Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: I-miev - mine erfaringer så langt

Startet av SvenF, onsdag 14. mars 2012, klokken 21:53

« forrige - neste »

Aspiranten

#15
Sitat fra: Joachim på fredag 02. mars 2012, klokken 12:47
@aspiranten

Wow. Jeg frekk? Jeg husker ikke hvem som har skrevet hva og i hvilken tråd det var engang. Jeg bare registrerte at noen snakket om forskjellig kapasitet på de forskjellige bilene.

Flott! Da var det nok bare en misforståelse fra min side. Jeg (mis)tolket din avslutning "..." som at du kom med ett oppgitt sukk over at noen foreslo noe så teit når de samtidig har så høyt forbruk, og reagerte deretter.
Nissan Leaf

dissern

Sitat fra: Joachim på fredag 02. mars 2012, klokken 12:48
Har aldri brukt a/c. Bortsett fra på forvarming. Da kommer det automatisk.

Høres bra ut :)
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

jkirkebo

#17
Sitat fra: dissern på fredag 02. mars 2012, klokken 09:56
0,24 kWh/km - kjøring i kupert by og omegn med A/C påslått hele tiden.

Hmm. Jeg kjørte ca. 4 mil i bykjøring nettopp, med varmeapparatet på. Endte på ca. 0,14 kWh/km. Det er riktignok ikke så veldig kupert her.

Snittet siden jeg fikk bilen er 0,19 kWh/km men nå har jo det vært de 3 vintermånedene + november da så jeg regner med at det synker drastisk utover året.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

dissern

Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. mars 2012, klokken 14:02
Sitat fra: dissern på fredag 02. mars 2012, klokken 09:56
0,24 kWh/km - kjøring i kupert by og omegn med A/C påslått hele tiden.

Hmm. Jeg kjørte ca. 4 mil i bykjøring nettopp, med varmeapparatet på. Endte på ca. 0,14 kWh/km. Det er riktignok ikke så veldig kupert her.

Snittet siden jeg fikk bilen er 0,19 kWh/km men nå har jo det vært de 3 vintermånedene + november da så jeg regner med at det synker drastisk utover året.

Jeg kjører så og si aldri i ECO, kun D.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Øststua

Jeg har nå kjørt nesten 1500 km siden jeg fikk Leaf´n i slutten av januar. Bilen står i garasjen om natta. Jeg ligger p.t. på 0,19 kWh/km. Bor på landsbygda på Østlandet, med noe bakker men ingen av bakkene er "avskrekkende". Og jeg får alltid en del igjen med regenerering etter en motbakke, uansett hvilken vei jeg kjører. I det store og hele. Har kjørt litt på motorvei, men mest turer på mindre veier på mellom 5 - 15 km. Hastigheten er veldig varierende, og dermed vanskelig å si noe om gjennomsnittsfart. På "koseturer" og med folk i bilen, har jeg hatt moro av å kjøre i D og vise bilen fram. Det har absolutt ikke vært bare "sparekjøring". Jeg syns det er viktig det også.  ;D Utetemperaturen har variert fra + 5 - -15. Jeg har forvarmet kupéen, og brukt varme på ved behov (kaldt og/eller dugg). Konklusjon: Fornøyd  :)
Aurskog-Høland. Fra og med 30. januar 2012, en glad eier av en sølv Leaf! :-)

bno

#20
Har et snittforbruk på 0,17 i følge Carwings. Kjører som regel i eco. Har også som regel A/C på ca 18C. hovedsakelig. Flat her i Stavanger/Sandnes området og relativt mildt klima (i år).
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Thomas Parsli

#21
Jeg har et snitt på 0.21 i februar, det inkluderer et par uker med minusgrader (mellom -5 og -17) og litt testing av høy hastighet og aksellerasjon.

Siste uken ligger jeg på 0.19 og jeg forventer at den faller ytterligere når batteriet blir varmere.
Batterivarmen gikk opp fra fire til fem streker i går, men hadde fallt ned på fire streker igjenn i dag tidlig. Jeg er imponert over hvor godt det er isolert (eller hvor dålig sensoren er)!

Jeg bruker alltid A/C, holder fartsgrensen og bruker mye cruise control. Daglig blir den 100-150 høydemeter, mens det enkelte dager nærmer seg det dobbelte. Kjører alltid i ECO.

Fart over 70km/t og høydemeter ser ut til å være de største faktorene -det er også de som er vanskligst å gjøre noe med...
A/C ser jeg ikke den store effekten av (i kW).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Haavard

Her er bilde fra Carwings :)

A/C på 21C, 60 & 80 km/h soner i eco som regel.

Tesla Model S 85 (2014)
Nissan Leaf (2012)

kbn

0.18 kWh/km etter 1700 km / 1 snau måned.

Køyrer gjennom 1-3 fjordtunnelar kvar gong me skal av øya, 200m ned/opp i kvar.
Alltid ECO, klimaanlegg av (utanom av og til når det doggar), men svidd bacon, varme fingrar og musikk på.
For det meste 80 km/t på landeveg.
Finnøy, Ryfylke.

Fossilfri sidan 15.02.2012, Prinsesseblå Leaf.

snurre100

0.20 kvh pr km. Pendler fra Siggerud til Oslo + noe småkjøring.Eco + Ac på.ca 1800 km pr mnd,
Venter på Kia E Niro

Trond.Strom

#25
Kjører stort sett Vøyenenga til Oslo sentrum, ellers stort sett småturer. Kjører på nissan sine vinterdekk som er valgt fordi de har ekstra høy rullemotstand :)


SÅ langt har jeg følgende snitt
DES11 - 745,8km med 0,22kWh/km
JAN12- 997,6km med 0,24kWh/km
FEB12 - 596,7km med 0,23kWh/km
MAR12 - 278,2km med 0,22kWh/km

totalt skulle det bli 2618,3km med 0,23kWh/km

antall km stememr ikke i carwings og dashboard, men regner med at energiøkonomien stemmer.

Ellers synes jeg i og for seg at noen kunne bytte ligg på skalaen på grafen Driving distance and energy economy. 0-16 virker som en noe feiljustert skala siden stort sett alle har 0,2+-


eivisa

#26
Her er mitt forbruk. Stort sett forvarmet bil, lite varme og ac. Bruker setevarme og ratt varme. Kjører mest i D.. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

kenmyh

#27
Her er mitt forbruk. Fram til i går har jeg kjørt med AC på, og 19 grader i bilen hele tiden. Så skal ikke klage så veldig på forbruket :)
Det meste er kjøring Skedsmo-Oslo, men er et par langturer inni der også :)

Ser jo at det mangler ca. 500 km i forhold til dashen på bilen.. Morsomt med carwings som ikke funker hele tia..
Skedsmo | Mekaniker for Henningstad Racing Team - www.henningstad.com

Svart Leaf levert 07.02.12, kjørt 31000 km!

elektrolux

Er disse tallene energi ut fra batteriet, eller fra støpsel?

Eller for å spør på en annen måte; må det legges på ca 15% tap i ladesystemet?

I så fall stemmer forbrukstallene ganske bra med Berlingo/Partner som veier omtrent samme som Leaf.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

gbzdoc

Tror nok dette er ut fra batteriet siden det er mens du skjører dette forbruket registreres.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA