Hovedmeny

Lynlading av e-tron 50

Startet av Hyperstress, torsdag 19. desember 2019, klokken 11:09

« forrige - neste »

Hyperstress

Noen som har fått ladet e-tron 50 på lynlader og kan si litt om ladekurven? Holder den 120kw opp til 80% tilsvarende som e-tron 55 holder 150kw til 80%?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

daktari

Her er referansekurven for e55 fra FastNed.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hyperstress

Ja, hadde vært interessant å sett tilsvarende for Etron 50. Evt hørt erfaringer.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Machina


Øyvind.h

Sitat fra: Machina på torsdag 19. desember 2019, klokken 11:59
Ladekurven er lik for 50
Er det dokumentert? Den har jo mye mindre buffer enn første E55? Og 30kW lavere toppeffekt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amatøren

Møller lanserte e-tron 50 med maks 120 kW så ladekurven kan ikke bli lik.

Kanskje på 50 kW lader.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Håvar

Ladekurven kan vel se helt identisk ut dersom den lader med 30 kW lavere effekt over hele spekteret enn e55? Hvis en fjerner verdiene på y-aksen gir kurven fortsatt informasjon om hvordan bilen lader. Det Machina mener her er nok at e50 lader med full spiker opp til ca. 80 prosent. Det er i såfall topp :)
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Trond.m

Det ville være overraskende om den tar imot 120 kwh helt opp mot 80 %. Jeg kan ikke forstå annet enn at ladekurven for e55 produsert etter uke 48 også må ha endret ladekurve. Større buffer enn konkurrentene vil jeg tro var hovedgrunnen til at e-tron lader raskere enn i-pace og EQC. Det kan også bety at kapasitetstapet for Audi blir større for e-50 enn for e-55 (før uke 49)

daktari

Tipper e55 20,5-modellen ser slik ut:
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

#9
Sitat fra: TM på fredag 20. desember 2019, klokken 08:41
Det ville være overraskende om den tar imot 120 kwh helt opp mot 80 %. Jeg kan ikke forstå annet enn at ladekurven for e55 produsert etter uke 48 også må ha endret ladekurve. Større buffer enn konkurrentene vil jeg tro var hovedgrunnen til at e-tron lader raskere enn i-pace og EQC. Det kan også bety at kapasitetstapet for Audi blir større for e-50 enn for e-55 (før uke 49).

Ikke nødvendigvis, bedre kjøling er også avgjørende. Det kommer knapt en lyd fra e-tron 55 quattro selv om den lader med 150kW fra 10-80% mens du i mange andre biler kan både høre og føle at de sliter med å kvitte seg med varme.

Hvis du ser på Model S/X LR så har den etter alle solemerker 102,4 kWh batteri (selv om Tesla aldri har bekreftet dette). Videre har fleste regnet med 98 kWh netto batteri https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/pics-info-inside-the-tesla-100-kwh-battery-pack.84992/ , før noen begynte å si at det var 96 kWh netto pga. 2 kWh i bunn. Så ser jeg nå at bla. Teslabjørn opererer med 92 kWh tilgjengelig batteri i sine tester, mens jeg så at det i en av videoene om hans kompis Pawel sin nye Model S LR Raven med OBD stod 91,5 kWh available i klartekst. Det vil i så fall si at Model S/X har nesten nøyaktig like stor buffer som e-tron 55 quattro. Hvorfor lader Model S/X da så sakte fra om lag 50%? Det kunne jo vært kjemi, men der er Tesla etter sigende lysår foran alle andre. ;) Jeg tror det handler mest om kjøling.

Tror ikke det er noe problem for e-tron 50 å holde 120 kW til 80% ettersom det antakelig vil bygge seg opp mindre varme, selv om batteriet også er mindre. Og man har tross alt fremdeles en buffer på 8,5 kWh som er regnet for å være mye. Det er godt mulig at hastigheten vil falle fra f.eks. 76%. Dette varierer jo også litt på e-tron ut fra med hvilken SoC man begynner å lade og antakelig hvilken starttemperatur batteriet har og utetemperatur det er, men jeg tror opplevelsen/fleksibiliteten kommer til å være langt på vei den samme.

Jeg tror også bufferen på e-tron er der like mye for å beskytte batteriet mot topplading, også ved saktelading, for at man  ikke skal merke degradering like godt og for at man skal få en jevnere opplevelse av regen også ved høy SoC. Husk på at man har 220 kW regen på e-tron 55 (regner med at denne er svakere på e-tron 50?) noe som er 2-3 gangeren ift. alle andre elbilerbiler, untatt Taycan, selv om mesteparten ligger i bremsepedalen.

PS! Dette med Tesla for å vise et eksempel fra virkelgheten, ikke for å starte en merkediskusjon. Model 3 håndterer jo varme bedre, men har så vidt vi vet mindre buffer, så det er ikke et like godt eksempel. Jeg synes ladeløsningen til Tesla totalt sett er helt konge! Spesielt etter at de fikk CCS adapter- og native support. Før det følte jeg meg litt "bundet" med Model S selv om jeg hadde Chademo adapter som ga +/- 35 kW. Hvis jeg måtte valgt mellom kun CCS eller kun Supercharger, altså et elbil dilemma, ville jeg faktisk valgt kun CCS. Fordi de finnes over alt. Også på høyfjellet og i byer. På vei fra Oslo til Hemsedal kan du lade ca. 30 forskjellige steder med CCS mot 2 steder på Supercharger. Det er ikke sikkert noen av de stoppestedene passer med hverken bleieskift, burger, dobesøk eller handling..
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Nå er bufferet bare 6,3 kWh da (71 - 64,7) - ikke 8,5 kwh.
Dessuten er det visstnok større indre motstand, noe som skulle bety større varmeutvikling. Det er nok grunnen til at ladehastigheten er redusert og WLTP forbruket faktisk er litt høyere enn for e-tron 55. Svaret får vi vel snart og ut fra oppgitt ladetid, så bør den holde maks ladefart til ganske høy SOC.

janbanan

Sitat fra: TM på fredag 20. desember 2019, klokken 16:25
Dessuten er det visstnok større indre motstand, noe som skulle bety større varmeutvikling.

50 har færre celler enn 55, og samme spenning. Det vil medføre at det er færre celler som fylles i parallel, derav dårligere ladehastighet.

Den enkelte celle vil utvikle like mye varme. Bedre plass i batterikassa kan utnyttes til å gi bedre kjøling, men om det er gjort aner jeg ikke.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Trond.m

Ok, så varmeutviklingen vil bli proporsjonal med antall celler, så vi kan forenklet regne 75 % av varmen som genereres under lading av e55 ?
Det forutsetter vel like celler / samme batterikjemi og det er vel ikke nødvendigvis tilfelle her. Men da er det ikke noen åpenbar grunn til at ladekurven er annerledes for e50 enn 55.

elektro

Sitat fra: TM på fredag 20. desember 2019, klokken 16:25
Nå er bufferet bare 6,3 kWh da (71 - 64,7) - ikke 8,5 kwh.
Dessuten er det visstnok større indre motstand, noe som skulle bety større varmeutvikling. Det er nok grunnen til at ladehastigheten er redusert og WLTP forbruket faktisk er litt høyere enn for e-tron 55. Svaret får vi vel snart og ut fra oppgitt ladetid, så bør den holde maks ladefart til ganske høy SOC.

Åja, jeg har inne fått med meg det. :) Gikk ut fra 62,5 kWh. Er klar over dette med at mindre batterier normalt tåler mindre ladeeffekt, men det er vel derfor det er kun 120 kW.. Som sagt, det kan godt hende droppet kommer noe tidligere, men forventer tilsvarende kurve som på 55'en. Flat, lenge.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Vi vet de har brukt en annen type celle, men kan det hende energitettheten er litt lavere på e50 sin (og billigere), slik at den tar mere plass og fyller hele kassa? Har vanskelig for å tro at bare den "2.etasjen" under baksetet skal utgjøre 30% ekstra kapasitet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA