Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med Acar bilselger firma?

Startet av eledille, søndag 18. mars 2012, klokken 09:25

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: eledille på onsdag 07. mars 2012, klokken 21:02
Griffel: Nesten helt sikker på at Tyskland tillater Mode 1. I hvert fall er 16 A, 400 V trefas fra IEC60309 tillatt der, det står eksplisitt i elbilprogrammet deres. Med eller uten kladd er jeg usikker på.

Lademodus 1 er uten kladd, Lademodus 2 er med kladd. (ICCB)

Sitat fra: eledille på onsdag 07. mars 2012, klokken 21:02
Hvilken funksjon er det som må bygges inn i bilen? Det kreves som sagt ikke noe kontrollsignal, og pluggene er såpass overdimensjonert at de tåler å bli frakoblet under lading så lenge det ikke går mer enn 16 A. Ellers enig i at det er en fordel å avbryte ladingen før frakobling.
Krever ingen funksjon dersom bilen bare skal lades i Lademodus 1. Dersom for eksempel Nissan eller Trillingen ikke skulle leveres til USA markedet og det var utenklig at noen importerte en av disse fra USA var det greit. Skulle de derimot kunnel lades i Lademodus 2 i Noen land og 1 i andre krever det noe ekstra funksjonalitet som de nå slipper unna.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Uansett, jeg bryr meg ikke veldig om det skal være kladd eller ikke, det som er viktig er at det er mulig å lade fra vanlige trefasuttak uten å måtte ringe en elektriker først. Det ville være helt idiotisk om man bare kunne lade med enfas der det er trefas tilgjengelig. Og jeg har ikke sett noen offentlige dokumenter som skulle tyde på noe sånt, tvert om, heldigvis.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Rio

Sitat fra: eledille på onsdag 07. mars 2012, klokken 21:02
Griffel: Nesten helt sikker på at Tyskland tillater Mode 1. I hvert fall er 16 A, 400 V trefas fra IEC60309 tillatt der, det står eksplisitt i elbilprogrammet deres. Med eller uten kladd er jeg usikker på.

I USA er mode 1 forbudt, men hva USA finner på tror jeg vi trygt kan blåse i her i Europa, det har både EU og den europeiske bilindustrien grundig demonstrert :)

Hvilken funksjon er det som må bygges inn i bilen? Det kreves som sagt ikke noe kontrollsignal, og pluggene er såpass overdimensjonert at de tåler å bli frakoblet under lading så lenge det ikke går mer enn 16 A. Ellers enig i at det er en fordel å avbryte ladingen før frakobling.

Det er en egen standard som beskriver Mennekes-kontakten. Husker ikke nummeret. SCAME- og Yazaki-pluggene er også standardisert i samme dokumentet.

Jeg tolker det slik at de ønsker seg at folk installerer en EVSE i garasjen sin, men de innser at det ville være tåpelig om man ikke kan lade der det er kraft tilgjengelig.

Forskjellen mellom Norge og Tyskland mtp kladd er kun at ledningen mellom støpsel og kladd er maks 30 cm i Norge (og andre land), og maks 2 m i Tyskland.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

eledille

Sitat fra: Griffel på onsdag 07. mars 2012, klokken 21:11
Lademodus 1 er uten kladd, Lademodus 2 er med kladd. (ICCB)

Ok, jeg trodde mode 2 krevde fastmontert EVSE siden det skal være pilot pin. Er fastmontert EVSE mode 3, det da?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Sitat fra: Griffel på onsdag 07. mars 2012, klokken 21:11
Lademodus 1 er uten kladd, Lademodus 2 er med kladd. (ICCB)
Ja, det står jo klart og tydelig i dokumentet jeg selv henviste til... Gah.

Men det trengs jo bare én kladd, Teslas UMC har forskjellige plugger som kladden kjenner igjen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Det er som tidligere sagt ikke vanskelig å lage en lader som dekker feks både. 1 fas 180- 250V, 3 fas 180 til 450V eller noe annet, men det er ingen garanti for at det gjøres. Det er helt avhengig av hvordan ladelogikken lages, og ikke minst hvordan Ladelogikken reagerer når N mangler.
Dette er nok noe som er opp til den enkelte bilfabrikanten og det kan nok bli forskjell fra merke til merke.
Standarden beskriver: "Either "L1 with N" or "L1 with L2" are used for single-phase to match the supply."
og for 3 fas: L1, L2, L3+N. (+PE selvfølgelig for alle varianter)
En Menneks kontak brukt for 230V en fas i Norge vil du koble mellom N og L1. (Altså L1 på L1 og L2 på N klemme istedt for på L2 klemme)
For EU 400V Har du L1, L2, L3 og N.
"Norsk" 3 fas kurs 230V er uten N

Hvor mye strøm laderen får lov å trekke finner den som et pulssignal fra kladd eller EVSE (Pilot til PE)
Spenningen får den rett inn, men:
Ladesystemet venter å finne en spenning mellom L1 og N enten det er enfas eller 3 fas kurs og benytter kanske denne spenningen i styringen.

Om bliprodusenten tar hensyn til dette som er sant i alle EU land unntatt Norge vet ikke jeg, det bilr spennende å se.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Det jeg tenkte på ang. Teslas UMC er at den har forskjellige endestykker som kladden kjenner igjen for forskjellige typer dumme uttak. Dermed vet kladden hvor mye den kan annonsere til bilen.

Hvis du plugger i f.eks. NEMA 14-50 så kjenner kladden igjen endestykket vha en metallring som kortslutter følere i kladdens kontakt. Dermed kan den gi ordre til bilen om å trekke 50 A.

Samme opplegg kunne vært brukt for trygg og praktisk lading fra dumme IEC60309-uttak. Da slipper man unna med én kladd og noen forskjellige endestykker.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Sitat fra: eledille på torsdag 15. mars 2012, klokken 19:16

Samme opplegg kunne vært brukt for trygg og praktisk lading fra dumme IEC60309-uttak. Da slipper man unna med én kladd og noen forskjellige endestykker.
Sikkert mulig det, at en da med et utvalg adaptere kan tilpasse seg det meste av "dumme" uttak. Lademodus 2 (kladd) går jo opp til 32 A.

Men om noen vil lage noe slikt når det foreligger en standadløsning for elbiler er et annet spørsmål.
Fordelen med det en omtaler som "mennekes" kontakter er at en slipper kladden, så for alle utak spesielt tiltenkt elbiler (Lademodus 3) må jo det være riktig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Sitat fra: Griffel på torsdag 15. mars 2012, klokken 19:57
Fordelen med det en omtaler som "mennekes" kontakter er at en slipper kladden, så for alle utak spesielt tiltenkt elbiler (Lademodus 3) må jo det være riktig.

Javisst, det er klart, dette er et nødtiltak for å kunne bruke uttak som ikke er spesielt tiltenkt lading av elbil. Det finnes mange slike rundt om.

Jeg har en mistanke om at det fort kan gå 10-15 år før man kan forvente å finne en EVSE der man vil ha den. Jeg vet jo ikke hvor fort dette vil gå, men selv om nysalg av fossilbiler ble forbudt i dag ville det gå ca 8 år før det var flere elbiler enn fossilbiler på veien. Elbiler kommer til å være uvanlige ganske lenge enda. Men om utrullingen av Mennekes-ladepunkter går så fort at vi ikke trenger denne løsningen er det ingenting som er bedre enn det :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

JohanH

Velger å bumpe opp denne tråden litt da det kommet litt nytt, spennende info om trefase ladning.

Det ene er jo litt "rykte", nemlig noe jeg fikk høre og sikkert mange andre, i forb. med prøvekjøring i Oslo nemlig at Tesla kommer å kun ha en ladeport på EU versjonen og at denne port altså skal støtte såvel AC som DC (supercharging) ladning og derav følger at de kommer å omdesigne selve ladepluggen slik at den støtter bruk av alle 3 faser i 3-fase, d.v.s. med fler kontakter/plugger enn den amerikanske (som kun støtter 1-fase).

Så blev denne Youtube video nylig postet, med ingeniør Dave Duff, som er den på Tesla som er hovedansvarlig for utvikling av 3-fase pluggen for Europa. Det fremkommer bl.a. her at de har veldige tighte deadlines på å få denne ferdig og godkjent.

Det interessante i videon begynner fra ca 1h00, og det spesifikke om EU pluggen (han sier at han er ansvarlig for å designe den og at den ikke er klar, forelesningen var en dag etter de vant Car of the Year fra Motortrend) kommer ved 01:07:20.

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDkQtwIwAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DrGueTKezPZE&ei=0AHCULG0NOek4ASbi4HoAg&usg=AFQjCNEdkom1YfgXxi3LuVnQ_FZh6qQcSg&sig2=99Jgq2XqGcDYCdZdyV8SvQ

toppi

Her var det mange med el kunnskaper :) Bra, for det har ikke jeg..
Jeg har en 16 ampers sikring til kontakten i garasjen. Jeg ble fortalt av Tesla at det bare var å plugge rett inn fra denne uten noe om og men.. Og da lade ca 3 kWh i timen. (Holder lenge til mitt bruk.
Stemmer dette?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

JohanH

Sitat fra: toppi på fredag 07. desember 2012, klokken 16:14
Her var det mange med el kunnskaper :) Bra, for det har ikke jeg..
Jeg har en 16 ampers sikring til kontakten i garasjen. Jeg ble fortalt av Tesla at det bare var å plugge rett inn fra denne uten noe om og men.. Og da lade ca 3 kWh i timen. (Holder lenge til mitt bruk.
Stemmer dette?

Det stemmer. Da bruker du kun en fase, 230V. Helt greit, lade fra 17-07 dvs 14 timer på 3,3 kW gir deg 56 kWh i betteriet. Veldig bra det!

jkirkebo

Sitat fra: toppi på fredag 07. desember 2012, klokken 16:14
Her var det mange med el kunnskaper :) Bra, for det har ikke jeg..
Jeg har en 16 ampers sikring til kontakten i garasjen. Jeg ble fortalt av Tesla at det bare var å plugge rett inn fra denne uten noe om og men.. Og da lade ca 3 kWh i timen. (Holder lenge til mitt bruk.
Stemmer dette?

Ja, det er greit, men du bør vurdere å sette opp en CEE-kontakt ved siden av den eksisterende og bruke denne da den er mye mer robust. Koster nesten ingenting:

http://biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Tilkoblingsutstyr-1-fase-35101/

Tesla kommer garantert til å levere adaptere til denne typen plugg, den er svært vanlig nedover i Europa.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trondns

Lite greie på strøm jeg også, men el-bil har jeg reservert. Jeg velger å tro at Norge er et meget interessant marked for Tesla og at de vil tilstrebe seg på å tilpasse seg norske "strøm og ladeforhold".  ;)
Har trolig fylt diesel for siste gang :-)
Mottok Tesla Model s, sort -   26. sept 2013 :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA