Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med Acar bilselger firma?

Startet av eledille, søndag 18. mars 2012, klokken 09:25

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Rio på tirsdag 11. desember 2012, klokken 18:43
Hvis det er 3 forskjellige ladere i bilen, så kan det være at de må kobles om (slik som beskrevet i diagrammet). Det må i såfall gjøres i selve bilen.
Siden alle offentlige ladestasjoner vil bli TN 400V (med Mennekes), er vel ikke dette noen løsning. Nå er det ikke noe stort problem å lage en lader som dekker spenningsområdet fra f.eks. 180V til 440V. Bare de som designer systemet for Tesla er klar over at det er slik i Norge og tar hensyn til det.
Det altså bare i garasjen en evt. har et problem, og i verstefall må en en hjemme nøye seg med 1.fas lading, så noen direkte krise er det ikke om dette blir galt.

Dersom jeg hadde en garasje og ikke 400V TN ville jeg vente med å installere et ladepunkt av Mennekes type til en vet dette sikrere. De som venter på en Tesla i nær framtid og som har TN anlegg kan gjerne forberede et slik ladepunkt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 11. desember 2012, klokken 18:31
Han sa at da ville man kunne lade fra tomt til fullt på rundt 8 timer, og med tanke på at han sa kostnadseffektivt tipper jeg han mente 230V. Nettsystem kan jeg ingenting om, følgelig spurte jeg ikke om det og han nevnte heller ingenting om det. Men jeg sa jeg hadde plass i et felles garasjeanlegg med 16A automatsikringer ment for parkeringsvarmere, regner med han ville sagt noe om ytterligere nødvendige modifikasjoner av systemet dersom han visste at dette kreves. Men som sagt kan alt jeg nå sier være irrelevant ettersom jeg ikke kan noe om disse tingene ;)
Det du har i garasjen er 230V 1.fas 16A. Da får du ut opptil ca. 3,6 kW altså noen og tyve kilowatttimer i løpet av 8 timer. Dette har ikke noe med hva Tesla bygger inn av lader å gjøre, og krever ikke noen ekstra investering fra din side, men uten endringer i anlegget er det det meste du kan få ut.

Dersom vedkommende derimot fulgte den tabellen Tesla har laget for trefaslading 16A 400V vil det gi 11 kW stemmer bra med 8 t fullading. Her ligger alt godt til rette for at dere har snakket forbi hverandre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

19quiz76

Mja, han sa vel at skapet måtte oppgraderes til 3-fas 32A, men at dette kunne gjøres relativt enkelt dersom det allerede kommer nok strøm (?) inn i skapet. Han var tydelig på at det ville ta en del tid slik strømmen er lagt opp i dag.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

19quiz76

Hvordan kan jeg forresten finne ut disse spesifikasjonene ved å kikke i sikringsskapet?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Griffel

Sitat fra: 19quiz76 på onsdag 12. desember 2012, klokken 00:07
Hvordan kan jeg forresten finne ut disse spesifikasjonene ved å kikke i sikringsskapet?
Om det er 400V TN eller 230V IT inn i sikringsskapet bør være merket. Dersom det ikke er merket er det sansynligvis 230V IT.
Se i sikringsskapet på verdien av hovedsikringene og om det er 3 hovedsikringer. Det representerer hva en maksimalt kan trekke ut av skapet. Se også om det er plass for den nye kursen. En enfas kombiautomat som sansynligvis er der idag for hver kurs er vanligvis 3 moduler bred, mens en 3 fas kombiautomat er 4 moduler bred.
Det er desverre en del varianter av sikringsløsninger avhengig av når det ble installert så det er ikke enkelt å beskrive alle varianter.
Er automatsikringene som står der idag kombiautomater (Automatsikring og jordfeilbryter i et)?

For 1 fas kurser 230 V gjelder:
Automatsikringer 2 moduler eller Kombiautomat 3 moduler = 230V IT
(Det finnes unntak for kombiautomater 2 moduler men det er ikke så vanlig)

Automatsikringer 1 moduler eller Kombiautomat 2 moduler = 400V TN (1fas =230V)

Vurder om en trenger mer enn 3,5kW i timen ut fra vanlig dagsbehov. Dekker en det gjennomsnittlige dagsbehovet i forhold til kjørelengde, og lader hver dag, har en jo et fulladet batteri den dagen en trenger litt ekstra.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Espen Hugaas Andersen

#65
Det verste scenariet jeg kan komme på med mitt bruksmønster er om jeg kommer hjem fra en langtur sent på kvelden, og neste dag må jeg på jobb, osv. Hvis man kommer hjem med 5% på batteriet og lar bilen lade i 7 timer, så har man rundt 30% kapasitet når man setter seg inn i bilen om morgenen. Med -20C med f.eks takboks man ikke har hatt tid til å ta av, så blir rekkevidden rundt 100 km.

For min del er 100 km nok, da jeg bor ganske nært jobben, men det er nok noen som må tenke seg litt om og kjøre hjem tidligere for å sette bilen til lading, eller installere kraftigere ladepunkt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Hei,

Jeg forsøker å forenkle dette så mye som mulig slik at folk flest kan forstå det.

Blir følgende riktig:
De nærmeste nabolandene våre (og de fleste i Europa) har TN nett, mens de fleste private boliger i Norge har IT nett. Noen private boliger har riktignok TN inn i sikringsskapet, men det er fåtallet?

Samtidig er TN tilgjengelig mange steder i Norge, noe som betyr at for trefas hurtiglading bør Tesla satse på TN ettersom dette er tilgjengelig i Norge. TN er det man må satse på for å kunne ha samme trefas hurtiglading i hele EU.

Hjemmelading i Norge blir dermed 230V IT enfas for de fleste, og det holder jo selv om man ved 400V TN trefas teoretisk kan lade mye raskere?

Det virker da som om Tesla må redusere hjemmelader-hastigheten i Norge for at trefas skal fungere i hele Europa.

Er det noe jeg bommer på her? Jeg har trefas hovedsikring hjemme, men slik jeg forstår det er dette 230V IT nett, og sannsynligheten er altså lav for at jeg vil kunne lade med trefas hjemme. Med 63ah hovedsikring kan jeg teoretisk lade med 15kWh effekt, men i praksis blir det 20, 25 eller 40amp enfas kurs som dedikeres til bilen.

Og uansett hva som skjer med trefas regner jeg med pluggen vil støtte DC-DC lading av bilen med inntil 90kWh slik at vi får skikkelig hurtiglading? Trefas AC lading gir slik jeg forstår det rimelig etablering av ladestasjoner, men på langturer er 90kWh DC mer interessant.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. desember 2012, klokken 07:59
Hei,

Jeg forsøker å forenkle dette så mye som mulig slik at folk flest kan forstå det.

Blir følgende riktig:
De nærmeste nabolandene våre (og de fleste i Europa) har TN nett, mens de fleste private boliger i Norge har IT nett. Noen private boliger har riktignok TN inn i sikringsskapet, men det er fåtallet?

Samtidig er TN tilgjengelig mange steder i Norge, noe som betyr at for trefas hurtiglading bør Tesla satse på TN ettersom dette er tilgjengelig i Norge. TN er det man må satse på for å kunne ha samme trefas hurtiglading i hele EU.

Hjemmelading i Norge blir dermed 230V IT enfas for de fleste, og det holder jo selv om man ved 400V TN trefas teoretisk kan lade mye raskere?

Det virker da som om Tesla må redusere hjemmelader-hastigheten i Norge for at trefas skal fungere i hele Europa.

Er det noe jeg bommer på her? Jeg har trefas hovedsikring hjemme, men slik jeg forstår det er dette 230V IT nett, og sannsynligheten er altså lav for at jeg vil kunne lade med trefas hjemme. Med 63ah hovedsikring kan jeg teoretisk lade med 15kWh effekt, men i praksis blir det 20, 25 eller 40amp enfas kurs som dedikeres til bilen.

Og uansett hva som skjer med trefas regner jeg med pluggen vil støtte DC-DC lading av bilen med inntil 90kWh slik at vi får skikkelig hurtiglading? Trefas AC lading gir slik jeg forstår det rimelig etablering av ladestasjoner, men på langturer er 90kWh DC mer interessant.

Dette avhenger helt av hvilken inngangsspenning laderen til Tesla aksepterer.

Hvis det går greit med 230V IT trefase, så kan den selvsagt lade med det, og få en brukbar effekt. Hvis ikke kan 230V kun brukes med én-fase-lading.

Hvis den krever 400V TN, så trenger du en transformator for å benytte 230V IT trefas. Denne transformatoren veier godt over 50 kg (anslag).


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. desember 2012, klokken 07:59
Med 63ah hovedsikring kan jeg teoretisk lade med 15kWh effekt, men i praksis blir det 20, 25 eller 40amp enfas kurs som dedikeres til bilen.

En 63 A (ikke Ah) sikring på 230V IT trefas gir 3 x 230 x 63 / 1,73 = 25 kW.

Som dedikert Tesla-eier er jeg sikker på at du bruker alt dette til å lade bilen, mens du og familien sitter i mørket og kulden inne i huset! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

laumb

Det vil vel være rimelig å anta at bilen kommer til å støtte 230V 3-fase, om den skal støtte 3-fase.
Dette begrunner jeg i at omtrent halvparten av alle Tesla Model S, sannsynligvis kommer til å bli solgt til Norge.

Har en liten følelse av at nærmere 75% av alle Europeiske Tesla havner her i nord, på lang sikt. Rett og slett på grunn av den spesielle situasjonen som gjør at den blir grisebillig for oss! Tesla vet dette - og de kommer til å gjøre sitt ypperste med å holde sitt nest viktigste marked fornøyd.

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på onsdag 12. desember 2012, klokken 10:00
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. desember 2012, klokken 07:59
Med 63ah hovedsikring kan jeg teoretisk lade med 15kWh effekt, men i praksis blir det 20, 25 eller 40amp enfas kurs som dedikeres til bilen.

En 63 A (ikke Ah) sikring på 230V IT trefas gir 3 x 230 x 63 / 1,73 = 25 kW.

Som dedikert Tesla-eier er jeg sikker på at du bruker alt dette til å lade bilen, mens du og familien sitter i mørket og kulden inne i huset! :D

Ja bilen får nok en del omtanke :)
Men spøk til side, om det bare er private boliger i Norge som har 230V IT nett er det urealistisk at EU-versjonen av Model S skal støtte 3-fas IT nett, selv om bilen selger svært bra i Norge. Det de fleste mister er muligheten til å hurtiglade hjemme, men det vil fortsatt være en rekke 3-fas punkter på veien og man kan i tillegg dra til utlandet uten å måtte gå ned på 1-fas eller finne en DC hurtiglader.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på onsdag 12. desember 2012, klokken 10:26
Det vil vel være rimelig å anta at bilen kommer til å støtte 230V 3-fase, om den skal støtte 3-fase.
Dette begrunner jeg i at omtrent halvparten av alle Tesla Model S, sannsynligvis kommer til å bli solgt til Norge.

Har en liten følelse av at nærmere 75% av alle Europeiske Tesla havner her i nord, på lang sikt. Rett og slett på grunn av den spesielle situasjonen som gjør at den blir grisebillig for oss! Tesla vet dette - og de kommer til å gjøre sitt ypperste med å holde sitt nest viktigste marked fornøyd.

Jeg er fornøyd selv om bilen ikke støtter trefas IT nett :) Det viktigste for meg er at det kommer DC hurtigladere, at restauranter etc. tilbyr 400V trefas TN lading og at jeg kan kjøre bilen min problemfritt over landegrenser.

Å bygge en EU modell av en bil hvor trefas kun fungerer i privatboliger i Norge blir i mine øyne helt feil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rasmus.B

En 63 A (ikke Ah) sikring på 230V IT trefas gir 3 x 230 x 63 / 1,73 = 25 kW.

Snedig. Jeg har alltig regnet P= U * I *1,73  (som er roten av 3) for 3 fase, men svaret blir det samme som oppsettet ditt.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Espen Hugaas Andersen

Poenget er vel å lage en lader som fungerer på begge systemene. Så lenge laderen takler inngangsspenning på f.eks 200-450V, så vil den fungere med både 230V IT og 400V TN. (Men man vil trenge to forskjellige ladekabler eller en adapter.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. desember 2012, klokken 07:59
Blir følgende riktig:
De nærmeste nabolandene våre (og de fleste i Europa) har TN nett, mens de fleste private boliger i Norge har IT nett. Noen private boliger har riktignok TN inn i sikringsskapet, men det er fåtallet?
Fåtallet, men ikke helt uvanlig heller, sørvestlandet og de fleste nye utbygginger.

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. desember 2012, klokken 07:59
Samtidig er TN tilgjengelig mange steder i Norge, noe som betyr at for trefas hurtiglading bør Tesla satse på TN ettersom dette er tilgjengelig i Norge. TN er det man må satse på for å kunne ha samme trefas hurtiglading i hele EU.
Ja, og dette stemmer med de Normene som Europiske bilfabrikkene og elektrobransjen er enige om og som er nedfelt i div. EU normer.

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. desember 2012, klokken 07:59
Hjemmelading i Norge blir dermed 230V IT enfas for de fleste, og det holder jo selv om man ved 400V TN trefas teoretisk kan lade mye raskere?

Det virker da som om Tesla må redusere hjemmelader-hastigheten i Norge for at trefas skal fungere i hele Europa.
Nei, men en lader som for eksempel dekker området fra 200V til 450V vil ha en maksimal ladeeffekt som er proposjonal med dette, strømmen er begrenset av de elektroniske komponentene, ledningstversnitt etc. Kjølebehovet er bestemt av strømmen ikke av gjennomgangs effekten derfor kan den lever en større effekt ved høyere spenning.

32A Laderen blir da 32x400x1,73 = ca 22kW
mens den samme laderen på 230V leverer
32x230x1,73 = ca. 12,5kW.
(1,73 er tilnærmet for roten av 3 om noen skulle lure).

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. desember 2012, klokken 07:59
Og uansett hva som skjer med trefas regner jeg med pluggen vil støtte DC-DC lading av bilen med inntil 90kWh slik at vi får skikkelig hurtiglading? Trefas AC lading gir slik jeg forstår det rimelig etablering av ladestasjoner, men på langturer er 90kWh DC mer interessant.
De vil den sikkert, men i første omgang (og totalt sett) blir nok tilgjengligheten av av 400V trefasladepunketer størst.

Sitat fra: Rio på onsdag 12. desember 2012, klokken 10:00
Har en liten følelse av at nærmere 75% av alle Europeiske Tesla havner her i nord, på lang sikt. Rett og slett på grunn av den spesielle situasjonen som gjør at den blir grisebillig for oss! Tesla vet dette - og de kommer til å gjøre sitt ypperste med å holde sitt nest viktigste marked fornøyd.
Grunnen til min usikkerhet, er at dette ikke stemmer så alt for godt, med de normene som eksisterer, og at vi er på vei over til 400V og TN selv om det vil ta mange år.

Normene beskriver 400V (TN) trefas og 230V enfas (TN og IT), så dette dekkes helt sikkert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA