Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med Acar bilselger firma?

Startet av eledille, søndag 18. mars 2012, klokken 09:25

« forrige - neste »

Epleskreller

I sikringsskapet mitt står det :" TN-C-S 230/400V"

På kursfortegnelsen  til garasjen står det 16A, karakt C, 2*2,5mm2. På selve sikringen står det c16, 230v, 30mA og MGN19754.

Det er en egen sikringsboks i garasjen med 2 stk automatsikringer på C16 hver..

Betyr dette at jeg har trefase 400 i huset, men ikke i garasjen?
Må det evt legges en ny kabel til garasjen for kjapp ladning? Ikke enkelt dette her :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 08. desember 2012, klokken 11:23
I sikringsskapet mitt står det :" TN-C-S 230/400V"

På kursfortegnelsen  til garasjen står det 16A, karakt C, 2*2,5mm2. På selve sikringen står det c16, 230v, 30mA og MGN19754.

Det er en egen sikringsboks i garasjen med 2 stk automatsikringer på C16 hver..

Betyr dette at jeg har trefase 400 i huset, men ikke i garasjen?
Må det evt legges en ny kabel til garasjen for kjapp ladning? Ikke enkelt dette her :)

Ja, du har 400V i huset men kun 230V i garasjen siden du kun har 1 fase + N og jord trukket fram dit. Du må legge ny kabel for trefase-lading, enten 5x2.5mm2 for 16A (11kW) eller 5x10mm2 for 32A (22kW). Jeg vil tro bilen også støtter 20A (5x4mm2, 13.8kW) og 25A (5x6mm2, 17.25kW) om du vil ha mer enn 11kW men vil spare på kabeltverrsnittet.

Forresten kan det hende du har 2 fase til garasjen siden du tydeligvis har 2 kurser der ? Er den en trepolet eller topolet sikring ut til garasjen ? Uansett hjelper det deg neppe da det er tvilsomt om bilen støtter enfase 400V.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 08. desember 2012, klokken 11:23
I sikringsskapet mitt står det :" TN-C-S 230/400V"

På kursfortegnelsen  til garasjen står det 16A, karakt C, 2*2,5mm2. På selve sikringen står det c16, 230v, 30mA og MGN19754.

Det er en egen sikringsboks i garasjen med 2 stk automatsikringer på C16 hver..

Betyr dette at jeg har trefase 400 i huset, men ikke i garasjen?
Må det evt legges en ny kabel til garasjen for kjapp ladning? Ikke enkelt dette her :)

Siden det står 2*2,5mm2 og denne, om jeg forstår riktig, går til sikringsboksen du har i garasjen, har du forsåvidt ingen glede av at det står 2 Automatsikringer på 16A der. Totalt kan du ikke trekke mer enn 16A (enfas 230V) totalt uansett. Det er heller ingen selektivitet mellom boksen i garasjen og kombiautomaten i sikringaskapet, så dette er i utgangspunktet en svært dårlig løsning (er dette gjordt av en installatør?).

Dersom du ønsker mer enn 230V 1fas 16A for en framtidig Tesla må det legges opp ny kabel til garasjen din.

Samtidig er du jo av de heldige som har TN 3x400V så hos deg er det jo en relativt grei mulighet, og ikke en stor investering sammenlignet med bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Epleskreller

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 08. desember 2012, klokken 13:13
Ja, du har 400V i huset men kun 230V i garasjen siden du kun har 1 fase + N og jord trukket fram dit. Du må legge ny kabel for trefase-lading, enten 5x2.5mm2 for 16A (11kW) eller 5x10mm2 for 32A (22kW). Jeg vil tro bilen også støtter 20A (5x4mm2, 13.8kW) og 25A (5x6mm2, 17.25kW) om du vil ha mer enn 11kW men vil spare på kabeltverrsnittet.

Forresten kan det hende du har 2 fase til garasjen siden du tydeligvis har 2 kurser der ? Er den en trepolet eller topolet sikring ut til garasjen ? Uansett hjelper det deg neppe da det er tvilsomt om bilen støtter enfase 400V.

Det er en topolet sikring i hovedskapet i huset til garasjen om jeg forstår det rett, dvs ved et søk på MGN19754 (som det står på sikringen) finner jeg det heter: "Jordfeilautomater 2P 2mod. A-klasse". Det betyr vel at det er topolet  :-\ ?

Jeg har søkt litt på ledninger og funnet at de med navn PFSP kan legges rett i bakken, men jeg finner ingen som selger kabler med 5*10mm? (det vil vel være en alvorlig tykk kabel..)

Sitat fra: Griffel på lørdag 08. desember 2012, klokken 15:24
(er dette gjordt av en installatør?).

Dersom du ønsker mer enn 230V 1fas 16A for en framtidig Tesla må det legges opp ny kabel til garasjen din.

Samtidig er du jo av de heldige som har TN 3x400V så hos deg er det jo en relativt grei mulighet, og ikke en stor investering sammenlignet med bilen.



Huset ble kjøpt i sommer av en eldre dame som jeg regner med har brukt elektrikere :)

Løsningen blir kanskje å lage et utendørsuttak på husveggen og grave ned en kabel fra denne til garasjen, men da må jeg løfte opp noen heller som ligger så fint.. Og sefølgelig må jeg ha en elektriker til arbeidet, noen idè om hvor mye det vil koste å legge opp en slik kurs med to stikker?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Griffel

Skal du føre 400V TN anlegget til garasjen kreves 5 ledere. 3 faser, N og jord.
Kablen PFSP omtales nok som 4+Jord Altså for eksempel 4x10mm2 + J, og er helt kurrant.
Tversnittet er avhengig av hvor mye effekt du mener er nødvendig i garasjen, men også begrenset av hovedsikringene dine. Legger du fram en 32A 3 faskurs fra sikringskapet til en underfordeling i garasjen har du et fleksibelt opplegg for framtiden.

Tallene som jkirkebo oppgir for de ulike tversnittene er tommelfingeregler dette må beregnes av installatør for den aktuelle installasjonen.

Med 11 kW (16A 3.fas 400V) lader du ca. for 4 mil på en time.

Dersom Tesla tilpasser seg Europastandard er det antagelig nødvendig med et tilpasset ladepunkt (EVSE) slik som feilaktig kalles hjemmelader, her er det umulig å si noe før Tesla spesifiserer sin endelige løsning. For 3fas lading er det sansynligvis en propritær stikkontakt i bilen og en ladekabel med Menneks kontakt i ene enden og teslakontakt i andre.  Kladd for hjemmelading som følger bilen som nødlader for bruk over alt er ganske sikkert en enfas 230V 10 eller 16A.

(Forøvrig 2 stykk 16A sikringer koblet etter en 16A kombiautomat, høres såpass klønete ut at mistanken går til en nevenyttig slektning.)

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 09. desember 2012, klokken 01:07
Kladd for hjemmelading som følger bilen som nødlader for bruk over alt er ganske sikkert en enfas 230V 10 eller 16A.

Ganske sikkert ikke. Tesla har for vane å levere kabler som kan brukes til å lade bilen med god fart. Den de leverer i USA støtter inntil 40A. Jeg antar den europeiske vil støtte inntil 3x32A. De løser dette ved å tilby forskjellige adaptere som passer ladekabelen i ene enden og den pluggen du trenger i andre enden. Adapterne koder ladekabelen for maks antall ampere. Dvs. at om du setter på en CEE enfase 16A får du ikke trukket mer enn 16A, mens du med en rød CEE 32A trefase kan trekke inntil 32A per fase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JohanH

Jeg har bygget en garasje nylig og dratt ned strømkabel fra huset. Jeg har dratt ned en 4-leder med 10 mm2 tversnitt, som er dimensionert for opp til 400V og 40A. Mitt hus har gammeldags 3-fase d.v.s. 230V med 63A hovedsikring uten neutral  (gir c.a. 25kW total maksimal belastning) slik at jeg får ikke brukt denne kapasiteten i garasjen per idag, men tenker fremtidsrettet. Jeg skal i hvert fall sette inn en Mennekes 3-fase kontakt som jeg regner med å kunne trekke 11kW fra hvis jeg vil, eller evt. kun 7kW. Kabeln kjøpte jeg fra elektrikern som gjør installasjonen, den kostet nesten 8000 kr inkl mva for 50 meter på rulle. Jeg la kabeln i et rødt trekkerør (50mm) for bedre beskyttelse og mye enklere å grave ned da. Vet ikke om det er påkrevd, men gjør det hele enklere. Skal graves ned minimum 50 cm, kan graves ned kun 30 cm men da anbefalt å dekke med lekt (et bord impregnert trevirke) over som ekstra sikring.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. desember 2012, klokken 07:33
Jeg antar den europeiske vil .........

Det var igrunnen det jeg mente med :

Sitat fra: Griffel på søndag 09. desember 2012, klokken 01:07
her er det umulig å si noe før Tesla spesifiserer sin endelige løsning.

og

Sitat fra: Griffel på søndag 09. desember 2012, klokken 01:07
Legger du fram en 32A 3 faskurs fra sikringskapet til en underfordeling i garasjen har du et fleksibelt opplegg for framtiden.

Og venter med resten til Tesla har bestemt seg, så slipper en å basere seg på hva jeg tror og jkirkebo antar.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: JohanH på søndag 09. desember 2012, klokken 08:38
Mitt hus har gammeldags 3-fase d.v.s. 230V med 63A hovedsikring uten neutral  (gir c.a. 25kW total maksimal belastning) slik at jeg får ikke brukt denne kapasiteten i garasjen per idag, men tenker fremtidsrettet. Jeg skal i hvert fall sette inn en Mennekes 3-fase kontakt som jeg regner med å kunne trekke 11kW fra hvis jeg vil, eller evt. kun 7kW.

Mennekes forutsetter 3 faser 400V L1, L2, L3, N og jord, eller 1 fas 230V L1, N og Jord. Da kan den benyttes av biler med enfasladere og biler med trefasladere.

I ditt anlegg mangler N.
For enfas er dette greit en leder til L1 og en til N.
Dette vil virke for alle biler med enfas lader (Leaf og Trilling) med passende kabel Mennekes-Bilens standard, det vil også virke i forhold til "bestemor-lading" for framtidige modeller med trefaslading slik som Renault Zoe men da begrenset til denne effekten (opp til 32A ca. 7 kW).

Kobles det 230V mellom L1, L2 og L3 og ingen ting til N vil for eksempel ikke Leaf kunne lades på denne. Om ladesystemet i bilen kan trefaslade med 230V er avhengig av design. Det er mulig en da kan lade en Tesla men ingen andre.

Forutsetter ladesystemet en spenning mellom L1 og N kan muligens N og L2 kortsluttes i 230V anlegg, bygges ladesystemene i bilen for en slik mulighet vil dette kunne være en løsning for oss uten TN nett.

En mulighet som helt sikkert virker en transformator 230V D til 400V Y som heller ikke er en håpløs investering sammenlignet med prisen på bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jahnarne

Ladekabelen som brukes på Alna for demobilene er forøvrig 230V 32A med Mennekes-plugg.

Griffel

Sitat fra: jahnarne på søndag 09. desember 2012, klokken 10:59
Ladekabelen som brukes på Alna for demobilene er forøvrig 230V 32A med Mennekes-plugg.
Da sansynligvis enfas (siden det uten videre stemmer med EU normen for 230V, og også passer for USAs enfasesystem) altså opptil ca 7 kW.
Dette forteller altså ikke noe om Teslas tilpassing til EU Trefas.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jahnarne

Noen ekstra spesifikasjoner basert på produktnummer:

EV charging cable (Mode 3) with 1 plug
with Feeder cable 4m
– Charging plug (Infrastructur) to IEC 62196-2 with strapped
protection cover
– Resistor coding between PE and PP

32A 1p+N+PE and PP + CP
– Resistor coding 220 Ohm
– Feeder cable 91YSL11Y-3 3G6 + 1 x 0,5 mm2
- Part.no. 36007

Griffel

Sitat fra: jahnarne på søndag 09. desember 2012, klokken 11:15
Noen ekstra spesifikasjoner basert på produktnummer:

EV charging cable (Mode 3) with 1 plug
with Feeder cable 4m
– Charging plug (Infrastructur) to IEC 62196-2 with strapped
protection cover
– Resistor coding between PE and PP

32A 1p+N+PE and PP + CP
– Resistor coding 220 Ohm
– Feeder cable 91YSL11Y-3 3G6 + 1 x 0,5 mm2
- Part.no. 36007
Som bekrefter det jeg skrev over (svar på #40, ordet sansynligvis kan strykes). Harmoniseringen av standard gjør dermed at en bil med en USA lader med riktig kabel kan kobles til et EU EVSE, og omvent.

Ytelsen begrenses i noen tilfelle av EVSE (hva nette kan levere) og noen ganger av bilens lader. Bileier kan plugge seg inn uten bekymring om hva nette tåler, men vet ikke ladehastighet på forhånd med mindre han kjenner punktet fra før.

Dette sier alikevell ingen ting om hvorvidt Teslas trefas løsning kan brukes overalt i Norge.
(400V TN som ellers i Europa 3 fas. og 230V IT kanskje 3 fas, kanskje ikke), lade får du, men kanskje ikke like raskt som håpet.
400V 16 A 3 fas ca 11 kW ladehastighet om forbruk er 250W/km   44 km/h
230V 16 A 3 fas ca 6,3 kW ladehastighet om forbruk er 250W/km  24 km/h
230V 16 A 1 fas ca 3,6 kW ladehastighet om forbruk er 250W/km  14 km/h
230V 32 A 1 fas ca 7,2 kW ladehastighet om forbruk er 250W/km  28 km/h
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jahnarne

Sitat fra: Griffel på søndag 09. desember 2012, klokken 11:41
(400V TN og 230V IT), lade får du, men kanskje ikke like raskt som håpet .
Husk at dette er amerikanske biler og ikke den europeiske versjonen. Trefas er såvidt meg bekjent, kun tiltenkt den europeiske versjonen.

JohanH

Sitat fra: Griffel på søndag 09. desember 2012, klokken 10:40
Mennekes forutsetter 3 faser 400V L1, L2, L3, N og jord, eller 1 fas 230V L1, N og Jord.
I ditt anlegg mangler N. Da kan den benyttes av biler med enfasladere og biler med trefasladere.

Kobles det 230V mellom L1, L2 og L3 og ingen ting til N vil for eksempel ikke Leaf kunne lades på denne. Om ladesystemet i bilen kan trefaslade med 230V er avhengig av design. Det er mulig en da kan lade en Tesla men ingen andre.

Forutsetter ladesystemet en spenning mellom L1 og N kan muligens N og L2 kortsluttes i 230V anlegg, bygges ladesystemene i bilen for en slik mulighet vil dette kunne være en løsning for oss uten TN nett.

En mulighet som helt sikkert virker en transformator 230V D til 400V Y som heller ikke er en håpløs investering sammenlignet med prisen på bilen.

Jeg beklager upresis terminologi fra min side. Jeg skal ikke installera en Mennekes kontakt men en slik kontakt som dette omtrent:

... og så håper jeg at Tesla støtter dette. Hvis ikke får jeg vel i hvert fall brukt en fase.

Og hvis ikke det blir støtte for dette skal jeg nok se på en transformator. Kan jo også være mulig at Tesla lager en EU versjon av sin HPWC (High Power Wall connector) med en innebygget transformator?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA