Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med Acar bilselger firma?

Startet av eledille, søndag 18. mars 2012, klokken 09:25

« forrige - neste »

kjølholdt

Nei egentlig ikke noe nytt, fikk svar fra tesla om at de fortsatt tenker på om de skal lage en adapter for CHAdeMO
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Tesladigger

Sitat fra: kjølholdt på onsdag 06. februar 2013, klokken 21:39
Nei egentlig ikke noe nytt, fikk svar fra tesla om at de fortsatt tenker på om de skal lage en adapter for CHAdeMO

Ok, la oss håpe at de fikser dette også, hadde vært greit å kunne lade på de plassene også.
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ebbrey

Sitat fra: PerBear på onsdag 06. februar 2013, klokken 19:48
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. februar 2013, klokken 19:26
Sitat fra: laumb på onsdag 06. februar 2013, klokken 19:05
En ting er helt klart - støtter ikke bilen 3 fase 230V 16A IT, så er det avbestillingsgrunnlag for min del.
Jeg er ikke interessert i å lade bilen med mindre enn 6kw. Da blir den ubrukelig.

Har en følelse av at ganske mange andre vil være enige.
Jeg er helt klart uenig. Tar definitivt 400V TN over 230V IT. Om ladehastighet hjemme er 6 eller 22kW har ingen ting å si for min del, det er AC (eller helst DC) ladehastighet på kjøpesenter/bensinstasjon/ladestasjon som har noe å si for meg. Da er det 400V TN som gjelder.
MEN, jeg vil helst ikke velge. 230V IT trefas er for min del greit å ha en sjelden gang det også.

Dersom bilen ikke støtter 230V 3fas og det er det du har tenkt å lade med så kan det enkelt løses med en 400/230 3fas transformator. De er ikke spesielt kostbare hvis du klarer deg med 10-12kVA, spesielt hvis du får tak i en brukt. De er ofte levert med verktøymaskiner som må ha 400V.

Her er en på 60 kVA til 8 tusen, da kan du lade to biler samtidig!   ;D
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39214736&kwUnica=trafo

Hvis du ønsker mulighet til å 2 biler på 400 volt 3 fas, og laderene trekker 20kw hver, da er vi oppe i 50Kva? Litt og gå på så passer jo 60kVA fint.. Men.. hvor stor tilførsel måtte en 60kVA 230 til 400v transformator ha for å kunne yte feks 44kw?
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Bent

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 06. februar 2013, klokken 18:48
Det var nytt for meg at man kan lade med maks 13A fra en vanlig 1 fase kontakt.
Når jeg plugger Roadsteren i 16A-uttaket på veggen og stiller bilen inn på 16A, så viser konsollet at den trekker 13A. Hvis Model S er likedan så vil den i så fall ikke trekke 16A fra et 16A-uttak.
Tesla Roadster, 25Mm

flux

#290
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 06. februar 2013, klokken 18:48

Det var nytt for meg at man kan lade med maks 13A fra en vanlig 1 fase kontakt.
Jeg tror dette stammer fra Tyskland der 13A kurs er std på 1,5mm kabel. Og at 13A er den mest vanlige kursen på std Schuko der?

I henhold til IEC 61851 skal ladekabelen uten kladd "merkes" med resistanser inne i Mennekes pluggen, resistansen angir tverrsnittet på ladekabelen og derav hvor mange ampere lader kan trekke gjennom din kabel fra ladepunktet, slik at kabelen ikke brenner opp. Lader må og ta hensyn til hva selve ladepunktet "sier" at det kan tilby av ampere.

"Acc. to IEC 61851-1, there is a resistor available inside the type 2 plug which shows the power capacities of the charging cable."

13 A
1500 ohm
1,5 mm

20 A
680 ohm
2,5 mm

32 A
220 ohm
6 mm

63 A
100 ohm
16 mm


Mennekes selger denne justerbare ladekladden i to varianter der kun den med CEE støpsel kan bruke 16A



http://www.mennekes.in/in/latest0.html?tx_ttnews%5Btt_news%5D=882&cHash=a86ff1d4f2d8b13fb61f442d1056c451

jkirkebo

Sitat fra: ebbrey på torsdag 07. februar 2013, klokken 00:22
Hvis du ønsker mulighet til å 2 biler på 400 volt 3 fas, og laderene trekker 20kw hver, da er vi oppe i 50Kva? Litt og gå på så passer jo 60kVA fint.. Men.. hvor stor tilførsel måtte en 60kVA 230 til 400v transformator ha for å kunne yte feks 44kw?

3x125A blir nok passe. Det gir litt under 50kW, og så er det noe tap i trafoen.

125A*230V*SQ(3)=49796W.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ebbrey

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. februar 2013, klokken 09:14
Sitat fra: ebbrey på torsdag 07. februar 2013, klokken 00:22
Hvis du ønsker mulighet til å 2 biler på 400 volt 3 fas, og laderene trekker 20kw hver, da er vi oppe i 50Kva? Litt og gå på så passer jo 60kVA fint.. Men.. hvor stor tilførsel måtte en 60kVA 230 til 400v transformator ha for å kunne yte feks 44kw?

3x125A blir nok passe. Det gir litt under 50kW, og så er det noe tap i trafoen.

125A*230V*SQ(3)=49796W.

Takker! Det ble såpass ja, synd de fleste vanlig abonnemangsmålere idag hvertfall de som leveres her maks støtter 80 amp.

Jeg skal legge inn ny inntakskabel uansett, tror jeg tar å legger inn 80 til huset med avstikker til 63 til garasjen så får det holde til lading. Da har jeg hvertfall 25kw ut.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

jkirkebo

Sitat fra: ebbrey på torsdag 07. februar 2013, klokken 09:39
Jeg skal legge inn ny inntakskabel uansett, tror jeg tar å legger inn 80 til huset med avstikker til 63 til garasjen så får det holde til lading. Da har jeg hvertfall 25kw ut.

Det bør holde bra ja. Da kan du lade med 20kW (om du kjøper en trafo) samt at du har nok strøm til overs til andre ting i garasjen.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

Om en antar at din Tesla model S vil tilbringe minimum 8t i din egen garasje i døgnet, og du kun lader hjemme, kan du kjøre/lade mer enn 50.000 km i året med std. 1-fase 230V16A lading.

Jeg tror de fleste overvurderer sitt hjemme ladebehov, hvertfall gjorde jeg det før vi fikk vår Leaf :)

Griffel

Sitat fra: flux på torsdag 07. februar 2013, klokken 10:52
Jeg tror de fleste overvurderer sitt hjemme ladebehov, hvertfall gjorde jeg det før vi fikk vår Leaf :)
Det er nok hevet over tvil.
Husk også på at jo større bateripakke en har jo mindre er behovet for hurtiglading hjemme, bare en husker å sette i stikkontakten når en er hjemme.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: flux på torsdag 07. februar 2013, klokken 10:52
Om en antar at din Tesla model S vil tilbringe minimum 8t i din egen garasje i døgnet, og du kun lader hjemme, kan du kjøre/lade mer enn 50.000 km i året med std. 1-fase 230V16A lading.

Jeg tror de fleste overvurderer sitt hjemme ladebehov, hvertfall gjorde jeg det før vi fikk vår Leaf :)

Høy effekt kan være nyttig når man både vil varme opp bil og batteripakke samt lade fra 90 til 100% før langtur. Leafen lader jo med maks 16A og den trekker derfor strøm fra batteriet under forvarming siden varmen trekker mer enn 3.3kW. Slik sett hadde 6.6kW lader vært fint på Leafen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

toppi

Sitat fra: flux på torsdag 07. februar 2013, klokken 10:52
Om en antar at din Tesla model S vil tilbringe minimum 8t i din egen garasje i døgnet, og du kun lader hjemme, kan du kjøre/lade mer enn 50.000 km i året med std. 1-fase 230V16A lading.

Jeg tror de fleste overvurderer sitt hjemme ladebehov, hvertfall gjorde jeg det før vi fikk vår Leaf :)

Her må jeg si meg veldig enig :)
Mange kan også lade på jobben, samt at det ofte også kan bli mer enn 8 timer i garasjen i døgnet.

Tror mange bør tenke igjennom kjøremønsteret sitt før de begynner med dyre installasjoner.

Jeg klarer ikke å se noe behov for hurtiglading bortsett fra om jeg skal langt avgårde. :)
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

ebbrey

Helt enig i at det fort kan bli "for mye" i forhold til behov. Jeg beregner ca 32 mil på en kald arbeidsdag med dårlige forhold, og kommer jeg da sent hjem og har 8 timer til jeg skal ut igjen må bilen være full ladet på denne tiden. Ønsker også full utnyttelse av dobbelt lader.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Celter

Sitat fra: flux på torsdag 07. februar 2013, klokken 10:52
Om en antar at din Tesla model S vil tilbringe minimum 8t i din egen garasje i døgnet, og du kun lader hjemme, kan du kjøre/lade mer enn 50.000 km i året med std. 1-fase 230V16A lading.

Jeg tror de fleste overvurderer sitt hjemme ladebehov, hvertfall gjorde jeg det før vi fikk vår Leaf :)

Veldig nyttig informasjon. Jeg visste ikke at dette var nok. Selv kommer jeg antagelig til å lade 3 ganger i uken. Natt til fredag før hytteturen, natt til søndag før hjemturen og natt til mandag før ukens kjøring. I løpet av de resterende ukedagene kjører jeg 5 km om dagen. (Ja, jeg vet jeg burde gått til jobb)
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA