Tesla S eller fossil som familiebil?

Startet av Davs, søndag 15. desember 2019, klokken 16:49

« forrige - neste »

Davs

Hei.

Beklager om det har vært lignende poster før. Man leser jo mye negativt om Tesla i media, og her på forumet opplever jeg en noe mer blandet tilbakemelding – noen er veldig fornøyd, andre mer misfornøyd. Så jeg leter andre som har vært i en lignende situasjon, og hvilket valg de endte på. Samt svar på noen generelle spørsmål til slutt i innlegget.

Vi har en liten el-bil nå, men på grunn av familieforøkelse fra tre til fire, og med en hund på noen og 30kg har vi behov for å oppgradere til en større bil. Med to små, og behov for firehjulstrekk har vi kommet fram til at valget står mellom en S eller en nyere Audi a6. En S kommer vel på ca. 840 000 og jeg har fått tilbud på en omtrentlig ny a6 til 750 000. Ser man bort fra finansieringskostnadene med avdrag og lån koster en tesla omtrent 1300 mindre per måned. Med dem er differansen 600 – altså uvesentlige. Det er hakket mer praktisk å bytte inn den nåværende bilen mot en a6, enn å selge  privat. Rekkevidden er også en ikke-faktor når en S har 610km rekkevidde. I hverdagen er det generelt lite kjøring, men det blir fort en til to turer på 100 - 200km en til to ganger i måneden. Samt et par turer i året til familie som bor på andre siden av landet.

Siden behov, rekkevidde og økonomi er omtrentlig likt blir det stående mest på lyst/fornuft. A6en har bedre lys, sannsynligvis bedre byggekvalitet, lokal service og mulighet for nivå 3 selvkjøring, Teslaen har andre fordeler som OTA, (mindre behov for service?) og også nivå 3 selvkjøring, men kan sikkert nå nivå 4.

Hvordan opplever dere lyset på Tesla S? Jeg har hørt noe om bråk fra de nye demperne på S raven, har noen opplevd det? Jeg har lest mye om at firehjulstrekken er strålende. Hvor praktisk er lagringsplassen i bagasjerommet sammenlignet med en stasjonsvogn?

På forhånd takk.
Audi Etron 55 exclusive 2020

1000kwh

Har kjørt service hver 40000km på vår TMS 75D

Mye bedre plass i Sen enn Passaten den erstattet. Bagasjerommet er virkelig bra lagt opp. Mye pga brønnen som man feks kan la hjulene på barnevogna stikke ned i osv..

Lysene er ikke best, men bra nok. Veldig fornøyd med firehjulsdriften.

En familiebil som IKKE er suv eller stasjonsvogn. Altså helt perfekt for folk som liker biler som ligger skikkelig på veien..

Trgt

Vi har en 2018 model s, og 3 barn. Strålende fornøyd. Helt EPISK bagasjeplass! Har kjørt på 2 ukers ferie med bagasje til 5, samt 2 barnevogner (der en var en dobbel sykkelvogn). Også veldig praktisk med bagasjerom framme. Og så er den veldig gøy å kjøre :-)
Hvorfor kjøpe en kjedelig a6 når du kan kjøpe en model s istedet?
Personlig ville jeg aldri ha kjøpt ny fossilbil nå, mtp. målet om ingen nysalg av fossilbiler i 2025.

jcnorway

Liten familie med 2 voksne og 1 barn (7 år). Kjøpte vår første S i 2017 (75D), oppgraderte nå i vinter til ny S (LR Raven). Vi elsker bilen og kunne ikke tenkt oss noen annen bil på dette tidspunktet av livet. Masse plass og en drøm å kjøre. Det med støy fra dempere kan jeg ikke si at jeg har lagt merke til, selv etter å ha forsøkt å lytte etter det. Flotte adaptive dempere, vi hadde stålfjærer på vår 2017 TMS så det er en helt ny verden av komfort å komme over på luft! Vi er veldig fornøyd med vår Raven i alle fall :)
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

Rosstopher

Vi byttet ut en Mitsubishi Pajero med Model S og fant ut at bagasjerommet på Model S er både lengre og bredere. Det er ganske lavt bakerst, så kan være uvant hvis man er vant til stasjonsvogn eller SUV, men det er veldig god plass. Brønnen under bagasjerommet rommer også mye, og frunk er selvfølgelig en bonus.

Akselerasjonen er hinsides. Da jeg kjørte vår diesel stasjonsvogn igjen etter noen uker med bare Tesla, trudde jeg først det var noe feil med motoren. Man blir fort bortskjemt av den umiddelbare gassresponsen.

Rekkevidde er ikke noe problem, mest på grunn av Tesla sitt godt utbygde ladenettverk og høye ladefart.

Firehjulstrekkeren fungerer utmerket.

Hvorfor sammenligner du egentlig ny Model S med brukt A6? Og har du tatt med utgifter til årsavgift, bompenger og drivstoff i regnestykket?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

kirky

Evt spare 100K+ på en lett brukt 100D? Har ikke sjekket Finn, men sikkert en god del å spare. Om man ikke må ha ekstra Raven-rekkevidde. 100D er uansett den som går lengst av alle.

Det er masse andre fordelere med Tesla enn de du nevner, og må nesten oppleves.
2023 Model S

automat

Sitat fra: Davs på søndag 15. desember 2019, klokken 16:49

Det er hakket mer praktisk å bytte inn den nåværende bilen mot en a6, enn å selge  privat.

Hvordan lett tror du det er å bli kvitt en fossilbil til anstendig pris, den dagen a6'en skal selges igjen? Er e-tron et alternativ, hvis du er usikker på om Tesla leverer det du vil ha?

Jeg ville ihvertfall tenkt meg godt om før jeg hadde kjøpt en ny(ere) fossilbil i dag.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Ny A6 til 750k i dag?  :o Der snakker man verditap...

Men 1300,-/mnd forskjell i rene driftskostnader hørtes lite ut. Kjører du for eksempel 15000 km i året, så utgjør det nok rundt 13 000,- kroner forskjell bare der. Så har du forskjellen på bompenger og årsavgift i tillegg, fort noen tusenlapper, og så har du ingen krav til service på Tesla, blir vel fort 3-6 000,- til bare der (ikke skip oppsmøring av bremser).

Davs

Takk for alle svar :). Godt å se at andre har gjort overgangen, vellykket. Det er vanskeligere å velge bil nå, enn det har vært tidligere, og en S har lenge fristet. Samtidig tenker jeg at premiumsegmentet med Tesla, Audi, Bmw og Mercedes er greit sammenlignbart, hvert merke med sine fordeler. Jeg har bare kikket inn i bagasjerommet på en S på litt avstand. Det virket da som det var mindre, til tross for at det er oppgitt til nærmere 900l.

Sitat fra: Trgt på søndag 15. desember 2019, klokken 19:08
Vi har en 2018 model s, og 3 barn. Strålende fornøyd. Helt EPISK bagasjeplass! Har kjørt på 2 ukers ferie med bagasje til 5, samt 2 barnevogner (der en var en dobbel sykkelvogn). Også veldig praktisk med bagasjerom framme. Og så er den veldig gøy å kjøre :-)
Personlig ville jeg aldri ha kjøpt ny fossilbil nå, mtp. målet om ingen nysalg av fossilbiler i 2025.

Det kan være at dette lar seg gjennomføre, men jeg har ikke troen på det. Om de klarer det betyr det at forholdet mellom tilbud og etterspørsel går i favør diesel i bruktbilmarkedet da el sannsynligvis ikke vil være et fullgodt alternativ for noen utenfor byene.

Sitat fra: Rosstopher på søndag 15. desember 2019, klokken 19:58
Vi byttet ut en Mitsubishi Pajero med Model S og fant ut at bagasjerommet på Model S er både lengre og bredere. Det er ganske lavt bakerst, så kan være uvant hvis man er vant til stasjonsvogn eller SUV, men det er veldig god plass. Brønnen under bagasjerommet rommer også mye, og frunk er selvfølgelig en bonus.

Hvorfor sammenligner du egentlig ny Model S med brukt A6? Og har du tatt med utgifter til årsavgift, bompenger og drivstoff i regnestykket?

Jeg mener S, A6, E-klasse og 5-serien er greit sammenlignbar, selv om drivlinjen er forskjellig. Jeg tror jeg har med alle relevante faktorer som; drivstoff, årsavgift, forsikring, dekk, bom (50% bom her fra nyttår), ferge, vask og service. I tillegg har jeg finanskostnader som avdrag og renter.

Sitat fra: gr på søndag 15. desember 2019, klokken 20:40
Ny A6 til 750k i dag?  :o Der snakker man verditap...

Men 1300,-/mnd forskjell i rene driftskostnader hørtes lite ut. Kjører du for eksempel 15000 km i året, så utgjør det nok rundt 13 000,- kroner forskjell bare der. Så har du forskjellen på bompenger og årsavgift i tillegg, fort noen tusenlapper, og så har du ingen krav til service på Tesla, blir vel fort 3-6 000,- til bare der (ikke skip oppsmøring av bremser).
Fordelen med bilen jeg ser på er at den er avskrevet ett år. Nyprisen var nærmere 1099k. I tillegg mener liker jeg tanken med å ha en lokal forhandler, kontra og måtte kjøre i 8 timer for å komme meg på verksted/service med Tesla. Men det er ikke avgjørende siden vi kjører landet på tvers et par ganger i året.

Jeg har ca. 9000 i differanse på strøm kontra diesel. Kjører en plass mellom 10 og 12 000 på et år. 

Jeg kan sende over regnestykkene på privat melding hvis de virker helt gale.

Davs

Sitat fra: kirky på søndag 15. desember 2019, klokken 20:06
Evt spare 100K+ på en lett brukt 100D? Har ikke sjekket Finn, men sikkert en god del å spare. Om man ikke må ha ekstra Raven-rekkevidde. 100D er uansett den som går lengst av alle.

Det er masse andre fordelere med Tesla enn de du nevner, og må nesten oppleves.
Godt tips. Jeg skal ta meg en titt nå, men må innrømme at etter det man har lest i media er jeg litt bekymret for å kjøpe en brukt S når man ikke har mulighet for å prøve den først (uten å reise et godt stykke først).

Sitat fra: automat på søndag 15. desember 2019, klokken 20:10
Sitat fra: Davs på søndag 15. desember 2019, klokken 16:49

Det er hakket mer praktisk å bytte inn den nåværende bilen mot en a6, enn å selge  privat.

Hvordan lett tror du det er å bli kvitt en fossilbil til anstendig pris, den dagen a6'en skal selges igjen? Er e-tron et alternativ, hvis du er usikker på om Tesla leverer det du vil ha?

Jeg ville ihvertfall tenkt meg godt om før jeg hadde kjøpt en ny(ere) fossilbil i dag.
e-tron har for lite totalt volum. Selve bagasjeplassen er større, men totalmålene blir for små. Hunden tar sinnsykt mye plass :o. Jeg har troen på at premium dieselbiler blir å holde seg respektabelt (mye på grunn av geografien og distrikspolitikken i Norge). Tror risikoen for at det kommer helt ny batteriteknologi som kan forårsake samme skadene på dagens elbiler er like store.

Klykken

Bil er økonomisk tap uansett. Det handler om å begrense det mest mulig. Kjøper du fossilt, spesielt helt ny, tror jeg nok lommeboka blir tynnere enn med (riktig) valg av elbil.

Teslaen er varm på få minutter, koster "ingenting" i bruk, "alltid full tank", er morsom å kjøre, behagelig å kjøre på lengre turer (autopilot!!), og generelt problemfri med tanke på Teslas ladestasjoner. Fortum, grønn kontakt etc er bare ball og komplisert med ørti abonnement og brikker som aldri fungerer. Også meget allsidig med lading, og den tar alt!

Fossilbiler blir meget gammeldagse etter å ha kjørt elbil en stund. Som vedkommende over her sier, så tror man det er noe galt når man prøver å gi gass uten at det skjer noe. Jeg ser meg iallefall ikke tilbake til dinosaurtiden etter å ha blitt helelektrisk.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Vigor

Enten så kjører du ekstremt lite bil, eller så har du regnet helt feil.
Du kommer spare VELDIG mye mer en 1300kr/mnd med å velge Tesla.
Jeg gikk fra gammel Toyota Prius 2012 modell(200.000) til en stort sett ny S75D(625.000kr) og sparer nå sirka 3000kr i mnd.
Da snakker vi prisforskjell i lånn på 400.000kr.
Kjører sirka 30.000km i året.

Jeg vil si at en Tesla før 800k koster omtrent like mye i måneden som en Audi før 2-300k hvis du kjører omtrent like mye som meg.
2018 Tesla Model S

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Davs på søndag 15. desember 2019, klokken 22:18Tror risikoen for at det kommer helt ny batteriteknologi som kan forårsake samme skadene på dagens elbiler er like store.
Bare husk at om ny teknologi påfører dagens elbiler et uventet verditap, så vil fossilbilene rammes enda hardere. Si man får en fin elbil til 400.000 kroner med 1000 km rekkevidde om 2 år, hvorfor i all verden skulle man da kjøpe en gammel fossilbil til mange hundre tusen?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Vigor på mandag 16. desember 2019, klokken 06:50Enten så kjører du ekstremt lite bil, eller så har du regnet helt feil.
Han sa han kjører 10-12k km per år. Som jo er ganske lite.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

THE

Sitat fra: Davs på søndag 15. desember 2019, klokken 21:21
Sitat fra: Trgt på søndag 15. desember 2019, klokken 19:08

Det kan være at dette lar seg gjennomføre, men jeg har ikke troen på det. Om de klarer det betyr det at forholdet mellom tilbud og etterspørsel går i favør diesel i bruktbilmarkedet da el sannsynligvis ikke vil være et fullgodt alternativ for noen utenfor byene.

Nå kjører ikke jeg Model S, men Model X100D. Bor innerst i en fjord på Vestlandet og har hatt elbil som eneste bil i huset i drøyt to år. Vi kjører land og strand rundt, ca 35-40000 km i året. Rekkevidde, lading osv. er helt uproblematisk, og det er etter min mening ikke noe problem å bruke elbil utenfor byene. Unntaket er så langt Finnmark og enkelte andre strekninger i Nord Norge og ytterst på kysten av Vestlandet. For min del er det i alle fall helt utenkelig å gå tilbake til bil med forbrenningsmotor uansett drivstofftype.

Om noen få år vil utvalget av brukte elbiler med god rekkevidde bli større, og det vil også være mulig for de som ikke kjøper nye biler å velge elbil. Jo flere som velger å kjøpe nye elbiler i dag jo flere brukte elbiler vil bli tilgjengelig på bruktmarkedet om noen år. Jeg er såpass fornøyd med min Tesla at jeg ikke planlegger å bytte den ut, men beholde den til den er oppbrukt. Hovedsaklig fordi det ikke finnes noe alternativ som er bedre med tanke på rekkevidde, ladeinfrastruktur, brukervennlighet og plass, bortsett fra å bytte til en ny LR  model X. Uansett fyller vår X100D alle våre behov for bil, og ladenettverket til Tesla (og CCS) blir stadig bedre, og dermed blir bruken av bilen også enklere.

Hvis jeg ikke hadde turt å bytte til elektrisk bil, så hadde jeg i alle fall ikke kjøpt ny premium dieselbil. Hvis jeg ble tvunget til å bytte til fossil, så hadde det nok blitt en nyere Skoda Superb L&K 4x4 til ca 400-450000,-. Det begrenser i alle fall verditapet mye sammenlignet med å kjøpe en A6 til 750000,-. Jeg gjorde for så vidt samme vurdering da jeg kjøpte Teslaen, og kom fram til at med kampanjerente på 0,25% og ca 50-60000,- kroner lavere kostnader i året til drivstoff, bom, ferge, parkering osv., så ble Tesla X100D og en nyere Superb ca. like dyre over levetida. For enkelhets skyld satte jeg restverdi = 0 etter ti år for både Tesla og Skoda. Med lavere kjørelengde i året og ingen bruk av ferge ville regnestykket endt i favør dieselbil, så det er ikke nødvendigvis slik at det lønner seg økonomisk for alle med elbil. Hvis valget står mellom en rimelig fossilbil og en dyr elbil så skal du kjøre mye før regnestykket går i favør elbilen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA