Hovedmeny

Gratis LTE-oppgradering

Startet av Ehrnst, torsdag 05. desember 2019, klokken 16:44

« forrige - neste »

Klykken

Sitat fra: LASOL på mandag 16. desember 2019, klokken 14:06
Sjekket litt med juridisk kompetanse mht å få refundert kostnaden når man frivillig oppgraderte til LTE tidligere i år. Det jeg fikk til svar var at hvis Tesla har endret garantiavtaler/betingelser etter du har oppgradert og betalt for det  så har man ikke et lovfestet krav på  å få dette refundert. Men om de ikke har endret tekster i avtaleverket så virker vi  å ha en lovfestet rett på refusjon! Spørsmålet blir jo om en skal bruke tid på det eller la være..

Noen som har forsøkt å få svar fra Tesla på dette spørsmålet?
Hah, nei. Jeg ville ha 4g da jeg ville ha det, og var villig til å betale for det da jeg gjorde det. At de nå gir det bort gratis til noen nå kan jeg vel fint takke meg selv for ettersom jeg ikke ventet tålmodig og ikke tok til takke med en dårligere bil frem til nå.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

sjokomelk

Sjekket litt med juridisk kompetanse mht å få refundert kostnaden når man frivillig oppgraderte til LTE tidligere i år. Det jeg fikk til svar var at hvis Tesla har endret garantiavtaler/betingelser etter du har oppgradert og betalt for det  så har man ikke et lovfestet krav på  å få dette refundert. Men om de ikke har endret tekster i avtaleverket så virker vi  å ha en lovfestet rett på refusjon! Spørsmålet blir jo om en skal bruke tid på det eller la være..

Det blir jo litt som å kreve å få tilbake pengene du har betalt for bollene til fullpris hos bakeren dagen etter du har kjøpt de, siden bakeren solgte/ga vekk restene på slutten av dagen via TooGoodToGo.
Du var villig til å kjøpe et produkt på det tidspunktet til den prisen. Og da kan du ikke komme en god stund etterpå og kreve å få tilbake penger fordi prisen har forandret seg i mellomtiden.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Klykken

Eller kreve kompensasjon for prisjustering på bensin, som skjer utover hele dagen... :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Paul

Sitat fra: Heinz på onsdag 11. desember 2019, klokken 22:36
Sendte mail til Tesla Stavanger på mandag, og fikk time i morgen torsdag, for gratis oppgradering til LTE. Bilens garanti utgår i mars 2020

hvor mange KM på telleren?

Hyperstress

Sitat fra: sjokomelk på mandag 16. desember 2019, klokken 14:38

Det blir jo litt som å kreve å få tilbake pengene du har betalt for bollene til fullpris hos bakeren dagen etter du har kjøpt de, siden bakeren solgte/ga vekk restene på slutten av dagen via TooGoodToGo.
Du var villig til å kjøpe et produkt på det tidspunktet til den prisen. Og da kan du ikke komme en god stund etterpå og kreve å få tilbake penger fordi prisen har forandret seg i mellomtiden.
Jeg vil heller si at det er sammenlignbart med at feks elektrisk justering av setene skal slutte å fungere pga en"tabbe" fra tesla, og tesla mener at du selv må betale for at de skal fortsette å fungere, og så sier de etterpå at de tar det på garantien likevel - men ikke for de som allerede har betalt..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Heinz

Sitat fra: Paul på mandag 16. desember 2019, klokken 16:13
Sitat fra: Heinz på onsdag 11. desember 2019, klokken 22:36
Sendte mail til Tesla Stavanger på mandag, og fikk time i morgen torsdag, for gratis oppgradering til LTE. Bilens garanti utgår i mars 2020

hvor mange KM på telleren?

Bilen er kjørt 68000km, og førstegangsregistrert i mars 2015

Ehrnst

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 17. desember 2019, klokken 00:05
Sitat fra: sjokomelk på mandag 16. desember 2019, klokken 14:38

Jeg vil heller si at det er sammenlignbart med at feks elektrisk justering av setene skal slutte å fungere pga en"tabbe" fra tesla, og tesla mener at du selv må betale for at de skal fortsette å fungere, og så sier de etterpå at de tar det på garantien likevel - men ikke for de som allerede har betalt..

Det er vel ikke tesla som har bygget og levert telenettet. Om bilen er innenfor garanti så får du oppgradert. Det har i utgangspunktet ingenting med alder og km og gjøre, men de må jo sette grensen et sted

Øyvind.h

Telenettet er bare en ifrastruktur Tesla bruker. Det samme med DAB. Tesla har levert mange biler uten DAB, men så stenges FM nettet. Skal Tesla da ta regningen for å oppgradere alle bilene med FM til DAB?

Jeg har kun sett en god grunn til at de skal ta regningen, det er at connectivity skal være inkludert i x år fra kjøpsdato. Om de sier at de leverer tjenester til bilen i x år kan ansvaret for mottak muligens egges på selger. Tidligere har jeg vært kategorisk på at dette er kjøpers ansvar, men når Tesla har fokusert på tjenester fremfor hvilket nett de leverer dem i kan de sitte med ansvar allikevel.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

De kan si de leverer radio via tunein streaming via 3G/LTE, men når 3G ikke virker lenger, for bilene som ikke støtter LTE, så vil også tunein være ubrukelig, så enda en grunn til å oppgradere bilene. Uansett syns jeg det er flott at de gjør det.

tesli

For CPO biler med utvidet garanti så tas det på garantien. Har nylig gjort dette i Oslo (Grorud, Skøyen og Karihaugen har bekreftet at de tar det på utvidet garanti). Men har hørt om andre service senter som ikke tar det på utvidet garanti.

Paul

Sitat fra: tesli på tirsdag 17. desember 2019, klokken 09:54
For CPO biler med utvidet garanti så tas det på garantien. Har nylig gjort dette i Oslo (Grorud, Skøyen og Karihaugen har bekreftet at de tar det på utvidet garanti). Men har hørt om andre service senter som ikke tar det på utvidet garanti.

Stavanger tar ikke inn biler som har tesla bruktbilgaranti(CPO), som er kjørt mer enn 100t km eller er over 5år.
Hvor mange km på din bil?

tesli

Vi har kjørt litt over 110k og bilen er snart 6 år gammel. Synes det er kjedelig at de ikke har lik praksis på servicesentrene.

Sandvika

Sitat fra: gr på tirsdag 17. desember 2019, klokken 09:38
De kan si de leverer radio via tunein streaming via 3G/LTE, men når 3G ikke virker lenger, for bilene som ikke støtter LTE, så vil også tunein være ubrukelig, så enda en grunn til å oppgradere bilene. Uansett syns jeg det er flott at de gjør det.
Korrekt, og det er her det ligger en konkret praksis til grunn. Bilfabrikanter måtte ta regninga da de leverte FM og Dab uten «+» etter at de burde visst at dette skulle skrus av. På et gitt tidspunkt burde Tesla visst at 3G skulle legges ned, likevel solgte de biler med obsolete teknologi, men markedsført med funksjoner som var avhengig av nett. At noen her prøver å bagatellisere dette viser bare manglende evne til å forstå juridiske prinsipper.

Muffinman

Mener at det var oppgitt 7 års gratis kartoppdateringer med vår 2013-modell, men ingen spesifikk begrensning på tilkobling. Vår august produserte/november leverte 2015 85D hadde heller ikke 4G og er i likhet med 2013`en kjørt langt over 100k, men fikk "gratis" 4G-oppdatering når MCU ble byttet på reklamasjon nylig. Kan ikke si jeg merker mye forskjell. Bruker tunein (har ikke dab) på langtur og dette faller ut litt sjeldnere nå enn før den ferske oppgraderingen. Den faller fremdeles tilbake til edge og faktisk 3G i ny og ne. Så det koker vel egentlig ned til bruksmønster og hvor man ferdes når man skal vurdere hvor nyttig dette er.

Klykken

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 17. desember 2019, klokken 10:55
Sitat fra: gr på tirsdag 17. desember 2019, klokken 09:38
Korrekt, og det er her det ligger en konkret praksis til grunn. Bilfabrikanter måtte ta regninga da de leverte FM og Dab uten «+» etter at de burde visst at dette skulle skrus av. På et gitt tidspunkt burde Tesla visst at 3G skulle legges ned, likevel solgte de biler med obsolete teknologi, men markedsført med funksjoner som var avhengig av nett. At noen her prøver å bagatellisere dette viser bare manglende evne til å forstå juridiske prinsipper.
Du vil fortsatt kunne nå bilen via Edge og Wifi. Tviler på at du kommer noen vei med det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA