Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med Acar bilselger firma?

Startet av eledille, søndag 18. mars 2012, klokken 09:25

« forrige - neste »

Nuvolari

Sitat fra: flux på torsdag 07. februar 2013, klokken 10:52
Om en antar at din Tesla model S vil tilbringe minimum 8t i din egen garasje i døgnet, og du kun lader hjemme, kan du kjøre/lade mer enn 50.000 km i året med std. 1-fase 230V16A lading.

Jeg tror de fleste overvurderer sitt hjemme ladebehov, hvertfall gjorde jeg det før vi fikk vår Leaf :)

Helt enig. Har regnet ut at jeg klarer meg lenge med 6A.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Rio

Sitat fra: Celter på torsdag 07. februar 2013, klokken 16:02
Sitat fra: flux på torsdag 07. februar 2013, klokken 10:52
Om en antar at din Tesla model S vil tilbringe minimum 8t i din egen garasje i døgnet, og du kun lader hjemme, kan du kjøre/lade mer enn 50.000 km i året med std. 1-fase 230V16A lading.

Jeg tror de fleste overvurderer sitt hjemme ladebehov, hvertfall gjorde jeg det før vi fikk vår Leaf :)

Veldig nyttig informasjon. Jeg visste ikke at dette var nok. Selv kommer jeg antagelig til å lade 3 ganger i uken. Natt til fredag før hytteturen, natt til søndag før hjemturen og natt til mandag før ukens kjøring. I løpet av de resterende ukedagene kjører jeg 5 km om dagen. (Ja, jeg vet jeg burde gått til jobb)

For deg holder det jo egentlig med et par 9V "røykvarsler"-batterier!  :P
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: ebbrey på torsdag 07. februar 2013, klokken 09:39
Takker! Det ble såpass ja, synd de fleste vanlig abonnemangsmålere idag hvertfall de som leveres her maks støtter 80 amp.

Jeg skal legge inn ny inntakskabel uansett, tror jeg tar å legger inn 80 til huset med avstikker til 63 til garasjen så får det holde til lading. Da har jeg hvertfall 25kw ut.

Jeg har en mistanke om at mange Tesla-eiere legger inntakskabelen til garasjen, og hvis det blir noe "strøm til overs" så går det en tynn 1,5 mm2 enfas inn til selve huset!  8)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

toppi

Sitat fra: Rio på torsdag 07. februar 2013, klokken 17:22
Sitat fra: ebbrey på torsdag 07. februar 2013, klokken 09:39
Takker! Det ble såpass ja, synd de fleste vanlig abonnemangsmålere idag hvertfall de som leveres her maks støtter 80 amp.

Jeg skal legge inn ny inntakskabel uansett, tror jeg tar å legger inn 80 til huset med avstikker til 63 til garasjen så får det holde til lading. Da har jeg hvertfall 25kw ut.

Jeg har en mistanke om at mange Tesla-eiere legger inntakskabelen til garasjen, og hvis det blir noe "strøm til overs" så går det en tynn 1,5 mm2 enfas inn til selve huset!  8)

He, he  :)

Jeg dropper den varianten.

Ser jo at jeg på hverdager vanligvis kjører et sted mellom 5 og 6 mil, kanskje 8 enkelte dager.
Dvs at jeg ikke trenger å lade bilen på hverdager hjemme, men klare meg lenge med den strømmen jeg får gratis på jobb.

Skulle man tømme batteriet i helgen, kan man jo lade litt hjemme, samt at man har uka på seg til å lade opp  :)
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

laumb


fredag

Sitat fra: Rio på torsdag 07. februar 2013, klokken 17:22
Jeg har en mistanke om at mange Tesla-eiere legger inntakskabelen til garasjen, og hvis det blir noe "strøm til overs" så går det en tynn 1,5 mm2 enfas inn til selve huset!  8)

Ja. Føler meg litt truffet her. :-)

Elektrikeren min advarte meg mot at elbillading på max fart samtidig med max bruk av induksjonsplatetoppen kanskje ville ta hovedsikringen.

Men, blir det et problem kan jeg jo øke alltids øke størrelsen på hovedsikringen. Jeg fikk lagt ny inntakskabel til huset som bør tåle et par hakk større hovedsikring samtidig som jeg fikk lagt 3-fas kabel til garasjen.

Eller jeg kan lade med litt lavere hastighet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rio

Sitat fra: fredag på torsdag 07. februar 2013, klokken 19:49
Sitat fra: Rio på torsdag 07. februar 2013, klokken 17:22
Jeg har en mistanke om at mange Tesla-eiere legger inntakskabelen til garasjen, og hvis det blir noe "strøm til overs" så går det en tynn 1,5 mm2 enfas inn til selve huset!  8)

Ja. Føler meg litt truffet her. :-)

Elektrikeren min advarte meg mot at elbillading på max fart samtidig med max bruk av induksjonsplatetoppen kanskje ville ta hovedsikringen.

Men, blir det et problem kan jeg jo øke alltids øke størrelsen på hovedsikringen. Jeg fikk lagt ny inntakskabel til huset som bør tåle et par hakk større hovedsikring samtidig som jeg fikk lagt 3-fas kabel til garasjen.

Eller jeg kan lade med litt lavere hastighet.

Vi bør egentlig føre statistikk over Tesla-eiere, som lager mat på bål i hagen?  8)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: fredag på torsdag 07. februar 2013, klokken 19:49
Ja. Føler meg litt truffet her. :-)

Elektrikeren min advarte meg mot at elbillading på max fart samtidig med max bruk av induksjonsplatetoppen kanskje ville ta hovedsikringen.

Hos meg er det evt. varmepumpa som er problemet. Men det er ikke verre enn at jeg skrur ned ladestrømmen litt om det er kaldere enn 6-7 minus ute.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på torsdag 07. februar 2013, klokken 21:30
Mener du 32A kobles sammen til samme lader? Det er både ulovlig og farlig.

For det første kan de to kursene ha forskjellig fase, og kan derfor ikke kobles sammen.

For det andre, hvis du kobler sammen to 16A kurser, og derfor to 16A sikringer, så kan du (ved en feilsituasjon i annet utstyr) trekke 32A ut av en 16A Schuko-kontakt på en annen kontakt på én av kursene. (Det er derfor man har 13A sikringer i britisk "ring mains" med 32A sikring.)

Jeg sier ikke at det alltid er farlig, men det kan fort bli det, og spesielt hvis det gjøres på generell basis.

Det kommer an på boksen som brukes for å koble disse sammen. I USA har noen bygd en J1772 EVSE for å koble sammen to 14-50 plugger (40A 240V) for å lade Model S med 80A. Boksen er bygd med sikkerhetsreleer som sørger for at det kobles sammen med riktig fase og at det ikke er strøm på en plugg som trekkes ut. I tillegg styres pilotsignalet slik at det droppes fra 80A til 40A om strømmen på en av inngangene forsvinner.

Det er neppe noe problem å designe en tilsvarende boks for 230V 16A om en har de riktige kunnskapene. Det er sikkert endel her som hadde vurdert å kjøpe en også. Jeg vil tro f.eks to 16A stikk i en ladestolpe som regel er koblet på de samme to fasene ?

Det er da selvfølgelig forutsatt at boksen kun brukes på ladeuttak, der det ikke finnes andre uttak eller forbrukere mellom sikring og stikkontakt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Jeg er sikker på at Elmo vet hva han snakker om, og alle kan ha en smart idé som har en feilmodus man ikke har tenkt på.

Våger man ikke noe, vinner man ikke noe. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. februar 2013, klokken 22:49
Det kommer an på boksen som brukes for å koble disse sammen. I USA har noen bygd en J1772 EVSE for å koble sammen to 14-50 plugger (40A 240V) for å lade Model S med 80A. Boksen er bygd med sikkerhetsreleer som sørger for at det kobles sammen med riktig fase og at det ikke er strøm på en plugg som trekkes ut. I tillegg styres pilotsignalet slik at det droppes fra 80A til 40A om strømmen på en av inngangene forsvinner.

Det er neppe noe problem å designe en tilsvarende boks for 230V 16A om en har de riktige kunnskapene. Det er sikkert endel her som hadde vurdert å kjøpe en også. Jeg vil tro f.eks to 16A stikk i en ladestolpe som regel er koblet på de samme to fasene ?

Det er da selvfølgelig forutsatt at boksen kun brukes på ladeuttak, der det ikke finnes andre uttak eller forbrukere mellom sikring og stikkontakt.

Jeg er enig i at man *kan* lage en løsning som fungerer teknisk under gitte omstendigheter. Det vil dog være ulovlig, man vil ikke få den CE merket, og den vil stride mot regelverket.

Samme utstyr vil nok også bli brukt andre steder (for eksempel, hjemme hos folk), og tenk om det er en elektriker som tar den ene kursen, forventer at den er spenningsløs. I virkeligheten vil den ha full spenning fra den andre sikringen.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. februar 2013, klokken 22:49
Sitat fra: Rio på torsdag 07. februar 2013, klokken 21:30
Mener du 32A kobles sammen til samme lader? Det er både ulovlig og farlig.

For det første kan de to kursene ha forskjellig fase, og kan derfor ikke kobles sammen.

For det andre, hvis du kobler sammen to 16A kurser, og derfor to 16A sikringer, så kan du (ved en feilsituasjon i annet utstyr) trekke 32A ut av en 16A Schuko-kontakt på en annen kontakt på én av kursene. (Det er derfor man har 13A sikringer i britisk "ring mains" med 32A sikring.)

Jeg sier ikke at det alltid er farlig, men det kan fort bli det, og spesielt hvis det gjøres på generell basis.

Det kommer an på boksen som brukes for å koble disse sammen. I USA har noen bygd en J1772 EVSE for å koble sammen to 14-50 plugger (40A 240V) for å lade Model S med 80A. Boksen er bygd med sikkerhetsreleer som sørger for at det kobles sammen med riktig fase og at det ikke er strøm på en plugg som trekkes ut. I tillegg styres pilotsignalet slik at det droppes fra 80A til 40A om strømmen på en av inngangene forsvinner.

Det er neppe noe problem å designe en tilsvarende boks for 230V 16A om en har de riktige kunnskapene. Det er sikkert endel her som hadde vurdert å kjøpe en også. Jeg vil tro f.eks to 16A stikk i en ladestolpe som regel er koblet på de samme to fasene ?

Det er da selvfølgelig forutsatt at boksen kun brukes på ladeuttak, der det ikke finnes andre uttak eller forbrukere mellom sikring og stikkontakt.

USA har et splittfase system og er vesentlig ulikt det vi har. Boligdistribusjonen vil på den måten ha et enfas 240V fordeling og en splittfase 120V fordeling. problemet med ulike faser er derfor ikke aktuelt de felste steder.

Rio har fullstendig rett dette er ikke lovlig selv med en boks som sikrer mot feilkobling.
Unasett vil en slik boks ofte ikke virke i Norge.

Jeg kann garantere at dersom noen følger dette som et råd og ikke vet mer enn det som er opplyst i denne tråden er sansynligheten for feil over 90%.

Det er forøvrig ingen grunn til å tro at to stikkontakter i en ladestolpe som regel er koblet til samme fase. (ikke 2 samme fasene)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 07. februar 2013, klokken 23:49
Det er forøvrig ingen grunn til å tro at to stikkontakter i en ladestolpe som regel er koblet til samme fase. (ikke 2 samme fasene)

Det er ihvertfall enklest kablingsmessig, derfor antok jeg også at det ofte blir gjort slik.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cdabel

Håper det går bra med et spørsmål fra en som er helt "grønn" på dette emne.  Jeg pratet med en kar fra BKK i nabolaget og ble fortalt at vi hadde 230V TN nett. Vi har 2 fase inn i huset, men han sa at vi kunne forandre dette til trefase. Vet ikke egentlig hva dette med "TN" nett betyr, og lurer på om noen kan forklare hva dette betyr for meg i praksis dersom Tesla kun støtter 440(230) trefase lading.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA