med sine ladere ute langs veien må jeg satse på minimum 7 kw hjemmelading på 12 timer  og 20 kw landeveislading, er dette korrekt?
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Per Magnus

Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. desember 2012, klokken 14:07
Sitat fra: Per Magnus på søndag 30. desember 2012, klokken 13:54
Selv vil jeg gjerne ha flest mulig alternativer for lading, inkl. Chademo. Jeg antar at det på litt lengre turer kun vil være nødvendig å fylle noen mil på "tanken" for å komme frem. Ettersom det stadig popper opp Chademo ladere langs norske veier så bør også eiere av model S ha mulighet til for å lade på disse. Det beste vil selvsagt være at Tesla bygger nok superchargere slik at det er tilstrekkelig for Tesla eiere som skal på lengre turer. Tror/frykter imidlertid at det vil ta noe tid før vi får på plass en slik utbygging..

CHAdeMO hadde klart vært en fordel ja, men slik som prising og ladetid ser ut til å utvikle seg er jeg ikke sikker på om det er så viktig for min del. Å måtte starte lading på nytt hvert kvarter og betale 44,- pr. gang er rett og slett meget lite fristende. 30,- pr. lading for ubegrenset tid hos Fortum er derimot svært interessant, om det varer.

I praksis tror jeg ikke det er så ofte jeg har bruk for hurtiglading slik at om jeg må betale kr. 50,-, kr. 100,- eller kr. 200,- for en lading betyr mindre. Det avgjørende er at vi har et tilbud langs veien. Det er naturlig at tilbyderne av hurtiglading forsøker å tjene penger på dette. Økonomisk incentiv for utbyggerne vil nok også gi oss brukere flere ladepunkter.   
Model X - 90

jkirkebo

Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. desember 2012, klokken 14:07
Den ekstra laderen kommer jeg garantert til å bestille. Det dukker opp 22kW CEE-uttak flere steder nå, å kunne lade med 20kW gratis på disse ser jeg potensielt stor nytte i. For eksempel kan jeg ha interesse av å kjøre Fredrikstad-Bjorli (482km), med en times lading på 20kW underveis bør det gå bra. En SuperCharger underveis er selvsagt bedre, men 9550,- for å doble ladeeffekten fra 10kW til 20kW synes jeg uansett er helt ok.

Forøvrig bedriver jeg litt lobbyvirksomhet via epost nå for å få opp et 22kW uttak i Dokka. Har mailet kjøpesenter, Coop-butikken og kommunen foreløpig. 20kW lading der hadde vært perfekt, siden vi da kan lade litt på vei opp mens vi handler og på vei hjem mens vi spiser. Tur/retur er 566km og med f.eks 1,5 time på 20kW til sammen vil jeg tro jeg fint kommer opp og ned igjen sommerstid uten mer lading.

Men jeg skulle gjerne hatt en link til passende utstyr og pris om de spør om mer tekniske detaljer. Rødt CEE stikk er jo vel og bra men en Mode 3/Type 2 ladestasjon (Mennekes) hadde vært vesentlig bedre. Ser at Salto har noe på gang men det er lite detaljer og priser ennå. Får kanskje maile de også.
Jeg ber de selvfølgelig sette opp en standard 16A kontakt også på plassen ved siden av. Det er vel ikke så mange Leaf-eiere som har investert i Mennekes-J1772 kabel ennå...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA