Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeuttak\klump\kontakt\10A\16A

Startet av Olemann, fredag 16. mars 2012, klokken 21:43

« forrige - neste »

Olemann


Her en erfaring som jeg ikke får helt til å gå opp.  Når jeg måler spenningen over batteriene direkte med et voltmeter så får jeg for alle batteriene lavere spenning enn de tallene som kommer via Battery Wizzard.

Jeg ville tro at det skulle vært motsatt ettersom spenningsfall i ledninger, koblinger, resistorer etc. ligger mellom batteriene og RS 232 uttaket for Battery Wizzard.

Forskjellen er ikke stor, typisk 6.32 V på Voltmeter og 6.39 V på Battery Wizzard.

Min eneste forklaring på dette er at det ikke er reelle spennings tall fra Battery Wizzard, men at spenningen er justert med en eller annen koeffisient som ligner den som jeg så en mekaninger sette da han benyttet Reva software for kalibrering av batteripakken.

Ideer?

Rio

Det avhenger jo av nøyaktighet, osv. av voltmeteret ditt, og tilsvarende for Battery Wizard. Ditt voltmeter kan måle for lavt, for eksempel. Har du et annet?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Olemann

#2
Sitat fra: Rio på mandag 05. mars 2012, klokken 11:53
Det avhenger jo av nøyaktighet, osv. av voltmeteret ditt, og tilsvarende for Battery Wizard. Ditt voltmeter kan måle for lavt, for eksempel. Har du et annet?

Målte med et annet, et billig Clas Ohlson digital VM og da fikk jeg spenninger på 0.3V mindre (!) enn med det andre voltmeteret. Typisk 5.9 Volt det jeg før målte 6.2 Volt.

Synes dette var svært stor forskjell på 2 digitale voltmetre, men det sier vel noe om nøyaktighet på denslags instrumenter til under kr. 500.-

Det betyr jo også at battery wizzard måler enda høyere spenning relativt sett, og mitt problem med å skjønne at spenningen er lavere på kilden (batteri)  enn lenger ut i kjeden er blitt enda større..

Griffel

Dersom du ikke har en lader av et eller slag tilkoblet, er bare snakk om nøyaktighet av instrumentene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA