Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fjernlys

Startet av commiesoft, fredag 16. mars 2012, klokken 10:07

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

#15
Sitat fra: PerBear på søndag 01. april 2012, klokken 10:47
Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 31. mars 2012, klokken 19:13
Batteriene er av typen Bosch Fatpack 36 V 2.6 Ah.

Det virket som litt liten kapasitet, hvordan er rekkevidden? Pleier dere ta med ekstra batteri på tur?


Vi bruker syklene "hybrid", dvs. ikke motor på flatmark eller i slake oppoverbakker. Batteriet sparer vi kun til de tyngste oppoverbakkene. Total kapasitet for tre batterier er jo kun 7,8 Ah fordelt på to sykler - så det er ikke mye. Men til gjengjeld er vekten lav.

Ved "hybrid" sykling går det greit å sykle 3-4 mil i variert terreng.

Vi har også et 36V 10 Ah LiFePO4 batteri. Det blir sjelden med på tur pga. vekten.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

janstok

Jeg bruker i gjennomsnitt 1Ah på hver 4km. Så for min del hadde jeg ikke kommet veldig langt
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

Carl Anton Stenling

På elsykkel er det nok stor variasjon i hvor mye batterikapasitet man trenger. Våre to elsyklister er lette personer (ca. 70 kg til sammen) og konverteringene er gjort med fokus på å holde sykkelvekten nede.

En av grunnene til ikke å kjøpe en ferdig konvertert elsykkel er at ofte sparer produsentene på rammen. En utgangsvekt før konvertering på ca. 10 kg er definitivt mye bedre enn å starte med en sykkel som veier 15 kg før motoren monteres. Tilsvarende bør man unngå fulldempede sykler siden ekstra demping normalt øker vekten. Brede dekk trekker også strøm, derfor er dekk med lav rullemotstand hensiktsmessig.

Når det er sagt så er det jo hvor sprek den som sitter oppå som avgjør hvor langt man kommer hvis man kjører "hybrid". På en lett sykkel hvor motoren har frihjul blir imidlertid terskelen for motorbruk høyere.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Joachim

Carl Anton: hvilke deler bruker du når du bygger? Jeg vurderer å bygge om en terrengsykkel jeg har til å bli en skikkelig pendlemaskin. Vegrer meg spesielt for å kjøpe motor da jeg vil ha så liten trillemotstand som mulig. Tips mottas med takk!

hens

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Joachim på tirsdag 03. april 2012, klokken 09:44
Carl Anton: hvilke deler bruker du når du bygger?
Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3615.0.html for nærmere beskrivelse av en av ombyggingene.

Generelt finnes det jo en rekke OK motorer for ombygging. Jeg har valgt Elfkw pga. den gode støtten de yter underveis og mulighetene for en lovlig ombygging med oppstartshjelp inntil 6 km/t. Elfkw er imidlertid ikke blant de billigste leverandørene. Bafang (8FUN) er jo et annet greit alternativ.

Hovedutfordringen ligger mest i å finne en god integrasjon med originalsykkelen.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elbilgroupie

Kjenner ikke reglene, men synes dette systemet virker enkelt og tillitvekkende: http://www.electric-bike-kit.com/propacklithium.aspx

commiesoft

SitatCommisoft: vi venter spent på at du forteller mer om langtidserfaringene med Jula sykkelen, og særlig hva du opplever i sesong nr 2 og 3.

Greit, Baltor, da skal jeg begynne å bruke denne på Tirsdag, istedet for li-ion sykkelen
min, så får vi se.

En erfaring med forrige li-ion sykkel var at batteriet til 2490,- kroner daua etter noen måneder, og at det var kul umulig å reparere. Bare å kjøpe nytt.

Det er ikke umulig at disse blybatteriene vil virke bra, men om ikke, så skal dere få en ærlig tilbakemelding om det.  :)
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

jkirkebo

Sitat fra: commiesoft på torsdag 05. april 2012, klokken 21:30
En erfaring med forrige li-ion sykkel var at batteriet til 2490,- kroner daua etter noen måneder, og at det var kul umulig å reparere. Bare å kjøpe nytt.

Billig-sykkel ? Jeg har en Ezee Forza, 16.000 kroner ny. 2.5 år gammel nå, gått 6000km. Batteriet er at typen LiMn, og er fortsatt som nytt. Har ikke merket noen degradasjon i rekkevidden overhodet, selv ikke i -15 grader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nofuelno

Ny damesykkel i eske med defekt batteri ( NiCa ) selges for 399,- ( uten garanti da det er 2008-modell )
Går kanskje å modifisere til Li-ion av noen som er fingernem ?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23493523
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA