Hovedmeny

Massevis av is på panser

Startet av Kenny427, tirsdag 17. desember 2019, klokken 18:50

« forrige - neste »

Kenny427

Nå som det er vinter og kaldt så er alltid panseret på min M3 fullt av is, og gjerne også lyktene. Noe måte jeg får unngått dette på, eller skal jeg bare la det være sånn, gjør vel kanskje ikke noe? Ønsker bare ikke at det skal komme haugevis av riper pga dette.

arthur

En presenning? Funker i hvertfall greit for meg.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

sjokomelk

Parkere innendørs i oppvarmet garasje? Flytte til Los Angeles eller et annet sted det ikke er snø og minusgrader? 8)
Hvis du begynner å hakke/skrape/bevege på isen vil du garantert lage riper og merker i bilen. Så bare la naturen gå sin gang, og så smelter det og renner av når det blir varmere i været.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

daggad

Monter en bensinmotor under frunken som produserer spillvarme  :D
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Samco

cra

Største problemet er lyktene; de er ikke sterkere enn ødvendig i utgangspunktet, og med rim, is eller snø på blir det enda verre. Skulle gjerne hatt varmetråder i lykteglassene. Regner med det er andre enn Tesla som sliter med dette nå som det er LED i alt mulig, så kanskje kommer det etterhvert.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

knegg

Sitat fra: cra på onsdag 18. desember 2019, klokken 13:29
Største problemet er lyktene; de er ikke sterkere enn ødvendig i utgangspunktet, og med rim, is eller snø på blir det enda verre. Skulle gjerne hatt varmetråder i lykteglassene. Regner med det er andre enn Tesla som sliter med dette nå som det er LED i alt mulig, så kanskje kommer det etterhvert.

Er dette et kjempeproblem? Trodde det var xenon som varme nok til å smelte isen på lyktene?
2020 Model 3

cra

Sitat fra: knegg på onsdag 18. desember 2019, klokken 13:44
Er dette et kjempeproblem? Trodde det var xenon som varme nok til å smelte isen på lyktene?

Ja, jeg anser det som et kjempeproblem. Det er pingle-xenon på 25W, og i tillegg er det veldig langt fra pæra fram til lykteglasset. Det avrimer seg så å si aldri selv.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

Klykken

Er LED-lys i Model 3. Så next to nothing varmeutvikling.

Parker med fronten mot husveggen eller sørg for at det er litt tak over fronten så slipper dere at det fryser på så "jævlig". Eller aller best, parker i garasje med over 0C i ny og ned.

I verste fall, ta med en pose med varmtvann og legg på lyktene, så tiner de av.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

cra

Det finnes noen metoder for å bøte på det ja. Å parkere inne ser selvsagt best, men det er ikek alltid man har mulighet til det. Har det heldigvis på jobben, så da får jeg i alle fall de-icing en gang eller to i uka. Men det er to av alle kjøreturene. Plastpose med vann gidder jeg ikke. Da rigger jeg heller en gammel hårføner eller noe ved siden av ladestasjonen.  :laugh:

Kikker litt på evt. muligheter for modifisering av lykter med varmetråder, men det er langt opp og fram. Men teknisk gjennomførbart burde det være. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

Klykken

Hårføner fungerer sikkert fabelaktig. ;)

Mange av de "store" produsentene har en vifte i lyktehuset som sørger for avdugging på sine LED-hus, og sikkert avriming også. Bare å tweete Elon med forslag til forbedringer alle sammen, så blir det nok bedringer underveis. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jejl

Tunneler er som regel ganske varme. Flere som holder 10-15+ grader på vinteren. Lunka vann fra en flaske, og så tørke med en klut fungerer også fint på is på lyktene.

hemi

Is riper ikke, god coating under hjelper også mye.

Lynkjapp

Sitat fra: hemi på søndag 22. desember 2019, klokken 20:53
Is riper ikke, god coating under hjelper også mye.

Skitten bil, snø på skitten, snøen smelter, fryser om til is og lager ispanser, så kommer det plussgrader og ispanseret sklir sakte av med all den innfrosne skitten som sandpapir mot lakken. Jeg tenker effekten blir litt som undersiden av en isbre, bare i miniatyr. :) Jo mindre vekt av islaget, desto mindre slipeeffekt. Så det er sikkert lurt å børste vekk mest mulig snø mens islaget sitter fast i bilen, slik at det er tynnest mulig når isen begynner å skli.

hemi

mulig vi snakker forbi hverandre, men all isen min pleier fly av/ gli av, av seg selv da panser har ymse lurium på seg, aldri klart bygge opp noe tykkelse å snakke om.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA