Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med Acar bilselger firma?

Startet av eledille, søndag 18. mars 2012, klokken 09:25

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: Muffinman på lørdag 19. januar 2013, klokken 15:42
Hvilke alternativer har man når det skal lades hjemme? Tenker da at noen ganger har man 10A tilgjengelig, noen ganger 16A osv. Kan strømtrekket stilles fra bilen?

Ja, du kan skru ned strømtrekket fra 'iPaden' i bilen. I tillegg så brukes GPSen til å huske innstillingen fra forrige gang du ladet på denne plassen. Hendig dersom en f.eks ønsker forskjellig oppsett på jobb og hjemme.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Øyvind.h

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. januar 2013, klokken 13:07
At bilen ville støtte Mennekes type 2 har stått på den norske siden fra dagen prisene ble offentliggjort (står IEC type 2 nå).

Mulig dette er kjent for alle nå, men Europakommisjonen har besluttet at Mennekes type 2 blir standard ladeplugg i EU. Det blir interessant å se hvordan Model S får skikkelig DC lading kombinert med Mennekes pluggen. LED-lyset rundt pluggen må visstnok flyttes fordi Mennekes tar mer plass enn Teslas proprietære løsning i USA.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. januar 2013, klokken 09:44
Mulig dette er kjent for alle nå, men Europakommisjonen har besluttet at Mennekes type 2 blir standard ladeplugg i EU. Det blir interessant å se hvordan Model S får skikkelig DC lading kombinert med Mennekes pluggen. LED-lyset rundt pluggen må visstnok flyttes fordi Mennekes tar mer plass enn Teslas proprietære løsning i USA.

Øh, _påbyr_ de bruk av denne pluggen på bilsiden ? Det gir liten mening f.eks for Leaf med enfase-lader. Eller er det snakk om å påby _kompatibilitet_ ? I såfall holder det med at f.eks Nissan leverer en Mennekes-J1772 kabel sammen med bilen. Det virker fornuftig, og setter heller ingen begrensninger for Tesla sin plugg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på mandag 28. januar 2013, klokken 09:58
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. januar 2013, klokken 09:44
Mulig dette er kjent for alle nå, men Europakommisjonen har besluttet at Mennekes type 2 blir standard ladeplugg i EU. Det blir interessant å se hvordan Model S får skikkelig DC lading kombinert med Mennekes pluggen. LED-lyset rundt pluggen må visstnok flyttes fordi Mennekes tar mer plass enn Teslas proprietære løsning i USA.

Øh, _påbyr_ de bruk av denne pluggen på bilsiden ? Det gir liten mening f.eks for Leaf med enfase-lader. Eller er det snakk om å påby _kompatibilitet_ ? I såfall holder det med at f.eks Nissan leverer en Mennekes-J1772 kabel sammen med bilen. Det virker fornuftig, og setter heller ingen begrensninger for Tesla sin plugg.
Jeg tror ikke de påbyr pluggen på bilsiden, på lik linje med at Apple kan fortsette med sin proprietære plugg på iPhone selv om alle mobiler "skal" leveres med micro-USB. Det er i hvert fall på det rene at pluggen på Model S blir annerledes i EU enn USA, og Tesla ansatte har sagt senest i helgen at den blir større enn den opprinnelige.

http://dl.dropbox.com/u/12804233/Press%20Release_EU_Cleanfuelstratefy_IP-13-40_EN1.pdf

Mtp hva som skjer på standardiserings-fronten i EU burde vel Tesla gå for Frankenplug? Mennekes type 2 kombinert med DC lading?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ebbrey

11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

jkirkebo

Sitat fra: ebbrey på tirsdag 29. januar 2013, klokken 17:55
http://www.mennekes.de/uploads/media/Infrastructure_GB_110511_low_873000DS.pdf
Side 10

Virker som mennekes kun støtter 3 fase på 400V

Mulig det, uansett blir det neppe satt opp Mennekes-ladepunkter for 3-fase 230V. Vi må nok forvente å bruke den medfølgende UMC på CEE-stikk om vi vil utnytte dette, eller HPWCen hjemme. Om det blir støttet da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eledille

Jeg har nettopp lest meg gjennom alle meldinger etter min siste i denne tråden, og det er flere ting her jeg synes er pussig.

Hvorfor henger folk seg sånn opp i at det skal være 10 eller 20 kW? Dette er jo bare nedarvet fra US-bilene, euro-spec'en for lading er jo ikke publisert enda. Det kan like gjerne være at de støtter 11 eller 22 kW, eller 22 og 43 kW for den del. En 400 V trefaselader bør levere mye mer effekt per pris, vekt og volum enn en 240 V enfaselader, og sånn sett er det urimelig om vi blir avspist med de samme 10 og 20 kW som i USA. Ikke at jeg er sur over dette, altså, at vi får trefase i det hele tatt er flott.

Tror også folk overdriver hvor vanskelig det skulle være å støtte både 3x230 V IT/TT/TN og 3x400 V IT/TT/TN samtidig. En batterilader er en ganske enkel affære, den består av en likeretter med støydemping og PFC etterfulgt av en litt fancy DC-DC-konverter. Det er ingen gjensidig utelukkende forskjeller mellom likerettere for IT, TT eller TN i delta eller Y så vidt jeg kan forstå - alle har tre faseledere med vekselspenning 120 grader faseforskjøvet i forhold til hverandre, strømmen likerettes med det samme, og siden lasten er balansert skal det ikke være noe returstrøm på 0-lederen. Dermed trenger man ikke å tenke på delta og stjerne. At DC-DC'en må takle to forskjellige spenningsnivåer er trivielt å håndtere, og hjelpespenning kan tas fra DC-bussen. Stemmer ikke dette? I så fall er det enkelt og billig å støtte begge - forutsatt at man har tenkt på det på forhånd.

Noen mener at man ikke trenger mer enn 16 A enfase i garasjen, og det er jeg nesten enig i. Det som gjør meg litt usikker er at når jeg skal varme opp bilen på vinterstid før jeg skal avgårde, så kommer den til å trenge masse strøm for å kjøre batteripakkevarmeren og få opp temperaturen i kupéen. Dersom dette ikke skal tas fra batteriet (jeg vil jo starte med maks rekkevidde hvis vi skal til svigers på vestlandet) så kan 11 kW fort bli nyttig.

En annen sak som folk ikke ser ut til å ta med i betraktningen når det gjelder dimensjonering av uttaket i garasjen er at vinterstid øker strømforbruket vesentlig. Før bilen kan begynne å lade må den varme opp batteripakken. Dette begrenser den tilgjengelige ladetiden og krever energi. Batteriet må også holdes varmt under lading, og dette krever noe energi. Dette tapet blir mindre jo fortere man blir ferdig med ladingen. I tillegg har man høyere rullemotstand fordi dekkene er kalde (pluss evt snø), høyere luftmotstand siden lufta er tettere, og varmeapparatet krever en del energi selv om bilen har varmepumpe. Alt dette øker antall kWh som trengs per døgn.

Ytterligere et moment er hva man gjør når man får besøk av en elbilist - da er det kanskje hyggelig å kunne tilby mer effekt enn 3.7 kW. Dette er nok viktigere for biler med mindre batteri enn Model S.

Jeg tror og håper (og ryktene sier) at Tesla vil støtte 230 V trefase. Da får jeg i hvert fall 6,4 kW, og det hjelper kraftig.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Leaffen

Jeg tror vi alle er mer eller mindre tom når det gjelder å diskutere denne saken. Nå venter vi bare på fasiten......?

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Epleskreller

Sitat fra: eledille på tirsdag 29. januar 2013, klokken 23:31
Jeg har nettopp lest meg gjennom alle meldinger etter min siste i denne tråden, og det er flere ting her jeg synes er pussig.

Hvorfor henger folk seg sånn opp i at det skal være 10 eller 20 kW? Dette er jo bare nedarvet fra US-bilene, euro-spec'en for lading er jo ikke publisert enda. Det kan like gjerne være at de støtter 11 eller 22 kW, eller 22 og 43 kW for den del.

Svaret på det er vel at det er det de har skrevet på Tesla sine sider:
Enkellader
10 kW innebygget lader. Opptil 50 kilometer rekkevidde per ladetime.

Dobbeltladere
20 kW innebygget lader. Ideell for sammenkobling med høyspenningsstrømkontakten. Opptil 100 kilometer rekkevidde per ladetime.


Om dette bare er en oversettelse og viser seg å være feil vil det være pinlig.. Folk har jo allerede begynt å "specce" sine biler.

Skal bli godt å få fasiten!
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Griffel

Sitat fra: eledille på tirsdag 29. januar 2013, klokken 23:31
Hvorfor henger folk seg sånn opp i at det skal være 10 eller 20 kW? Dette er jo bare nedarvet fra US-bilene, euro-spec'en for lading er jo ikke publisert enda.
EU standard for DC mangler, den for 3 faslading eksisterer.
Interface mot nettet er beskrevet, ikke hvor kraftig lader i bilen er, det er opp til produsenten.

Slik at når Tesla skriver at de støtter EU trefas tilkobling med ladere på henholdsvis 10 kW og 20 kW har de indirekte lovet en lader som kan brukes med 400V opptil maks lovet effekt, men også at den kan lades med 230V enfas, og tilsvarende lavere effekt.
Det er derfor ingen grunn til å være skuffet om det er resultatet, får en mer er det en bonus.

Det er langt fra uvanlig på likerettere av denne størrelse at 0 leder benyttes av EMC grunner.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ebbrey

Sitat fra: eledille på tirsdag 29. januar 2013, klokken 23:31
Ytterligere et moment er hva man gjør når man får besøk av en elbilist - da er det kanskje hyggelig å kunne tilby mer effekt enn 3.7 kW. Dette er nok viktigere for biler med mindre batteri enn Model S.

Selv har jeg planer om å legge så stor ledning som mulig (35cu?) nedgravd til garasjen. Jeg bygger ny nå til våren, og ønsker 2 ladepunkter med maks kapasitet for fremtidige biler.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

eledille

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. januar 2013, klokken 00:02
Sitat fra: eledille på tirsdag 29. januar 2013, klokken 23:31
Hvorfor henger folk seg sånn opp i at det skal være 10 eller 20 kW? Dette er jo bare nedarvet fra US-bilene, euro-spec'en for lading er jo ikke publisert enda.
EU standard for DC mangler, den for 3 faslading eksisterer.
Interface mot nettet er beskrevet, ikke hvor kraftig lader i bilen er, det er opp til produsenten.

Beklager, jeg mente Teslas spesifikasjon for lading av EU-varianten av Model S, så dette hadde ingenting med europeiske ladestandarder å gjøre.

10 og 20 kW er så u-runde tall i forhold til Europa at jeg holder noen knapper på at det bare er oversettelse. Det er 11, 22 og 43 kW som er runde tall i denne sammenhengen - dette er maks belastning på standard kursstørrelser.

SitatDet er derfor ingen grunn til å være skuffet om det er resultatet, får en mer er det en bonus.

Helt enig i det, det jeg prøvde å påpeke er at i og med at en trefaselader tar mindre plass og koster og veier mindre per kW, så ville det ikke være forbløffende om de europeiske laderne kunne levere mer effekt enn de amerikanske.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Tesladigger

Hei,
Jeg er ny som aktiv på forumet, men har vært med som leser en stund og venter i spenning på min Tesla #2268.
Har et spørsmå vedr. hvordan man beregner hvor mange kW man får ut av et trefas uttak. Dette er rett fram for 1 fas, men hva med 3 fas.
Har trefas i garasjen på 400V 16A og lurer litt på hvordan man beregner hvor mange kW dette vil gi? :P
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

laumb

Sitat fra: Tesladigger på torsdag 31. januar 2013, klokken 20:05
Hei,
Jeg er ny som aktiv på forumet, men har vært med som leser en stund og venter i spenning på min Tesla #2268.
Har et spørsmå vedr. hvordan man beregner hvor mange kW man får ut av et trefas uttak. Dette er rett fram for 1 fas, men hva med 3 fas.
Har trefas i garasjen på 400V 16A og lurer litt på hvordan man beregner hvor mange kW dette vil gi? :P


Velkommen, hyggelig med flere deltakere og "medTeslareservasjonister". :D

I ditt tilfelle blir det slik:
16 x 400 x (rot av 3)=11,2Kw


Tesladigger

Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA