Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.40.2.1

Startet av geear, tirsdag 10. desember 2019, klokken 18:51

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Kim- på lørdag 14. desember 2019, klokken 17:13
Voldsom vingling her og. Måtte ta over 2 ganger i dag pga den vinglet og gikk utrolig nærmet gullstrupen med møtende trafikk. Huff skikkelig nedtur når forrige versjon 36.2.2 var så bra
Hvordan var veimerkingen? Jeg opplever at ap vingler nå så fort veimerkingen blir litt dårlig, evt det er delvis tildekket av snø/slaps. På veier med fin merking virker den strøkent.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Chris Aurora

På AP1- bilen min får jeg nå lov til å sette cruisekontroll- hastighet ned under 30- ja helt ned til null... Kanskje gøy med "manuell" AP i lyskryss?

[attachment id=0 msg=862951]
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Hodetelefoner

Alle kan det. Må bare aktivere den over 30kmt. Eller aktivere når det er bil foran. (I kø etc)

Hodetelefoner

40.2 vingler og bremser når den selv vil.
Litt som de tidligere versjonene.
Tilbake til start :p
Få filskift og vindusvisker AI på 36. Så hadde dette vært krem :)

Motorwatt

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. desember 2019, klokken 07:52
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 14. desember 2019, klokken 23:45
Neste gang prøv med gjentatte trykk på "moment-knappen" (vet ikke hva den kalles) for viskerne. Fikk bare prøvd det én gang, men etter noen trykk begynte den straks å oppføre seg mye bedre. Muligens bare en tilfeldighet, men verdt å prøve.
Opplever akkurat det samme. Etter ett par trykk på knappen så øker autowiper farten.
Fikk prøvd det igjen idag, og ikke tvil om at det fungerer!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 15. desember 2019, klokken 08:48
Alle kan det. Må bare aktivere den over 30kmt. Eller aktivere når det er bil foran. (I kø etc)
Forskjellen er at den nå kan aktiveres under 30 km/t (10 km/t i min bil) uten at det står en bil foran.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

tibber73

Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 15. desember 2019, klokken 08:50
40.2 vingler og bremser når den selv vil.
Litt som de tidligere versjonene.
Tilbake til start :p
Få filskift og vindusvisker AI på 36. Så hadde dette vært krem :)

Samme her. Føles som jeg sitter på med en fyllekjører. Ganske lik versjonen som kom før påskeferien i år og gjorde turen til svigers ekstra ille.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

RuneW

Jeg opplever litt mer "veling" også, men ikke dramatisk.

Er det samme problem "over dammen"? Kan ikke huske å ha sett noe ramaskrik om dette på de stedene jeg frekventerer.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

"Massevis" i utenlandske fora, MEN: Idag var bilen dønn stabil på samme strekninger hvor den forrige dagen vinglet uhemmet. Noe skjer. Været og tidspunktet var det samme også. Fant denne som opplever noe av det samme:

It has seemed to me with past updates that the swaying always seems a little worse at first and then gets better. I wonder if there are some kind of dynamic control loop tuning that has to get figured out each time.

ps. Kjørte også nesten 40 km. på en to-felts-vei uten midtmarkering, men med en svakt synbar asfaltskjøt, og Autosteer fungerte uproblematisk i regnet.
Tesla S75D - 09/2018

Ole Petter

Fikk bilen min i Rundt Juli i sommer som var.

Da var autopilot slik at den hadde for "høg" fart inn i svingene, som førte til at den slet med å klare svingen fordi EU regler, aka "autopilot limited" vær forberedt på å ta over.

Så kom det en oppdatering i sen sommer, som gjorde at den sakket godt ned før svingen, for mye for min personlig smak men den klarte hvertfall svingen uten å true med å kjøre av veien.

Så kom denne oppdateringen, den sakker ikke ned like mye i forkant, som resultere i at den sliter med å klare svingen. Dette fører til at den hakker  i nedbremsning og svinger hakkete.

Denne oppdateringen opplever jeg også mer vinglete, dette hjelper selvfølgelig ikke i svinger hvor EU regler begrenser den, når den må svinge ekstra pga vingling.

Det jeg synest er rart er at dem f.eks ikke har 5stk i Norge, og tilsvarende i andre land som er "beta" testere.

Baldrian

Sitat fra: Ole Petter på søndag 15. desember 2019, klokken 22:56
Det jeg synest er rart er at dem f.eks ikke har 5stk i Norge, og tilsvarende i andre land som er "beta" testere.
Vi alle har jo vært med på å beta-teste regnsensoren siden bilen var ny, så Tesla synes det vel er best at hvis man skal teste noe nytt, så skal alle være med, og gjerne over flere år.

jlan

Sitat fra: Motorwatt på søndag 15. desember 2019, klokken 09:38
Opplever akkurat det samme. Etter ett par trykk på knappen så øker autowiper farten.
Mulig det hjalp litt, men jeg synes ikke den var utpreget lettlært. Er det mulig å gi godbiter til nevrale nettverk, når de er flinke?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kim-

Sitat fra: jlan på mandag 16. desember 2019, klokken 08:23
Sitat fra: Motorwatt på søndag 15. desember 2019, klokken 09:38
Mulig det hjalp litt, men jeg synes ikke den var utpreget lettlært. Er det mulig å gi godbiter til nevrale nettverk, når de er flinke?
Det funker i en periode, for å så gå over til å viske for lite hos meg. Autowipers gikk av igjen etter 15 minutter, da jeg var lei av å ha trykket på knappen for 100'ende gang. Dette var i mørke med opplyste veier og ganske mye regn. I går fungerte den veldig bra, med lett+ regn.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

fonberg

Scheduled departure: Jeg har min S satt til scheduled departure om morgenen på hverdager, og ser at den oppfører seg på følgende vis:
-bilen starter lading med en gang jeg plugger i, selv om den når ladegrensa flere timer før avreise.
-restarter lading ca. 1,5 time før avreise, og lader da forbi ladegrensa jeg har definert (forøvrig satt til 80% nå på vinteren til hverdags).

Flere som har lignende oppførsel?
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

boppus

Sitat fra: fonberg på mandag 16. desember 2019, klokken 11:12
Scheduled departure: Jeg har min S satt til scheduled departure om morgenen på hverdager, og ser at den oppfører seg på følgende vis:
-bilen starter lading med en gang jeg plugger i, selv om den når ladegrensa flere timer før avreise.
-restarter lading ca. 1,5 time før avreise, og lader da forbi ladegrensa jeg har definert (forøvrig satt til 80% nå på vinteren til hverdags).

Flere som har lignende oppførsel?

Min erfaring med Scheduled Departure er at det ikke virker. Selv om den sier den skal være ferdig ladet (og klimatisert) til kl 07.30 er det ikke ladet overhodet i løpet av natten. Først når jeg åpner appen (f.eks. kl 07.00) føler bilen at den blir overvåket og starter lading. Algoritmen som skal starte lading til rett tid er ikke aktiv når bilen "sover".

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA