Hovedmeny

Audi e-tron 50 - kjøpe eller lease?

Startet av Stikkontakten, fredag 13. desember 2019, klokken 20:06

« forrige - neste »

Stikkontakten

Det skjer mye på bilfronten fortiden.

Har planer om å bestille meg en Audi e-tron 50, men er usikker på om jeg skal lease eller kjøpe. Planen er å ha bilen i ca. 3-4 år. Kjører ca. 20.000 km i året.

Hva tror dere om mva på leasing av elbil fra 2021?

Elbilmannen87

Du kjøper deg forutsigbarhet. Det er et slags veddemål. Tenk bærekraftig og behold bilen til den ikke er i god nok stand lenger.
E tron!

HåkonE

Jeg vurderte det samme, og tok sjansen på å kjøpe.

Kommer det MVA, så blir det mva også på leasing (mnd.sum). Samme med årsavgift (riktignok veldig lav for elbil nå).

Og kommer det mva på bilene, så er det ikke urimelig å tenke at det påvirker bruktverdien på nesten nye biler. Da er det kanskje ikke dumt å eie bilen?

Det er også andre elementer som må vurderes med leasing, restverdi, konsekvens ved "unormal slitasje" (varierer fra selskap til selskap), ikke mulighet til å gjøre noe med bilen osv.

Jeg liker ellers friheten med leasing, og har brukt det før med suksess (med unntak av Tesla selv som tydeligvis er livredd for egen restverdi 😁) men fant det tryggest å kjøpe nå med MVA spøkelset som ligger der som en usikkerhet.

Øyvind.h

Leasing er stort sett dyrt, veldig dyrt. Dårlig rente og mye gebyrer. Leasing av en Tesla Model 3 med 20.000km per år i 3 år koster 278.000. Dvs kjøper du den selv kommer du bedre ut om den er verd mer enn 182.000 etter 3 år/60.000km. Det er urealistisk lavt. Men Tesla og elbiler generelt har vært dyre å lease. Med mva spøkelset ville jeg styrt langt unna leasing av elbil nå.

Eneste gangene det er fornuftig økonomisk er når produsent/importør virkelig vil bli kvitt biler og tilbyr latterlig billig leasing. Det hender innimellom, spesielt med ukurante biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Oddaa

Leasing av elbil er stort sett veldig dyrt. Dette skyldes i all hovedsak at leasingselskapene ikke får noen fordel av å unngå mva.

Leasing av plug-in hybrid er derimot i mange tilfeller gunstig. Avgiftene er lave, selve bilprisen utgjør en stor del av totalprisen, og mva-fordelen blir stor for leasingselskapene.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

HåkonE

Det er jo ikke rart Tesla blir dyrt å lease når de verken tilbyr leasing eller har et partnernettverk som har noe å gå på. Andre aktører skal tjene alle sine penger på rentene, og blir rene finansieringsselskap. Da blir renten deretter.

Sist jeg sjekket med Bilia, hadde BMW leasing-kampanje i samarbeid med forhandleren der begge bidro til prisen. Endte opp med nesten 10% rabatt, 0 innskudd og 0% rente.

Etron 50 har også høyere restverdi i prosent enn en Audi A6 fossil, så Audi er i alle fall positiv til restverdien på sine elbiler.

Øyvind.h

Fossilbiler tror jeg de fleste skjønner at må prises opp. Det vil ikke være populært om noen år.
Men biler som forhandler vil ha ut døra tilbys nok med rabatt på rente, leasing osv.

Leasing er stort sett veldig dyrt, for de må sikre seg mot for lav restverdi.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

No-name

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 23. januar 2020, klokken 22:03
Fossilbiler tror jeg de fleste skjønner at må prises opp. Det vil ikke være populært om noen år.

Dette tror jeg kan fort snu. Hvis elbilene mister mesteparten av fordeler de har, så vil markedet snu ganske fort.

HåkonE

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 23. januar 2020, klokken 22:03
Men biler som forhandler vil ha ut døra tilbys nok med rabatt på rente, leasing osv.

Leasing er stort sett veldig dyrt, for de må sikre seg mot for lav restverdi.

Kampanjene for eks. BMW finans har kjørt i samarbeid med forhandlere gjelder for hele katalogen av bestillingsbiler, ikke kun lagerbiler.

Årsaken til at de kan ta seg råd til slikt, er at de har svært god kontroll på restverdi, eget finansieringsselskap med muskler der kjernevirksomheten er bilsalg - ikke finansiering og erfaring med at leasing skaper mer trofaste kundeforhold enn kjøp.

Tesla har ikke noe slikt system etablert, og følgelig blir det umulig for frittstående selskaper å lage gunstige leasingpakker på Tesla...som du har oppdaget.

Dette har altså lite med type drivlinje å gjøre (restverdi på Etron, 1,99% rente og saftige rabatter er vel et eksempel på det).

Mulig innføring av MVA og de sedvanlige ulempene med leasing bør derimot evalueres når man vurderer leasing i dag.

Øyvind.h

Sjekket kjapt leasing av E50 AB.
559", kostnad 256" for 3 år/45k km.
Skulle tilsi 45% tap på 3 år?

Service, lav rente og vinterhjul får en vel om en kjøper også.
Tror jeg ville kjøpt, ikke leaset...
VW ID4 GTX 2023

Brisken

Jeg gikk for leasing, MVA-spøket kan en minimere ved å velge höyere inskudd hvis en har kapitalen.
Hovedpoenget for oss var å spare likviditet og ikke å ta opp lån.

Stikkontakten

Takk for tilbakemeldinger. 👍

Er det noen som vet dersom man leaser og uhell skulle oppstå, hva skjer med startleien?

Kaptein70

Ved uhell (kondemering) får du igjen innskudd minus måneder du har hatt bilen (super kasko ol.)

Leasing elbil lønner seg normal ikke. Fordelen med leasing (spesilet for hybrider) er at det er en liten avgift og et relativt sett høyere moms ledd. Du finansierer bilen ex.moms, mens restverdi er basert på totalpris

Enkelt eksempel
Hybrid (uten avgift for enkelhetensskyld) kr 600.000 - Eks moms kr 480.000
Restverdi (60%) er da kr 380.000, du skal finansierer kr 480.000 og nedbetale kr 100.000

Elbil kr 600.000, samme restverdi, du må finansiere kr 600.000 og betale ned kr 220.000

Selv om man betaler moms på avdragene på en hybrid blir regnestykket bedre totalt sett.

Hvis man sammenligner lån vs leasing elbil, vil man ofte se at leasingselskapene antar en veldig lav restverdi på elbilen etter 3 eller 4 år. Du har ingen momsfordeler med å lease denne vs. å lånepenger og samtidig betaler du mer ned på bilen, enn (sannsynligvis) reellt verditap. De som garanterer for restverdien skal tjene penger også.

Men fordelen med å lease er at du vet med sikkerhet hva bilen koster deg, så lenge du kjører under angitt km og behandler bilen pent.

Samt at du slipper å låne penger (mer gjeld).

Trond.m

Sitat fra: Stikkontakten på torsdag 23. januar 2020, klokken 23:24
Takk for tilbakemeldinger. 👍

Er det noen som vet dersom man leaser og uhell skulle oppstå, hva skjer med startleien?
Vet ikke helt hva du mener, men bilen er jo forsikret og må leveres tilbake i utbedret tilstand for å unngå krav om tilleggsbetaling.  Kondemneres den vil du nok få dekket utgifter til en tilsvarende bil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA