Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med Acar bilselger firma?

Startet av eledille, søndag 18. mars 2012, klokken 09:25

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: JohanH på søndag 09. desember 2012, klokken 15:31
Sitat fra: Griffel på søndag 09. desember 2012, klokken 10:40
Mennekes forutsetter 3 faser 400V L1, L2, L3, N og jord, eller 1 fas 230V L1, N og Jord.
I ditt anlegg mangler N. Da kan den benyttes av biler med enfasladere og biler med trefasladere.

Kobles det 230V mellom L1, L2 og L3 og ingen ting til N vil for eksempel ikke Leaf kunne lades på denne. Om ladesystemet i bilen kan trefaslade med 230V er avhengig av design. Det er mulig en da kan lade en Tesla men ingen andre.

Forutsetter ladesystemet en spenning mellom L1 og N kan muligens N og L2 kortsluttes i 230V anlegg, bygges ladesystemene i bilen for en slik mulighet vil dette kunne være en løsning for oss uten TN nett.

En mulighet som helt sikkert virker en transformator 230V D til 400V Y som heller ikke er en håpløs investering sammenlignet med prisen på bilen.

Jeg beklager upresis terminologi fra min side. Jeg skal ikke installera en Mennekes kontakt men en slik kontakt som dette omtrent:

... og så håper jeg at Tesla støtter dette. Hvis ikke får jeg vel i hvert fall brukt en fase.

Og hvis ikke det blir støtte for dette skal jeg nok se på en transformator. Kan jo også være mulig at Tesla lager en EU versjon av sin HPWC (High Power Wall connector) med en innebygget transformator?

Hei,

Resten av Europa (bortsett fra Norge og Albania) har 400V TN. Det er kun i Norge og Albania at vi har 230V trefase (IT).

Det sagt, hvis Tesla kommer med 3 x 230V ladere, så kan man nok koble dem slik at de kan bruke 230V trefase (altså, mellom fasene), og mellom fase og N, der hvor det er 400V trefase.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Her er et diagram:



For 230V trefas (IT) så må de tre laderne kobles slik som i det røde diagrammet. Da får hver lader 230V.

For 400V trefas (TN) så må de tre laderne kobles slik som i det blå diagrammet. Da får hver lader fremdeles 230V.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: JohanH på søndag 09. desember 2012, klokken 15:31
Og hvis ikke det blir støtte for dette skal jeg nok se på en transformator. Kan jo også være mulig at Tesla lager en EU versjon av sin HPWC (High Power Wall connector) med en innebygget transformator?

Hvis du med "innebygget" mener en diger og tung klump i et skap under HPWCen så kanskje ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JohanH

Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. desember 2012, klokken 17:37
Sitat fra: JohanH på søndag 09. desember 2012, klokken 15:31
Og hvis ikke det blir støtte for dette skal jeg nok se på en transformator. Kan jo også være mulig at Tesla lager en EU versjon av sin HPWC (High Power Wall connector) med en innebygget transformator?

Hvis du med "innebygget" mener en diger og tung klump i et skap under HPWCen så kanskje ;)

Ja, det var det jeg mente :) Nei jeg mente kanskje de vil selge det som en option/tilbehør for de som trenger? Men jeg skjønner at den nok vil bli ganske stor.

toppi

Takk for svar ang 16 A sikring og vanlig stikkontakt. Vil tro denne ladehastigheten vil holde for svært mange :)
Angående CEE kontakt, er dette for å minske risiko for varmegang/ brann?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Rio

Ja, en 16 A CEE kontakt er langt bedre egnet til å ta 16 A kontinuerlig (spesielt etter noen år med irr osv på kontaktoverflatene) enn det Schuko er.

En annen ting som mange glemmer er at Schuko kun er godkjent for 500 g "last" (altså, vekt av kabel), og EVSEer som brukes i dag veier mye mer. Det sliter ut klemmene som sitter i stikkontakten.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

19quiz76

Ved prøvekjøring i dag sa Tesla-mannen at 3-fas 32A vil være det mest kostnadseffektive alternativet for de fleste Model S-eiere.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Griffel

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 11. desember 2012, klokken 17:15
Ved prøvekjøring i dag sa Tesla-mannen at 3-fas 32A vil være det mest kostnadseffektive alternativet for de fleste Model S-eiere.
Men spenning og nettsystem ble antagelig ikke nevent?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

19quiz76

Han sa at da ville man kunne lade fra tomt til fullt på rundt 8 timer, og med tanke på at han sa kostnadseffektivt tipper jeg han mente 230V. Nettsystem kan jeg ingenting om, følgelig spurte jeg ikke om det og han nevnte heller ingenting om det. Men jeg sa jeg hadde plass i et felles garasjeanlegg med 16A automatsikringer ment for parkeringsvarmere, regner med han ville sagt noe om ytterligere nødvendige modifikasjoner av systemet dersom han visste at dette kreves. Men som sagt kan alt jeg nå sier være irrelevant ettersom jeg ikke kan noe om disse tingene ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Rio

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 11. desember 2012, klokken 18:31
Han sa at da ville man kunne lade fra tomt til fullt på rundt 8 timer, og med tanke på at han sa kostnadseffektivt tipper jeg han mente 230V. Nettsystem kan jeg ingenting om, følgelig spurte jeg ikke om det og han nevnte heller ingenting om det. Men jeg sa jeg hadde plass i et felles garasjeanlegg med 16A automatsikringer ment for parkeringsvarmere, regner med han ville sagt noe om ytterligere nødvendige modifikasjoner av systemet dersom han visste at dette kreves. Men som sagt kan alt jeg nå sier være irrelevant ettersom jeg ikke kan noe om disse tingene ;)

Hei,

Som nesten eneste nasjon i Europa har Norge to forskjellige 3-fase systemer - slik som beskrevet i de innleggene jeg skrev på søndag (ovenfor). Resten av Europa (og en del av Norge) har et TN-system ("400V 3-fase") som Teslas lader helt sikkert takler.

Men store deler av Norge har 230V 3-fase, og spørsmålet er egentlig om den kan brukes med en Tesla.

Hvis det er 3 forskjellige ladere i bilen, så kan det være at de må kobles om (slik som beskrevet i diagrammet). Det må i såfall gjøres i selve bilen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 11. desember 2012, klokken 18:31
Han sa at da ville man kunne lade fra tomt til fullt på rundt 8 timer, og med tanke på at han sa kostnadseffektivt tipper jeg han mente 230V. Nettsystem kan jeg ingenting om, følgelig spurte jeg ikke om det og han nevnte heller ingenting om det.

Om han mente at 32A trefase ladet til fullt på ~8 timer er det 230V IT. 3x32A 230V gir 12.7kW effekt, 12.7kW*8h=102kWh, med ~85% ladeeffektivitet stemmer dette ganske bra fra 0-100% SOC.

3x32A 400V ville ladet til fullt på ca. 4.5 timer, eller ca. 9 timer på 3x16A 400V.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Real EoN

Spurte spesefikt etter lading idag jeg å, da bekrefta ene representanten at 3 faser + jord (IT nett) ville bli støttet, og at det er mennekes pluggen som ville bli brukt på den europeiske versjonen. Tesla ville sette opp hurtigladere i norge, og service punkt i trondheim er 100% sikkert. Den sølvfarga bilen hadde foresten akkurat fått lasta ned siste versjon av firmware (v4 inatt) og han demonstrerte ved å spør vokalt etter macdonald's resturanter og det poppa opp en drøss plasser på google maps  :)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

19quiz76

Jepp - den hadde også aktivert krypefunksjon som gjorde at den oppførte seg som en hvilken som helst automatgiret bil når man slapp opp bremsen ved stillestående :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Real EoN

Ja testa krypefunksjonen jeg å, men fant ut at ble bakken bratt nok ville den faktisk skli litt bakover.. noe den gjorde på bakken rett ved siden av Tesla butikken.  :)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

19quiz76

Det gjør min vw dsg-kasse også, dvs etter at hold hill-funksjonen har "gått over"
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA