Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med Acar bilselger firma?

Startet av eledille, søndag 18. mars 2012, klokken 09:25

« forrige - neste »

laumb

Med 1 fase 32A får man da over 6kw.
Hvis bilen da har 2 ladere, hver på 10kw. Vil det da være realistisk å kunne legge opp 2 kurser, hver på 32A, så er ladekontakten tilpasset dette og lar deg lade med rundt 13kw tilsammen?

Bare en tanke jeg slenger ut...


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Rasmus.B

Sitat fra: laumb på torsdag 13. desember 2012, klokken 13:01
Med 1 fase 32A får man da over 6kw.
Hvis bilen da har 2 ladere, hver på 10kw. Vil det da være realistisk å kunne legge opp 2 kurser, hver på 32A, så er ladekontakten tilpasset dette og lar deg lade med rundt 13kw tilsammen?

Bare en tanke jeg slenger ut...

Tapatalkin' from iTalatut.
Joda, men nå tok jeg utgangspunkt i bildet som ble vist, med 3*16A. Har han tilgang til større kurser, så er jo det fint. Om man kan bruke to kurser og koble de via samme kabel til 2 ladere i bilen vet jeg ikke om er mulig. Det går sikkert i både teori og i praksis, men det er i utgangspunktet ikke lov å ha kabler fra to forskjellige kurser i samme rør, og vil tro, uten at jeg har sjekket det opp ( det er det sikkert andre som straks gjør) at det ikke blir noen godkjent løsning å ha ledere fra to forskjellige kurser ut i samme ladekabel.

_____
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Signature #280

Har et raskt spørsmål her, som sikkert flere har mulighet til å svare på..
elbil.no (http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet) ligger et kart over registrerte hurtigladere i Norge. Flere er merket CHAdeMO 50kW, hvor raskt kan man forvente at disse lader opp f.eks 60% av batteriet til Tesla Model S?

jkirkebo

Sitat fra: Signature #280 på tirsdag 18. desember 2012, klokken 15:34
Har et raskt spørsmål her, som sikkert flere har mulighet til å svare på..
elbil.no (http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet) ligger et kart over registrerte hurtigladere i Norge. Flere er merket CHAdeMO 50kW, hvor raskt kan man forvente at disse lader opp f.eks 60% av batteriet til Tesla Model S?

Først må Tesla støtte CHAdeMO, enten via egen plugg eller adapter. Det er slettes ikke sikkert at det skjer.

Ellers kan du forvente ca. 47kW ladeeffekt opp til 70-80% av batterikapasitet. Så om du skal lade fra 10 til 70% gir det 85*0,6=51kWh slik at det med 47kW ladeeffekt vil ta litt over en time.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El Electrico

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. desember 2012, klokken 16:18
Sitat fra: Signature #280 på tirsdag 18. desember 2012, klokken 15:34
Har et raskt spørsmål her, som sikkert flere har mulighet til å svare på..
elbil.no (http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet) ligger et kart over registrerte hurtigladere i Norge. Flere er merket CHAdeMO 50kW, hvor raskt kan man forvente at disse lader opp f.eks 60% av batteriet til Tesla Model S?

Først må Tesla støtte CHAdeMO, enten via egen plugg eller adapter. Det er slettes ikke sikkert at det skjer.

Ellers kan du forvente ca. 47kW ladeeffekt opp til 70-80% av batterikapasitet. Så om du skal lade fra 10 til 70% gir det 85*0,6=51kWh slik at det med 47kW ladeeffekt vil ta litt over en time.

Har du aldri ladet en elbil med hurtiglader?
47 kw er bare tilgjengelig i begynnelsen om sommeren! Etter det faller det rask. Vært med en kompis og fulgte med hurtigladningen nå i vinter og da startet laderen med 20kw!!!
Så svaret er at det tar 3-4 timer om vinteren for 60% og kanskje 1.5 timer om sommeren.

Øyvind.h

Sitat fra: El Electrico på tirsdag 18. desember 2012, klokken 17:12
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. desember 2012, klokken 16:18
Sitat fra: Signature #280 på tirsdag 18. desember 2012, klokken 15:34
Har et raskt spørsmål her, som sikkert flere har mulighet til å svare på..
elbil.no (http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet) ligger et kart over registrerte hurtigladere i Norge. Flere er merket CHAdeMO 50kW, hvor raskt kan man forvente at disse lader opp f.eks 60% av batteriet til Tesla Model S?

Først må Tesla støtte CHAdeMO, enten via egen plugg eller adapter. Det er slettes ikke sikkert at det skjer.

Ellers kan du forvente ca. 47kW ladeeffekt opp til 70-80% av batterikapasitet. Så om du skal lade fra 10 til 70% gir det 85*0,6=51kWh slik at det med 47kW ladeeffekt vil ta litt over en time.

Har du aldri ladet en elbil med hurtiglader?
47 kw er bare tilgjengelig i begynnelsen om sommeren! Etter det faller det rask. Vært med en kompis og fulgte med hurtigladningen nå i vinter og da startet laderen med 20kw!!!
Så svaret er at det tar 3-4 timer om vinteren for 60% og kanskje 1.5 timer om sommeren.
Det er rimelig å anta at jkirkebo har testet hurtiglading. Spørsmålet virker heller å være om du har satt deg skikkelig inn i Model S, batteriet, potensiell ladehastighet og temperaturstyring.
Du mener 47kW bare vil være tilgjengelig om sommeren, og bare i begynnelsen? Du vet at batteriene i Model S kan ta imot ca 90kW ved gode forhold, og har temperaturstyring av batteriene? Og at man på langtur fort har en fin driftstemperatur på batteriet når man stopper ved laderen?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: El Electrico på tirsdag 18. desember 2012, klokken 17:12
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. desember 2012, klokken 16:18
Sitat fra: Signature #280 på tirsdag 18. desember 2012, klokken 15:34
Har et raskt spørsmål her, som sikkert flere har mulighet til å svare på..
elbil.no (http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet) ligger et kart over registrerte hurtigladere i Norge. Flere er merket CHAdeMO 50kW, hvor raskt kan man forvente at disse lader opp f.eks 60% av batteriet til Tesla Model S?

Først må Tesla støtte CHAdeMO, enten via egen plugg eller adapter. Det er slettes ikke sikkert at det skjer.

Ellers kan du forvente ca. 47kW ladeeffekt opp til 70-80% av batterikapasitet. Så om du skal lade fra 10 til 70% gir det 85*0,6=51kWh slik at det med 47kW ladeeffekt vil ta litt over en time.

Har du aldri ladet en elbil med hurtiglader?
47 kw er bare tilgjengelig i begynnelsen om sommeren! Etter det faller det rask. Vært med en kompis og fulgte med hurtigladningen nå i vinter og da startet laderen med 20kw!!!
Så svaret er at det tar 3-4 timer om vinteren for 60% og kanskje 1.5 timer om sommeren.
Ja, ladehastigheten er temperaturavhengig: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6664.0.html
Men det at det faller raskt...det var på en trilling sikkert? Det sitter GS Yuasa LEV50-batterier i dem som ikke er så bra til å ta i mot hurtiglading. Mitsubishi har ihvertfall byttet til Toshibas batterier som er endel bedre, og da holder hastigheten helt til mål (foreløbig leveres de bare i Japan). Vet ikke helt hvilken batteritype Tesla bruker da og hvordan de tar imot hurtigladning, men regner nok med de velger en type der ladehastigheten holder helt inn til mål siden de skal ha egne hurtigladere med enda større ladehastighet. Så 47 kW er et riktig tall for vår/sommer/høst.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyvind.h

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 18. desember 2012, klokken 18:11
Vet ikke helt hvilken batteritype Tesla bruker da og hvordan de tar imot hurtigladning, men regner nok med de velger en type der ladehastigheten holder helt inn til mål siden de skal ha egne hurtigladere med enda større ladehastighet. Så 47 kW er et riktig tall for vår/sommer/høst.
Tesla bruker standard Panasonic NCR 18650 celler, og har også et fall i ladehastighet etter hvert som batteriet fylles opp. Mener eiere har rapportert 90kW fra 0-50% og deretter fallende hastighet. Kanskje ned mot 20-30kW de siste ti-tyve prosenene (fra 0-100% på ca 1,5 timer med 90kW lader, 85kWh batteriet)? Å lade med 47kW rammes naturlig nok ikke like hardt av hastighetsfallet som 90kW laderen, rett og slett fordi batteriet er så stort og bra sammensatt at det kan ta imot mye mer enn 47kW det aller meste av veien. Kulde påvirker sikkert, men la oss si evnen til å ta imot lading blir halvert (på tross av varmesystemet i batteriet) så er du fortsatt bare nede på omtrentlig det nivået CHAdeMO leverer på full spiker....

Ser man på Leaf som lader til 80% på 30 minutter (altså lading på 1,6C) så kjører den på med 60% større belastning på batteriene enn Tesla (som lader maksimalt på ca 1C). Jeg vil anta et batteri som er tilpasset lading på 1,6C rammes lettere av fall i maksimal ladehastighet enn et batteri som er tilpasset lading ved 1C (men det er bare ren gjetning, jeg kan ikke støtte denne antakelsen på målinger).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

Sitat fra: Signature #280 på tirsdag 18. desember 2012, klokken 15:34
Flere er merket CHAdeMO 50kW, hvor raskt kan man forvente at disse lader opp f.eks 60% av batteriet til Tesla Model S?
Ikke forvent at disse kan lade batteriet til Tesla Model S.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

Sitat fra: Griffel på tirsdag 18. desember 2012, klokken 19:57
Sitat fra: Signature #280 på tirsdag 18. desember 2012, klokken 15:34
Flere er merket CHAdeMO 50kW, hvor raskt kan man forvente at disse lader opp f.eks 60% av batteriet til Tesla Model S?
Ikke forvent at disse kan lade batteriet til Tesla Model S.
Nei, ikke ut i fra de nåværende signalene fra Tesla. Men etterhvert som Norge tapetseres med CHAdeMO og samtidig er verdens nest største elbilmarked, så må Tesla enten bygge sine egne hurtigladere her til lands eller skaffe adapter for CHAdeMO. Det er greit at 900 reserverer Tesla S uten denne muligheten nå, men det er nok de 900 ivrigste som vil ha bilen uansett. En større gruppe i samfunnet ser mer pragmatisk på det og ønsker f.eks. å være sikker på å kunne kjøre Trondheim - Oslo før de velger Tesla.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

flux

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. desember 2012, klokken 16:18
Sitat fra: Signature #280 på tirsdag 18. desember 2012, klokken 15:34
Har et raskt spørsmål her, som sikkert flere har mulighet til å svare på..
elbil.no (http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet) ligger et kart over registrerte hurtigladere i Norge. Flere er merket CHAdeMO 50kW, hvor raskt kan man forvente at disse lader opp f.eks 60% av batteriet til Tesla Model S?

Først må Tesla støtte CHAdeMO, enten via egen plugg eller adapter. Det er slettes ikke sikkert at det skjer.

Ellers kan du forvente ca. 47kW ladeeffekt opp til 70-80% av batterikapasitet. Så om du skal lade fra 10 til 70% gir det 85*0,6=51kWh slik at det med 47kW ladeeffekt vil ta litt over en time.
Hvor mange volt er batteriet til model S? Om det er 360V vil maks ladehastighet med Chademo bli 45Kw (125A x 360V)

Chademo std går til maks 62,5kw, 500V/125A, men de fleste ladere er begrenset til 50kw, 400v x 125A (Leaf)

Combined dc charging er maks 100kw, 200A/500V, så om Tesla vil støtte den std vil maks ladeeffekt bli 72kw



OleJA

Ser ikke at det står noe om trefase lading nå som priser og options har blitt annonsert for Europa.
Tvert imot så sier George Blankenship:

'There will be no difference between U.S. and European standard equipment and options packages.'

For meg så virker dette som de har droppet trefase lading for Europa?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

laumb

Det står at ladekontakten er IEC type 2 kompatibel. Betyr det noe?


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Oreo

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12003-European-pricing-(in-the-next-few-days)

SitatHi felixtb,

We don't view 3-phase charging as a pricing issue. However, just to clarify, European Model S will have the ability to 3-phase charge.

GeorgeB

Rett fra GeorgeB. Det synes jeg er prisverdig kommunikasjon  ;D
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA