Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med Acar bilselger firma?

Startet av eledille, søndag 18. mars 2012, klokken 09:25

« forrige - neste »

19quiz76

Var det ikke noe med at 3-faselading i Norge var annerledes enn resten av Europa pga vi ikke kjører 400V-system (sammen med Albania)? Noen som har sett spesifikk dokumentasjon på at 3-faselading støttes også i Norge?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Griffel

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 20. desember 2012, klokken 22:43
Var det ikke noe med at 3-faselading i Norge var annerledes enn resten av Europa pga vi ikke kjører 400V-system (sammen med Albania)? Noen som har sett spesifikk dokumentasjon på at 3-faselading støttes også i Norge?

Dette er kun en problemstilling for privatboliger, ikke en problemstilling for offentlige hurtigladestasjoner. Her blir det 400V 3fas, rimeligere enn CHAdeMO DC lading.

Flertallet av privatboliger i Norge og Europa forøvrig må nøye seg med enfaslading, men noen også i Norge har 3 fas 400V også inn i huset, de har forsåvidt en mulighet til å få en type hurtiglading også i garasjen uten alt for store omkostninger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 20. desember 2012, klokken 23:19
Flertallet av privatboliger i Norge og Europa forøvrig må nøye seg med enfaslading.

Det vet vi ikke ennå, før Tesla slipper detaljene rundt ladesystemet. Det er ikke vanskelig å støtte 230V IT trefase, og siden ~50% av EU-markedet har dette hjemme kan det jo hende det skjer ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

Sitat fra: Griffel på torsdag 20. desember 2012, klokken 23:19
Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 20. desember 2012, klokken 22:43
Var det ikke noe med at 3-faselading i Norge var annerledes enn resten av Europa pga vi ikke kjører 400V-system (sammen med Albania)? Noen som har sett spesifikk dokumentasjon på at 3-faselading støttes også i Norge?

Dette er kun en problemstilling for privatboliger, ikke en problemstilling for offentlige hurtigladestasjoner. Her blir det 400V 3fas, rimeligere enn CHAdeMO DC lading.

Flertallet av privatboliger i Norge og Europa forøvrig må nøye seg med enfaslading, men noen også i Norge har 3 fas 400V også inn i huset, de har forsåvidt en mulighet til å få en type hurtiglading også i garasjen uten alt for store omkostninger.

Dette er et ganske stort forbehold ift GeorgeB's uttalelse sett med norske øyne, all den tid 98% av lading vil foregå i privathjem (snakker først og fremst for meg selv, men vil tro jeg ikke er alene om dette bruksmønsteret).
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jkirkebo

Sitat fra: 19quiz76 på fredag 21. desember 2012, klokken 09:45
Dette er et ganske stort forbehold ift GeorgeB's uttalelse sett med norske øyne, all den tid 98% av lading vil foregå i privathjem (snakker først og fremst for meg selv, men vil tro jeg ikke er alene om dette bruksmønsteret).

Til gjengjeld er det vel sjelden behov for spesielt hurtig lading hjemme med en bil som går inntil 500km på en lading. Jeg har tenkt å satse på 25A (5.75kW), om det går med trefase (10kW) er det hyggelig men ikke viktig på noen måte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. desember 2012, klokken 09:57
Sitat fra: 19quiz76 på fredag 21. desember 2012, klokken 09:45
Dette er et ganske stort forbehold ift GeorgeB's uttalelse sett med norske øyne, all den tid 98% av lading vil foregå i privathjem (snakker først og fremst for meg selv, men vil tro jeg ikke er alene om dette bruksmønsteret).

Til gjengjeld er det vel sjelden behov for spesielt hurtig lading hjemme med en bil som går inntil 500km på en lading. Jeg har tenkt å satse på 25A (5.75kW), om det går med trefase (10kW) er det hyggelig men ikke viktig på noen måte.
Hvor vidt det er tilstrekkelig med enfas eller ikke blir individuelt, og litt på siden av saken. Mitt poeng er at inntil Tesla kommer med egne spesifikasjoner for norske forhold, har man ingen grunn til å anta annet enn at 3-fase er støttet også her til lands.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Griffel

Det er på tur behovet for hurtiglading er størst. Hjemme skal en bare dekke et normalt daglig forbruk. Selv med bare en 16A kurs får en jo 25 kWh på 8 timer, nok til å etterfylle mer enn 10 mil forbruk.
(Eller 25 A 40 kWh i løpet av en 8 timers natt). Selv ville jeg ha kunnet lade 16A på jobb 8 t/dag og hjemme 10 timer 16A 60 kWh. (16 A er jo heller ikke øvre grense for 1 fas. 32A dobler verdiene over).

Langturen starter da med "full tank". Kommer en hjem Søndag kveld med tom tank og lader 8 timer kan en kjøre mins 10 mil neste dag og etter et par dager er en fulladet igjen.
Derfor tror jeg det nok få som virklig har behov for hurtiglading hjemme.
Fordelen med 3 faslader etter EU normen er at infrastruktuern lang vegen er langt rimligere enn DC lading, og der hvor det allerede er en DC lader er det et beskjedent tillegg. Det er derfor ikke 50% av Europamarkedet som trenger dette men kanskje 2%?

Sitat fra: 19quiz76 på fredag 21. desember 2012, klokken 10:25
Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. desember 2012, klokken 09:57
Sitat fra: 19quiz76 på fredag 21. desember 2012, klokken 09:45
Dette er et ganske stort forbehold ift GeorgeB's uttalelse sett med norske øyne, all den tid 98% av lading vil foregå i privathjem (snakker først og fremst for meg selv, men vil tro jeg ikke er alene om dette bruksmønsteret).

Til gjengjeld er det vel sjelden behov for spesielt hurtig lading hjemme med en bil som går inntil 500km på en lading. Jeg har tenkt å satse på 25A (5.75kW), om det går med trefase (10kW) er det hyggelig men ikke viktig på noen måte.
Hvor vidt det er tilstrekkelig med enfas eller ikke blir individuelt, og litt på siden av saken. Mitt poeng er at inntil Tesla kommer med egne spesifikasjoner for norske forhold, har man ingen grunn til å anta annet enn at 3-fase er støttet også her til lands.
For det offentlige nett er dette selvfølgelig riktig, og også for de som har 400V-TN hjemme kan instalere slike punkt. For de øvrig vil jeg vente med å forberede slik installasjon hjemme til en ser hva Tesla leverer.

Siden en "norsk" løsning, som bare er interesant for hjemme garasjen, passer dårlig med Europa normen synes jeg det er mer naturlig, inntil videre, å anta at en ikke får 230V 3 fase lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

19quiz76

For ordens skyld; dette blir ikke noen deal-breaker for min del, jeg skal nok klare meg med enfase-lading. Men ute på tur kan problemstillingen straks melde seg - det er nok lavere terskel for bensinstasjoner i Østerdalen å smelle opp en "hurtiglader" dersom man slipper å gjøre altfor stor inngripen i sikringsskapet.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Øyvind.h

For meg er det ganske åpenbart at bilen må legge seg på 400V TN 3-fas og ikke 230V IT trefas, ettersom bilen slik jeg forstår det ikke vil kunne støtte begge deler.

Å bygge bilen for trefas lading hjemme hos nordmenn flest på bekostning av evnen til å kunne lade trefas i resten av europa er i mine øyne fullstendig galskap. Med 400V TN vil det bli mange trefas lademuligheter i Norge, i tillegg til at man kan kjøre problemfritt over landegrenser. Slik jeg forstår det får flere og flere nordmenn tilgang til 400V TN hjemme, og da blir det feil å tilrettelegge for gamledager bare for at man skal kunne lade med 230V IT trefas hjemme.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

Nå vet jeg ikke så mye om Østerdalen, men i Valdres har nok flertallet av bensinstasjoner 400V i sikringsskapet. IT nette er er vårt gamle distribusjonsnett for boligområder. Foretningsområder har oftere 400V.

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. desember 2012, klokken 10:57
For meg er det ganske åpenbart at bilen må legge seg på 400V TN 3-fas og ikke 230V IT trefas, ettersom bilen slik jeg forstår det ikke vil kunne støtte begge deler.
Begge deler er forsåvidt tenkbart, et system for bare 3 fas 230V IT er utenklig, og vil ikke en gang dekke hele Norge så dette kan en se helt bort fra.

Derimot skal en ikke utelukke muligheten for at den kan virke fra f.eks 180V til 440V. Når jeg er skeptisk er det på grunn av Europa normen for ladesystemer for elbil, og at de med en viss sansynlighet også har behov for tilkobling av 0 leder ved 3 fas tilkobling som mangler i IT systemet (støy-stabelisering).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Balrog

prøver i denne tråden:
noen som vet hva dette betyr?

"Dobbeltladere
20 kW innebygget lader. Ideell for sammenkobling med høyspenningsstrømkontakten. Opptil 100 kilometer rekkevidde per ladetime.
kr 9550"
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

jkirkebo

Sitat fra: Balrog på lørdag 22. desember 2012, klokken 00:49
prøver i denne tråden:
noen som vet hva dette betyr?

"Dobbeltladere
20 kW innebygget lader. Ideell for sammenkobling med høyspenningsstrømkontakten. Opptil 100 kilometer rekkevidde per ladetime.
kr 9550"

Det betyr at den tar 2x10kW ladere slik at du potensielt kan doble ladehastigheten om du har nok strøm tilgjengelig. "Høyspenningsstrømkontakten" er vel Google Translates versjon av HPWC (high power wall connector) som er Teslas veggmonterte EVSE.

Uten denne opsjonen blir maks ladeeffekt 10kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Balrog

Betyr det at jeg lader 230V fra 2 ulike kurser ("2 stikkontakter")? Eller er jeg helt på jordet her?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

jkirkebo

Sitat fra: Balrog på lørdag 22. desember 2012, klokken 01:37
Betyr det at jeg lader 230V fra 2 ulike kurser ("2 stikkontakter")? Eller er jeg helt på jordet her?

Du kan ikke lade fra 2 forskjellige kurser. Laderne er parallellkoblet. Du kan se på det som en 20kW lader istedenfor en 10kW lader. Akkurat som at neste gen. Leaf skal få 6.6kW lader istedenfor 3.3kW bare at på Model S kan du velge selv og den største koster 9550,- ekstra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

Dersom man ønsker å installere 3fas 400v i garasjen med 16A, så yter det 11kW. Man får da utnyttet 10kW. Ønsker man 20kW kan man installere 32A som vil gi maks 22kW, men kan kun utnytte 20kW?

Hvordan fungerer superladere i dette bildet? De lader vel mye fortere enn begge de installerte laderne? Bruker de en egen installasjon? Hva skal til for å utnytte den installasjonen?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA