Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fjernlys

Startet av commiesoft, fredag 16. mars 2012, klokken 10:07

« forrige - neste »

commiesoft

Jula i Moss selger ut 'eco city' elsykler for 3495,- om dagen. Har du ikke
Jula Club kundekort, så få ett, og du får 10% velkomstrabatt på samme
sykkel..

Jeg kjøpte en, selv om jeg kjøpte ny elsykkel ifjor.

Det er en 'damesykkel', 24V blybatteri, 8Ah. 6 Gir Shimano, 250W motor
bak.

Du slår på for/baklys med en rød knapp på styret, den har V-bremser, og
batteriet kan lades på plass eller løftes ut og tas med inn.

Batteriene holder to år/300-350 sykluser, deretter kan du skru ut fire skruer
og bytte dem ut med kjipe enheter fra Biltema.

Løp og Kjøp før det er for sent. Elsykler til 3150,- gror ikke på trær. :)
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

Baltor

Blybatterier på en elsykkel er ikke å anbefale.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

nofuelno

Trodde ikke noen fortsatt solgte elsykler med blybatterier.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

commiesoft

Vel, vi får se hva slags problemer disse blybatteriene steller til med i praksis.  ;D
Skal holde dere informert, for nå har sykkelsesongen begynt for min del.

Sykkelen er veldig enkel, det er ikke mulig å trinne effekten som på den litt dyrere
jeg eier, men nå skall jeg prøve denne framover, så får vi se.
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

commiesoft

#4
Bortsett fra det, 141 folk har sett denne posten, to sure oppgulp er
resultatet.

Håper dette forumet snart trekker til seg litt mer positive folk. Hva er
vitsen med å poste her om nyheter på elsykkelfronten når de blir mottatt
på denne måten?

Det er jo ikke alle som har råd til elsykler som koster 16000,-

Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

El rayo

Sitat fra: commiesoft på fredag 09. mars 2012, klokken 23:26
Vel, vi får se hva slags problemer disse blybatteriene steller til med i praksis.  ;D
Det er i hvertfall billig å kjøpe nytt batteri! Jeg har tenkt å bruke blybatteri i konverteringsprosjektet http://www.evalbum.com/1385
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Carl Anton Stenling

Dersom resten av elsykkelen er grei så lar det seg jo gjøre å bytte til en annen batterikjemi, f.eks. LiFePO4. En utfordring med blybatteriene er at de i praksis leverer mindre energi enn de er merket med dersom de belastes hardt. I tillegg er jo blybatteriene selvfølgelig tunge.

I Kina er det forresten meget vanlig med blybatteribaserte elsykler, slik at dette kan være en praktisk løsning hvis man ikke har svært kupert terreng.

Har selv brukt gressklipperbatterier (lithium) til våre to elsykler.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

commiesoft

Vel, vi bruker en liten Tyskprodusert T4 truck på jobben, og lader den opp
en gang i uka. Innimellom fyller vi vann på batteriet.

Batteriene er fra 06 eller 08, og den lille rakkern er råsterk. Du kan klemme
ei vekt på 1.5 tonn mellom gaflene og hive den opp inærmeste container uten
videre.

Batteriet består av en masse 2V blyblokker, veier 980Kg, og er på 34kwh, om
jeg ikke misfortod maskinplata rett.

Uansett dette med blybatterier, så forskes det på dem også.. Det er ikke sikkert
de er daue ennå.  ;D

Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

PerBear

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 11. mars 2012, klokken 14:22
Har selv brukt gressklipperbatterier (lithium) til våre to elsykler.

Carl Anton
Det hørtes ut som en god idé
Hvilke batterier brukte du? (merke, spenning, Ah/Wh?)
Hvordan fungerte det?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Go-carter

Selges disse elsyklene på flere Jula'er?(kanskje utsolgt nå...)

Fant ingenting på hjemmesiden til Jula, og har ikke hatt tid til å stikke innom den lokale(Lørenskog)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

bosonic

#10
Blybatterier kan fungere utmerket i elsykler.
Som du nevner commiesoft så har Biltema nye når det trengs. Biltema har forøvrig god kvalitet på blybatteriene sine.

Den generelle negative holdningen på blybatterier minner meg om vinyl kontra CD.

Det er bruken som bestemmer om en kan klare seg med blybatterier i et elektrisk kjøretøy.
Ikke alle har behov for å kjøre mange mil mellom hver lading.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Baltor

Sitat fra: commiesoft på søndag 11. mars 2012, klokken 00:48
Bortsett fra det, 141 folk har sett denne posten, to sure oppgulp er
resultatet.
Håper dette forumet snart trekker til seg litt mer positive folk. Hva er
vitsen med å poste her om nyheter på elsykkelfronten når de blir mottatt
på denne måten?
Det er jo ikke alle som har råd til elsykler som koster 16000,-

Jula her i Stavanger har solgt disse syklene, og jeg har prøvd en av dem. Jeg sykler daglig med elsykkel, og har prøvd endel forskjellige. Dette er bakgrunnen for at jeg kommer med dette "oppgulpet". Jula sykkelen er ikke å anbefale, 3.450,- er altfor mye å betale for noe som blir en skuffelse.

Elsykler med Litium batterier koster i norske butikker fra ca 8.500 og oppover, byggesett (basert på vanlig sykkel) med Litium pakke fra ca 5.000,-  På nettet kan ting kjøpes billigere.

Elektriske sykler koster naturlig nok mer enn vanlige sykler, men bruksverdien er MYE høyere. (snakker her om transportsykling)

Commisoft: vi venter spent på at du forteller mer om langtidserfaringene med Jula sykkelen, og særlig hva du opplever i sesong nr 2 og 3. ::)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

jkirkebo

Sitat fra: bosonic på torsdag 29. mars 2012, klokken 23:02
Blybatterier kan fungere utmerket i elsykler.

Den generelle negative holdningen på blybatterier minner meg om vinyl kontra CD.

Det er bruken som bestemmer om en kan klare seg med blybatterier i et elektrisk kjøretøy.
Ikke alle har behov for å kjøre mange mil mellom hver lading.

På en sykkel er vekten litt mer kritisk enn i en bil. Det er ikke spesielt ålreit å dra med seg en hel masse ekstra kilo med bly når man sykler...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: PerBear på tirsdag 20. mars 2012, klokken 00:26
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 11. mars 2012, klokken 14:22
Har selv brukt gressklipperbatterier (lithium) til våre to elsykler.

Carl Anton
Det hørtes ut som en god idé
Hvilke batterier brukte du? (merke, spenning, Ah/Wh?)
Hvordan fungerte det?


Batteriene er av typen Bosch Fatpack 36 V 2.6 Ah.
Vi har tre stykker av disse og de fordeles etter behov mellom mor og datter  :)
Fungerer utmerket. Hurtiglades greit og har overraskende god effektleveranse. Tilkobles via utlagt ledning med Anderson Powerpoles.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

PerBear

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 31. mars 2012, klokken 19:13
Batteriene er av typen Bosch Fatpack 36 V 2.6 Ah.

Det virket som litt liten kapasitet, hvordan er rekkevidden? Pleier dere ta med ekstra batteri på tur?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA