Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Software versjoner

Startet av HHF, tirsdag 13. mars 2012, klokken 16:40

« forrige - neste »

HHF

Da var dagen kommet hvor jeg skulle bytte fra Think til Leaf. Hele familien har jo blitt veldig glad i Thinken og spesielt min datter tok avskjeden meget tungt og ringte oppløst i tårer og snørr mens Thinken ble kjørt bort. Hun hadde åpenbart sterkere knytning til bilen enn jeg hadde trodd. Min teori i forhold til dette er at den har en "sjel" og utseende som sjarmerer også de små. At hun sitter som en prinsesse på passasjersetet foran i bilen og aldri må krangle med storebror om den plassen, har nok også sin andel i at den har blitt en favoritt der i gården.

For mor vil savnet bli størst hver gang det skal kjøres til shoppingsentre og når bilen skal parkeres hjemme i den lille "lomma" den har foran døren hvor den lades og står ute av veien for fossilbilen. Det er få biler jeg kan tenke på som like snertne til slike manøvre - full oversikt både foran og bak og på alle hjørner.

For far er også mors punkter nok noe som vil savnes, men jeg har nok litt mindre aversjon mot trange parkeringslommer. For mitt vedkommende vil nok "rekkeviddefriheten" være det største savnet antar jeg. Jeg vet at jeg ikke bruker bilen så ofte hvor dette har vært et reelt issue, men vissheten om at man har de ekstra kilometerne å gå på til en hver tid, virker beroligende. Det rommelige bagasjerommet har også vært greit å ha i et par anledninger, men der har jeg et "lastedyr" i stasjonsvogna som kan ta de jobbene når de trengs.

Alt i alt vil hele familien nok tenke tilbake på Thinken med et smil om munnen, men jeg har allerede latt meg imponere av alt det gode i Leaf'en også, så jeg håper overgangen skal gå greit. Aller best er det jo at vi kan være hele familien på tur samtidig. Jeg lurer virkelig på hvor ofte vi nå må velge annet enn elbil. Det blir ikke ofte.

Jeg håper for alle som eier en Think at alle får mange gode år med den fremover. Det er en fantastisk bil og et stykke norsk bilhistorie vi kan være stolte av rent teknisk og designmessig, men som dessverre ikke ble noen økonomisk suksess ...

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

commiesoft

Gratulerer med ny familie-elbil! Det eneste jeg lurer på er dette med rekkevidden.

Er det 2009 Thinken med Zebra batteri du bytter ut? er ikke batteriet i den
større enn i Leafen?
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

HHF

Takker !

Jo, det er det og nettopp Thinkens rekkevidde er jo fremdeles enestående i denne prisklassen. Mulig jeg har uttrykt meg uklart nedenfor, men det er nettopp dette jeg mener er noe jeg vil komme til å savne i Leaf... Der får man bare bli flinkere til å lade ved enhver anledning, samt kanskje etterhvert få glede av et mer utbygget hurtigladernett.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

commiesoft

Ok, jeg misforsto nok litt. Denne bilen din har jo et karosseri laget av
feil materiale, og ligner på ingen måte en Think, men den er sikkert
grei nok om du absolutt må ha god plass og strøken kvalitet.  ;D
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

obertjunior

For en fin tråd. som det skrives har Thinken sjel. min sønn på snart 5 elsker den over alt på jord. utsikten alle veier er jo helt genial. de store lyktene gir den ett herlig preg pluss at det er høyt under taket og god pladd til å klatre å leke både foran pg bak. noen ganger sitter han inni den alene og leker at han kjører, tuter litt og han har ofte med seg lekekompiser inn i thinken.

nå som jeg endelig har fått ett friskt zebra batteri etter 8 mnd venting føles det rett og slett helt fantastisk. livet er igjen fullkomment. X1en blir stående og hvile seg i garasjen mens thinken ruller hver dag. har nå endret fra å lade så ofte som mulig "gjerne bare fem minuttet!" etter tips fra Think når jeg kjøpte den til å kun lade når det faktisl er behov. kjører den ofte ned i ca 40% som er lier - nydalen, nydalen - lier og litt kosekjøring i bygda:-) før ladet jeg både hjemme og på jobb og var sjelden under 60 - 70%. dessuten kjører jeg utelukkende i Drive VS Eco gir. i følge Røhne Selmer er ikke Eco giret bra for batteriet. i dag kom jeg borti girspaken mens jeg fiklet med telefonen og aux kabel i nedoverbakke og satte den ufrivillig i Eco. jeg rykket til og satte giret tilbake til Drive. noen som har hørt / erfart det samme rundt Zebra batteri. i følge RS sandvika gir dette stressende mange små ladesykluser som sliter på batteriet.
tidligere brukte jeg alltid Eco i bratte nedoverbakker som brems. egentlig genialt men bremsene ble sjelden brukt og måtte skiftes. nå bruker jeg konskvent bremsene fremfor Eco og håper de nye bremseklossene holder lengre nå som de faktisk blir brukt:-)

eller ser jeg det har økt ganske kraftig med antall Leafer (gratulerer), i Miever spesiellt. skjønner jo at det er tryggere også med garanti i fem år og alle rettigheter i behold.

jeg vurderte selv å kvitte meg med thinken etter det første mislykkede batteriskifte men er veldig glad jeg tok sjansen med auksjonsbil.

runda 40000 forleden. (ny batteriet har vel nå så vidt runda 10000). føler nå at denne kommer til å gå langt. sikter mot 100 000 / 4-5 år. da har muligens fått return of investment med litt goodwill:-) alt etter dette vil være en ren bonus!

jeg hilser ofte når jeg møter en think city. kunne blitt en suksess med litt lavere sigarføring og uten dyre kontorer på fbu og heller rendyrket city modellen inntil man fikk nok biler ut i markedet fremfor forskning på think SUV og annet eksperimeltelt som er kostbart i en fase think var i.

uansett, lenge leve de Think biler som faktisk er på veien.

fint om noen kan svare på erfaring med Eco gir og konsekvenser for batteriet over tid. som sagt savner jeg litt å bruke eco men jeg vil heller ha batteriet ett år ekstra om det er slin det funker.

;D

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Think C!ty 2008, 35000 KM

hma

Jeg er fersk innen zebra-Think, men har en foreløpig magefølelse av at det kan lønne seg å kjøre batteriet et stykke ned (f.eks til 40%) før bilen settes til lading.
Jeg tror batteriet i utganspunktet tåler klattlading, men det vil medføre ekstra slitasje på kjølevifter og annen elektronikk om lading aktiveres hyppig.
Når batteriet står fulladet er det kun varmekretsen (i batteriet) som er aktivert og mates via laderen, dette tror jeg ikke medfører noe problem.

Selv om de seneste generasjonene av bilen tillater mindre energiuttak fra batteriet, tror jeg det er svært viktig å belaste batteriet forsiktig ved lav SOC. Om man følger med "effekt-meteret" vil det gi større negativt utslag ved lavere SOC. Tror dermed det er smart å holde seg på så få røde prikker som mulig hele tiden.

Jeg praktiserer også lading utelukkende på 10A, dels for å påføre minst mulig slitasje på støpslet til PCS'en, men også for at jeg sjeldent har behov for å lade raskere.

Regenerering skjer både i D og i E. Det kan godt være et poeng i at E-modus er uheldig for zebra, således er det nok greit å holde seg i D. Skal man kjøre energiøkonomisk bør man i teorien unngå bremsing/regenerering og i stedet tilstrebe jevn fart. Dog ikke så enkelt i praksis.

Svært gledelig at Obertjunior har fått liv i Thinken ved bruk av delebil og at den nå er til nytte langs veien.

Think er en helt unik og genial elbil med utrolig mye kjøreglede, flotte kjøreegenskaper og glimrende rekkevidde. Zebra-Think er mitt førstevalg :)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

obertjunior

tusen takk for utfyllende svar:-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Think C!ty 2008, 35000 KM

Arnie

Som Think taxidriver har jeg ganske mye erfaring med kjøring i ecodrive og må si jeg liker denne girposisjonen meget godt for bykjøring med mye start, stopp og demping av fart. Siden E er den "naturlige" posisjonen for girspaken (helt tilbake) har jeg vanskelig for å tro at den er mer belastende for batteriet enn D. Ellers ville vel Think byttet om på de to?

Etter R&S-utsagnet onm at montering av lufting på kjøleanlegg ikke er bra, har jeg blitt mer skeptisk til anbefalinger gitt av R&S.

På Leaf er det slik at D er normalposisjon (ett trykk med girspake), mens E krever to trykk. Siden elbiiler brukes mest til bykjøring, foretrekker jeg avgjort Think sitt valg på dette området.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

obertjunior

takktakk. virker fornuftig på meg. hjem fra jobb i oslo er det ofte mye kø og uten kollektivfelt blir det endel kø på en uke og her er E giret uvurderlig. du virker som en med mye erfaring og basert på din input vil jeg atter bruke E giret i passende situasjoner.

:-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Think C!ty 2008, 35000 KM

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA