Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pod point 16A ladepunkt ferdig installert i garasjen

Startet av Aspiranten, torsdag 15. mars 2012, klokken 15:30

« forrige - neste »

Go-carter

Sitat fra: jahnarne på mandag 16. april 2012, klokken 16:18
Sitat fra: Elmo på mandag 16. april 2012, klokken 14:02
Kan se av bildene at det ikke er den på finn.
Med fare for avsporing av tråden - hvordan ser du det?

Mye større glass/vindu på den fra Finn.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jahnarne


Vikingo

Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

emagic

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 16. april 2012, klokken 11:14

Det er selvfølgelig lurt å stoppe bilen hvis det lukter brent og med 2kg pulver klarer du nok å stoppe et branntilløp.

Thomas


Med 2 kg pulver klarer du ikke å slukke en elektrisk batteribrann nei...  Det kommer jo an på hva som brenner, men en elektrisk brann som skyldes kortslutning vil brenne til det ikke er mer strøm igjen, du kan hive hele bilen på sjøen og likevel vil den brenne.   

Når det er sagt, i oslotrafikken synes jeg ofte å se fossilbiler i brann, så elbilene er ikke mer utsatt enn andre.  Når en fossilbil først brenner på samme måte som en kortsluttet elbil, dvs bensin/diesellekkasje, så brenner den veldig veldig godt for å si det sånn


emagic

erik e

Ofte bilbrann. I Oslo.  Tull og tøys. Da sitter du i baksete og ser Bruce Willis på DVD. ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Go-carter

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

masae

Sitat fra: Buddyabassadøren i Bergen - Elvis på mandag 16. april 2012, klokken 16:32
Ops. Her er bilde:


Regner med at de da også forbyr bensinbiler å parkere i parkeringshuset. Bensin er ekstremt brennbart..
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

el-snorre

Har snakket lenge med Bergen Parkering. Klostergarasjen er litt spesiell. Brannvesnet sier de ikke kan slukke elbuilbrann i en parkeringstunell, men må la den brenne ut. Brann i bensinbil i parkeringstunnell hvor bilene parkeres tett er vel ikke vurdert som falig det....

Elbilforeningen har fokus på saken og følger opp Bergen Parkering AS.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Thomas Parsli

Og jeg som antok problemet var det elektriske anlegget...

Betyr dette at brannvesenet i Bergen egentlig ønsker kjøreforbud i tunnell for elbiler?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

aalbork

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 16. april 2012, klokken 11:44
Tror verken denne eller den andre Kangoen som brant tidligere i Oslo i vinter hadde noe annet en NICAD.
Til forskjell fra PSA og Think har Kangooene luftkjølte batterier. I tillegg en meget porøs glassfiberkasse som holder batteriene.
På grunn av saltingen i Norge er en sikkerhetsmekaniske bortkoblet på samtlige Kangooer.
Resultatet av dette er hva du ser på Drammensveien i dag.
Disse bilene bør avskiltes samlet.
Helst før de gir elbiler totalt et dårlig rykte.

Arne Magnus Berge

Hvis du kjenner til hva som er bortkoblet/gjort med Kangooene hadde det vært fint om du kunne utdypet litt nærmere.

Er det noen som vet om det er mulig å spore opp bilen/eieren av bilen? Skulle gjerne tatt en nærmere kikk på den for kanskje å finne litt mer ut om årsaken til at to stykker har tatt fyr i det siste.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Rav4_EV

Flere kangooer har brent i frankrike tidligere.
Når en eller flere celler ryker, kjører man videre. Til slutt vil det bli stor varmgang i cella, og den kan ta fyr.
For å rette på dette lagde Renault en løsning med en ledende matte under batteriene ble koblet mot bilens chassis. Ved et cellehavari vil elektrolytt skape forbindelse ned på matta, og bilen ble ikke lenger ladbar på grunn av jordfeil. For alle som kjenner til den voldsomme saltingen på norske veier virket denne løsningen helt frem til første vinterdag. Sigmund Eriksen som har solgt de fleste kangooene i Norge ble faktisk betalt av Renault til å utføre denne oppgraderingen.  Renault la mye arbeid i å spore opp alle eierne for å få dette utført. De ga også beskjed om at dersom det ikke ble gjort ville de utstede et "rødt kort" for å gi nasjonale myndigheter mulighet til å ilegge kjøreforbud på grunn av fare for liv og helse.

Selvfølgelig kan alle biler brenne, men her står vi ovenfor en situasjon der produsent har avdekket alvorlige problemer.  Når deres løsning er bortkoblet, og vi ser at problemene dukker opp, er det vel ikke noe annet å gjøre enn å få bilene ut av trafikk før det får fatale konsekvenser.

Dette problemet finnes ikke på Think og PSA da de har vannkjølte batterier.

Men erfaring fra disse bilene viser at når alderen tynger vil risikoen for cellehavari øke. Derfor vil problemene med kangoo med stor sannsynlighet øke i omfang.

Arne Magnus Berge
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

sven erik

va med å bytte bateri på bilene  i stede

aalbork

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 20. april 2012, klokken 09:08
Flere kangooer har brent i frankrike tidligere.
Når en eller flere celler ryker, kjører man videre. Til slutt vil det bli stor varmgang i cella, og den kan ta fyr.
For å rette på dette lagde Renault en løsning med en ledende matte under batteriene ble koblet mot bilens chassis. Ved et cellehavari vil elektrolytt skape forbindelse ned på matta, og bilen ble ikke lenger ladbar på grunn av jordfeil. For alle som kjenner til den voldsomme saltingen på norske veier virket denne løsningen helt frem til første vinterdag. Sigmund Eriksen som har solgt de fleste kangooene i Norge ble faktisk betalt av Renault til å utføre denne oppgraderingen.  Renault la mye arbeid i å spore opp alle eierne for å få dette utført. De ga også beskjed om at dersom det ikke ble gjort ville de utstede et "rødt kort" for å gi nasjonale myndigheter mulighet til å ilegge kjøreforbud på grunn av fare for liv og helse.

Det er vel ikke gitt at celler som svikter og reverseres med påfølgende varmgang, også begynner å lekke elektrolytt? En slik matte vil da bare fange opp celler som sprekker ellerlekasje etter at eksplosjon/brann allerede er oppstått. Et bedre og sikrere alternativ er, etter mitt skjønn en god batteriovervåking som varsler allerede når en celle begynner å feile.

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 20. april 2012, klokken 09:08
Dette problemet finnes ikke på Think og PSA da de har vannkjølte batterier.

Hva er grunnen til at de vannkjølte batteriene ikke brenner? Vannkappen utenpå er jo den eneste forskjellen på disse batteriene. Har det ikke vært noen branner i de vannkjølte batteriene på Think og PSA?
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

hkaspenberg

Når det gjelder Think/PSA har det vel ikke vært mange branner, men det har vært temmelig mange mer eller mindre spektakulære eksplosjoner. Eneste måte å unngå dette på er god overvåking av type Robometer eller Packtrac.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Rav4_EV

SitatDet er vel ikke gitt at celler som svikter og reverseres med påfølgende varmgang, også begynner å lekke elektrolytt? En slik matte vil da bare fange opp celler som sprekker ellerlekasje etter at eksplosjon/brann allerede er oppstått. Et bedre og sikrere alternativ er, etter mitt skjønn en god batteriovervåking som varsler allerede når en celle begynner å feile.

Matten er der for å fange opp et problem før det oppstår brann. Før batteriet tar fyr vil det lekke elektrolytt, og terminere bruk.
Selvfølgelig finns det dyrere og sikrere alternativ, men dette er hva Renault valgte.
Du må gjerne argumentere med andre løsninger, men dette som er utkoblet ville med stor sannsynlighet forhindret to branner i det siste.
Uten dette tar ikke Renault ansvar for bilen, og det er jeg faktisk enig i.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA