Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: I-miev - mine erfaringer så langt

Startet av SvenF, onsdag 14. mars 2012, klokken 21:53

« forrige - neste »

SvenF

Jag får generellt 0.19-0.20 kWh/km när jag pendlar till och från jobbet i 110 km/h. En lite längre körning i 90 km/h gav 0.16 kWh/km.

Jag har Nokian Hakkapelitta R vinterdäck som sägs vara lättrullade. Kör A/C när det behövs på max 2-3 kW. Använder ECO mode.

-Vad får ni andra?

Haavard

Eg ligger i snitt på 0,22 kWh/km (60 & 80 km/h soner) og har som regel på A/C heile tida :)
Tesla Model S 85 (2014)
Nissan Leaf (2012)

Aspiranten

0,29  ;D

Må opp 300moh hver gang vi skal hjem. Sånn er det å bo i en by bygget i en skråning  ;) Hovedsakelig kryss og mye bremsing, gassing og oppoverbakke her.

Dieselen vår ligger ca. 0,9-1 liter på mila på samme rutene.
Nissan Leaf

Thomas Parsli

Har du sjekket hva "Range Chart" indikerer (http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=4268.0;attach=3062). Jeg synes 0.29 høres mye ut, men gidder ikke å regne på det:)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Aspiranten

Nede i selve byen ligger vi på 0,2 med mye start/stopp i kryss. Korte distanser og bratte oppoverbakker på slutten gir det høye forbrukstallet.

Folk her måper når vi sier vi kjører elbil på piggfrie dekk og ikke har hatt ett eneste problem hele vinteren  :D
Nissan Leaf

ovev

Har et snittforbruk på 0,17 i følge Carwings. Kjører som regel i eco på "lengre" turer og D ellers. Har også som regel varmeapparatet på ca 18C, men har også kjørt en del uten bruk av varmeapparat.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

dissern

0,24 kWh/km - kjøring i kupert by og omegn med A/C påslått hele tiden.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Joachim

Ligger på ca. 0.20 i årssnitt. Nå som det er mildvær på østlandet er det enkelt å komme ned i <0,15.

Ser i en annen tråd at noen er bekymret for forskjellig kapasitet pga forskjeller i rapportert maks rekkevidde. Jeg tror forskjellene i rekkevidde skylde forbruket...

Aspiranten

#8
Presisering til Joachim:

Molde by er bygget i en skråning. Vi bor på toppen. Når vi lader til 100% så starter vi på toppen og ruller 2-3 km ned til sentrum. Deretter kjører vi bortover og innover fylket på "relativt" flate veier. Her foregår turen i 60-80kmt med rolig gasspådrag. Det er likevel ett par småhøyder og en del svinger som må forseres, så jeg har til nå unnlatt helt å uttale meg bombastisk om kort rekkevidde her på forumet, og jeg har lagt topografien og temperaturen i området til grunn for den korte rekkevidden. Likevel er jeg mistenksom for fjordveiene innover her er ikke preget av massive høyder akkurat...

Dersom du hadde lest linken som Parsli la ut (jeg finner den ikke akkurat nå) ang. Teslas batterivariasjoner og metodikken som ble brukt for å finne ut av det så hadde du skjønt hvorfor jeg ymtet frempå at det er ikke utelukket at slike variasjoner også kan eksistere blant Leafene.

Ergo er de to sakene adskilt, men samtidig knyttet sammen. 0,29 er byforbruk midt i bakkeland hvor rekkevidde samtidig betyr null og niks.

Edit:
http://www.saxton.org/tom_saxton/2011/12/tesla-battery-capacity-aging.html

Found it  ;)
Nissan Leaf

dissern

Sitat fra: Joachim på fredag 02. mars 2012, klokken 10:34
Ligger på ca. 0.20 i årssnitt. Nå som det er mildvær på østlandet er det enkelt å komme ned i <0,15.

Interessant, men samtidig lite informativt når du ikke spesifiserer om dette er med/uten/delsvis A/C.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

dissern

eivisa: Kjempebra at du får så mye data fra Carwings! Jeg skulle gjerne fått dette selv, min Carwings registrerer kun ca. 20 % av turene jeg kjører med bilen og datagrunnlaget blir deretter. Jeg har snakket med Nissan om dette, men siden bilen står parkert i garasje hver kveld og natt så mener de at Carwings derfor ikke klarer å oppnå kontakt med server og at det er derfor data blir utelatt.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

eivisa

Min står i garasjen stort sett hele tiden , når jeg ikke er på jobb (jobber 3skift natt/kveld/dag).
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Joachim

@aspiranten

Wow. Jeg frekk? Jeg husker ikke hvem som har skrevet hva og i hvilken tråd det var engang. Jeg bare registrerte at noen snakket om forskjellig kapasitet på de forskjellige bilene.

Gidder ikke engang å lese svaret ditt...

Joachim

Sitat fra: dissern på fredag 02. mars 2012, klokken 11:02
Sitat fra: Joachim på fredag 02. mars 2012, klokken 10:34
Ligger på ca. 0.20 i årssnitt. Nå som det er mildvær på østlandet er det enkelt å komme ned i <0,15.

Interessant, men samtidig lite informativt når du ikke spesifiserer om dette er med/uten/delsvis A/C.

Har aldri brukt a/c. Bortsett fra på forvarming. Da kommer det automatisk.

oymo

Jeg ligger på et snitt på  0,19 ved min normalkjøring. 6 mil t/r jobben og litt småkjøring på kveldstid. Småkupert med fartsgrenser fra 40 til 70. Kjører i Eco mode, og klimaanlegget på "Auto".

-oymo
Think City 2000 - 133.000 km - Solgt
Nissan Leaf 2012  - 65.000m

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA